InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 99 van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: donderdag 9 februari 2006, 18:419-2-06 18:41 Nr:42892
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:42888
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: haute-ecole Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Jaydot schreef op donderdag 9 februari 2006, 17:53:

> Ben ik weer met mijn <b>Don't shoot the dog!</b>
>
> Ik heb inmiddels een stuk van de Skinner Instruction gedaan en
> eerlijk gezegd: ik vraag me af of dit nou het beste
> <i>startpunt</i> is om meer inzicht te krijgen in hoe
> "clickeren" (operand conditioning, dus) werkt - tenzij je diep
> in de wetenschappelijk verantwoorde psychologie terecht wilt
> komen, natuurlijk. Of tenzij je je echt wilt verdiepen in de
> achtergronden.
> Om de Instruction goed te volgen moet je het Engels erg goed
> beheersen, en bovendien vlot foutloos kunnen typen (in het
> engels), anders heeft het een flink p effect :-)!

Dit laatste is een waarheid als 10 koeien :-(
In dat geval heb je DUS meer motivatie nodig... bijvoorbeeld omdat je écht hoe dan ook goed operante communicatie wilt leren omdat daarmee een nieuwe paardenwereld voor je open gaat.

> Terwijl het boek van Karen Pryor precies hetzelfde vertelt -
> zij is zelf een groot Skinneriaan (?) en gebruikt dezelfde
> terminologie - maar dan op een prettig leesbare manier en met
> voorbeelden uit de praktijk.

Nu heb ik "Don't shoot the dog!" net NIET op de plank staan, maar andere clickerboekjes (Kurland, en Schöning; allebei uitdrukkelijk paardgericht) wel en vind, juist op basis van de skinner cursus, dat de dames er om de haveklap een potje van maken. OK, beter een populair potje dan helemaal geen potje. Maar buiten dat vind ik clicker principieel onjuist, omdat ze p niet (willen?) zien! Dit is even onjuist en contraproductief als de overmaat p in parelli. Er valt wel mee te leven maar het is NIET CORRECT en leidt onnodig tot doodlopende straten.

> Eén van die voorbeelden betreft het "shapen" van een
> vaardigheid zoals een bal in een mandje gooien (alleen gebruikt
> zij het putten van een golfbal als voorbeeld). Een citaat:

> Kortom: ik blijf van mening dat iedereen die wil weten hoe het
> werkt en waarom het werkt veel beter eerst het boek van Karen
> Pryor kan lezen - en <i>daarna</i>, als je je kennis
> verder wilt verbreden, de Skinner Instruction doen.

Ik ben het volmondig met je eens dat het lezen, maar vooral het ijken aan en bestuderen van clicker tot aan parelli aan die skinner cursus, het slimste is wat je kunt bedenken. Precies wat ik doe!
Maar andersom? Lijkt me discutabeler...

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: donderdag 9 februari 2006, 22:399-2-06 22:39 Nr:42917
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:42903
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: haute-ecole Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Tycho schreef op donderdag 9 februari 2006, 20:47:

> e m kraak schreef op dinsdag 7 februari 2006, 22:01:
>
>> Tycho schreef op dinsdag 7 februari 2006, 20:03:
>>> Mee eens, echter heb ik het zelf al eens frustreren met voer
>>> genoemd. Gebruik je geen voer, kan je dan zeggen , maar het is
>>> de mindset : 'zoeken naar beloning', die ik al niet wil zien in
>>
>> Wat wil jij dan zien? Ontwijken van straf?
>> Want dat is het alternatief...
>
> Een communicatie die paard en mens begrijpen.

En dat is? Beschrijf het me maar.....
Ik zie vooral veel tortuur, geleerde hulpeloosheid en ontwijkingsleren...

> Als je er vanuit gaat (behaviorisme). dat alle gedrag niet meer
> is dan stimulus en respons, dus reflexen.

Neeeeeee, er is veel meer dan reflex hoor, ook in het behaviourisme.
Voor reflex moet je bij Pavlov zijn.

> Dan hoef je je er
> inderdaad niet druk over te maken wat de mindset is van een
> paard want je gaat er vanuit dat er geen mindset is.

?
Zelfs als je motivatie modelmatig beschouwd als de som van cumulatieve p en r geeft dat nog "een" mindset... of bedoel je iets totaal anders?

> Skinner aanhalen om gedrag beter te verklaren betekent, je niet
> bezig houden met het innerlijke representaties (cognities) want

Ik wil best met je in de weer met cognitieve modellen hoor, maar wijs jij me dan even de ponies waarmee ik daarmee aan de slag kan. De behaviouristische aanpak is juist zo geschikt OMDAT ze uitgaat van waarneembaarheid.

> enkel de uiterlijk waarneembare acties zijn meetbaar en dus
> interessant voor onderzoek.
>
> Behaviorisme bied je dus een achterhaald model waarbij je je al
> helemaal niet hoeft druk te maken over het gebruiken van straf
> zolang je maar gewenst gedrag ontwikkeld.

Ik geloof dat je minder dan de helft gelezen hebt. Als geen ander geeft juist Skinner zelf de onwerkzaamheid van p aan, vanwege o.a.:
-slechte controleerbaarheid
-bijwerkingen

> Daarbij vraag ik me af of je het parelli wel moet zien als p+
> je bent namenlijk geen gedrag aan het afleren maar aan het
> belonen (Reinforcement = versterking) al wat je doet om een
> bepaald bedrag te vermeerderen . Dus je hele verhaal dat
> parelli vol zit met teveel punishment , klopt al niet eens.

Zo...
leg mij dan maar uit hoe de fasen-methode wél werkt, anders dan AFleren NIET te wijken?
Ik ben het er meteen mee eens als je zou stellen (ik al lang terug ook hier op het forum gepasseerd dat het feitelijk leermoment een r- is. Laat onverlet een opzet die beter vervangen kan door r+.

> En ik heb nog niet eens level 1 in skinner.
>
> Behaviorisme heeft ook in weinig opzicht mijn interesse.

Waarom vraag je er dan naar?

>> Stel nu... dat ik mijn hengst weet wijs te maken dat ik een nog
>> veel mooiere en geilere merrie weet een eindje verderop... :)*
>
> Als dat is wat je je paard wil wijs maken, over antropomorfisme
> gesproken,

Jaja, da's vangen op woorden nu.
Als je wilt ruzieen op dit nivo hou ik er meteen mee op. Geen zin meer in.
Jij vwou leuke leesbaarheid tussendoor, niet ik.

> dan berijk je dat niet met een behavioristisch model.
> Behaviorisme is niet geinterresseerd in de mindset van een
> dier(ook mens) het is niet psychoanalytisch.
>
> Behaviorisme is vooral wetenschappelijk heel verantwoord door
> wat je niet kan meten niet te beoordelen of mee te nemen, zelfs
> zo ver doorgevoerd dat volgens de behaviorist de geest niet
> bestaat en er enkel gedrag is.

Sja, gedraagt "de geest" zich dan niet? Volgens mij bestaat de geest ook maar gewoon uit een elektrochemische reaktie.

> Het black box verhaal , er gaat iets in en er komt iets uit
> (gedrag).
> Bv Een paard eet aan het hout van de stal (ongewenst gedrag)

> Hoe beschrijf je als gedragsbioloog wetenschappelijk een
> situatie waarbij je ziet dat een aap verdriet heeft van het
> doodgaan van haar kind. Als volgt : Aap loopt nog drie dagen
> rond met het dode lichaam van dochter.

Lees Richard Dawkins eens.....

>> Ik heb het ook niet over NH, en ben al zeker geen NHgoeroe. Ik
>> wil het liefst over harde, bewezen wetenschap hebben, in
>> Marsiaanse wetenschapstaal ;-)
>
> Bestaat pijn voor een behaviorist ?

Ja. Ik heb nergens een ontkenning daarvan vernomen maar mischien niet goed genoeg gelezen nog - jij?

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: donderdag 16 februari 2006, 22:4816-2-06 22:48 Nr:43402
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43365
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Leid touw Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Cassandra Berg schreef op donderdag 16 februari 2006, 17:47:

> Volgens ons kan er wel een beslissing genomen worden maar de
> behavioristische stroming sluit het uit.

Wie of waar staat "ons" voor?

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 5:0819-2-06 05:08 Nr:43500
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43479
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Leid touw Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Cassandra Berg schreef op zaterdag 18 februari 2006, 9:17:

> En dat is precies wat men stelde in het het begin van het
> ontstaan van het behaviorisme. Wat Skinner en companen stelden.
> Ze konden ieder kind laten worden wat zij wilden dat het werd
> door middel van conditionering. En dat is waarom ik van mening

Jaja... "Walden 2" (1948)... en beter nog: "Beyond Freedom and Dignity" (1971).
Het gekke is... dat de praktijk toch overal bewijst dat de theorien tot op verbazend grote hoogte juist lijken! (Ik vind het daarentegen flauw af te rekenen op "communistische" uitwerkingen die in het tijdsbeeld van publikatie passen).

Daarvoor behoef ik slechts terug te kijken naar mijn eigen jeugd. We verhuisden nogal eens waardoor ik diverse "buurten" en scholen heb leren kennen. Er was destijds nog geen sprake van zwarte en witte scholen, maar wel degelijk van vergelijkbare kansarme en kansrijke omgevingen. Aan het eind van de lagere-school-rit werden de kinders ingedeeld voor vervolgonderwijs... vreemd toch dat in die kansarme situaties/buurten blijkbaar zo significant meer "domme" kinders woonden die toch écht met de beste wil van de wereld niet "verder" kwamen dan huishoudschool cq. LTS, terwijl in de kansrijke buurt zowat iedereen naar minimaal HAVO, maar als het even kon VWO verdween.

Hé, nurture heeft blijkbaar meer invloed op de ontwikkeling van leren dan nature!

Eenzelfde mechanisme is vrij gemakkelijk in de paardenhouderij aan te wijzen: veel paarden worden in een prikkelarme omgeving opgesloten, en blijven relatief "dom". De motivatie tot initiatief wordt daarbij ook nog eens zoveel mogelijk tegen gegaan, tot het nivo van hinderlijk waarneembare psychische stoornissen bereikt wordt (dan is er een "probleempaard" met "(stal)gebreken" ontstaan, en allerlei andere disorders. Ik noem dit geaccepteerde en geinstitutionaliseerde dierenmishandeling, weinig beter dan de bioindustriele concentratiekampen. Geef je pony echter een "extra verrijkte" omgeving, en leer je pony te leren (en daar is dat vervelende operante conditioneren héél behulpzaam bij), en je zult zien hoe groot het verschil wordt!

De vooral ethische bezwaren tegen het behaviourisme ontstonden als reactie tegen de "maakbaarheid" van de samenleving! Daar wil men niet aan, het is bijv. nog altijd belonender (!) en bevredigender "slechterds" op te sluiten i.p.v. extinctie toe te passen, want ook dat houdt een boel werkgelegenheid gaande (in de VS zit ongeveer 10% van de bevolking in de bajes!), vooral daar er bekend is dat dit systeem zichzelf voortzet ;-) Eenzelfde verhaal omtrent (verkeers)boeten (het werkt ongetwijfeld beter goed verkeersgedrag te belonen d.m.v. belastingskorting, maarja... zolang je straft weet je tenminste zeker dat ze allemaal blijvend in de fout gaan en dat brengt meer op, he?) en ga zo maar door. Maar dat is allemaal een geheel ander verhaal en totaal niet van toepassing binnen de paarden-context. En toch... ook ponies zijn "maakbaar". Je kúnt een enthousiaste pony hebben die popelt om samen dingen te doen i.p.v. een rijdier dat het gebeuren gelaten over zich laat komen.

> ben dat je best wel de Skinnercursus kan doen om de achtergrond
> van de clickertraining te begrijpen maar dat het zijn
> beperkingen heeft. Ik vindt het berichtje van Inge heel

Welke beperkingen? Gezien het middeleeuws nivo waarop vrijwel iedereen vandaag de dag nog met hun dieren omgaat zie ik zelfs de vloer van beperking nog niet bedekt laat staan dat er een plafond in zicht komt.
Ik heb ook al minstens 10x hier vermeld dat de skinner-schema's weliswaar universeel geldend zijn, maar dat de ethologische kant (zie Waring, hier op de literatuurlijst!) verdisconteerd moet worden omdat het ons om interspecifieke communicatie gaat. Maar dan hebben we het ineens over BIOLOGIE, niet psych... laat ik nou gedacht hebben dat je iets tegen het behaviourisme in de psych had :-S
Nog maar een keer dan: de ontvanger bepaalt - ja, het maakt uit of die ontvanger een paard, een hond, een dolfijn of een mens is... ze hebben andere ethogrammen, andere behoeften. Daarom is het bijv. wijs je paard te belonen op de manier waarop jouw paard aangeeft het meest beloond te zijn!

> waardevol waarin ze uitlegt hoe de behavioristische beweging
> zich later heeft ontwikkeld tot wat het nu is.

Eigenlijk is het me volkomen cigaar wat de "behavioristische beweging" nu al dan niet (geworden) is. Het is niet moeilijk kritiek op Skinner/behaviourisme te vinden, www.sntp.net/behaviourism/ayn_rand_skinner.htm is al een leuke - het zegt meer over de criticus nmm. Echter, ik ben op dit forum met paarden bezig, niet met allerlei mensen-maatschappelijke implicaties. Als iemand een betere praktisch uitvoerbare benaderingswijze weet aan te geven dan de onderzochte leermethodieken sta ik daar voor open....

Ik zie overal waar mensen met paarden omgaan een totaal ontbreken van deze kennis. Kennis die nmm wat er in praktijk op altmödische wijze wordt afgebeuld zou moeten vervangen. Je hoeft er bepaald geen professoraat voor te behalen hoor... paardenmensen kopen veel boeken, anders zouden er niet zoveel boeken op de markt komen. Je kunt je een berg paardenboeken, tijd en nonsens besparen door Waring goed te bestuderen voor de broodnodige ethologische achtergronden (nature), en die Skinner cursus te doen (nurture). Desnoods 3x... ik ben er al voor de 5e x geloof ik aan begonnen, vlieg erdoor natuurlijk, maar leer er nog steeds veel van!
Dat wil dan uiteraard nog niets zeggen over je kwaliteiten een en ander in praktijk te brengen, maar op zijn minst ben je daarmee in staat het diverse aanbod in het hippische inhoudelijk te bezien en te vergelijken. Ik maak hier reklame voor omdat ik denk dat wanneer een critische massa aan "gewone mensen" dit door krijgt de drempelwaarde gehaald gaat worden waardoor de paardenwereld blijvend gaat veranderen. Paarden-Walden²? :-D

Het koste behoorlijk tijd, zelfs op PN, om zelfs maar een deel van de lezers te overtuigen van de flagrante onzin van bitgebruik (ik wacht nog altijd op Josien, die ooit eens de werking van haar Spaanse stangen voor me zou berekenen hetgeen naar ik verwachtte behoorlijk zelf-confronterend zou zijn... maar ook Frans en Iloon zelf zagen het eerst echt niet). En dit terwijl verschillende "vooraanstaande NH-verkopers" zoals Parelli toch ook al (deels, en steeds meer) op het bitloze pad zijn beland.
Het gaat duidelijk nog veel meer tijd kosten, op deze manier, op een forum, de hippische mores en perceptuele beperkingen te overspringen naar een verbrede, overkoepelende visie (tot vervelens toe voorgekauwd door meneer Skinner cs.). Ieder keer weer wanneer er enig nivo in discussies dreigt te komen wordt dat ondergesneewd door paardjepestende mutsen die er niets van willen weten.
Maar ik blijf geduldig jullie bestoken met "Marsiaans" LOL
Je kunt mijn bijdragen trouwens ook overslaan... your loss :-P

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 13:0919-2-06 13:09 Nr:43517
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43502
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Leid touw Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Cassandra Berg schreef op zondag 19 februari 2006, 9:33:

> Sorry Saskia, behaviorisme behelst meer dan leren. Het is een
> stroming binnen de psychologie.

So what?

> En voor het begrijpen van trainingen als de clickermethode
> wordt hier op de site steeds weer naar de cursus van Skiner
> verwezen. Dat doe ik niet.
> En ik weet niet of jouw bewering klopt dat alle vormen van
> training waaronder Parelli zijn gebaseerd op conditineren. Dan

Goh, laat ik nou eerder van jou de indruk hebben gekregen dat het voor jou allemaal al gesneden koek is... dan zou je dit toch moeten weten, of met een verdedigbaar alternatief komen.

> zou ik mij in al die trainingsvormen moeten verdiepen. Dat wil
> ik niet.

Kortom, dat doe ik niet en dat wil ik niet... kom je lekker verder mee!

Je hebt gelijk, IK verwijs telkens weer voor meer begrip van het omgaan met andere diersoorten, in het bijzonder hier paarden, met welke "methode" dan ook (van clicker tot parelli), naar de bevindingen van Skinner cs.
Ik zou toch wel eens willen weten wat jou daar zo enorm in tegenstaat. En nogmaals, we hebben het dan niet over de hemelsbrede mensen-maatschappelijke implicaties van de ontdekkingen gedaan binnen het kader van het behaviourisme maar gewoon over de het beter begrijpen van de omgang met onze paarden.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 13:0919-2-06 13:09 Nr:43518
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43503
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Leid touw Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Cassandra Berg schreef op zondag 19 februari 2006, 9:41:

> Jouw drijfveer om Skinner te verdedigen denk ik te begrijpen
> maar dat gaat ver buiten deze site en alles wat met paarden te
> maken heeft.

????????????????????????????????????

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 13:3019-2-06 13:30 Nr:43521
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43511
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoe ziet jullie ontwormschema eruit? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Gregoor Lendfers schreef op zondag 19 februari 2006, 12:10:

> Ilsejee schreef op donderdag 16 februari 2006, 15:51:
>
>> niemand? jammer...

> Ik wist wel dat brem door paarden wordt gegeten, maar niet dat
> het een preventieve functie tegen wormen heeft.
>
> Gregoor

Wel even een kanttekening bij het regelmatig brem voeren.

Brem (Sarothamnus scoparius) is trouwens een (inheemse) plantesoort.

Citaat uit Bouwman (1988):
"Alle delen van de plant bevatten kleine hoeveelheden van de giftige alkaloïden cystisine en sparteïne en de glucosiden lupinidine en scoparine. De hoeveelheid giftige stoffen is in het voorjaar groter dan in de herfst. Rijpe vruchten bevatten de grootste hoeveelheden.
Ondanks de geringe gevoeligheid van paarden voor deze stoffen zijn er gevallen van vergiftiging door brem mogelijk. De lethale dosis bedraagt ongeveer 12 kg."

Wat ik nu eerst zou willen weten, voor ik brem ga opdienen als preventief anthelmicum, is een onderzochte bron van de werking en aanbevolen hoeveelheden. Zo, als gerucht, vind ik het onverantwoord.
Mijn paarden zijn ook wormenvrij... simpelweg omdat er geen cycli mogelijk zijn vanwege geen weidegang op besmette weiden (zover ik weet nog altijd de enige mogelijkheid tot nematodenvrij zijn, blijft over gasterophilus te bestrijden met jaarlijks voor de winter ivermectine behandeling).

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 14:5919-2-06 14:59 Nr:43523
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43513
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Leid touw Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Spirithorses schreef op zondag 19 februari 2006, 12:30:

> Effe gauw Egon, ik heb eigenlijk geen tijd - moet gaan paardjes
> pesten :-P

Ja zjin ze aan gewend he? Oppassen voor ontwenningsverschijnselen hoor! Cold turkey is levensgevaarlijk zonder professionele begeleiding :-D

> Zo te lezen komen we er op deze manier niet uit. Jij doet je

We komen er nooit never uit. Ik merk ook steeds weer, bij vlagen, dat ik enorm lerende ben.

> zoveel moeite en het wordt niet begrepen / meegenomen door de
> lezers hier terwijl ik gewoonweg wel weet dat het
> Skinnergebeuren een zeer welkome aanvulling zal zijn op de
> manier waarop mensen naar hun dier zouden kunnen leren kijken.
> Zoals jij jou ken (oké , nu ook weer niet zo heel goed, maar
> toch) verwacht ik eigenlijk wel dat we niet zo heel veel zullen
> verschillen in onze manier van kijken naar - en werken met de
> paarden.
> Jij bent alleen meer van de theoretische achtergrond en ik van
> de praktijk, mag ik dat zo stellen?

Jij hebt praktisch totaal en volledig gelijk, en ik vond je "rommeltje" enorm leuk, gezellig en prima, ook voor je paarden. Het probleem is alleen dat praktijk, wat altijd specifiek is, zich niet laat vertalen in algemeen begrip. Andersom wel.

> Zullen we dan nu, bij wijze van 'verdieping' eens het volgende
> doen:
> Ik ga een aantal voorbeelden noemen van de manier waarop ik met
> mijn paarden omga, ze train, lesgeef e.d en jij laat er jouw
> Skinner theorie op los. Wat denk je daarvan ?

Moet ik ff over nadenken eigenlijk. Kan onbedoeld enorm confronterend worden. Het beste zou zijn met filmfragmenten erbij. "Eerlijk" wordt het nooit, omdat er altijd historie aan vooraf gaat die ongeweten is en dus niet meegenomen wordt.
We zouden ook filmfragmenten die al online staan, op PN bijvoorbeeld, kunnen gaan ontleden ;-)
Wat er dan wel keihard van te voren afgesproken moet worden is dat er geen waardeoordelen gegeven mogen worden.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 21:5719-2-06 21:57 Nr:43558
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43557
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onschuldig vraagje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Ans Jondral schreef op zondag 19 februari 2006, 21:46:

> Piet schreef op zondag 19 februari 2006, 15:40:
>
>> .

> Het is maar een ideetje.
>
> groetjes
> Ans

Nee hoor, is een mogelijkheid. Het heet systematische desensibilisering en is "uitgevonden" door weer een andere behaviourist, ene Joseph Wolpe. Het is een vorm van klassieke conditionering. Wordt ook wel toegepast om mensen van fobiëen af te helpen.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 22:0019-2-06 22:00 Nr:43562
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43558
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onschuldig vraagje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zondag 19 februari 2006, 21:57:
>
> Nee hoor, is een mogelijkheid. Het heet systematische
> desensibilisering en is "uitgevonden" door weer een andere
> behaviourist, ene Joseph Wolpe. Het is een vorm van klassieke
> conditionering. Wordt ook wel toegepast om mensen van fobiëen
> af te helpen.
>
> Groeten, Egon

Frans heeft daar trouwens al lang geleden eens een stukkie over geschreven op PN: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/desens.htm

Nogmaals groeten ;-)
Egon
Volg datum > Datum: zondag 19 februari 2006, 22:4219-2-06 22:42 Nr:43569
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43566
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onschuldig vraagje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Ans Jondral schreef op zondag 19 februari 2006, 22:27:

> Als het een mogelijkheid is, dan vraag ik mij wel af of het
> resultaat blijvend is? Want ergens diep in mijn geheugen, staat
> het mij voor dat het niet blijvend is. En dat na de
> verwijdering van het enge object uit de omgeving van het paard
> de "desensibilisatie" geleidelijk afneemt.
> Dat maakt het toch erg ongeschikt als leertechniek?
> Komt bij een persoon met een fobie de fobie dan na verloop van
> tijd terug?

Ik zou het ook niet direct een leertechniek willen noemen. Het is wel een hulpmiddel bij gedragsmodificatie, maar staat niet op zichzelf.
Uitdoving heb je inderdaad ook wel kans op. Dat hangt af van de "nazorg", m.a.w. of de opgewekte ongevoeligheid wel voldoende positief bevestigd wordt.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: maandag 20 februari 2006, 16:3420-2-06 16:34 Nr:43599
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43594
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onschuldig vraagje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Ans Jondral schreef op maandag 20 februari 2006, 15:30:

> e m kraak schreef op zondag 19 februari 2006, 22:42:
>
>> Ans Jondral schreef op zondag 19 februari 2006, 22:27:

> het te bevestigen?
> (Dit is toch wat je bedoelt hé? :) )
>
> Ans

Ja dat bedoelde ik.
De negatieve associatie die aan de basis van de fobie staat moet vervangen door een neutrale maar liefst, wanneer mogelijk, een positieve (geconditioneerde, liefst zelfbelonende) associatie. Dit laatste is wat in de modernere b-mod schema's geprobeerd wordt.

Als je dit doordenkt, zal je (hoop ik) blijken dat de klassieke opzet van desensibilisatie vaak operant oversprongen kan worden (en in die gevallen dus feitelijk nutteloos is te gebruiken, en dat is ongetwijfeld wat Pien, en zeker Piet, doen! ;-) ); nuttig kan het denk ik wel zijn om een opening te kunnen forceren, maar forceren blijft het... en daar kan ik, vooral in de traumatischer "trainingsmethoden" moeilijk enthousiast voor worden tenzij er echt geen andere opties zijn.

Nuttig is het nmm sowieso de klassiek conditionerende opzet er van, bijv. het "laten wennen aan..." (weide langs spoorbaan, autoweg, etc.), en dan in veel minder stressvolle, extreme omstandigheden te kunnen herkennen. de leersituatie komt "van nature "veel voor.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: maandag 20 februari 2006, 16:4020-2-06 16:40 Nr:43602
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43597
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onschuldig vraagje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op maandag 20 februari 2006, 15:47:

> voorbeeld spuitbus, maar niet alleen bij een spuitbus maar
> bij alle gedrag:
> Op het moment dat hij gedrag vertoont dat ik wil zien,

> Zo ga je door, stapje voor stapje, net zolang tot hij
> bij het horen/zien van de spuitbus stil blijft staan.
> Bij een juiste timing, kan dit een kwestie van een paar
> minuten zijn.

op zich correct Piet.
Nogal zeer exact wat ik verwachtte dat jij zou doen LOL

Prakkezeer nu even verder met me als je wil...
is het niet nuttiger om het concept "rustig" op cue te kunnen zetten i.p.v. iedere situatie waarin rustig voor kan gaan komen individueel te moeten aanpakken?
Paarden kunnen abstracte begrippen begrijpen, bewezen door Hanggi cs, Kilez-Worthington, en vast nog wel een paar.... Dát is dus geen obstakel op zich.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: maandag 20 februari 2006, 17:0520-2-06 17:05 Nr:43603
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43429
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Leid touw Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op vrijdag 17 februari 2006, 14:54:

> Cassandra Berg schreef op donderdag 16 februari 2006, 10:24:
>
>> Binnen het behaviorisme gaat men ervan uit dat alles een object

> geconditioneerd zijn zowel in hoe je reageert op niet-geleerde
> (dus ongeconditioneerde) prikkels als na een leerproces
> (geconditioneerde prikkels).
> Ben je er nog?

En anders ben ik er nog wel, inge ;-)
Knap hoor... zo bondig!
Het enige dat minder duidelijk is (herinner je je ons gedachtenwisseling hier nog over het schrikdraad?), en misschien altijd lastig duidelijk te krijgen blijft, is dat een organisme ALTIJD handelt, ook als het "niet-handelt".
Bedoel je in de laatste zin "Je kan dus klassiek geconditioneerd zijn zowel in hoe je reageert op niet-geleerde neutrale (ofongeconditioneerde) prikkels als na een leerproces (operant geconditioneerde prikkels)."?

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: maandag 20 februari 2006, 18:4220-2-06 18:42 Nr:43605
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:43604
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: onderzoeken Dr. Marieke van Heel Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
klaas.feuth schreef op maandag 20 februari 2006, 18:35:

> Peet schreef op zondag 19 februari 2006, 22:07:
>
>> Fred schreef op zondag 19 februari 2006, 22:00:

>> http://jovarna.web-log.nl
>
> Denk dat het moeilijk is. Vind het zelf ook moeilijk om er veel
> over te zeggen, want zoveel was het volgens mij niet.

Kunnen we dan maar niet beter op een serieuze wetenschappelijke publikatie wachten van dit onderzoek? Een ongepubliceerd onderzoek is nmm nietbestaand, en praatjes erover weinig meer dan blabla.

Groeten, Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 99 van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact