InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 33 van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 11:283-9-04 11:28 Nr:11124
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11110
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kwajongen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op vrijdag, 3 september 2004, 8:13:

>
>>>> Hallo, jullie beiden. De stroomschok van schrikdraad heeft
>>>> absoluut niets met negatieve bekrachtiging zoals die term

> conditioneren: het paard leert ervan en stelt een bepaald gedrag
> minder. Het kan de omheining zelf natuurlijk totaal niet schelen
> of je er wat van leert, al wat-ie doet is het proberen buiten
> geraken ontmoedigen door een shock te geven op het moment dat

Óf mijn inzicht/kennis is verouderd, of ik snap je nog steeds niet.
Volgens mij is "schrikdraad" juist een prima voorbeeld van "klassiek conditioneren" met een hoogst consequente straf. Die straf is uiteraard de electrische stroomprikkel, die ondergaan wordt door aanraking, waarbij het niet uitmaakt of de bedoeling is de draad te onderzoeken of erbuiten geraken of wat dan ook.
Dit klassiek conditioneren met straf werkt normaalgesproken met paarden niet of heel moeizaam omdat ze de straf met de strafgever associëren, niet met de reden van straffen. En dat is nu toevallig net de bedoeling met schrikdraad, waardoor er angst voor schrikdraad (in dit geval de strafgever) wordt bijgeleerd.

> dat gebeurt. Dat werkt, en dus is het positief straffen. Zelfs
> al heeft de omheining zélf geen enkele bedoeling: het is de
> uitkomst van wat er gebeurt dat bepaalt of iets belonend, of
> straffend werkt. De shock is een "stimulus" die vanwege zijn
> blijkbaar straffende werking als "aversive" kan worden
> geklasseerd.

Ja, maar (zie commentaar boven) waarom vind je dit operant?

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 12:423-9-04 12:42 Nr:11132
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11123
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kwajongen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Ilona Kooistra schreef op vrijdag, 3 september 2004, 11:18:

>> Inge Teblick schreef op vrijdag, 3 september 2004, 10:23:
>
>>> Perceptie? Ik zie brave, gehoorzame paarden, die geen
>>> initiatieven nemen. Ik denk overigens dat veel mensen inderdaad
>>> graag brave, gehoorzame paarden hebben die geen initiatieven
>>> nemen.

Zo dom mogelijke levende fietsen dus, maar dat geldt niet voor Frans en Ilona zover ik ze nu heb leren kennen.

>
> Ik zie bij clickeren dus paarden die hun best doen voor.... een
> snoepje, altijd weer dat schooierige... Kan er echt niks aan

Ik heb dat beeld net zo goed, en hoop dat het verandert.
Het probleem is een beetje dat de meeste mensen niet de moeite nemen om te lezen, de achtergronden te leren, maar gaan dóen (imitatie; na-apen). En dan komen ze niet verder, loopt het spoor dood omdat wij veel meer, andere en subtielere dingen van paarden willen dan de breed bekend geworden "typische clickerdingen". Dat is niet voorgekauwd zoals de Parelli-cursus, dus moet je wel zelf gaan bedenken.

> doen, clickeren lijkt me voor bepaalde dingen echt heel leuk
> hoor en ik zit te denken hoe ik het zelf ga toepassen. Eigenlijk
> wil ik clickeren zonder voer, het is dat neusje en de blik in
> die ogen die dan zeggen: 'goh dat deed ik goed he, SNOEPPIE??'
> waardoor ik het gewoon niet zo leuk vind om met voer te gaan
> belonen. Maar ik zie het nut er voor bepaalde dingen wel in!

Jullie (niet persoonlijk bedoeld, nou ja.. ook wel persoonlijk LOL ) zien dat "clickeren" nmm dus te concreet, te ingevuld op een bepaalde manier. Zoals wat ik laatst tegen Inge ook al tiepte: altijd weer wordt het allereerste begin benadrukt, beschreven en gedemonstreerd, alsof er niets komt na een peuter "mama" en "papa" leren zeggen.
Waar het eigenlijk om gaat is operant conditioneren d.m.v. positieve prikkel, dus een *direct/indirect* belonen van gewenste respons; direct d.m.v. een signaal zo nauwkeurig mogelijk binnen het beloningsvenster, indirect door een "grote beloning" aan het eind van een leersequence. In deze zin komt het woordt "clicker" niet voor.

Ik ben het helemaal met jou (en Frans) eens dat te prefereren is dat je paard iets voor jou doet, niet voor een snoeppie!!! Daarom is de directe beloning zelfs in het aanvangsproces geen snoepje, anders zou het klassiek conditioneren zijn.

Maar gedurende het allereerste begin is het snoeppie handig, en soms later ook, wat ook te maken heeft met relatievorming. Het doel/beloning werkt bijzonder goed om begrippen aan te leren - dus wat is dan logisch? Nmm het aanleren van "gewenst" versus "ongewenst"; goedzo versus neeeeee. Intonatie en uitstraling helpen hier net zo goed bij, maar systematiek in aanleren maakt het voor jezelf ook veel makkelijker om consequent begrepen taal te gaan gebruiken, later als dingen "ingewikkelder" worden. Zodra het begin van cognitief begrijpen er is, kun je dus snoepjesbelonen al interval-geleidelijk vervangen door je aangeleerd/begrepen uiting van waardering, en ongewenstheid beantwoorden door "druk" vanuit het begrip neeeee.

Het voegt aan wijken-voor-druk-varianten toe dat je beter begrepen wordt, ook als er zaken bij komen die buiten de te verwachten paardse aandachtssfeer liggen. Ik (persoonlijke perceptie dus) vindt dat fijn.

> Simpele dingetjes zoals die bakstenen omgooien van piet, of
> zeggen wat een borstel is en wat een baksteen, gewoon leuk om te

Of nuttiger dingen als "kom es hier" of "terug" of "links/rechts/tölt/draf/en dat soort rij-dingen" spaart een boel "goede ruiter" moeten zijn d.m.v. wijken voor druk uit nmm... ;-) Dat geldt ook voor "bijzondere bewegingen" aanleren.

> spelen, lijkt me leuk om met khani te doen omdat hij dat denk ik
> erg leuk vindt. En dan ben je dus lekker aan het spelen en op
> die manier je band natuurlijk erg aan het versterken.. maar dat
> voer... Of iets anders hoor, als je je paard bv aanleert dat je
> m lekker onder zn staart krabbelt als ie t goed gedaan heeft,
> dan is dat ook stom als ie dan iedere keer met zn kont naar je
> toe gaat staan...

LOL
Maar je hebt er dus al wel over nagedacht. Verheugt me. Denk een stap verder... zit je Frans iedere keer onder zn staart te kriebelen als 'ie iets naar je zin doet?

>
> Gewoon een "yess!!", zonder dat je er iets bij hoeft te geven,
> geen voer, geen krabbel alleen maar een positief gevoel.. Zou
> dat kunnen? Ervaringen mee?
>
> Groet Ilona

Zie boven, groetjes Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 14:563-9-04 14:56 Nr:11146
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11137
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 13:38:

> Ik ben aan het zoeken geweest op internet om het operant
> conditioneren inzichtelijk te krijgen. Kwam deze vraagstelling
> tegen in de Nationale Wetenschapskwis.

> heel goed over te denken. Wie weet kunnen we de verschillen dan
> wel duidelijk krijgen.
>
> groeten Es

A uiteraard - maar je krijgt er de verschillen niet mee duidelijk in onze discussies hier, omdat het wegnemen van "discomfort" ook een "beloning" is (bijv. verlaging wegenbelasting i.p.v. bekeuringen mochten ze bij Verkeer ooit nog eens meer dan 2 grijze cellen gaan gebruiken).

Groetjens, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 15:003-9-04 15:00 Nr:11147
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11144
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 14:48:

> ebby schreef op vrijdag, 3 september 2004, 14:38:
>
>> Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 13:38:

> leren.
> Egon hellup, leg ik dit nu goed uit??
>
> Groeten Esther

Daarom heet het verschijnsel van Pavlov's kwijlende hond ook een "klassiek geconditioneerde reflex" - klassiek geconditioneerd én reflex. Zie ook wat ik net geschreven heb over schrikdraad.
Er is principieel verschil tussen klassiek en operant conditioneren - zoek het maar op!
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 15:053-9-04 15:05 Nr:11149
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11138
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kwajongen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op vrijdag, 3 september 2004, 13:45:

> HannahFroukje schreef op vrijdag, 3 september 2004, 13:34:
>> Waar ik nu even aan moet denken, is misschien een beetje buiten
>> dit onderwerp. Die invalide vrouw die Parelli (level3) doet
>> vanuit haar rolstoel met haar Friese paard. Is voor mij het
>> bewijs dat het niet zozeer gaat om wat je technisch doet maar
>> meer wat er uit spreekt.
>
> Volgens Urs Heer (een andere instructeur) is zij zo goed omdat
> ze haar voeten stil houdt. ;-)
> De meeste mensen zijn in zijn ogen teveel bezig met storende
> lichaamstaal omdat ze ongemerkt steeds hun voeten bewegen, iets
> waar een paard heeel gevoelig voor is.

Dit laatste klopt denk ik - het veroorzaakt ruis, net als het oeverloos OH-en dat mensen wel doen maar ponies niet. Resultaat: ponies verstaan wel degelijk verbale mensentaal maar NIET de betekenisloze social-talk.

>
> Groeten,
Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 15:133-9-04 15:13 Nr:11151
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11142
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kwajongen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 14:32:
> snel denkfouten in kunt maken. Want is druk wegnemen nu een
> negatieve straf of een positieve straf, of is het nu juist een
> beloning??
Druk wegnemen - gecategoriseerd als negatieve bekrachtiger = beloning
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 17:363-9-04 17:36 Nr:11158
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11150
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 15:11:

> e m kraak schreef op vrijdag, 3 september 2004, 15:00:
>
>> Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 14:48:

> verschil begrijpbaar wordt :-) Ik vroeg of ik het verschil hier
> duidelijk aangaf :-D
>
> Groetjes Es

Het verschil tussen klassiek conditioneren en operant conditioneren:
-klassiek: situatie-leren - het dier ondergaat het leren; respons op een prikkel (hete kachel; stroomdraad, straf, etc.)
-operant: gedrags-leren - het dier dat leert is er zelf in het leerproces betrokken; respons op (getrapte) beloning of onthouding, maar nooit "straf".

Zo duidelijk dan? E.
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 17:443-9-04 17:44 Nr:11159
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Wat basis leer-gedrag op een rijtje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Instinctief gedrag = genetisch vastgelegd - paarden-voorbeeld: oppositionele reflex. Ook mensen doen behoorlijk veel instinctief; m.n. Desmond Morris heeft daar populair-leesbaar over gepubliceerd. Als ik dan vanuit de psychologie over "Instinctresten in het menselijke gedrag" lees kan ik een lach moeilijk onderdrukken en hou me liever bij de ethologische insteek. Een andere veel voorkomende misvatting is dat instinctief gedrag niet omgebogen (veranderd) kan worden.

Aangeleerd gedrag wordt onderscheiden in:
-inprenten
-habituatie (gewenning)
-imitatie (na-apen)
-conditioneren, klassiek - (situatie-leren) of operant - (gedrags-leren)
-complex leren

Motivatie-verlies wordt beschreven door:
-extinctie (uitdoving)
-geleerde hulpeloosheid (denk bij paarden aan "sacking out")
-irrelevantie (overbodig worden van gedrag)
-prioriteitsverschuiving (de grootste som van prikkels is bepalend)

Deze zaken gewoon even op een rijtje. Daarbij zijn er veel andere invloeden die invloed op leren hebben, o.a. stress (gaat leren sterk tegen), (species gebonden) perceptie, omgevingsinvloeden, gewoontenclusters, differentiatie, integratie, etc. Ook is succesvol onderwijzen iets dat INDIVIDUEEL balanceert tussen verveling (te veel waarschuwen, adviseren, voorkauwen, sturen e.d.) en overvragen (stellen van onredelijke eisen).

Belangrijke namen: Pavlov, Thorndike, Skinner, Hull, Lorentz, Guthrie, Tinbergen.

Met dit geconcentreerde rijtje aan zoekwoorden moet je op i-net nmm heel veel kunnen vinden.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 18:263-9-04 18:26 Nr:11162
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11161
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 18:14:

> e m kraak schreef op vrijdag, 3 september 2004, 17:36:
>
>> Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 15:11:

> en ga trommelen, even om hiet iets duidelijker te maken :-)
> Op een gegeven moment is het geluid van de de trommel genoeg om
> de beer te laten dansen. Dus de bel en het kwijlen. Dit is een
> negatieve bekrachtiging.

neeeeeee

Je rommelt de boel nog steeds door elkaar. Dit is associatief leren wat tot een klassiek geconditioneerde reflex leidt.

Het zou een negatieve bekrachtiging zijn als zodra de beer een poging tot dansen doet de gloeiende plaat wordt uitgezet. Zie je het verschil?
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 19:363-9-04 19:36 Nr:11169
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11165
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 19:03:

> HannahFroukje schreef op vrijdag, 3 september 2004, 18:39:
>
>> Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 18:33:

>> simpelweg bedoeld dat je iets TOEvoegt (maakt niet uit of het
>> leuk is of niet).
>>
>> Dus ehm ... de gloeiende plaat is een prikkel die je toevoegt,

Die gloeiende plaat van de beer valt onder klassiek conditioneren.
De termen positieve- cq. negatieve bekrachtiger zijn slechts van toepassing binnen operant conditioneren, omdat je gedrag bekrachtigd, niet een situatie .

>> dat maakt het dus positief. Wat je bij Parelli doet is andersom:
>> voor de beloning gebruik je daar de release. D.w.z. je haalt een
>> prikkel WEG om te belonen, nl je haalt de druk weg. Volgens mij
>> noemen ze dat dan een negatieve bekrachtiging . Negatief in de
>> zin van "iets weghalen" of "eraf trekken" dus.
>>
>> Als dit niet klopt, hoor ik het (vast) wel.
>
> hahahaha discomfort is dus een positieve bekrachtiging? Ja ok ik

NEE. Discomfort op zichzelf is gewoon een variabele. Die gaat pas mogelijk een functie krijgen in een leerproces.
Stel nu eens... je hebt luizen, toch ook discomfort. Maar als je lang genoeg luizen hebt, wen je eraan (habituatie)! Discomfort leidt dus niet persé tot conditioneren.

Pas het WEGHALEN van discomfort gekoppeld aan een gewenst gedrag heet "negatieve bekrachtiging". Negatief omdat er iets uit de leersituatie wordt weggehaald, net als 0 - 1 = -1

Stel nu dat je iets aan de leersituatie had TOEGEVOEGD gekoppeld aan het gewenst gedrag, dan had het "positieve bekrachtiging" geheten, zoals met 0 + 1 = 1

> snap dat ik positief en negatief dus totaal door elkaar hutsel.
> Sero positief is ook positief, maar ook weer negatief.
> Maar Frouk het TOE voegen, maakt het mij geloof ik wat
> duidelijker.
> Het maakt dus niet uit wat ik TOE voeg, als het te leren gedrag
> voldoet aan wat ik zou willen zien. Met Parelli is het opvoeren
> van druk, en met clickeren de beloning zonder opvoeren van

Nee, bij Parelli is niet het opvoeren van druk het leermoment, maar het wegnemen van druk. DAAROM "negatieve bekrachtiging".

> druk??? Beide methodes doen het.
> Dan gaat het er toch nog enkel om dat je jezelf er prettig bij
> moet voelen?

Als je er zelf niet prettig bij voelt, moet je het denk ik niet doen omdat je die "onprettigheid" overbrengt op je paard. Maar strikt technisch genomen doet jouw onprettigheid niet ter zake zodra je in een proefopstelling apart van je leerling zit.

> En vooral hoe voelt je paard zich erbij!!!

Dat is wel heel belangrijk. Je kunt om succesvol te zijn niet anders dan trachten uitgaan van de perceptie van je leerling, in dit geval een individu van een andere diersoort.

> Ok met clickeren moet je misschien wel heel goed nadenken in
> stapjes wat je wilt, met Parelli ligt het eenvoudiger omdat er
> een handboek voor is?? Hoe heb ik eigenlijk mijn zoon
> grootgebracht LOL
>
> Groetjes Es
> Maar het positieve en negatieve bekrachtigen blijft dus best
> ingewikkeld.

Valt mee. Het kost me wel moeite het éénduidig duidelijk uit te leggen.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 20:093-9-04 20:09 Nr:11174
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11172
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Wat basis leer-gedrag op een rijtje Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
ebby schreef op vrijdag, 3 september 2004, 19:46:

> e m kraak schreef op vrijdag, 3 september 2004, 17:44:
>
>> Instinctief gedrag = genetisch vastgelegd - paarden-voorbeeld:

> complex leren heb ik niet op school gehad, ik zal zo eens wat
> gaan googelen erover. Maar mijn bio boek vermeld nog de volgende
> leerporcessen:
> -trail and error

inderdaad, was ik nog vergeten omdat het een zelf-leerproces is... heb je niets aan als je je pony iets wilt leren

> -inzicht

is hetzelfde als "complex leren" denk ik
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 21:473-9-04 21:47 Nr:11181
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Snappen jullie deze al? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004

Meneer Skinner en zijn vrouw deden "het" met wel eens met elkaar.... Zei de een na afloop: "Jij vond het geweldig... hoe vond ik het?"
Waar slaat dit grapje op?

Rat 24234 tegen 08667: "Eindelijk heb ik hem geconditioneerd. Iedere keer al ik op het knopje druk geeft hij mij een hapje".
Waar slaat dit grapje op?

Maar uuh..... wie snapt de simpele grondslagen van leren nu nog niet?

Ik heb een paar dingen op i-net opgezocht die ik de moeite vind, maar wees gewaarschuwd... het wordt een stuk "moeilijker": paren van stimuli, afhankelijkheidsverbanden, verwachtingen... voor de liefhebbers dus.
Er is nogal het 1 en ander af te dingen op het behaviouralistische conditioneren. Wanneer het "niet werkt" zou het best kunnen dat je niet voldoende of verkeerd aan het verwachtingspatroon hebt geanticipeerd. Hebben paarden die dan ook? NATUURLIJK wel - als je je "snoepjesoefeningen" niet correct doet merk je dat onmiddelijk en heb je een bedelend paard met het verwachtingspatroon "MEER snoepjes! NU!"
Dan kom je bij het "cognitivisme" aan....

Blijft dat interessant? Nmm wel, als je rekening houdt met (te vormen) verwachtingspatronen heb je geen last van extinctie.

"Ons gedrag wordt niet door onze ervaringen bepaald, maar door onze verwachtingen" - G.B. Shaw

http://psychweb.psych.duke.edu/department/jers/abl/TableC.htm
http://www.fss.uu.nl/psn/actueel/rene/college/IVPgray_3/IVP_3_gray_4_notes.pdf
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 22:123-9-04 22:12 Nr:11186
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11183
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Parcours lopen van 1m20 zonder ijze Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Malenka schreef op vrijdag, 3 september 2004, 22:03:

> Danielle van den Heuvel schreef op Thu, 02 Sep 2004 12:33:39:
>
>> Heb eigenlijk geen paard gezien die in het intenationale werk

>
> Ik denk dat als deze fjord dat zo al kan je een ander paard op
> deze manier toch ook moet kunnen laten springen (ook met ruiter
> er op).

Blootsvoets veel betere grip dan beslagen!
Dat zeg niet ik op eigen gezag, maar alle vakliteratuur die ik in huis heb. Het is niet voor niets dan er allerlei soorten "kalkoenen" zijn bedacht.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 3 september 2004, 22:193-9-04 22:19 Nr:11187
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11185
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Snappen jullie deze al? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Esther schreef op vrijdag, 3 september 2004, 22:08:

> e m kraak schreef op vrijdag, 3 september 2004, 21:47:
>
>>

>
> zijn leuke grappies, nu wil ik snoeppie :-)
>
> Groetjes Es

Frans, je hebt nog geen icoontje voor WORTELTJE LOL
Volg datum > Datum: zaterdag 4 september 2004, 12:204-9-04 12:20 Nr:11203
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11198
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op zaterdag, 4 september 2004, 10:57:

> Hallo Egon,
>
> Het paard raakt de schrikdraad aan, krijgt een schok, trekt in
> een (fysieke!) reflex terug. Een reflex, en dus tot zover niks
> met operant conditioneren te maken, right?

Sir, YES, Sir! ;-)

> Waarom vind ik dan dat bij de ervaring van schrikdraad, een
> paard operant wordt geconditioneerd?
> Zoals je zelf al hebt uitgelegd: bij klassiek conditioneren

> Het paard raakt de schrikdraad aan, krijgt een schok, trekt in
> een reflex terug. Het heeft een gedrag geprobeerd, ondervindt
> het gevolg (schok), slaat de herinnering daaraan op en handelt
> naar de herinnering, door het gedrag meer, of minder te stellen.

Gister heb ik in antwoord op Esther Nr:11159 ook voor mijn eigen zekerheid het verschil tussen klassiek- en operant nog es opgezocht. Zo heb ik het geleerd, zo heb ik het weergevonden, en ik zie verschillen met jouw uitleg terwijl ik toch de indruk heb dat jij je serieus in de materie hebt verdiept.

Ik zit me nu toch weer af te vragen of dat aan 1 van ons 2 ligt, of aan onze bronnen.
Zoals ik het zie is schrikdraad niet operant conditioneren, omdat het om respons op een situatie gaat (je doet niets met het schrikdraad, het schrikdraad doet zelf ook niets tenzij het een halsband-zônerings-systeem ofzo is dat waarschuwt). De oorzaak van schrikdraad aanraken kan van alles zijn (toevallig, of onderzoekend, expres...); er is geen brug.

Ik zie nog een verschil in zaken die wij 2en schrijven: zoals ik het geleerd heb maakt "straf" per definitie geen deel uit van OC. Wel van C, KC maar niet OC.

>
> Het paard heeft echter nog steeds de KEUZE om het gedrag meer of
> minder te stellen. Het gedrag blijft "operant". Sommige paarden

Er zijn wel meer keuzen nog - niet begrijpen bijvoorbeeld. Of al dan niet per toeval een contra-relaterend verwachtingspatroon opbouwen.


> niet op zak hebben. Idem voor autorijden - in het begin is elke
> bijkomende handeling veroorzaker van totale chaos, na een jaar
> voer je hele gesprekken zonder bewust te weten waar je eigenlijk
> hebt gereden.

jaja... met een GEMETEN reactiesnelheid die een stuk lager is dan met een nog toegestane slok op achter het stuur zitten :-S
Maar je zegt het zelf al: de persoon die verdiept is in zijn telefonade beseft niet eens meer waar hij/zij rijdt hahaha

>
> Inge

Groeten, Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 33 van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact