InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 89½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zaterdag 26 november 2005, 18:5626-11-05 18:56 Nr:38099
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38097
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:56:

> e m kraak schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:40:
>
>> Je voorbeeld van de autobladveer is uiterst duidelijk hoe het
>> niet moet inderdaad. Maar keer die bladveer nu es om zodat de 2
>> uiteinden niet dragend zijn. Probeer er voor te zorgen dat de
>> vorm van die veer zo goed mogelijk aansluit, en bereken de
>> benodigde stijfheid om druk onder belasting naar wens te
>> verplaatsen.
>
> Ja, als die veer zo goed mogelijk aansluit dan werkt het wel.
> Maar een gewone boom is ook prima wanneer de pasvorm goed is.

Maar die pasvorm is, kunnen we wel stellen, per definitie nooit GOED. Daar hebben we het toch juist de hele tijd over?

> Wat ik eigenlijk wil is een zadel dat enige tolerantie heeft
> aangaande de pasvorm. Een zadel dat ik zowel op Jack als op
> Harisha kan gebruiken, dat ik kan gebruiken als ze wat dikker
> zijn en wanneer ze weer afslanken, etc.

Waar ik op uit ben is zo min mogelijk zadel, en toch een betere drukverdeling dan wanneer helemaal zonder. Op zich zou me een simpel shetland-kinderkontflappie qua dikte en vormen prima passen.

> Verder ben ik het met je eens dat als je uitgaat van een
> perfecte pasvorm de "bladveer-variant" de voorkeur geniet boven
> een vaste boom.

Als we er van uitgaan dat de "perfecte pasvorm" niet mogelijk is, kom je er nmm met een zekere flexibiliteit (die je dus inboet aan drukverspreiding maar is dat erg?) het dichtst bij om blessures te voorkomen.
Dan zijn we voor de verandering toch weer eens iets eens ;-)

Volgende stap is dan het bedenken van de "optimaal flexibele boom" (wat nmm kwa vorm nog van alles kan zijn als het maar geen dik lomp geheel wordt).

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 2:5527-11-05 02:55 Nr:38121
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38101
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Huertecilla schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:08:

> e m kraak schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:40:
>
>>
>> Je voorbeeld van de autobladveer is uiterst duidelijk hoe het
>> niet moet inderdaad. Maar keer die bladveer nu es om zodat de 2
>> uiteinden niet dragend zijn.
>
> Op zich verandert het omdraaien van de bladveer het principe
> niet Egon: voor vervorming heb je tegengestelde krachten nodig
> dus ís er dan druk. De mate van stijfheid bepaald de hoogte van
> het benodigde koppel en dus de druk eronder.

Tuurlijk.
Maar de krachtconstante van jouw gewicht weet je alvast. Daar is geen ontkomen aan, wat je ook prakkezeert.

>> Probeer er voor te zorgen dat de
>> vorm van die veer zo goed mogelijk aansluit, en bereken de
>> benodigde stijfheid om druk onder belasting naar wens te
>> verplaatsen.
>
> Op zich wel mogelijk omdat je het gewicht van de ruiter weet en
> de kracht 'van' het paard gelijk is. De benodigde
> bewegingsvrijheid ken je ook, doch bij een veerkrachtige boom
> is voor die beweging weer vervorming nodig tegen de veerkracht
> in terwijl het ruitergewicht gelijk blijft, dus meer druk: een
> impasse.

Ik vraag me af of we aan hetzelfde zitten te denken. Wat ik bedoel is een mate van flexibiliteit toepassen waar een rigide boom in de weg zit. Dat zal, denk ik, in toenemende mate vóór- en achteraan zijn. Door zeg maar de uiteinden geleidelijk meer "boomloos" te maken boet je daar in aan drukverspreiding natuurlijk. Een soort hybride-idee dus tussen boom en boomloos in.

Daar komt bij, en merkt Nick een paar berichten verder ook op, dat je niet alleen op de zitknobbels zit, maar het contactvlak van dijen ook belangrijk is, en dat zie ik door boomzadels niet ondersteund terwijl je dat met mijn ribben-idee wel kan doen.

> Een érg lastig bijkomend punt is dat je voor een diepe zit en
> zoveel mogelijk kontakt met het paard geen rechte strip(pen)
> kan gebruiken: het dragende vlak onder de zitbeentjes moet veel
> breder zijn dan dat onder de binnendij. Denk aan een fietszadel.
> Je kan de flexibliteit wel uitrekenen, maar de
> vervormingsrichtingen niet omdat de strip gaat roteren door de
> variabele vórmstijfheid. Daar heb je een aardig gevanceerde
> CAD/CAM voor nodig en dat moet je onder de zit dus anders
> oplossen :-)

Waarom gaan die roteren? Als die gefixeerd zijn in een constructiematje zie ik dat niet...
Strippen of ribben moet je als constructie-idee zien hoor. Als Frans het bladveren noemt is het mij even best, want komt op hetzelfde neer. Je kunt ze onderling verbinden en/of fixeren, waarbij het gebruik van ronde of niet ronde vormen ook belangrijk is aangezien een ronde vorm voornamelijk in de richting van de ronding wil buigen. Kettingprofiel is trouwens als richter ook bruikbaar.

>> Ook is de stijfheid op verschillende plaatsen van
>> de veer een variabele; het materiaal kan bijv. aan de uiteinden
>> soepeler zijn (of juist niet, of verschillend in aparte ribben,

> Ik ben voor mijn eigen zadel helemaal uit het ontwerp en ook
> uit de opzet voor de productiemethode. De materiaalkeuze is
> bijna finaal; het hangt nog even op de beschikbaarheid van een
> lasbaar en makkelijk verwerkbaar stuk veerkrachtig staal. Dat

Dan ben je onafhankelijk dus toch ook op iets van verenstaal uitgekomen. Ik ben zeer benieuwd naar jouw ontwerp! Als je wilt kunnen we wel wat privemailen i.p.v. het forum te vervelen ;-)

> houdt de voorgaande fases gelukkig niet op.
> Het uitvoeren echter zal geheíd veel leermomenten opleveren en
> ik durf danook geen schatting van de totale doorlooptijd te
> maken.
> Tis in ieder geval héél leuk om te doen; heb zowel mijn hersens
> als mijn handen en een sociaal netwerk nodig. Ik maak gretig
> gebruik van mijn optomingsloze fiesta-fotos :-)

Sja, 'tis weer winter en dan krijg ik ook altijd zin in dit soort dingen :-)

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 3:0127-11-05 03:01 Nr:38122
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38102
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Huertecilla schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:18:

>
>> Maar die pasvorm is, kunnen we wel stellen, per definitie nooit
>> GOED. Daar hebben we het toch juist de hele tijd over?
>
> :-)
>
>
>> Waar ik op uit ben is zo min mogelijk zadel, en toch een betere
>> drukverdeling dan wanneer helemaal zonder.
>
> Zo min mogelijk???? Minder oppervlak = meer druk.

Sorry, dat was onhandig uitgedrukt van mij. Natuurlijk zoveel mogelijk bruikbare ruimte benutten. Misschien helpt het als ik ook wat plaatjes opduikel.
Ik bedoelde met "zo min mogelijk zadel" zo dun/closecontact als maar mogelijk is (zie de shettenflapjes, bijv. ). Wat de ijslanderij de laatste tijd wordt aangesmeerd zijn eigenlijk ook niet meer dan luxe, héél dure shettenflapjes:



Dergelijk minimale kontflap wil ik dan wél met voldoende kamer en iets erin dat mijn gewicht verdeelt, anders kan ik net zo goed zonder of gebruik beter mijn overigens uitstekende langeafstandzadel. Dat wordt niet aangeboden dus de hoogste tijd wat te bedenken.
Ik reed al jaren meestal naakt omdat ik dat zelf veel prettiger vind maar wil dat mijn nieuwe en nog vrij jonge vriendje niet aandoen. Vandaar.

KNIP

> Ben there, done that: ben aan het prototypen.
> Ennhe, nee, de paneelvorm is een afgeleide van de zadelruimte,
> de menselijke anatomie en de eisen die het rijden, de
> specifieke stijl, stelt.
> Hoe de opbouw eruit ziet is een ander verhaal; dat is bíjna
> irrelevant.

Juist. ik wil helemaal geen opbouw en zooi eran.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 3:0927-11-05 03:09 Nr:38123
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38105
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
van lennep schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:57:

> Ik vroeg mij alleen maar af of iemand van jullie de oude franse
> cavalerie zadels kent??Die zijn van hout en bestaan uit twee
> bladen aan beide kanten van de ruggegraat. Helaas weet ik niet
> zeker of er nou wel of geen boom inzit...of meerdere bomen
>
> Groetjes Esther

Jazeker. Mijn langeafstand-stegenzadel is er een moderne versie van. Wel veel kleiner want gebouwd voor ijscoos.

Groeten, Egon.
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 3:4227-11-05 03:42 Nr:38124
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38119
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Nick Altena schreef op zondag 27 november 2005, 1:54:

> Het paste niet meer op het vorige scherm...dus maar even appart.
>
> Nu lijkt het er ook , door de discusies hier over boomloos en

> betekenen of niet?
> Let wel....in dit stuk praat men dus al over boomloos vanaf
> 1974 en dit stuk is geschreven in 2001....das toch al over een
> behoorlijk aantal jaar bekeken zou ik zo zeggen.

Ja en nee (waarbij je er maar even vanuit moet gaan dat ik het ijscogedoe een beetje ken). Wat er niet bij vermeld staat is het soort gebruik. De genoemde rijders zijn showwedstrijdfanaten. Die trainen kort/heftig. Er valt nergens uit op te maken dat er langdurig mee gewerkt wordt.

> Hoe een ieder er ook over denkt....ik heb mijn keus
> gemaakt....en ik ben er door niemand hier van overtuigd dat
> deze keus een verkeerde is geweest.

Zover ik kan inschatten is jouw keus in jouw omstandigheden zeker de beste.

Groeten, Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 89½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact