Coralie schreef op maandag 23 juli 2007, 20:58:
> Ieder paard heeft andere hoeven, afgezien van de
> training/ervaring met bepaalde soorten ondergrond, die per
> paard verschillend zijn.
De mechanica echter blijft gelijk. Dat is in ieder geval vast een uítgangspunt.
Verder is het een hulp voor begrip om je te realiseren dat de voorhaand vooral een steunfunctie heeft en de achterzijde de stuwkracht overbrengt.
Dit verklaart ook het vormverschil van voor- en achterhoeven.
Jackson geeft een goede uitleg.
> De laatste keer dat het echt een probleem werd, was ik met haar
> een verharde helling afgekomen. Weliswaar aan de hand, maar het
> kan goed zijn dat bij dergelijke afdalingen de hielen extra
> zwaar belast worden. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar
> door jouw opmerkingen werd ik me daar bewust van.
> Als ze weer van de ijzers afgaat, zal ik hier beter op gaan
> letten!
Je kan daar vóór ze van ijzers afgaat al veel aan voorbereiden door haar te leren bergaf de achterhand ook voor steun te gebruiken en minder te stuwen. Paslengte verkorten, leren 'verzameld' te wenden bergaf. Essentieel is dat je dit onbelast doet en vooraf goed overdenkt omdat de binnenste achterpoot erg veel voor de kiezen kan krijgen.
beginnen met goed kijken op niet ál te steile helling met niet gladde en niet gripvaste ondergrond. Het eerste lokt wegglijden = verrekken uit, het tweede houdt de hoef op de plek = verdraaien.
Als je eenmaal zíet waar en hoe het paard het gewicht plaatst bij dalen en draaien kan je er mee verder.
Wat de bovengenoemde mechanica betreft kan je makkelijk een beeld vormen van de andere belasting en dus hoe je met de hoefvorm kan helpen door naar de filmpjes van bewegingsverloop, neerzetten-afrol-afhoeven, op vlak te kijken en daar een helling van zeg 30 graden onder te plaatsen. Bedenk daarbij dat de hoeken met name vergroot worden doordat het paard bij dalen de poten verder naar voren plaatst.
Je ziet snel dat dit twee voetangels oplevert.
Succes.
hc