InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 34½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zaterdag 4 september 2004, 20:574-9-04 20:57 Nr:11220
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11214
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Jolijn Zegwaard schreef op zaterdag, 4 september 2004, 19:34:

> e m kraak schreef op zaterdag, 4 september 2004, 14:47:
>
>>>

>>
>> Het geheel aan leeropzet is operant.
> Ja daar kan ik wel in meegaan, maar is dat onderschijd
> belangrijk?

nmm wel


>> De Pavlov-hond kan zich wel zitten krabben, is ook actie die er
>> niets mee te maken heeft, toch? Daar wordt het niet operant van.
>
> Nouw... als de hond zelf een link legt tussen het krabben en de

ALS... Je zegt het nu zelf - link leggen - Pavlov's proeven en het op klassieke wijze conditioneren van reflexen kwam voort uit de ideeën over associatief leren.

> bel heeft hij toch operant iets geleerd, hij zal het alleen snel
> weer afleren omdat de bel ook vaak zal komen als hij zich niet
> krabt. Maar dit soort dingen kunnen erg hardnekkig zijn
> (oorsprong van al ons bijgeloof?, een voetballer hoeft maar een
> keer gouden schoenen te dragen als hij een mooi doelpunt maakt
> en er is een bijgeloof geboren!

Gaat een heel andere richting uit; is niet operant.


>> met....
>
> Nee maar er is in die situatie wel een actie van het paard
> vereist, nl het draad aanraken.

Een "error" toevallig tegenkomen is nog geen operant leren. ALLES, ook het effect dat schrikdraad heeft (paarden zijn er "bang" voor) wijst NIET op OC, maar op klassiek.
Xenophon wist al van dit effect: zo instrueert hij, wanneer je paard niet over de sloot durft te springen, dat niet de ruiter maar een helper (een "vijand") een megamep verkoopt. Meeste kans dat als je een échte vijand tegen komt, je paard associatief geleerd heeft en die sloot overspringt.

Je kunt wel weer schrikdraad gebruiken in een OC-leeropzet natuurlijk... ik weet zo gauw niet hoe maar het kan vast wel.


> Maar ik heb mijn biologie boeken van de middelbareschool nog wel
> ergens in de kast liggen, ik zal eens kijken, daar kan het in
> ieder geval niet te wetenschappelijk en verwarrend in staan :)
>

Ik heb het liever wel "wetenschappelijk". Laag-niveau leerintro's laten vaak de helft weg - daar had ik op t gym al frequent strijd over met diverse docenten. Ik verdom 't om foute antwoorden te geven over iets dat ik beter weet ;-)

Groetjes, Egon
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 15:215-9-04 15:21 Nr:11239
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11228
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 10:28:

> e m kraak schreef op zaterdag, 4 september 2004, 16:20:
>
>> Zoals ik het geleerd heb werkt OC per definitie op
>> "beloning", beter gezegd HET VEROORZAKEN VAN EEN POSITIEVE
>> ERVARING ALS LEERMOMENT
>
> Dààr ligt je denkfout. Operant conditioneren bestaat uit VIER
> kwadranten: positief of negatief straffen, en positief of
> negatief belonen. Dat straffen of belonen, dat wéét je immers
> niet op voorhand, of dat dat de uitkomst zal zijn - dat is het

Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds LOL dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je met respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.

> bijzondere aan operante conditionering. Het hoeft ook niet eens
> zo te zijn dat een ander ("trainend") levend wezen daarbij

hoeft bij klassiek ook niet....

> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij

De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.
Het is ook verwarrrend, vooral als we naar (het opwekken van) verwachtingspatronen gaan kijken!

> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
> word je voor je gedrag beloond of gestraft.

"Beloond"? "Gestraft"? Het gaat nmm om de "best result"-balans in de perceptie van de leerling.

Ik blijf toch bezwaren tegen jouw (uuh nou ja, anderen verwarren dit ook meesterlijk maar van jou verwacht ik meer bewustzijn en duidelijkheid :) ) gebruik van de woorden belonen en straffen. Ik vind het verwarrend. Ik weet niet waar het je om gaat; bedoel je nu hetgeen wat de straf cq. beloning uitdeelt, de uitvoerende handeling die straft cq. beloont, of de perceptie van degeen die de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende zaken.

> Of dat zal gebeuren kan diegene die de situatie opzet alleen
> maar gokken. Kijk maar eens naar een puber die je probeert te
> straffen voor slechte resultaten op school en daardoor zegt "een
> maand niet meer buiten". Je probeert negatief te straffen (neemt
> iets af dat de ander graag wil). Stel dat je puber daar niks van
> leert, integendeel uit het raam kruipt en roept "je kan me wat"
> waarbij het "verkeerde" gedrag escaleert - dan blijkt dus dat je
> beloond hebt, in plaats van gestraft. Het is de ontvanger die
> bepaalt of iets belonend, of straffend zal gewerkt hebben.

Inderdaad, de ontvanger (leerling) bepaalt de respons (zie mijn commentaar hierboven). Maar er blijkt hier nmm niet dat "je beloond hebt, in plaats van gestraft" doch slechts dat je (methode) genegeerd wordt, omdat de leerling het alternatief van "ontsnappen" sociaal aan durft en daar een groter winstpunt op de balans van verwacht.

>
> Een link om dagen zoet mee te zijn?
> http://www.coedu.usf.edu/abaglossary/main.asp
> Een maillijst waarop je met dierentrainers én wetenschapppers
> samen zit:
> https://listserv.indiana.edu/cgi-bin/wa-iub.exe?SUBED1=arf-l&A=1
> (echt iets voor Egon, denk ik ;-) ).

Thanx - just subscribed, and noted that Robin Walter, MS, is of same opinion as I am in most recent answer to you and (coincidentally?) adds the same example as I did here: "I would be more inclined to agree with your assertion that R- is at work if there was a "warning tone" as the horse approached the fence; then a shock as the horse made contact with the fence." ;-) :-P

>
> Inge

groeten, Egon

PS voor Frans: het "click-no-treat"/"CR-only" is daar ook een recente topic, zie ik net.
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 15:595-9-04 15:59 Nr:11242
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11239
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:

> Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 10:28:
>
>> e m kraak schreef op zaterdag, 4 september 2004, 16:20:

>> kwadranten: positief of negatief straffen, en positief of
>> negatief belonen. Dat straffen of belonen, dat wéét je immers
>> niet op voorhand, of dat dat de uitkomst zal zijn - dat is het
>

Aanvulling (beetje inspiratie opgedaan op ARF ;-) ):

Ik die die 4 kwadranten aan de actiekant waaronder het "positief straffen" waar mee bedoeld wordt "iets TOEVOEGEN om gedrag te VERMINDEREN" van jou nu ook, maar ben het nog steeds met je oneens.
Oneens omdat je hierin van je eigen perceptie uit redeneert, niet vanuit die van paard. Als het zo zou zijn dat je paard reactief het begrijpen van de link naar jou toe duidelijk maakt, dan zou je gelijk hebben. Maar zo is het niet, want dat schrikdraad staat daar gewoon als deel van de omgeving. Daarom valt het nmm onder situatieleren (klassiek) en niet onder OC.

Ik vind de door jou gebruikte insteek op "operant" toch al heel moeilijk hanteerbaar, omdat je algauw alles operant gaat vinden; op dezelfde wijze ontkracht ik het begrip "natuurlijk" door mensen natuurlijk te vinden.
Het kan aan mij liggen, maar ik prefereer "situatieleren" voor klassiek en "gedragsleren" voor operant. Ik heb op ARF het "positief straffen" ook al voorbij zien komen en tracht nu te vinden wanneer dat in zwang gekomen is - als dat later is dan ca. 1985 moet ik me bijlezen.
Wel apart vind ik dan dat de Nationale Wetenschaps Kwis (laatst opgezocht n.a.v. Esther) ook nog altijd stelt dat OC per definitie beloont.

Voor de nog geïnteresseerde meelezertjes: met "positief straffen" (p+) wordt dus weer niet de populair gangbare emotie van "straffen" bedoeld.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 16:135-9-04 16:13 Nr:11243
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11241
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Grgrgrgrgrgr, happen naar het baasje. Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
jo schreef op zondag, 5 september 2004, 15:58:

> ebby schreef op zondag, 5 september 2004, 15:10:
>
>> OP een

> Tja, dat kan nog een robbertje worden.
>
> Volgende punt: af en toe een mep verkopen is nodig om uit te
> maken wie de baas is?

Met een merrie? Nmm niet nodig.
Maar... je bent zelf ook vrouw. Dat scheelt. Ik zou proberen wanneer er tussen jou en je merrie sprake is van acceptatie strijd, alternatieve bezigheden te bedenken/doen die ze iets minder leuk vindt dan wat je net van haar wilde. (Inge: DIT is wél "p+" !). Vervolgens nogmaals proberen.

En uuh... nette meisjes slaan toch niet? Die trekken aan haren! ;-)

groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 16:215-9-04 16:21 Nr:11245
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11242
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:59:

> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:
>
>> Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 10:28:

> straffen" (p+) wordt dus weer niet de populair gangbare emotie
> van "straffen" bedoeld.
>
> Groeten, Egon

Nog een aanvulling (wat is dit lastig uitleggen!):
Het schrikdraad is een variabele, net als die bel van Pavlov. Het ligt er nmm maar aan hoe je die gebruikt of het leerproces "operant" wordt of niet.

E.
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 17:215-9-04 17:21 Nr:11252
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11244
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Grgrgrgrgrgr, happen naar het baasje. Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Spirithorses schreef op zondag, 5 september 2004, 16:18:

>
> Jo schreef:
>> Volgende punt: af en toe een mep verkopen is nodig om uit te

> En, haha, ze beginnen echt niet altijd bij fase 1 hoor.... Dat
> is meteen RAM >>>> Fase 9, opzouten en nu meteen!!!!! En dat
> ze daarbij niet zachtzinnig te werk gaan is voor iedereen
> duidelijk.

Ik denk dat het daarbij wel uitmaakt hoeveel "rangorde" je jezelf wenst toe te eigenen. Die "fase 9" zie ik eigenlijk alleen toegepast door de sociaal ranglageren (bij mensen ook zo trouwens).

Er komt iets bij: jij bent mens, zij is paard. 2 verschillende diersoorten. Tussen verschillende diersoorten is er in de ethologie zover ik weet geen sprake van dominantie als agressievorm, is jouw interspecifieke agressie de agressie van de predator, maar (en daar val ik me wéér in herhaling ;-) ): ik weet nauwelijks van enig serieus ethologisch onderzoek van gedomesticeerde sociale verbanden. Vreemd he, dat dit zo'n witte vlak op de science-kaart is? Is juist zo relevant voor ons mensen!


> Maar happen..... Tja, op zo'n moment zou ik zeker een mep
> verkopen, dit is zo respectloos.... Kan ie nog zo boos of
> geïrriteerd zijn, hij kuurt zich maar uit op zijn soortgenoten,
> niet op mij. Met trappen zou ik denk ik hetzelfde doen, gelukkig

Mee eens, behalve dat ik een beet of trap of klap terug verkopen niet bij mijn sociale status vind passen. Laten achteruit lopen door driving "game", de dreiging die ik daarvan uit laat gaan, bij voorbeeld wel.

> die confrontaie met mijn paarden nooit gehad.En eens op je gemak
> nadenken over je fases of te gaan staan clickeren is er dan ook
> niet echt bij....dat doe je op andere momenten, zodat je dit
> soort uitwassen kunt voorkomen....
>
> Blijft wel dat zo'n paard dient opgevoed te worden, zodat dat
> respect er voor jou is en dit niet kan gebeuren, jammer dat jij
> een stap terug in trainen moest gaan. Zat het er dan wel al
> solid in ? Ik ben toch een beetje bang van niet....

Solid, solid... gedrag is natuurlijk wel een continuum... morgen is vandaag gisteren en kan er iets veranderd zijn.

>
> Dus een mep : Tja, alleen in crisissituatie, nooit bij dagelijks
> werk. Is mijn mening. En alleen maar meppen zonder opvoeden,
> zoals ik helaas maar al te vaak om mij heen zie, bijvoorbeeld
> bij mensen die hun paard maar in alles zijn zin geven en alles
> toestaan, maar als er dan iets gebeurt slaan ze erop los, nee,
> dat is uit den boze..... Ben benieuwd wat anderen hiervan
> zeggen.... Groet, Pien

Alleen in "crisissituatie" inderdaad, maar ik versta daar denk ik iets anders onder. Voor mij is de enig denkbare crisis dat er óf een nieuwe hengst bij komt die meent zich MIJN kudde te kunnen toe eigenen óf (ondenkbaar eigenlijk) dat Draupnir mijn superioriteit in oordeel zou aanvechten.
Maar dan is er niet meer sprake van een klapje doch van echt knokken. Mijn amerikaanse wranglervrienden verklaren me al jaren voor gek dat ik een woedende hengst aan durf - ik zie dat punt niet; ik ben toch véél "gevaarlijker"? Dat hoef ik alleen maar overtuigd uit te stralen en vooral (het moeilijkst) dat lang genoeg vol te houden want zoiets kan etmalen duren. Maar... in 30 (?) jaar nog maar 2 x meegemaakt!

Als je nou over dat gedoe nadenkt (heb ik uiteraard zitten doen), wat gebeurt er dan? Dat ik voor "superhengst" speel en "dominant" doe zoals Esther altijd gemakshalve vindt is nmm sociaaltechnisch onjuist, want ik ben mens, niet paard. Verschillende diersoorten geeft interspecifieke gedragspatronen! Wat ik feitelijk doe is degeen die mijn macht in twijfel trekt buiten sluiten - je mag als je dat wil pas weer deel uitmaken van MIJN kudde als je ophoudt met JOUW dominantie (in zijn geval wél dominantie omdat die gericht is op de eigen soort!) - een "JoinUp" maar in totaal andere setting die de beschouwer niet eens als JoinUp zal herkennen, en vanuit theorie die een totaal andere is dan die Roberts eraan geeft. Ook het "dominantie"-gedoe van Hempfling moet denk ik anders verklaard worden dan hij doet.

Hé pienie - niet al te Marsiaans opgetiept? ;-)

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 18:385-9-04 18:38 Nr:11255
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11253
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 17:30:

> Egon, ik werp me de laatste tijd zelden zo vaak in een discussie
> als deze met jou :-).

Als we dit nu ook nog voor allen begrijpbaar krijgen dan zou dat nmm niet verkeerd zijn :)

>
> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:
>
>> Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds
>> LOL dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je
>> met respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.
>
> Uiteraard - wat ik zeg. De eerste keer is een reflex, het

Een reflex t.o.v. de stroom uit schrikdraad, inderdaad.
-Als we er vanuit gaan dat het ondergaan van die stroom een zuivere toevalligheid is, dan is die 1ste x nmm niet operant.
-Als we er van uitgaan dat die 1ste x het gevolg is van bijv. het onderzoeken van wat het nieuwe om de wei is, dan is het wel operant.
Daarom zei ik eerder al dat schrikdraad, afhankelijk van het leerproces, als variabele onderdeel van beide kan zijn.

> handelen naar de herinnering is operant. Handelen kan in dit
> geval zowel die omheining aanraken zijn, als juist niet aanraken
> zijn.
>
>>> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
>>> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij
>>
>> De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar
>> per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties
>> (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.
>
> Waarom? De respons is toch operant (zie boven)?

Zo bezien beschouw jij "zijn" als handelen, ik niet. Zie boven.

>
>>> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
>>> word je voor je gedrag beloond of gestraft.

>> de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende
>> zaken.
>
> De uit de perceptie logischerwijze volgende handeling.

Dat klinkt me erg behaviouralistisch ;-)
Maar zal in veel gevallen het enige zijn waar je verder op kunt anticiperen.
Toch lijkt het me de moeite eens wat gegevenstreinen te doordenken die op verwachtingspatronen (schaken) werken. Komt vanzelf wel een x boven aan de hand van een aangebracht probleempje...

Onze pogingen om communicatie cognitief uit te breiden kan nmm niet zonder.


> "best result" voor hemzelf - maar ik kan alleen achteraf zien
> aan wat hij doet (of hij meer, of minder de schrikdraad gaat
> aanraken in de toekomst) besluiten of de schrikdraad straffend,
> dan wel belonend werkt.

Dan WORDT het schrikdraad "operant" (verwachtingspatroon) in leerwerking maar IS het niet per definitie.


> iets negatief bekrachtigd wordt - zie de eerdere discussie over
> dat je geen R- kan hebben zonder eerst iets toe te voegen, wat
> dus betekent dat je geen R- kan hebben zonder P+ (in de
> aanwezigheid van een discriminatieve stimulus).

Ik zie niet waarom ze samen moeten gaan. Kúnnen is anders dan moeten.

>
> Ik ben een beetje jouw stelling kwijt, Egon - bedoel je dat je
> alleen maar OC kan hebben als er aan twéé zijden iets operant
> gebeurt (zender en ontvanger)

Nee, het proces, de lerende gebeurtenis moet "operant" zijn, m.a.w. het subject moet leren d.m.v. zijn gedrag t.o.v. object.
Nmm slaat het "operant" niet op "subject" (leerling), "object" (variabele die geleerd moet worden), maar op het leren zelf - dat is een werkwoord.

> of bedoel je dat P+ geen OC is, of

heb net een voorbeeld naar Jo toe bedacht waarin p+ wel "operant" is. Vaak echter is p+ zoals mensen "straffen" niet operant maar klassiek, of zou operant naar een andere mens toe kunnen zijn maar werkt klassiek naar hun pony. Kwestie van perceptie van subject dus.
Overigens heb ikzelf net p+ als operante modus erbij ontdekt, want in mijn litt. komt het niet voor - weet je ook wie hiermee gekomen is?

> bedoel je dat OC per definitie niet situationeel kan zijn?

als jij onder "situationeel" hetzelfde verstaat als ik, dan bedoel ik dat.

>
> Inge

Groetjes, Egon
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 19:205-9-04 19:20 Nr:11256
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11254
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Grgrgrgrgrgr, happen naar het baasje. Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Flink ingekort om praktische redenen ;-)

Spirithorses schreef op zondag, 5 september 2004, 18:17:

> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 17:21:
>>
>> Ik denk dat het daarbij wel uitmaakt hoeveel "rangorde" je
>> jezelf wenst toe te eigenen. Die "fase 9" zie ik eigenlijk
>> alleen toegepast door de sociaal ranglageren (bij mensen ook zo
>> trouwens).
>
> Ik sta het allerhoogst. Punt uit. Geen discussie. En ik hoef
> nooit tot fase 9 te gaan (als die al bestond....) Toch zie ik de

Als "rangallerhoogste" (hoe vervelend ik dit woord ook vind omdat het tussen paarden onderling een andere betekenis heeft dan tussen mens en paard) zou je kwa sociale druk nooit verder dan "fase 0,5" behoeven te gaan; een wijzende vinger, een blik.

Het oorspronkelijke probleem van Jo was: niet als "rangallerhoogste" gezien worden. Pas in latere post van haar zag ik dat ze de dingen die ik voorstelde al geprobeerd heeft... misschien is het tijd voor teakwon-do maar niet op zichzelf staand doch in relatie tot de daaropvolgende gedragscyclus zoals eerder voorgesteld.
Merries..... blehhh ;-)

> dames dolfijn (BD en Cherokee) vaker, en vooral samen flink
> tekeer gaan tegen mijn lieve Steffie, omdat hij in zijn onschuld
> toevallig op de verkeerde plek liep, te dicht in de buurt van de
> dolfijnen. De dames dolfijn noemen wij zo omdat ze zo verknocht
> aan mekaar zijn dat ze zelfs synchroon bewegen, ook op de wei,
> bochten, galop, alles....Ehhh, dat is ook niet minder dan
> weetikveel, fase 4 ofzo....

Steffie is erg anders, juist in tegenstelling tot je dolfijnen die zich als koppel gedragen. Dit kan discrimin
>>
>> Er komt iets bij: jij bent mens, zij is paard. 2 verschillende
>> diersoorten. Tussen verschillende diersoorten is er in de

> Hmm, niet mee eens. Solid is solid. als het er goed in zit gaat
> het er van ze langzalzeleven niet meer uit. Oké, het kan wat
> verzwakken maar je pikt zo de draad weer op. Daarom mijn twijfel
> of het bij het paard van Jo wel solid is....

"solid" slaat nmm op geheugen, en dat is bij paarden prima ok maar staat maar gedeeltelijk garant voor een nieuwe gedragskeuze


> Maar jij spreekt het paard toch aan op zijn kuddegedrag ? Dus
> toch als paard. Als jij het als mens zou doen zou je een goed
> gesprek tijdens een etentje bij kaarslicht moeten
> voorstellen....

Nou, best kans dat ik daar op paardse manier voor kies zodra die kans er maar is! Voedsel geven is als mediator met paarden net zo sterk.


>
> :-P Ik ken het Egon, kan lang duren, maar het werkt ! Kwestie van
> de langste adem.... JIJ dus want HIJ wil weer veilig terug in de
> beslotenheid van de groep.

Anders dan Roberts hoor! Want: mijn agressie (intERspecifiek) tegen zijn dominantie (intRAspecifiek).
Modelmatig 3 gedragslagen :
-paarden onderling (je paarden - intraspecifiek)
-mensen/paarden (jullie en paarden -interspecifiek)
-mensen/mensen (jij en je klanten - intraspecifiek)
Bij mij thuis simpeler want anderen mogen niets met mijn paarden.

>
>> Ook het "dominantie"-gedoe van Hempfling moet denk ik anders
>> verklaard worden dan hij doet. Leg eens uit wat je daarmee bedoelt

Heel simpel - ethologisch bestaat dominantie als gedefinieerd gedrag tussen species niet.

Groetjes, E.
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 19:315-9-04 19:31 Nr:11257
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11256
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Grgrgrgrgrgr, happen naar het baasje. Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 19:20:

Pien:
>> dames dolfijn (BD en Cherokee) vaker, en vooral samen flink
>> tekeer gaan tegen mijn lieve Steffie, omdat hij in zijn onschuld
>> toevallig op de verkeerde plek liep, te dicht in de buurt van de
>> dolfijnen. De dames dolfijn noemen wij zo omdat ze zo verknocht
>> aan mekaar zijn dat ze zelfs synchroon bewegen, ook op de wei,
>> bochten, galop, alles....Ehhh, dat is ook niet minder dan
>> weetikveel, fase 4 ofzo....
>
> Steffie is erg anders, juist in tegenstelling tot je dolfijnen
> die zich als koppel gedragen. Dit kan discrimin
stukkie weggevallen hier - was bedoeld als:
... discriminatie zijn. Blake zag dit nogal eens en heeft er over geschreven in "Talking with horses / Thinking with Horses".
Meer theoretisch vanuit Dawkins' "Selfish Gene" lijkt me dat het "Quisque sibi proximus" niet in mindere mate tussen paarden geldt. Oja, laat ik het Marsiaans vertalen: het betekent "Een ieder is zijns gelijke het naast".
Mijn punt: pas op te simplistisch ermee om te gaan. Gedrag kan ook andere beweegredenen hebben dan "dominantie".

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: maandag 6 september 2004, 2:056-9-04 02:05 Nr:11266
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Inge: begripsverwarring deels opgelost? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
N.a.v. Nr:11229
Op de ARF-maillijst ontdekt dat jij de "clickeraars"-tabel gebruikt:
(Ik weet nog niet hoe ik die tabel anders noemen moet)

resp.versterking resp.verzwakking
toevoeging r+ p+
verwijdering r- p-

En ik de tabel naar Skinner altijd gebruikt heb:
r+ r-
toevoegen pos.reinforcement punishment
verwijderen punishment neg.reinforcement

Waarin punishment niet wordt gebruikt.

Daaruit volgt "mijn definitie" zoals in Nr:11159 :
-operant: gedrags-leren - het dier dat leert is er zelf in het leerproces betrokken; respons op (getrapte) beloning of onthouding, maar nooit "straf".

Ik heb het historisch beeld van ontwikkelingen nog niet duidelijk voor ogen, maar denk dat "jouw" tabel moderner is. Voor beide is denk ik wat te zeggen, en p+ cq. p- lijken me technisch correcte en bruikbare toevoegingen, al blijf ik Skinner nog wel trouw in zijn opvattingen over straf in operante modus (nl. dat je het niet moet willen gebruiken vanwege een hele stapel niet te voorziene complicaties: "decrement in responding, emotional reactions, widespread suppression of behavior (eg, learned helplessness), countercontrol/counterattack, escape").
"Dààr ligt je denkfout", tiepte je, eigenlijk tegen Skinner ;-)

Daarstraks ad hoc een "p+r- therapie" voor Jo verzonnen, maar moet eigenlijk nu meer denken aan Parelli, die p+ blijft vermeerderen (de "fasen") tot aan respons, en dan r-, waarbij r- het leermoment moet zijn (dat laatste is wél conform Skinner).
Elders op ARF
https://listserv.indiana.edu/cgi-bin/wa-iub.exe?A2=ind0304a&L=arf-l&T=0&F=&S=&P=160
stel jij echter ook: "Well, in training there can't be R- without P+."
Dan vraag je recent of dit omgedraaid geldt, dus: r+ moet p- hebben?... hoe kom je daar bij, en geef me eens een duidelijk voorbeeld van r+p- ... ik snap je voorbeeld "schrikdraad" daarbij ook niet, want áls (!) schrikdraad al onder operante modus valt, dan is het p+, zonder r-.

Ik dank je alvast voor de respons en daardoor de leuke zelfstudiedag :)
Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 34½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact