InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
2998 berichten
Pagina 65½ van 200
Je leest nu alle berichten van "Huertecilla"
Volg datum > Datum: dinsdag 29 november 2005, 23:4229-11-05 23:42 Nr:38279
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38265
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Frans Veldman schreef op dinsdag 29 november 2005, 21:37:

> Klinkt heel goed. Het klinkt zelfs bijna te goed om waar te
> zijn. Misschien dat de andere natuurkundig onderlegde
> deelnemers nog iets kunnen zien dat ik over het hoofd zie?

Soms heb ik de indruk dat ik poep schrijft.... het probleem met gesloten luchtkamers heb ik al verschillende keren aangegeven. Het maakt daatbij voor het principe niet uit hoe groot de luchtkamer is. Het formaat van de kamer(tjes) heeft wel invloed op de aard van het effect.

Lucht is ideaal materiaal voor vering van voertuigen doch juist de eigenschap die het dáárvoor perfect maakt, het sterk progressief harder worden, is een probleem bij zadels. Bij sterk samendrukken gedraagt het zich zelfs als een vloeistof zo hard.

Tweede eigenschap van een gesloten kamer is dat de druk overal gelijk is. Voel je hem al aankomen? Wordt overal even hoog!
Ga maar eens op een redelijk stevig opgepompt luchtbed zitten zodat je er niet doorzit. Vraag nu of jouw vriendin er zich met een smak op wil laten vallen.... Niet zo best voor zadels dus. Hoe groter de schok hoe harder die wordt doorgegeven. NÚL demping en 100% doorgeven van de druk alle kanten op.

Door met een lagere basisdruk in de kamer of met een flexibeler wand te werken krijg je een zachter systeem, maar dáár ga je weer makkelijk doorheen.

Het grote pobleem bij álle luchtgeveerde systemen is logischerwijze het volume; óf het wordt te snel mokerhard en heb je geen vering óf het is zo zacht dat je ook geen vering hebt óf je hebt een enorm volumineus geheel.

Bij een pad van gesloten celrubber heb je dit identiek: te hard, te zacht of te dik. Het voordeel van geslotencelrubber is dat het veel kleine, onderling niet verbonden kamertjes zijn en de mat stabiel is. Het nadeel daarvan dat echt problematische drukplekken niet kleiner worden maar groter.
Dit laatste los je beter op met een grote kamer, doch die is weer niet stabiel en heeft het volumeprobleem in extrema.

Nee, gesloten luchtkamers/-cellen zijn beperkt toepasbaar. Ik blijf er vérre van. van gel of andere vloeistoggen en van lucht: gelsoten kamers zijn slecht nieuws.
Open celrubber is vérre te preferen boven gesloten; gesloten veert wel maar dempt niet. Open celrubber kan ook prima veren, zij het niet progressief en dempt zéér goed.
Open celrubber verschilt niet veel van wolvilt of schapenvacht doch kan voorspelbaard in veerkracht en demping naar keuze ontworpen worden.
Volg datum > Datum: dinsdag 29 november 2005, 23:5229-11-05 23:52 Nr:38281
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38271
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Frans Veldman schreef op dinsdag 29 november 2005, 22:18:

> epona schreef op dinsdag 29 november 2005, 22:16:
>
>> hmm het pad bestaat uit honingraat vormige luchtkussentjes

> om die reden heb laten liggen.
>
> Groeten,
> Frans

Wat is er volgens jou mis met veredeld schuimrubber Frans? Ok, het is ruk onder/in een boomloos zadel omdat het géén gewicht verdeelt, dat is wéér die verdraaide illusie van zacht.

Schuimrubber van goede kwaliteit met juiste gekozen verende en dempende karakteristieken is príma materiaal in een dunne laag onder een goed aansluitend wel gewichtverdelend paneel.
Volg datum > Datum: dinsdag 29 november 2005, 23:5829-11-05 23:58 Nr:38282
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38280
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Nick Altena schreef op dinsdag 29 november 2005, 23:49:

> Frans Veldman schreef op dinsdag 29 november 2005, 21:37:
>
>> Zijn er eigenlijk al eens metingen uitgevoerd met een zadel dat

> http://www.cairpanelsystem.com/scientificResearch/thermographicT
> esting.htm
>
> Nick

Nee dus, want het cair is geen luchtbed maar een aardig doorgedachte combi van open- en gesloten cel.
Wel eens de zelfopblaasbare slaapmatjes gezien? Dat is in feite opencelrubber met enorme veerkracht in het rubber in een als één geheel gesloten kamer met lage luchtdruk. Als je van de ene kamer minimaal drie kamers per paneel maakt combineer je veel voordelen met minimaal nadeel.
Ok, het verdeelt nog steeds geen gewicht, maar veert en dempt érg goed zonder veel volume
Volg datum > Datum: woensdag 30 november 2005, 0:0530-11-05 00:05 Nr:38284
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38282
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Huertecilla schreef op dinsdag 29 november 2005, 23:58:

> Ok, het verdeelt nog steeds geen gewicht, maar veert en dempt
> érg goed zonder veel volume

Was het al weer vergeten zeg... tonto. Bij Barrabes.com , een buitensportgrootheid hier in Spanje, zijn deze matjes ook in een dikte en maat voor onder een zadel te koop.
Ze zijn uiteraard gewoon rechthoekig dus niet met anatomisch gevormde bovenlijn, maar voor de rest mankeert er niets aan. Prijzen een lachertje vergeleken bij paardenspul.
Ik heb daar 2 jaar geleden naar gekeken maar van afgezien omdat het geen zweet opneemt/afvoert en niet ventileert; beetje rot hier.
Volg datum > Datum: woensdag 30 november 2005, 0:1630-11-05 00:16 Nr:38285
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38283
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Monty Roberts op z'n best Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
jose schreef op woensdag 30 november 2005, 0:04:

> Eerlijk gezegd vind ik het de normaalste zaak van de wereld dat
> als je geinteresseerd bent in nh dat je dan zo'n demo eens gaat
> bekijken met een open blik.

Ik niet, want naar hoeveel goeroes moet je dan gaan? Zo'n dag kost in de regel snel meer dan een goed pad en dat moet de modale mens keuzes maken.
Het verbaast mij dat mensen makkelijker grof geld betalen voor een paar dagen cursus dan voor een goed zadel. Temeer omdat bij 95% de cursusinfo snel vervluchtigd; dat deel wat is opgenomen tijdens de cursus, want dat is ook nog een punt. Zo'n zadel heeft dergelijke eigenschappen niet.
Nee, ik wil zadels niet met kennis vergelijken; het is een voorbeeld waarom ik 'het'níet de normaalste zaak van de wereld vindt maar wel een indicatie van interesse en dus te loven.
Volg datum > Datum: woensdag 30 november 2005, 0:5630-11-05 00:56 Nr:38289
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38287
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
e m kraak schreef op woensdag 30 november 2005, 0:31:

> Iemand meningen over al dan niet gemoderniseerde mcClellan's?
>
> Groeten, Egon

Dat is lastig Egon: die zijn zo goed als de boom en de zadelmaker.
Het zijn onvergeeflijke zadels die goed moeten passen bij paard, ruiter en rijstijl.
Het type heeft echter gróóte voordelen: licht, luchtig, dichter op het paard of meer kontakt kan niet en de singelbevestiging is ideaal.

Verreweg de meesten die te koop aangeboden worden zijn zéér goedkoop in elkaar geflanste dingen waar je verre van moet blijven.
De originele zijn top als je een goede maat kan vinden en het zadel in goede staat is

Wij hebben twee Malibaud-zadels en dat zijn door Solinkski aan zíjn stijl-ideaal aangepaste McClellans.
Ik ben er, in combinatie met lamsvacht-onderlegger van Mattes, zéér enthousiast over en rij 100+ km/week naar ieders tevredenheid op de Gardian.
Mijn lief rijdt liever op de Randonnee. Die heeft een kortere en smallere boom en dat is zowel op haar maat als die van haar paard.
De boom van de breedste is zowel in breedte als in vorm niet geschikt verkrijgbaar voor mijn hengst. Alleen daarom ben ik zelf aan de gang, anders had ik de voor hem geschikte maat gekocht in het type Ecuyer.

Malibaud is de absolute top mbt europees handwerk doch in Frankrijk zijn buiten malibaud nog een paar zadelmakers die een príma versie maken. Zelfs een western-hybride met hoorn en al.

Voor wie geïnteresseerd is: er staat nú een heel nette malibaud met speciale zweetbladen op ebay.de voor een nette prijs. In de laatste minuut op bieden en vette kans dat je het daarvoor hebt.
Volg datum > Datum: woensdag 30 november 2005, 10:3430-11-05 10:34 Nr:38297
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:38290
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
e m kraak schreef op woensdag 30 november 2005, 3:53:
>
> Nu het volgende: waarom zijn panelen altijd uit 1 stuk in de
> lengte? Als je (i.p.v. 2) 4 panelen hebt, links 2 en rechts 2
> dus, verbonden met bijvoorbeeld kruiskoppels verkrijg je toch
> een veel flexibeler geheel dat de rugbewegingen beter volgt
> zonder aan krachtverspreiding te verliezen?
>
> Groeten, Egon

Als de panelen gedeeld zijn in lengte, dan is er alleen gewichtsverdeling over die hele lengte als je er een veerblad o.i.d. op legt.
Parallel aan de lengte-as kan je wel zonder probleem de panelen in delen aan elkaar knopen. Dit gebeurt al eeuwen bij de bomen van sommige traditionele zadels hier.
Bij beíde situaties echter heb je toch weer een subframe nodig om de vervorming ten opzichte van de bruggen te stabiliseren opdat het zadel niet uit elkaar gewrikt wordt; het moet tenslotten ook duurzaam stabiel zijn.

Neem anders even per e-mail kontakt op Egon. Ik weet niet wát je precies voor zadel wil en wat het budget is, maar wellicht heb je de tijd om te wachten tot mijn zadel klaar is. Dat is níet standaard te koop, maar ik help je graag verder. Ik verwacht dat het krék is wat jij zoekt.

Ondertussen heb ik voor jou en iedere boomloos adept wel een tip: nat leer laat zich perfect vervormen in rek en richting. Als het opdroogt wordt het hard.
Je kan deze eigenschappen gebruiken en er een perfect passend pad van maken voor onder een flexibel zadel of voor 'al pelo' rijden; is enigzins flexibel en verdeelt het gewicht toch heel aardig.
Moet wel lekker dik, stevig en natuurlijk gelooid, ongeverfd leer zijn. Hoeft niet mooi, want het oppervlak zie je toch niet.
Je leest nu alle berichten van "Huertecilla"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
2998 berichten
Pagina 65½ van 200
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact