InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
2998 berichten
Pagina 28½ van 200
Je leest nu alle berichten van "Huertecilla"
Volg datum > Datum: donderdag 26 mei 2005, 22:2326-5-05 22:23 Nr:26640
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26632
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: shire berijdbaar? Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Frans Veldman schreef op donderdag, 26 mei 2005, 21:25:

> Huertecilla schreef op donderdag, 26 mei 2005, 21:13:
>. Tanken bij de Aldi, 59
> cent voor een fles slaolie. "Den Haag" loopt weer eens achter,
> maar wij niet.
Een flés???? Dat tikt aan..... Je hebt het dan over een rek dozen Frans.
Dat is een keuze die ik dus níet maak; je onttrekt daarmee olie aan het voedingsproces en ik vindt dat voor mezelf ethisch onjuist.

> Begrijp overigens niet dat je op een mengsel rijdt,
Ik rij er al aardig lang op Frans, ben er 5 jaar terug mee begonnen (kom ook niet uit Den Haag ;-) ) , even mee gestopt bij verkoop van de betreffende diesel, de Santana op één tank mineraal en de andere tank frituur gereden, en een paar maanden terug (met 'inside info' via Bokt gewapend) weer mee verder gegaan op de dagelijkse tuut. Kortom ervaring mee en er kleven praktijknadelen aan 100%. Sommige letterlijk.
Verder garantie Frans, bij de Nissan en de Santana loopt al op 75-80% (vanwege de koude start).

> het is erg
> eenvoudig om de auto om te bouwen voor 100% PPO (plantaardige
> olie). Onder de 100 Euro ben je klaar, daarna kun je alles
> tanken, van frituurvet tot olijfolie.
>

- Je kunt NIET zonder meer op alles rijden; dat moet je eerst raffineren tot biodiesel. Dat is niet ingewikkeld en heeft een superdeluxe zeep als bijproduct, maar is wel omslachtig, tijrovend, niet zo praktisch en vraagt een aardige opzet.
Olie of vet vragen een iets ander, vergelijkbaar, maar nét anders, procedée.

- 'Ombouwen' (inspuittijdstip) is trouwens maar beperkt een oplossing voor de koude start-problematiek. Heb wat vlokproeven gedaan en zelfs met bijmengen van petroleum en/of benzine vlokt de boel 10 graden eerder dan puur pompsap. Moet je toch pompsap bijmengen om dat te voorkomen.
Ook ligt het vlampunt hoger en dat merk je duidelijk bij vrieskou. De IDI-motor van de Santana blijkt, net als de oude mercedes, niet kritisch wat dat betreft, de DI van de Nissan héél kritisch.
Als we die oude IDI-mercedes zouden hebben kunnen blijven rijden, dan zouden we al 5 jaar op 100% afgewerkte frituurolie rijden.
De Nissan start er koud niet lekker op dus sluiten we daarbij een compromis. Het motormanagementsysteem van dat ding is bovendien te complex het inspuittijdstip te veranderen. Ik heb de officiële dealer CD-Rom maar het is niet zonder meer aan te passen. Da's een nadeel van zo'n laatste generatie high-tech ding. Wat dát betreft hadden we beter een Musso kunnen kopen, maar ..... elk voordeel hep zu eiguh nadeel.

- Onderweg is het niet zo makkelijk om de tank even vol te gooien met frituurolie, dus mengen is in de praktijk een prettig compromis.
In de praktijk vraagt 100% rijden aardig wat voorbereiding en planning. Ook een praktische tankvoorziening als je wat kilometers maakt.
Bedenk dat minerale diesel ook héél anders opdroogt dan plantaardige olie. Die laatste laat vaak een gom-residu achter en dat is een drama voor de apperatuur omdat je morsen nooit helemaal kan voorkomen. Moet je ook rekening mee houden bij het langere tijd stilzetten van een voertuig.
Probeer maar eens met oude kopje gemorste frituur-olijf-olie en een kopje diesel.
Speelt niet bij mengen omdat de minerale diesel 'ontvet'. Voor mengen volstaat een bezinkdrum en een 10 liter-tankje wat je ook onderweg makkelijk mee kan nemen. Voor een langere trip tank je een hoger percentage omdat je toch geen koude starts hebt, lange stukken met deellast rijdt en onderweg kan je dan zeker één tank blijven bijmengen.

Maarreh, niemand houd je tegen Frans om zelf inderdaad ook eens te gaan beginnen en voor de hoofdprijs van 100% te gaan.

Wat koolzaad verbouwen betreft: persoonlijk vind ik wederom dat je geen olie aan het consumptieproces zou moeten ontrekken. Er is daarbij afgewerkte frituurrotzooi zat. Dáármee ontrek je juist iets aan de afvalketen. Voor dat laatste kiezen wij. Gemengd maar toch 40-50 liter per maand, zeg minimaal 500 per jaar die we minder vervuilen én uit de afvalketen houden. Niet de hoofdprijs, maar toch een aardige troostprijs.
Wie rijdt er hier nog meer op plantaardige diesel trouwens?
Volg datum > Datum: donderdag 26 mei 2005, 22:3826-5-05 22:38 Nr:26644
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Leeftijd: was Shire Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
'...en de jongste ben je ook niet want ik ben 16'

Mijn zoon Bor is 3 jaar en 4 maanden, schrijft hier niet, rijdt wel paard en leest ook mee: hij vond de kruising Shire x Belg hé-le-maal te gek en pakte het niño virtueel weg om het paard daarna zelf te zoenen.

Ik moet zelf altijd even rekenen hoe oud ik ben want je bent zo oud als je je voelt en zo oud ben ik niet; ben net zo oud als Morrie over een paar jaar ;-) en al voorzien van vervangende onderdelen, doch niet zo oud als mijn grootmeester die bijna zeventig is, maar weer niet hier op PN zit.
Volg datum > Datum: donderdag 26 mei 2005, 22:5026-5-05 22:50 Nr:26645
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26643
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Spirit Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Malenka schreef op donderdag, 26 mei 2005, 22:33:

> nog een foto, misschien iets duidelijker:
>
> http://i3.photobucket.com/albums/y52/Malenka/copper2.jpg

¡Interessant zeg!!

Wat is de oogkleur van het 'cremello'-veulen?

Wat verdunningen betreft: dat zijn mutaties van een kleurgen. Die mutaties treden, hoewel zelden, niet éénmalig op.
Áls het een cremello is, dan is het, hoe onwaarschijnlijk ook, mogelijk als ma een gemuteerd gen vererfd.
Let wel; áls het een cremello is. Bij kleurvererving spelen multigenen een cruciale gen voor de intensiteit van de betreffende kleur. Zo heb je genetisch rode katten met het 'rood' van bijna crême tot bijna bruin.
Moet zeggen dattie op de foto indaad wel érg sterk op een cremello lijkt maar.... ¡Apart!
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 1:4327-5-05 01:43 Nr:26658
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Bio-diesel: was Shire Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Tis heel eenvoudig Peter.

Vraag één is; wil je destileren of niet?

Zo ja, kun je overal op rijden en op 100% omdat je jouw eigen bio-diesel maakt van wat voor plantaardig/dierlijk vet/olie ook. Van de motor hoef je alleen het inspuitmoment te verstellen mits dat kan. De meeste moderne motormanagementsystemen geven weinig mogelijkheden tot herprogrammeren. Kan het niet, dan vervalt deze optie en kom je vanzelf bij 'nee'.

Zo nee, dan kom je op mengen met pompolie en op vraag twee; wat voor motor ligt er onder de kap?
Het percentage wat je kan mengen wordt bepaald door de eigenschappen van de motor. De Mercedes IDI is vermaard vergevingsgezind en ook de oude LandRover diesel vreet veel, idem Toyota LandCruiser en de oude Peugeot 2300.
Zoeken op het web levert wellicht een antwoord op. Let wel op, want hoewel er veel hits zijn, zijn er maar héél weinig op daadwerkelijke eerste hand ervaring gebaseerd. Via de new-era hoek kom je nog de meest concrete ervaringsgegevens tegen tot hoe je hoogwaardige, verkoopbare luxe zeep kan maken van het bijproduct van de destilatie van je eigen biodiesel aan toe.
Weet je het niet zeker, dan is 20% een veilige optie voor álle dieselmotoren.
De meest eenvoudige oplossing is:
- oude frituurolie in een drum van max. 50 liter halen (groter is onhanteerbaar in je eentje)
- laten bezinken
- afgieten door een fijne zeef, eventueel kaasdoek, doch het laatste laat je uiteraard in de drum
- afhankelijk van hoe schoon de olie al is giet je het gelijk in een 10-liter tankje of laat je het eerst wederom bezinken en daarna door de zeef in het 10-liter tankje
- stel dat jouw auto een 50 liter-tank heeft; als de tank bijna leeg is, giet je met draaiende of warme motor de 10 liter erin en gaat aftanken bij de pomp.

Mijn ervaring met olijfolie is niet helemáál representatief omdat dit net de meest geschikte olie is om te gebruiken. Vandaar dat je het tot op 50% rijden in de X-trail en tot 100% in de Santana niet als leidraad mag nemen. Tot 20% is echter veilig met alles wat voldoende dunvloeibaar is.

Aan de pomp mag de fabrikant er al een sticker biodiesel opplakken als er 5% niet-minerale olie is gebruikt. Met 20% ben je dus al aardig in de plus.

Tot slot: tis wel een héél gaaf gevoel hoor als je de tank met gefilterde frituurolie vult. Ik blijf het een hele ervaring vinden om in de Santana op bijna tot 100% van de frieterie door de campo te torren :-)
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 2:4527-5-05 02:45 Nr:26660
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26657
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: autorijden op frietvet???? Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
trea hoex schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 1:33:

> Ik geloof m'n ogen niet! Eerst dacht ik nog dat het 'geheimtaal'
> was tussen de oude rotten hier op het forum. (net zoals de
> multiplaag???? van Morrie, jaa wie geeft mij daar 's uitleg

> lachen, maar dat moet dan maar. Als het echt ergens geld
> bespaart wil ik dat graag weten (wie ó wie legt mij uit?)
>
> ;-) trea

Al vijf jaar Trea. Nu ook in de moderne tuut; die heeft nieteens een gasbakel; fly by wire heet dat. Gewoon zo uit de frituurrbakken van onze stamkroeg.
Ja, wij rijden er indaad vooral op vanwege het milieu want het is gedoe en geknoei. Het is netzoveel beter in % als je in % plantaardige olie toevoegd en dan komt daar nog bij dat alles wat jij opstookt niet in de afvalketen komt.
Aangezien wij de olie gratis ophalen bespaart het in centen de prijs van elke liter. In de oude mercedes reden we dus met gratis brandstof en de Santana (1 op 6) op een haar na ook.
In de X-trail rijden we op elke tank 150 kilometer gratis (aan brandstof dan)
Tis echt win-win: goedkoper en schoner.

De adder onder het gras is dat het niet mag omdat de staat accijns misloopt. Op zich mag je oude frituurolie alleen via de afvalverwerking afgevoerd worden en je mag niet op andere dan pompbrandstof rijden. Twee overtredingen dus.
Nog een tip: werkt ook prima in de olielamp en om de houtkachel of open haard aan te maken.
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 3:0727-5-05 03:07 Nr:26661
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26656
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: shire berijdbaar? Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Ilona Kooistra schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 1:05:

> Huertecilla schreef op donderdag, 26 mei 2005, 22:23:
>
>> Wat koolzaad verbouwen betreft: persoonlijk vind ik wederom dat
>> je geen olie aan het consumptieproces zou moeten ontrekken.
>
> Ehm... hooi verbouwen mag wel en koolzaad niet terwijl dat
> toevallig ook nog olie tot gevolg heeft? Het is hooi én olie.
> Het kan dus ipv gras. Ik vroeg me alleen af hoeveel er in
> koolzaadhooi zit. Ik heb gelezen dat het prima paardenhooi is,
> maar weet het fijne er niet van.

Tis net als met graan ja. Oogst het zaad en geef alleen de halmen en dat is dan als olie uit het koolzaad persen en de rest voeren.
Ik zeg dan; geef alles. Hoef je niet weer extra bij te voeren....
Zo verbouwen wij een weidemengsel van haver, wikke(natuurbemester) en van alles waaronder ook koolzaad. Is vorige week gemaaid en nu in balen op het land. Is perfect als voer; hoeft alleen stro bij. Stro is trouwens een ENORM probleem hier; binnen 800 (!) kilometer is geen stro dit jaar omdat de oogst mislukt is. Zelfs wij, met het land pal naast de rivier en een beetje irrigatie hebben maar 183 balen t.o.v. 460 vorig jaar.

>
> Het lijkt mij geweldig om zelf koolzaad te verbouwen en te laten
> persen. Koolzaad vind ik heel mooi spul, veel mooier dan dat
> suffe gras. Ik zal tzt uitzoeken wat het kost om het te laten
> persen, en hoe goed het hooi van kwaliteit is.
>
Het droogt wat houtig maar de paarden eten het prima.

> Ja, dat is inderdaad beter. Nadeel is gewoon dat ranzig is,
Bio-diesel van maken, dan is het superhelder met een natuurzeep als bonus én je kan op 100% rijden.

>Oude olijfolie (en daar heb je uiteraard meer dan genoeg van
> daar in Andalucia) lijkt mij beter dan de dikke troep die ze
> hier vaak gebruiken
Ja, vandaar dat wij er al lang op rijden en onze ervaring niet helemaal representatief is.

Die olijfolie is een goed voorbeeld van het voedselproces waar we niets aan onttrekken: de olijven worden eerst min of meer koud geperst voor de extra virgen olie. Daarna wordt de restpulp met heet water gespoeld en het water uitgecentrifugeerd. De resterende olie is frituurolie. Als die olie oudgebakken is, gebruiken wij het als diesel.
We rijden op olie van de bomen die we zíen :-) De 'molen' staat op loopafstand. Ook een bijzonder fijn idee: de paarden eten van ons ecologisch bebouwde land en (in een normaal jaar) stro van de velden van de buren en onze autos rijden op gerecycled olijfsap van de buren.
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 3:2527-5-05 03:25 Nr:26662
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26655
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: shire berijdbaar? Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Frans Veldman schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 1:05:

> Huertecilla schreef op donderdag, 26 mei 2005, 22:23:
>
>> Dat is een keuze die ik dus níet maak; je onttrekt daarmee olie

> oliebollen ruikt en de kat de tankdop aflikt. ;-)
>
> Groeten,
> Frans

Werkt inderdaad prima. Wel echter alleen met goed schone en voldoende dunvloeibare olie Frans. Half gestolde rommel kun je niets mee anders dan destileren.
Zit je verder nog steeds met filteren en vloeibaar maken van gróte hoeveelheden waar je ook nog eens een betrouwbare bron voor moet hebben. Hoeveel ga je verbruiken? 2000 liter per jaar, 2500? Tussen de 30 en 40 liter per week? Red je niet bij een snackbar. Maar misschien heb je al een onverwachte bron gevonden.

Als je het inspuitmoment laat staan, kun je de moderne snellopende dieselmotoren vergeten. Blijft er zat over, daar niet van.

En ja, het is súpergaaf. Ik heb vier maanden bijna dagelijks in de aanhanger achter de friet-Santana gezeten, rijdend tussen de bomen waar het uitkwam. Een héél bijzonder idee!
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 9:3627-5-05 09:36 Nr:26679
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26674
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: autorijden op frietvet???? Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
jacqueline postmes schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 8:51:

> Huertecilla schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 2:45:
>
>> trea hoex schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 1:33:

>> of open haard aan te maken.
>
> nou is mijn vraag, stinkt dat niet erg naar fritevet?
> Jacqueline

Euh, waar stinkt diesel naar? Ik heb er máánden achter gezeten en het verbrandingsproduct van olijfolie is niet alleen een wereld gezonder, het ruikt ook een wereld beter. Pompsap-rook stinkt pas écht.

@Ilona: Wat verbouwen en onttrekken aan het voedselproces betreft ben ik wellicht niet duidelijk genoeg geweest. De gemiddelde paardentrailertrekker heeft minimaal 1½ hectare goede landbouwgrond nodig om in het jaarverbruik te voorzien. Als er 1000 paardenliefhebbers op overgaan is dat 1500 hectare goede landbouwgrond waarvan de meest hoogwaardige voedingsproducten afgefikt worden die dan vervolgens weer ergens anders vandaan moeten komen etc. Ik vind dat je dus beter een afvalproduct kan hergebruiken.
Het massaal op bio-diesel gaan rijden is trouwens een illusie zoals je uit het bovenstaande voorbeeld kan zien. Afgewerkte frituurolie, WVO, idem. Ik ga in ieder geval zo weer een vat halen :-)
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 9:4627-5-05 09:46 Nr:26683
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26677
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: gezond leven Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Morrie schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 9:15:

> wat ik me al een par dagen afvraag, helemaal na de
> frituurvet-discuusie :), is het volgende:
>

> het "natuurlijke" door naar jullie eigen levensstijl, of blijft
> het bij jullie paard(en)?
>
>

Wat dénk je Morrie; we roken niet, drinken zéér matig, ontbijten met vers fruit, maken onze eigen (roquefort)geitenkaas, bakken vaak eigen brood, hebben een ecologische moestuin, doen veel lichamelijk werk, leven in de berglucht, drinken bronwater, neuken als konijnen etc.
Verder proberen we, zoals Peter terecht opmerkt, zo weinig mogelijk afval te produceren. Ook zo weinig mogelijk km's te maken inderdaad o.a. door altijd combinatie-ritten te maken.
Dus ja; het is een totaal-plaatje bij ons.
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 9:5827-5-05 09:58 Nr:26684
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26680
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: gezond leven Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Frans Veldman schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 9:37:

> En wat is het nut als het paard weliswaar
> gezond maar alleen achterblijft omdat de eigenaar is bezweken?

Of directer: veel te zwaar is.... Moritz kan met die 30 kilo van Morrie niet zitten, daar niet om, maar het punt is duidelijk. Een paardenrug is toch al niet berekend om erop te gaan zitten dus elke kilo teveel is .... téveel. Ik schaam me daarom diep voor mijn door metalen delen zware botten ;-)
Ook kun je veel beter en voor je paard lichter rijden als je in een goede conditie bent en niet stijf met een vette zwemband.
Je moet niet alles te zwaar opnemen, niet overdrijven, maar erover nadenken is niet slecht.
Ok, tijd voor een rit.
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 13:1027-5-05 13:10 Nr:26688
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Tierra de Toros Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Nee, NIET over stierenvechten en wel heel veel over paarden; feitelijk over de basis van een hele paardencultuur tot en met wester aan toe. Uiteraard vooral over de andalusiër, maar ook over de paso peruano en de camarque-paarden.

Een heel deel gaat over 'het paard en de stier' en een ander onderdeel over het specifieke hondenras dat helpt bij het drijven. Ook komen de charro en het campo charro aan bod = de bakermat van western-rijden. Uiteraard ook komt de camargue voorbij.

Van de 600 minuten (10 uur!!) gaan er 135 over het stierenvechten en dat zijn alleen de laatste twee DVD's. De rest gaat helemaal over een cultuur met paarden, over de ziel van Andalucía; de dehesas, de haciendas, de sierras; het leven met de stieren en paarden. Paarden en stieren die onlosmakelijk verbonden zijn in alle delen, maar waar DVD 5 specifiek op ingaat.
Van dit deel 5 gaan we een stapeltje inslaan als uniek cadeau voor paardenkennissen.

De serie is geproduceerd door RTVE, de Spaanse nationale omroep, en er is geld aan uitgegeven; een schítterend document voor paardenliefhebbers.

Voor wie de serie of een deel nu tóch wil:
De serie heet 'Tierra de Toros' en omvat 7 DVD's. De eerste twee zijn samen 9.95 en de rest 9.95 per stuk. Wordt gedistribueerd door Crest, tel. 915121490.
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 15:1927-5-05 15:19 Nr:26692
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26688
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Tierra de Toros Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Huertecilla schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 13:10:

> Voor wie de serie of een deel nu tóch wil:

Zie net dat de serie als geheel ook on-line te bestellen is via: http://www.flamenkito.com/pages/detalle.php?id=253
Volg datum > Datum: vrijdag 27 mei 2005, 23:2727-5-05 23:27 Nr:26716
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:26713
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: gezond leven Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Esther schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 20:03:

> trea hoex schreef op vrijdag, 27 mei 2005, 19:46:

> Helaas help ik niet zo mee met de
> milieuvriendelijke frituurolie, yuk dat lust ik niet. ;-)

Hoeft ook niet ; heb vanmiddag weer een drum overgegoten uit de afvalolie van El Cortijuelo. Tanken bij de friterie; letterlijk.
Wat roken betreft: een diesel rookt net zoveel procenten minder als je er plantaardige olie bijmengt. Is hier een bekende truc om een oudere diesel door de APK te krijgen.
Je leest nu alle berichten van "Huertecilla"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
2998 berichten
Pagina 28½ van 200
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact