Huertecilla schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:08:
> e m kraak schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:40:
>
>>
>> Je voorbeeld van de autobladveer is uiterst duidelijk hoe het
>> niet moet inderdaad. Maar keer die bladveer nu es om zodat de 2
>> uiteinden niet dragend zijn.
>
> Op zich verandert het omdraaien van de bladveer het principe
> niet Egon: voor vervorming heb je tegengestelde krachten nodig
> dus ís er dan druk. De mate van stijfheid bepaald de hoogte van
> het benodigde koppel en dus de druk eronder.
Tuurlijk.
Maar de krachtconstante van jouw gewicht weet je alvast. Daar is geen ontkomen aan, wat je ook prakkezeert.
>> Probeer er voor te zorgen dat de
>> vorm van die veer zo goed mogelijk aansluit, en bereken de
>> benodigde stijfheid om druk onder belasting naar wens te
>> verplaatsen.
>
> Op zich wel mogelijk omdat je het gewicht van de ruiter weet en
> de kracht 'van' het paard gelijk is. De benodigde
> bewegingsvrijheid ken je ook, doch bij een veerkrachtige boom
> is voor die beweging weer vervorming nodig tegen de veerkracht
> in terwijl het ruitergewicht gelijk blijft, dus meer druk: een
> impasse.
Ik vraag me af of we aan hetzelfde zitten te denken. Wat ik bedoel is een mate van flexibiliteit toepassen waar een rigide boom in de weg zit. Dat zal, denk ik, in toenemende mate vóór- en achteraan zijn. Door zeg maar de uiteinden geleidelijk meer "boomloos" te maken boet je daar in aan drukverspreiding natuurlijk. Een soort hybride-idee dus tussen boom en boomloos in.
Daar komt bij, en merkt Nick een paar berichten verder ook op, dat je niet alleen op de zitknobbels zit, maar het contactvlak van dijen ook belangrijk is, en dat zie ik door boomzadels niet ondersteund terwijl je dat met mijn ribben-idee wel kan doen.
> Een érg lastig bijkomend punt is dat je voor een diepe zit en
> zoveel mogelijk kontakt met het paard geen rechte strip(pen)
> kan gebruiken: het dragende vlak onder de zitbeentjes moet veel
> breder zijn dan dat onder de binnendij. Denk aan een fietszadel.
> Je kan de flexibliteit wel uitrekenen, maar de
> vervormingsrichtingen niet omdat de strip gaat roteren door de
> variabele vórmstijfheid. Daar heb je een aardig gevanceerde
> CAD/CAM voor nodig en dat moet je onder de zit dus anders
> oplossen
Waarom gaan die roteren? Als die gefixeerd zijn in een constructiematje zie ik dat niet...
Strippen of ribben moet je als constructie-idee zien hoor. Als Frans het bladveren noemt is het mij even best, want komt op hetzelfde neer. Je kunt ze onderling verbinden en/of fixeren, waarbij het gebruik van ronde of niet ronde vormen ook belangrijk is aangezien een ronde vorm voornamelijk in de richting van de ronding wil buigen. Kettingprofiel is trouwens als richter ook bruikbaar.
>> Ook is de stijfheid op verschillende plaatsen van
>> de veer een variabele; het materiaal kan bijv. aan de uiteinden
>> soepeler zijn (of juist niet, of verschillend in aparte ribben,
> Ik ben voor mijn eigen zadel helemaal uit het ontwerp en ook
> uit de opzet voor de productiemethode. De materiaalkeuze is
> bijna finaal; het hangt nog even op de beschikbaarheid van een
> lasbaar en makkelijk verwerkbaar stuk veerkrachtig staal. Dat
Dan ben je onafhankelijk dus toch ook op iets van verenstaal uitgekomen. Ik ben zeer benieuwd naar jouw ontwerp! Als je wilt kunnen we wel wat privemailen i.p.v. het forum te vervelen
> houdt de voorgaande fases gelukkig niet op.
> Het uitvoeren echter zal geheíd veel leermomenten opleveren en
> ik durf danook geen schatting van de totale doorlooptijd te
> maken.
> Tis in ieder geval héél leuk om te doen; heb zowel mijn hersens
> als mijn handen en een sociaal netwerk nodig. Ik maak gretig
> gebruik van mijn optomingsloze fiesta-fotos
Sja, 'tis weer winter en dan krijg ik ook altijd zin in dit soort dingen
Groeten, Egon