joop schreef op maandag 18 augustus 2014, 13:06:
>
> volgens mij ben je de volgorde bijster. Iemand vraagt advies, krijgt van
> verschillende mensen verschillende opties waaronder advies vergelijkbaar
> met dat van de dokter aan zijn dikke patient. Vervolgens wordt zij kwaad
> en vertrekt.
>
> denk maar niet dat je dit soort mensen met pappen en nathouden kan
> introduceren tot PN. Als iemand met verve zijn slechte hoefsmid verdedigd
> is er niet veel eer meer aan te behalen.
Jij snapt nog minder van typisch-mensen-sociale-politiekjes dan ik
Een kenmerk ervan is de inconsequentheid, juist waarom ik zo slecht met de meeste mensen kan opschieten (al die pony's, geiten, honden, kraaien en muisjes zitten psychisch veel consequenter in elkaar). Ratio, het beslissen op grond van data, is bij mensen veruit ondergeschikt aan het nemen van beslissingen vanuit "gevoel". Dat gevoel is niet verbonden aan een betere beslissing anders zouden al onze wereldproblemen allang zijn opgelost.
Vanwege die verregaande inconsequentheid is het echter zeer wel mogelijk dat de hoefsmid die rabiaat verdedigd wordt morgen wordt afgeschaft; ik beweer nergens dat die inconsequentheid van mensen een slechte eigenschap is want ze leidt tegelijkertijd tot een biologisch ongekende flexibiliteit. Maar of dat via ratio lukt?
PN is voortgekomen uit ratio en heeft daarmee een reclametechnisch probleem. Voor reclamedoeleinden op FB enz. zou die ratio dus veel beter vertaald moeten worden naar gevoelswaarden.