InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
137 berichten
Pagina 3½ van 10
Je leest nu alle berichten van "Kiriaki"
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:0329-1-08 21:03 Nr:112905
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112892
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:34:

> maar ik zie je al rijden over die bulten met een trailer aan je
> kont

Zoals ik vele berichten geleden reeds gezegd had: voor het trekken van een trailer zijn deze dingen minder van belang. ;-)
Volg datum > Datum: woensdag 30 januari 2008, 7:4430-1-08 07:44 Nr:112980
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112926
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Frans Veldman schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:46:

> Als jij van 2-wiel naar 4-wiel kan schakelen dan heb je dus
> hoogstwaarschijnlijk geen differentieel tussen voor- en
> achteras. Dan gebruik je 2wiel voor de verharde weg, en 4wiel
> voor het terrein (waarbij je dan automatisch een diflock hebt
> tussen voor- en achteras, omdat je gewoonweg geen dif hebt en
> het zwikje dus per definitie gelocked is).
>
> Heb je een erg luxe auto, dan heb je ook nog diflocks tussen
> linker- en rechterwielen, maar dat is relatief zeldzaam, dus we
> gaan er even van uit dat je dat niet hebt. Samengevat, je hebt
> waarschijnlijk geen diflocks. Waarschijnlijk kun je kiezen
> tussen N, 2H, 4H, 4L. Klopt dat?

(...)

>> voor 4-low moet ik eerst stilstaan, dan kan schakelen
>
> Verschil tussen low en high is een extra versnelling, NA je
> gewone versnellingsbak. Na inschakelen zijn al je normale
> versnellingen gehalveerd. Dubbele trekkracht dus, maar halve
> snelheid. Vanwege de grote trekkracht meestal "verplicht"
> gekoppeld aan de 4-wheel drive, dus alleen maar in het terrein
> bruikbaar. Meestal wissel je niet zo vaak tussen terrein en
> verhard dat je al rijdend moet kunnen overschakelen, dus daar
> is ook niet in voorzien.

Dit is idd de juiste uitleg. Ik durfde er niet aan beginnen, omdat ik niet zeker was. Ik vertel namelijk liever niets dan iets dat niet juist is...

Voor de volledigheid: bij een permanente 4x4 kan je dan weer wél in low rijden op de verharde weg, omdat high en low niets te maken heeft met al dan niet sperren... Vandaar het voordeel van het starten in de bergen met een zware trailer achter je kontje. Je koppeling is je eeuwig dankbaar. :-D

@ Pien (dacht ik): als je je sper inschakelt zodra je op onverhard terrein komt, dan zit je veilig. Hier geldt de regel "voorkomen is beter dan genezen". Dus beter sperren voor het telaat is. Hoe je de sper inschakelt is (volgens mij) merkgebonden. Een Landrover mag je sperren aan gelijk welke snelheid en de koppeling heb je hiervoor NIET nodig. Er zijn echter 2 voorwaarden waar aan moet voldaan worden om niets te breken. Dit tot op het ogenblik dat het lampje van difflock brandt.

1. Je moet op het ogenblik van inschakelen rechtdoor rijden
2. Je wielen mogen niet aan het spinnen zijn op het moment van inschakelen

Als je niet zeker bent, stop dan eerst, schakel dan in en rij dan weer verder.

Krijg je de differentieel niet 'unlocked', dan volstaat het om enkele meters terug achteruit te rijden zonder aan je stuur te komen. Hierdoor haal je de spanning die opgebouwd werd in je aandrijving weg van je differentieel. Zodra hij opnieuw loskomt, schakelt hij vanzelf uit. Desnoods opnieuw wat vooruit, achteruit,... Veelal is het voldoende om eventjes het gaspedaal los te laten en opnieuw gas bijgeven als hij niet direct loslaat.

Indien je een landrover hebt, dan is sperren dus gewoon dat kleine pookje naar links drukken en te WACHTEN tot het lampje brandt. Vergeet de 2 bovennoemde aandachtspunten niet.
Unlocken doe je door het pookje opnieuw naar rechts te drukken en opnieuw te WACHTEN tot het lampje uit is. De 2 punten zijn hier minder van belang.

Locken en unlocken kan je zowel in high als low. ;-)

Kom NIET op de openbare weg zolang je lampje nog brandt!!!

Hoe ga je naar low: stoppen, kleine pookje naar voor drukken tot in neutraal, daarna verder doordrukken tot in low. Hoe terug naar high: stoppen (*), pookje achteruit trekken tot in neutraal, daarna verder doortrekken tot in high.

(*) Als je het op de juiste manier doet, kan je dit al rijdend en in gelijk welke versnelling. Verdere uitleg op aanvraag, ALS het een landrover is... Van de rest ken ik niet veel, zoals je reeds merkte. :-D
Volg datum > Datum: woensdag 30 januari 2008, 17:0430-1-08 17:04 Nr:113079
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:112990
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Peter Donck schreef op woensdag 30 januari 2008, 8:20:

>>Misschien toch maar eens op een 4x4 forum kijken? Goed voor je nachtrust! ;-)

> bwekkes ! nee ! zo'n griezels allemaal daar !
> van kop tot teen onder de modder !

Hangt er van af, er zitten ook anderen tussen hoor. Mensen die de parking van Delhaize al offroad vinden enzo... Nee, serieus, de ene koopt zijn auto om te laten afzien in een meter diepe slijkput, de andere om te reizen, nog een andere om te trekken en te sleuren en nog een ander omdat het schoon is... Al die mensen zitten op een dag met vragen en komen op hetzelfde forum terecht. ;-)

Als je dan wat vraagt, krijg je meestal 4 verschillende antwoorden, omdat er steeds vanuit 4 verschillende standpunten gekeken wordt... (hant uiteraard wel van de vraag af).

Ah ja, misschien nog een laatste vraagje omdat je me curieus (nieuwsgierig voor de Noorderburen) gemaakt hebt: wat mis je aan een defender van luxe? :) (sorry, kon het niet laten...) ;-)

Spirithorses schreef op woensdag 30 januari 2008, 9:42:

> Dank dank dank, jij hebt mij van op afstand geleerd hoe ik mijn
> eigen auto in bedwang kan houden ;-)

Graag gedaan. ;-)

> Ik ga dit uitprinten en in de auto leggen, wat zeg je daar van?!

:-D :-D

> Maar vandaag ga ik niet in het weiland oefenen ik heb net
> gisteren alle modder eens van de auto gekrabt, blijken we een
> groene Landrover te hebben, ik dacht altijd een bruine. :-P
> Zélfs de binnenkant is schoon en dat wil wat zeggen. Voor
> zolang het duurt he.

Dat moet gevierd worden. ;-) :-D
Volg datum > Datum: donderdag 31 januari 2008, 20:5031-1-08 20:50 Nr:113252
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:113232
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: is 1x per dag voeren wel genoeg??? Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Muguet schreef op donderdag 31 januari 2008, 17:54:

> Is het kwalitatief goed hooi ?

Hoe weet je dat?? Misschien domme vraag...
Volg datum > Datum: zaterdag 2 februari 2008, 18:172-2-08 18:17 Nr:113486
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Goed hooi Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Hier en daar vind je de vraag of men wel hooi van goede kwaliteit geeft. Hoe kun je dat eigenlijk weten??? (ben dus duidelijk een beginner...ben in feite zelfs nog niet begonnen :-D )
Volg datum > Datum: zondag 3 februari 2008, 7:423-2-08 07:42 Nr:113582
Volg auteur > Van: Kiriaki Opwaarderen Re:113581
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Goed hooi Structuur

Kiriaki
Belgie

Jarig op 8-11

137 berichten
sinds 15-10-2007
Kuggur schreef op zondag 3 februari 2008, 2:07:

> Enige mogelijkheid: laten analyseren. "bovenal the horse´s
> taste" zoals iemand hier schreef is wel de meest onbetrouwbare
> methode; er zijn al vele paarden gestorven aan hooi dat ze met
> veel smaak oppeuzelden...

En waar kun je daarvoor terecht?
Je leest nu alle berichten van "Kiriaki"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
137 berichten
Pagina 3½ van 10
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact