InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
120 berichten
Pagina 7 van 8
Je leest nu onderwerp "paardentrailer?"
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 15:0129-1-08 15:01 Nr:112831
Volg auteur > Van: Els Kleverlaan Opwaarderen Re:112823
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Els Kleverlaan
Heerhugowaard
Nederland

Jarig op 23-2

2224 berichten
sinds 17-10-2005
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 14:27:

> Spirithorses schreef op dinsdag 29 januari 2008, 13:14:
>
>> Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 13:12:

> blauwe kiezel en bukshegjes, de betonnen ganzen met een strik,
> de rode pompoenen en het
> cementenzittendzwijntjemeteenappelinzijnbek.....
> ..... sorrie jongens, die spijskeik wéér !

Trekker, ca. 300 euro. Hooibalenpers, 1 fles jenever. Maaier, gratis. Schudder, weet ik niet meer... Kleine kraan om sloten uit te halen, geruild voor een oude ford-petroliesteltrekker.

Én inderdaad een man met twee rechterhanden, die daardoor zelfs geen tijd heeft om naar de kroeg te gaan. :-) De vetvlekken kloppen, maar die bierton, die heb ik nog niet kunnen vinden.

Els.
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 15:4529-1-08 15:45 Nr:112834
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:112831
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Els Kleverlaan schreef op dinsdag 29 januari 2008, 15:01:

> Trekker, ca. 300 euro. Hooibalenpers, 1 fles jenever. Maaier,
> gratis. Schudder, weet ik niet meer... Kleine kraan om sloten
> uit te halen, geruild voor een oude ford-petroliesteltrekker.
>
> Én inderdaad een man met twee rechterhanden, die daardoor zelfs
> geen tijd heeft om naar de kroeg te gaan. :-) De vetvlekken
> kloppen, maar die bierton, die heb ik nog niet kunnen vinden.
>
> Els.

dan heb je een goudvis gevangen !
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 19:4629-1-08 19:46 Nr:112880
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112756
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Allereerst: op dat ander forum zou het antwoord op sommige vragen hier zijn: RTFM! Eens je weet wat dit betekent, klinkt het nogal cru en hard, maar uiteindelijk is het een waarheid als een koe! Zo hard bedoel ik het niet, maar het betekent R(ead)T(he)F(ucking)M(anual). ;-)
Dit omdat velen een auto kopen en het boekje dat erbij zit nooit openen omdat ze denken van "ik weet toch hoe ik moet rijden", of "ik kom daar zelf wel achter waarvoor dat knopje dient".

Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 8:45:

> Wat die sperdiff. betreft, ik kan al rijdend overschakelen van
> 2X4 naar 4X4,
> maar daar moet wel die diff. geblokkeerd blijven (RFW-lock) kan
> dat ?

Daar weet ik ook niet zo veel van... Mijn uitleg was nogal merkgebonden en ging eigenlijk enkel over permanent 4x4's. Aangezien jij dit kan in- en uitschakelen, wordt dit een ander verhaal. Eentje waar ik minder over weet. Sorry! Wat wel universeel is, is dat je de diff-lock (=differentieel sperren) slechts mag inschakelen als je op onverhard terrein rijdt, want anders wringt het schoentje ergens zodra je aan het stuur draait en zal je auto ofwel omhoogwippen, je banden schuren over de grond, ofwel zal er iets breken.

Muguet schreef op dinsdag 29 januari 2008, 9:42:

> Zo'n sperdifferentieel weet jij toevallig of die op een
> Mercedes ML terreinwagen zit standaard ? Ik denk zo van wel
> maar weet het niet zeker dus...

Dat weet ik ook niet. :-( Misschien maakt de site van Mercedes je iets wijzer?? Of google?

muriel schreef op dinsdag 29 januari 2008, 10:09:

> Ik denk dat ik van 20 % van de knoppen in mijn 4x4 (Mercedes G)
> de werking niet ken.

Een Mercedes G heeft de allerbeste terrein-eigenschappen! Deze heeft niet enkel een sperdifferentieel in het midden, maar ALLE differentieels kun je sperren... Je hebt maw slechts 1 wiel nodig dat grip heeft om ergens uit te geraken!

Het nadeel van een (nieuwe) G is de kostprijs (duurder dan Porche Cayenne of Range Rover) en de overmaat aan luxe. Luxe is in ons geval een nadeel (vind ik toch) omdat het ergens toch de bedoeling is om met je slijkvoetjes in de auto te kunnen stappen zonder een hartaanval te krijgen.

Het ideale is een auto waarvan de vloer bekleed is met rubber en een vlakke vloer heeft tot en MET onder de deuren. Welke auto dat heeft, moet ik waarschijnlijk al niet meer zeggen... :-D Je kan er gewoon een emmer water in gieten en het loopt er vanzelf weer uit.
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:2329-1-08 20:23 Nr:112886
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112352
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Een voorbeeld van het voordeel van grote op- af- en overschrijdingshoeken, in combinatie met een grote bodemvrijheid, starre assen en grote flexibiliteit. Flex is de mate waarin de vering kan in- en uitschuiven. Dit is van belang omdat hoe langer alle wielen de grond raken, hoe groter je tractie blijft. Hoe minder de wielen de grond raken, hoe sneller je niet meer vooruit geraakt, wat ook niet meer dan logisch is...

Bekijk voor dit alles naar dit filmpje vanaf 1:25.

Aan het begin zie je trouwens het probleem van SUV's met hun beperkte bodemvrijheid. De auto raakt de grond NET niet...

http://www.youtube.com/watch?v=0ahG9e1TUYA
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:2329-1-08 20:23 Nr:112887
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:112880
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Kiriaki schreef op dinsdag 29 januari 2008, 19:46:

> Allereerst: op dat ander forum zou het antwoord op sommige
> vragen hier zijn: RTFM! Eens je weet wat dit betekent, klinkt
> het nogal cru en hard, maar uiteindelijk is het een waarheid
> als een koe! Zo hard bedoel ik het niet, maar het betekent
> R(ead)T(he)F(ucking)M(anual). ;-)
> Dit omdat velen een auto kopen en het boekje dat erbij zit
> nooit openen omdat ze denken van "ik weet toch hoe ik moet
> rijden", of "ik kom daar zelf wel achter waarvoor dat knopje
> dient".
>
als je moet leren uit wat erin fukkingmanjoewels staat
dan raak je echt niet ver dan 'I am from barseloona',
daarin staat wel waarvoor het dient,
maar het 'waarvoor' wordt dan weer niet uitgelegd,
als ze je zelfs in de verkopende garage niet kunnen uitleggen waar het om gaat,
nou moe !

> Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 8:45:
>
>> Wat die sperdiff. betreft, ik kan al rijdend overschakelen van

> slechts mag inschakelen als je op onverhard terrein rijdt, want
> anders wringt het schoentje ergens zodra je aan het stuur
> draait en zal je auto ofwel omhoogwippen, je banden schuren
> over de grond, ofwel zal er iets breken.

volgens Eddy-kwispel-druppel kan het niet echt kwaad !
ik heb er nog géén hinder mee ondervonden
behalve wat grotere draaicirkel in scherpe bochten
en wat meeschuiven met de achteras op dat moment

maar ik begrijp niet goed dat je er net op geaccidenteerd terrein wél
mee mag rijden
en op een vlakke easy weg niet ?
volgens mij zien je assen én alle mechaniek toch meer af in de putten en bulten ?

misschien weet Frans met zijn dinomonster hier meer over
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:3429-1-08 20:34 Nr:112892
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:112886
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Kiriaki schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:23:

> Een voorbeeld van het voordeel van grote op- af- en
> overschrijdingshoeken, in combinatie met een grote
> bodemvrijheid, starre assen en grote flexibiliteit. Flex is de

> Aan het begin zie je trouwens het probleem van SUV's met hun
> beperkte bodemvrijheid. De auto raakt de grond NET niet...
>
> http://www.youtube.com/watch?v=0ahG9e1TUYA

daarom heb je voor dergelijk terrein ook beter een korte wielbasis
dan een lange pickup
maar ik zie je al rijden over die bulten met een trailer aan je kont
ik heb net een pickupgekocht omwille van de trekkracht, en de trek-bouw
de 4persoonskabine en toch nog een mega stapelruimte
en géén hondenhaar meer in je kabine

trouwens die emmerwaterauto was natuurlijk de 2CV !!!
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:4829-1-08 20:48 Nr:112900
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112887
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:23:

> volgens Eddy-kwispel-druppel kan het niet echt kwaad !
> ik heb er nog géén hinder mee ondervonden
> behalve wat grotere draaicirkel in scherpe bochten
> en wat meeschuiven met de achteras op dat moment

Een 4x4 heeft drie differentielen. Bij een permanente 4x4 zit er tussen achter- en voorasaandrijving een differentieel, bij de rest meestal een starre verbinding. Een differentieel kun je vastzetten met een diflock. Als je een bocht maakt dan zal de achteras een kortere cirkel afleggen dan de vooras, en dientengevolge zullen de achterwielen minder omwentelingen maken dan de vooras. Heb je het zwikje nu met je diflock of starre verbinding aan elkaar geknoopt, dan gaat er dus ergens iets mis. Op zandachtige ondergrond wordt het verschil weggewerkt in slip, maar op asfalt wordt het wel een erg heftig schuurverhaal. Toch valt het tussen achter- en vooras nog wel redelijk mee. Soms kun je echter ook een diflock hebben tussen de wielen links en rechts. En daar zit een veel groter verschil in afgelegde weg, dus die diflock kun je echt beter niet inschakelen op de verharde weg.

> maar ik begrijp niet goed dat je er net op geaccidenteerd
> terrein wél
> mee mag rijden
> en op een vlakke easy weg niet ?

Als er maar voldoende mogelijk tot slip is, dan is het prima. Je wieltjes draaien dan allemaal even hard rond, en dat klopt in een bocht natuurlijk niet. Op stug asfalt wring je de boel dan kapot.

> misschien weet Frans met zijn dinomonster hier meer over

Mijn dinomonster gaat erg lelijk doen (springen!) als ik de diflock vergeet uit te schakelen als ik weer op het asfalt ga rijden. Voor de rest wel leuk hoor, als ik de trailer erachter heb dan kan ik nog steeds door een lange modderkuil heen, de trailer met paarden volgt vanzelf als een soort boot. ;-)

Maar enfin, wellicht is dit meer een topic voor het 4x4 forum.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:0329-1-08 21:03 Nr:112905
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112892
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:34:

> maar ik zie je al rijden over die bulten met een trailer aan je
> kont

Zoals ik vele berichten geleden reeds gezegd had: voor het trekken van een trailer zijn deze dingen minder van belang. ;-)
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:2229-1-08 21:22 Nr:112909
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:112900
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Frans Veldman schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:48:

>
> Maar enfin, wellicht is dit meer een topic voor het 4x4 forum.
> Frans

net niet, zo interesseren autos mij géén zal maar heb ik wel een pickup aangeschaft
hoofdzakelijk in funktie van mijn paarden (en ik heb niet eens een trailer ! wel een sleepbak hoor) !
Gezien de reakties hier van verschillende kanten wordt het toch niet oninteressant gevonden
en het maakt nu eenmaal deel uit van trailerladen, trailertrekken, hooi bijhalen,
mestvervoeren, andere paardenrommel laden, palen, draden, poorten weet ik veel,
door de wei hotsen met diezelfde rommel,
de wei slepen, water verkassen enzomeer
zélfs een veulen of een paard uit de gracht trekken, zoals ik al heb meegemaakt,
daar kan een beetje 4x4 echt wel bij helpen
en dit item zal wel niet eindeloos blijven lopen

Maar kort voor mezelf dus en mijn pickup,
ik ga ervan uit dat ik een starre achteras op bladveren heb
en een vooras met differentieel tussen links en rechts,
en bijgevolg dus ook differentieel tussen vooras en achteras
Om nu rijdend van 2-hai naar 4-hai te schakelen
welke differentieel schakel je dan in
en welke diff. moet daarvoor blijvend ingeschakeld zijn ?

voor 4-low moet ik eerst stilstaan, dan kan schakelen

zo wat is wat ?
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:2429-1-08 21:24 Nr:112911
Volg auteur > Van: Wil Opwaarderen Re:112733
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Wil
Homepage
Santa Margarida da Serra
Portugal

Jarig op 26-3

9439 berichten
sinds 15-8-2004
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 8:45:

> Kiriaki schreef op dinsdag 29 januari 2008, 8:24:
>
>> Uitleg starre assen valt eigenlijk nog mee...

> dat ?
> ik heb daar van niemand al een duidelijke uitleg over gekregen
> hoe dat precies ineen zit
> weet jij daar meer over, voor- en nadeel ?

RFW (Electronic Remote Free Wheel)
automatisch vergrendelbare vrijloopnaven met elektronische afstandsbediening (Ford Ranger, Mazda BT-50)

Hebbie hier iets aan?
http://4x4news.be/nl/abc.php?let=R

Zoniet, hebben we nog wel een techneut die mee gegaan zou hebben met Lisboa/Dakar.... die weet het zeker. Dan moeten we jouw vraag doorspelen....

Greetz!
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:3029-1-08 21:30 Nr:112916
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:112911
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Wil schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:24:

> RFW (Electronic Remote Free Wheel)
> automatisch vergrendelbare vrijloopnaven met elektronische
> afstandsbediening (Ford Ranger, Mazda BT-50)
>
> Hebbie hier iets aan?
> http://4x4news.be/nl/abc.php?let=R
>
> Zoniet, hebben we nog wel een techneut die mee gegaan zou
> hebben met Lisboa/Dakar.... die weet het zeker. Dan moeten we
> jouw vraag doorspelen....
>
> Greetz!

jép dat is het ! maar wat doen die chotferdomde vrijloopnaven !
vraag't m wil of ik slaap niet !
pas als dit is uitgeklaard kan ik aan de verdunningen !!!
maar hou 'm wel in zn hok hé, want vrijlopend techneuten
da's heel andere koek dan die naven !
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:3129-1-08 21:31 Nr:112917
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:112900
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Frans Veldman schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:48:

> Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:23:
>
>> volgens Eddy-kwispel-druppel kan het niet echt kwaad !

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail."

Ojé, ik heb dat diff gedoe ook allemaal in mijn auto maar ik weet nog steeds niet hoe ik het moet gebruiken. Als ik me vastrijd in de wei moet ik the f*cking manual erbij halen om te zien wat ik moet doen.
En nu lees ik jullie en snap ik het nog steeds niet :-S

Pien
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:3329-1-08 21:33 Nr:112920
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:112917
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Spirithorses schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:31:

> Ojé, ik heb dat diff gedoe ook allemaal in mijn auto maar ik
> weet nog steeds niet hoe ik het moet gebruiken. Als ik me
> vastrijd in de wei moet ik the f*cking manual erbij halen om te
> zien wat ik moet doen.
> En nu lees ik jullie en snap ik het nog steeds niet :-S
>
> Pien

ach laat Manuel dan gewoon duwen hé,
daar dient ie voor !
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:4629-1-08 21:46 Nr:112926
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112909
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:22:

> Maar kort voor mezelf dus en mijn pickup,
> ik ga ervan uit dat ik een starre achteras op bladveren heb
> en een vooras met differentieel tussen links en rechts,

Ook een "starre" achteras heeft een differentieel. Je hebt er dus sowieso al twee. (Star slaat hier op het feit dat de wielen niet onafhankelijk zijn geveerd, mar niet op de overbrenging.)

> en bijgevolg dus ook differentieel tussen vooras en achteras

Dat hoeft nou dus weer niet zo te zijn, meestal zit hier alleen een differentieel als je permanente vierwielaandrijving hebt. Maar dan kun je doorgaans niet overschakelen naar 2-wiel aandrijving. (Logisch ook, zo'n differentieel is een extra voorziening zodat je de 4-wheel drive ook op asfalt kunt gebruiken, dus waarom zou je dan nog terug willen naar 2-wheel drive?)

> Om nu rijdend van 2-hai naar 4-hai te schakelen
> welke differentieel schakel je dan in
> en welke diff. moet daarvoor blijvend ingeschakeld zijn ?

Als jij van 2-wiel naar 4-wiel kan schakelen dan heb je dus hoogstwaarschijnlijk geen differentieel tussen voor- en achteras. Dan gebruik je 2wiel voor de verharde weg, en 4wiel voor het terrein (waarbij je dan automatisch een diflock hebt tussen voor- en achteras, omdat je gewoonweg geen dif hebt en het zwikje dus per definitie gelocked is).

Heb je een erg luxe auto, dan heb je ook nog diflocks tussen linker- en rechterwielen, maar dat is relatief zeldzaam, dus we gaan er even van uit dat je dat niet hebt. Samengevat, je hebt waarschijnlijk geen diflocks. Waarschijnlijk kun je kiezen tussen N, 2H, 4H, 4L. Klopt dat?

Bij auto's met permanente vierwielaandrijving (zoals onze Dodge) kun je kiezen tussen H, H+lock, N, L, L+lock.

> voor 4-low moet ik eerst stilstaan, dan kan schakelen

Verschil tussen low en high is een extra versnelling, NA je gewone versnellingsbak. Na inschakelen zijn al je normale versnellingen gehalveerd. Dubbele trekkracht dus, maar halve snelheid. Vanwege de grote trekkracht meestal "verplicht" gekoppeld aan de 4-wheel drive, dus alleen maar in het terrein bruikbaar. Meestal wissel je niet zo vaak tussen terrein en verhard dat je al rijdend moet kunnen overschakelen, dus daar is ook niet in voorzien.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:5029-1-08 21:50 Nr:112927
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112916
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:30:

> jép dat is het ! maar wat doen die chotferdomde vrijloopnaven !

Vrijloopnaven zijn speciaal voor auto's die ook 2-wheel drive hebben. De "uitgeschakelde" wielen worden welliswaar niet meer aangedreven, maar die wielen drijven nog wel het middendifferentieel aan. Dat geeft weerstand (verbruik!), slijtage en extra herrie. Dus kun je op die auto's de wielen loskoppelen van de naaf, zodat de niet gebruikte as ook niet nodeloos wordt rondgedraaid.

> vraag't m wil of ik slaap niet !

Ik hoop dat je nu kan slapen. ;-)

Misschien toch maar eens op een 4x4 forum kijken? Goed voor je nachtrust! ;-)

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Je leest nu onderwerp "paardentrailer?"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
120 berichten
Pagina 7 van 8
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact