InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
137 berichten
Pagina 2½ van 10
Je leest nu alle berichten van "Kiriaki"
Volg datum > Datum: zondag 27 januari 2008, 22:3827-1-08 22:38 Nr:112385
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112352
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
De enige auto's waarvan ik weet dat dit gewicht op een legale (en dus ook veilige) manier kan versleurd worden zijn 4x4's. Dit in de veronderstelling dat je een 1.5 tot 2-paardstrailer hebt of wil kopen. Met een 1-paardstrailer zou het waarschijnlijk nog met een gewone auto lukken. illegaal kan je het met alle auto's uiteraard... Maar of het veilig is... Het mooiste voorbeeld hiervan is: http://video.yahoo.com/video/play?vid=204741

Weet ook dat je bijna in alle omstandigheden een rijbewijs B-E nodig hebt om legaal de weg op te komen! Ook indien deze trailer LEEG is! Het enige waar naar gekeken wordt is de TMM (NL) MTM (BE) en NIET het actuele gewicht!

Rij je met een auto die het niet mag trekken en/of u heb niet het geschikte rijbewijs, dan rij je *niet-verzekerd*!

Onderstaande werd gevonden op deze site ter verduidelijking: http://www.twentsemotorclub.nl/wetgeving/rijbewijs.htm

3. RIJBEWIJS "E" ACHTER "B" (aanhangers)

In de praktijk blijkt nogal eens dat bestuurders van een combinatie, personenauto met aanhangwagen, niet over het juiste rijbewijs beschikken. Wie bijvoorbeeld met een hele zware caravan, een paardentrailer of een boottrailer wil gaan rijden moet het rijbewijs B-E hebben.

*Op dezelfde site vind je volgende voorbeelden: (enkel deze die enigszins van toepassing zijn werden hier overgenomen)*

(ToegestaneMaximumMassa in NL = MaximumToegelatenMassa in BE)

3.3. Voorbeelden

2. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 750 kg. Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
*Vereist = Rijbewijs BE*
Reden: Toegestande maximum massa van de aanhanger is meer dan 750 kg en is tevens meer dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig

5. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 1600 kg. Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
*Vereist = Rijbewijs BE*
Reden: Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie is meer dan 3500 kg
6. Ledige massa trekkend motorvoertuig: 1450 kg. Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
*Vereist = Rijbewijs B*
Reden: Toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt minder dan 3500 kg

Punt 2 zul je nooit kunnen bereiken met een paardentrailer, maar laat het toch staan ter illustratie.
Punt 5 zal het meest waarschijnlijke zijn.
Punt 6 zal misschien te bereiken zijn met een 1-paards trailer
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 2:4328-1-08 02:43 Nr:112408
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112386
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Spirithorses schreef op zondag 27 januari 2008, 22:49:

> Mijn auto weegt 2000 kilo (Landrover 4x4), mijn tweepaards
> trailer weegt 666 kilo.
> Ik heb alleen rijbewijs B. Voor zover ik altijd geleerd heb mag

> trailer en parkeer hem inmiddels op een postzegel, moet die E
> toch ook lukken) :-D
>
> Groet, Pien

Dit mag u niet! Zelfs niet als deze leeg is. Pas hiermee goed op! Als je een ongeval tegenkomt, dan bent u *niet verzekerd*, zelfs als u ervoor betaald hebt... U rijdt illegaal, dus trekt de verzekering zijn handen weg.

Ik heb wat zoekwerk voor u (en de anderen) verricht... Op een forum waar je niet opkan zonder inschrijven heb ik onderstaande gevonden:

[Ik citeer] "Vorige vrijdag ben ik dus moeten voorkomen bij de politierechtbank in Dendermonde *omdat ik geen BE rijbewijs had* en *met een LEGE autotrailer op weg was.*

Gevolg 30 dagen rijverbod en 1500€ boete (gelukkig grotendeels met uitstel)
Maar moet toch 400€ boete en de gerechtskosten betalen.

*Dit alles om met een lege remork (leeggewicht 650kg) te rijden*. Laat het voor iedereen een les zijn, *Enkel de MTM van het getrokken voertuig telt, is dit boven de 750kg dan MOET je een BE hebben.* Er zijn ook geen uitzonderingen, dus ook niet als het trekkend voertuig meer weegt dan de getrokken combinatie."
[Einde citaat]

Aangezien iedereen (?) een Europees rijbewijs heeft, zijn de reglementen dus ook voor alle Europese landen gelijk.

Wie zicht toch wil registreren: onderstaande topic kun je vinden onder "chat".
http://www.lroc.be/lrf/viewtopic.php?f=8&t=26545&hilit=rijbewijs+be

Inschrijven kan op www.lroc.be/lrf
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 2:4728-1-08 02:47 Nr:112409
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112408
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Oei, ik had nog niet gezien dat mijn verhaaltje ondertussen al bevestigd werd...
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 3:0628-1-08 03:06 Nr:112410
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112387
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
van lennep schreef op zondag 27 januari 2008, 22:49:

> Ik mag legaal een trailer trekken met een maximaal gewicht van
> 2000 kilo , althans mijn auto.
> We noemen hem ook wel ''my little tanky''[allo allo]
> Het is een vw sharan.Een van de weinige auto's zonder 4wd die
> een tweepaardstrailer mag trekken.
> Heb wel e achter b moeten halen...
>
> Gr Esther

Ik heb ook nog een VW gehad en in de papieren werd beschreven dat je een max-gewicht had van x kg. (weet niet meer hoeveel) MAAR! Zodra je door heuvelachtig gebied rijdt, dan werd dat y kg. Reed je vervolgens door een berglandschap, dan werd dat z kg. Ben je zeker dat het van uw auto ook niet zo beschreven is?

Indien ja, dan hangt het er uiteraard van af wat je wil doen met je auto, trailer en paarden. Ga je bijvoorbeeld naar de Ardennen, dan ben je gezien... Rij je in je eigen streek, het platteland in mijn geval, dan is alles dik in orde.

Los van dit punt: ik heb al ZEER veel mensen met een gewone auto zien rijden met hun 2 paarden erachter en het geeft me telkens huiverende gevoelens als ik denk dat ze met de veiligheid van hun beestjes aan het spelen zijn. Gewoon rechtdoor rijden houdt niets in hoor, maar kom maar eens in een noodsituatie terecht... Gegarandeerd GAME OVER! Je moet daarom nog niet snel rijden. Resultaat: niet kunnen remmen, controle verliezen over het stuur, trailer rijdt met auto in plaats van omgekeerd,.... De specificaties die bij een auto horen dienen niet tot niets! (heeft niets met de vraag te maken, maar ik vond het toch belangrijk om dit eens mee te delen)
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 6:4428-1-08 06:44 Nr:112413
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112411
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
van lennep schreef op maandag 28 januari 2008, 6:27:

> Je hebt helemaal gelijk!
> Zo heb ik het ook geleerd.
> Ik rijd alleen maar zeer weinig kilometers ,op de vlakke
> snelwegen , en de vlakke kleine weggetjes.Maar ik ben wel
> verzekerd , en daar ging het mij om.
> Of de Sharan het ook echt leuk vind om te doen....nou .....niet
> echt denk ik!

:-D Verzekering is idd het belangrijkste. Velen beseffen het niet eens dat ze niet verzekerd zijn als ze met een te lichte auto trekken.

> Maar het is voor ons de goedkoopste manier om een auto te
> rijden die een tweepaards mag trekken.Als er eens nieuwe banden
> onder moeten , dan ben ik niet al mijn vakantiegeld kwijt.

Banden vallen goed mee hoor! Je zou zelfs wel eens duurder kunnen uitkomen! 4 Banden kosten €500, maar die gaan dan wel 100.000km mee... Het verbruik ligt echter wel iets hoger. Ik vermoed dat uw Sharan zonder trailer zo'n 8 liter/100km of 12.5 km per liter verbruikt? Een 4x4 verbruikt 10 liter/100km of 10 km per liter. Als je veel km's doet, voel je daar wel het verschil...en zeker met de huidige brandstofprijzen.

> Bij mij staat op het kenteken niets over heuvelig of bergen .
> Het maximale wat hij mag trekken is gewoon 2000 kilo , en dat
> is het![Ik zal nooit met twee paarden in de trailer door
> heuvelig landschap gaan rijden , want dat kost mij mijn auto
> vrees ik.

Als er geen onderscheid gemaakt is in de specificaties, dan zal hij er wel goed voor zijn hoor. Het enige wat slecht is voor je auto is het vertrekken. Eens je koppeling volledig gelost is, maakt het niet zoveel uit of je nu plat of bergop rijdt. Het is wel belangrijk te weten HOE je bergAF rijdt, maar ik zal de uitleg nog wat sparen... :-D Anders zit ik hier nog een 20' te typen terwijl er misschien niemand in geïnteresseerd is, of weten de meesten dat wel... ;-) (op aanvraag dus)
Je leest nu alle berichten van "Kiriaki"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
137 berichten
Pagina 2½ van 10
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact