InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
87 berichten
Pagina 3½ van 6
Je leest nu onderwerp "Clickertraining en P+"
Volg datum > Datum: zaterdag 8 mei 2010, 11:248-5-10 11:24 Nr:201928
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:201444
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
e m kraak schreef op woensdag 5 mei 2010, 13:16:

> Karen Koomans schreef op woensdag 5 mei 2010, 0:20:
>> Volgens mij doe ik hier beide, afleren door P+ en aanleren door R- (druk
>> laten vallen) en R+ (stembeloning en zodra dat lukt, voerbeloning).

> [knip] Daarentegen zie ik niet hoe je d.m.v. R+ iets wilt afleren.

Ik ook niet.
Ik schreef: "afleren door P+ en aanleren door R- en R+" (zie citaat hierboven).

> Lees ook eens iets over "poisoned cues" bij gemengd gebruik van P en R.

Dat hoeft niet, daarover heb ik al veel gelezen.

>> Ik zeg niet dat sneller altijd beter is! Wat mij betreft is het
>> discussiepunt juist, wanneer en hoeveel P+ eventueel aanvaardbaar is.

> Ik lees hieruit dat je P beschouwt als lijfstraf.

Hoe kom je dáár nou bij?! Het is mij echt een raadsel hoe je dat kunt denken, na alles wat ik sinds 2004, en daarvoor al op de Paard Natuurlijk Yahoo E-Mail groep, heb geschreven over clickertraining en operante conditionering. Wat ik wel en niet weet (ongeveer) over operante conditionering is toch niet helemaal nieuw voor jou?

En alleen al het feit dat ik in deze draad zélf wat ik bij deze pony doe, benoem als P+ (op de momenten dat ik de pony wegstuur)… ik gebruik toch geen lijfstraffen voor deze pony?

> Dat dekt de
> wetenschappelijke lading echter totaal niet. P is alles wat de reactor als
> straf ervaart. Bijvoorbeeld, in mensentermen, [knip]

Ik sta echt versteld dat jij kennelijk denkt dat ik deze uitleg nodig heb. 't Zou anders zijn als jij, of ik, nieuw was op dit forum, maar dat is niet het geval.

>>>> Daar is p+ de kortere/snellere route.

> Neuh, waarom? Vertellen wat je niet wil zegt helemaal niets over wat je
> wel wil. Dat is nu juist de essentie van dat rekenmodel wat je aanhaalt.
> Als je uit 100000 mogelijkheden eerst 99999x moet p-en ben je wel even
> bezig als alles tegen zit....

Het tegenovergestelde is net zo waar. Gedrag bekrachtigen dat in de richting gaat van wat je wel wilt, zegt nog niet alles over wat je allemaal niet wilt. De hoeveelheid feedback (hoe vaak wordt gedrag gevolgd door een duidelijke respons) en de impact van de beloning of de straf op de ontvanger, die bepalen hoe snel een leerproces verloopt.

> Beste nmm, meest omvangrijke werk is het aloude Schedules of Reinforcement
> ISBN 0-13-792309-0

Dank je Egon, maar ook dat werk is bekend bij mij.
Ik voel me beledigd door je suggesties alsof ik basisdingen over Operante Conditionering niet zou weten, en ook doordat je hier schrijft "Beste nmm".

>> Ook jouw rekenkundige bewijsvoering klopt volgens mij bij nader inzien

> ...wel! :-P
> Het model dat ik beschreef was kwalitatief, niet kwantitatief. [knip]

Hoe kan een rekenkundig model kwalitatief zijn in plaats van kwantitatief?

(over negeren:)
>> Tuurlijk bepaalt de ontvanger. Maar dat geldt ook voor de andere vier
>> quadranten.
>
> Met als verschil dat er geen historie bij noodzakelijk is. Erg belangrijk
> onderscheid.

Niet noodzakelijk inderdaad. Maar het kan wel. Ik ontken niet het bestaan van neutraal, ik zeg dat “negeren” niet per definitie door de ontvanger als neutraal ervaren wordt. De ontvanger kan genegeerd worden ook ervaren als een straf, of als een beloning.

>> Maar als je gedrag tegen de verwachting in onsuccesvol is, dan ervaar je
>> dat toch per definitie als onprettig?

> Uiteindelijk wel en daarom stopt het gedrag ook. Maar initieel is
> onsuccesvol niet hetzelfde als onplezierig. Er is immers geen actor die
> het onplezierigs toedient.

Dat is precies wat ik bedoelde toen ik schreef dat je als trainer zélf “druk” of “stress” kunt veroorzaken, óf je kunt de omstandigheden zo maken dat jij als trainer dat niet direct veroorzaakt, maar indirect doe je dat wel degelijk. Bijv. door de pony uit deze filmpjes in een kleine paddock te zetten (en daarna pas de trainingstijd te gaan klokken? Da’s niet eerlijk hè...).
Je kunt natuurlijk wel stress tot een minimum beperken of zelfs helemaal uitsluiten bij zo’n pony als deze in dit leerproces ‘laten halsteren in de weide’ (dat had ik al geschreven), maar m.i. alleen als je meer tijd wilt uittrekken om hetzelfde resultaat te bereiken. En natuurlijk kun je ook nog de trainingsfoutjes die ik maak voorkomen, wat ook leidt tot meer efficientie. Maar dát verandert dan niets aan de methode, waarin zowel P als R worden toegepast, het verandert alleen iets aan de kwaliteit van de toepassing ervan.

Alle druk/stress voorkomen bij deze pony en toch even snel hetzelfde trainingsresultaat bereiken maar dan op basis van alléén R+, dat kan m.i. niet. Want hoe krijg jij die pony in die kleine paddock? Of neem je toch veel tijd daarvoor? Dan kan het natuurlijk wél met niet of nauwelijks stress. Maar de discussie gaat er nou juist over, dat het gebruik van P+ in sommige gevallen tijdswinst geeft. En wat je dan moreel nog wel en wat niet meer verantwoord vindt, als trainer.

Karen
Volg datum > Datum: zaterdag 8 mei 2010, 11:328-5-10 11:32 Nr:201929
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:201444
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
> Er is immers geen actor die het onplezierigs toedient.

Stress of pijn of ongemak, direct toegebracht door een mens, of indirect. Maakt het één het dier minder ongelukkig of minder gestessd of minder pijn gedaan dan het ander?

Soms is het wel hándiger om niet zelf te slaan, bijv. als je paard de wei uit wil lopen. Dat dan over te laten aan schrikdraad is handig. Op die manier verstoort het jouw relatie met het dier niet. En je hoeft niet de hele dag op wacht te staan aan de rand van de wei. Je hoeft als je schrikdraad gebruikt niet zélf in heel actieve/directe zin lijfstraffen toe te passen. En dat houdt ons als mensen dan tevreden over onszelf. Maar de impact van P+ die het dier ervaart door schrikdraad, vergeleken met diezelfde P+ rechtstreeks toegediend door een mens of andere actor, die hoeft echt niet te verschillen.

Dat vind ik zo krom aan mensen (en ja, soms doe ik datzelfde, ik heb natuurlijk net zo goed die menselijke eigenschappen): we gebruiken schrikdraad en de meeste mensen hebben daar geen moreel bezwaar tegen. Maar stel je nu voor dat op de plaats van het schrikdraad een mens stond. Een mens die, net zo nauwkeurig als het schrikdraad dat doet, P+ toedient aan het paard, zodra het de gemarkeerde grens van de wei wil overschrijden. Zoals sommige mensen dat met honden doen: een “electro-collar” met een ontvanger om de hals van het dier, en mbv een afstandsbediening/zender dient de trainer een schok toe aan het dier, vergelijkbaar met de schok van schrikdraad. Juist getimed, als het goed is.

In honden-clickertrainingsland wordt er terecht fél geageerd tegen het gebruik van dat soort banden. Oók als de trainer perfect zou kunnen timen. Maar “wij” paardenmensen gebruiken wel schrikdraad en als je (ik) daar tegen ageert, dan ben je (ik) een aansteller (zie recente forumdraad die daar over ging). Oké, je mág me een watje noemen in dat soort dingen. Maar wat ik vraag is dat je je wel realiseert dat schrikdraad een lijfstraf is. Toegediend door mensen, maar dan niet in directe zin, maar in een door mensen opgezet geautomatiseerd proces.

En zie nu een mens voor je die uitvoert wat wij het schrikdraad voor ons laten uitvoeren. Zou je het gedrag van zo’n mens, die dus lijfstraffen uitdeelt, moreel verwerpelijk vinden? Waarschijnlijk wel. Maar als wij mensen dat proces automatiseren, dan moet het paard daar dus maar tegen kunnen. Dán wordt gezegd: 'hij leert ’t snel genoeg hoor!' en/of 'hij is toch niet van suiker'…. Dat is toch krom?!

Eenzelfde soort verschijnsel zie je bij psychologie experimenten waarin proefpersonen worden gemotiveerd om een medemens een lijfstraf toe te dienen in de vorm van een. Uit die experimenten blijkt keer op keer dat de gemiddelde mens walgelijk vér gaat in het blijven toedienen van (steeds zwaarder wordende) lijfstraffen. Zolang dat maar gebeurt door simpelweg op een knopje te drukken. Want zou je diezelfde gemiddelde mens een electro-prikstok in handen geven en proberen hem te motiveren om zélf, rechtstreeks in contact met het slachtoffer, die stroomstoten toe te dienen, dan zou een gemiddeld mens m.i. láng zover niet gaan.

Ik vind dat heel vergelijkbaar met een paardentrainer die zegt geen P+ te willen gebruiken en die walgt van lijfstraffen, maar ondertussen via een omweg z’n paarden tóch iets leert dmv lijfstraffen. Maar dan wel uitbesteed aan een gemechaniseerd proces.

Op de rest van jullie bericht(en) kom ik weer later terug.

Karen
Volg datum > Datum: zaterdag 8 mei 2010, 16:198-5-10 16:19 Nr:201969
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:201813
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op vrijdag 7 mei 2010, 19:36:

> Haha, dat je et nog weet! Goed voorbeeld!
> Grappige is dat ie et nog steeds doet en heel veel dieren van het
> mannelijk geslacht.

Bij vrouwen zul je het idd niet zo makkelijk zien LOL

> Ook toen ik hem van de week tongzoenen aanleerde Grinn!

Foei! Zulke vieze dingen mag niet meer van boer Waalkens hoor fluister

> Bij dingen die hij kent gebeurt het niet, maar bij iets nieuws aanleren
> nog steeds.
> van de inspannig wordt het ophoudspiertje losgelaten denk ik :-)

Als er een ophoudspiertje was, ok. Maar hengsten hebben vascomusculair systeem net als wij, dus...
De enige manier om dit te controleren en misschien wat meer inzicht te krijgen is gaan klikkeren met mannetjesbeesten die wel zo'n ophoudspiertje hebben. Bokken, e.d.
Maar waar het mij om ging is dat de kans, denk ik, dat zo'n opportuun-abusievelijk bijverschijnsel vanzelf weer verdwijnt even groot is als de omgekeerd evenredige kans dat een (toevallige) meer gedurige correlatie met de klik ontstaat.
Denk ik heb ik vet gemaakt omdat we nog altijd niet weten waarom ze een stijve krijgen van klikkeren. Wat zou kunnen is dat de anderhalf-uurlijkse hengstenerectie toevallig samenvalt met klikkeren en het vervolgens natuurlijk wel even duurt voordat dat weer verdwenen is.
Volg datum > Datum: zaterdag 8 mei 2010, 16:368-5-10 16:36 Nr:201973
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:201928
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karen Koomans schreef op zaterdag 8 mei 2010, 11:24:

>> Neuh, waarom? Vertellen wat je niet wil zegt helemaal niets over wat je
>> wel wil. Dat is nu juist de essentie van dat rekenmodel wat je aanhaalt.
>> Als je uit 100000 mogelijkheden eerst 99999x moet p-en ben je wel even
>> bezig als alles tegen zit....
>
> Het tegenovergestelde is net zo waar. Gedrag bekrachtigen dat in de
> richting gaat van wat je wel wilt, zegt nog niet alles over wat je
> allemaal niet wilt.

Nou en? Moet dat dan? Ik snap niet waar je heen wilt...

> De hoeveelheid feedback (hoe vaak wordt gedrag
> gevolgd door een duidelijke respons) en de impact van de beloning of de
> straf op de ontvanger, die bepalen hoe snel een leerproces verloopt.
>
>> Beste nmm, meest omvangrijke werk is het aloude Schedules of Reinforcement
>> ISBN 0-13-792309-0
>
> Dank je Egon, maar ook dat werk is bekend bij mij.
> Ik voel me beledigd door je suggesties alsof ik basisdingen over Operante
> Conditionering niet zou weten, en ook doordat je hier schrijft "Beste
> nmm".

Het spijt me dat het allemaal zo verkeerd bij jou is overgekomen. Ik reageerde op wat jij schreef (Nr:201409):
> Is dat zo? Ik heb dat ook heel lang gedacht (en wel eens geschreven), maar
> ik baseer me tot nu toe geloof ik op maar enkele onderzoeksresultaten en
> vooral veel op méningen / idealen. Al dan niet van wetenschappers.
Ik zou Schedules of Reinforcement bepaald niet "gebaseerd op maar enkele onderzoeksresultaten" durven noemen.
Maar ook dit werk is je ineens bekend en voel je maar beledigd. Kan er niks an doen.

>>> Ook jouw rekenkundige bewijsvoering klopt volgens mij bij nader inzien
>
>> ...wel! :-P
>> Het model dat ik beschreef was kwalitatief, niet kwantitatief. [knip]
>
> Hoe kan een rekenkundig model kwalitatief zijn in plaats van
> kwantitatief?

Leer wat over digitaal rekenen en de opbouw van statistieke modellen en, meer geavanceerd, hoe DNA "rekent".

> (over negeren:)
>>> Tuurlijk bepaalt de ontvanger. Maar dat geldt ook voor de andere vier
>>> quadranten.
>>
>> Met als verschil dat er geen historie bij noodzakelijk is. Erg belangrijk
>> onderscheid.
>
> Niet noodzakelijk inderdaad. Maar het kan wel. Ik ontken niet het bestaan
> van neutraal, ik zeg dat “negeren” niet per definitie door de ontvanger
> als neutraal ervaren wordt. De ontvanger kan genegeerd worden ook ervaren
> als een straf, of als een beloning.

Maar alleen in een historische context.

>>> Maar als je gedrag tegen de verwachting in onsuccesvol is, dan ervaar je
>>> dat toch per definitie als onprettig?
>

> dat jij als trainer dat niet direct veroorzaakt, maar indirect doe je dat
> wel degelijk. Bijv. door de pony uit deze filmpjes in een kleine paddock
> te zetten (en daarna pas de trainingstijd te gaan klokken? Da’s niet
> eerlijk hè...).

Ik snap echt niet wat je bedoelt.

> Je kunt natuurlijk wel stress tot een minimum beperken of zelfs helemaal
> uitsluiten bij zo’n pony als deze in dit leerproces ‘laten halsteren in de
> weide’ (dat had ik al geschreven), maar m.i. alleen als je meer tijd wilt
> uittrekken om hetzelfde resultaat te bereiken. En natuurlijk kun je ook
> nog de trainingsfoutjes die ik maak voorkomen, wat ook leidt tot meer

Lieverd, ik reageer helemaal niet op jouw trainingsfoutjes als je je filmpje bedoelt. Daar ben ik toch niet op ingegaan? Ik vond het niet zo'n goed instructiefilmpje, vooral omdat je zoveel doet en er zoveel gebeurt. Minder = meer.


> niet. Want hoe krijg jij die pony in die kleine paddock? Of neem je toch
> veel tijd daarvoor? Dan kan het natuurlijk wél met niet of nauwelijks
> stress. Maar de discussie gaat er nou juist over, dat het gebruik van P+
> in sommige gevallen tijdswinst geeft.

Stomtoevallig heb ik nog geen 5 minuten terug een paar van mijn ponies verplaatst. Zonder P+, en ook zonder stiekemigheden, ging dat heel snel... raad eens, ze konden snoepje verdienen ;-)

> En wat je dan moreel nog wel en wat
> niet meer verantwoord vindt, als trainer.

Mag ik ook moreel niets vinden?
Volg datum > Datum: zaterdag 8 mei 2010, 16:368-5-10 16:36 Nr:201974
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:201929
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karen Koomans schreef op zaterdag 8 mei 2010, 11:32:

> Dat vind ik zo krom aan mensen (en ja, soms doe ik datzelfde, ik heb
> natuurlijk net zo goed die menselijke eigenschappen): we gebruiken
> schrikdraad en de meeste mensen hebben daar geen moreel bezwaar tegen.

Ik hou moraal liever buiten.
Zodra je moralistisch begint m.b.t. andere diersoorten verzuip je voor je het weet in driedubbele hypocrisie.

> Maar stel je nu voor dat op de plaats van het schrikdraad een mens stond.

Als dat zo was zou dat een totaal ander conditioneringspatroon geven.
Maar het kenmerkende van behaviourisme is nu juist dat we ons niets voorstellen maar ons houden aan wat er werkelijk aan gedrag gebeurt.

> Een mens die, net zo nauwkeurig als het schrikdraad dat doet, P+ toedient
> aan het paard, zodra het de gemarkeerde grens van de wei wil

Hoe lang wil je dat die mens daar voor paal staat? ;-)

> overschrijden. Zoals sommige mensen dat met honden doen: een
> “electro-collar” met een ontvanger om de hals van het dier, en mbv een
> afstandsbediening/zender dient de trainer een schok toe aan het dier,
> vergelijkbaar met de schok van schrikdraad. Juist getimed, als het goed
> is.

Nee, totaal ONvergelijkbaar.
Het schrikdraad is klassieke conditionering, de halsband operant (tenzij de halsband strict klassiek gebruikt zou worden maar het tegendeel is waar).

> In honden-clickertrainingsland wordt er terecht fél geageerd tegen het
> gebruik van dat soort banden. Oók als de trainer perfect zou kunnen timen.
> Maar “wij” paardenmensen gebruiken wel schrikdraad en als je (ik) daar
> tegen ageert, dan ben je (ik) een aansteller (zie recente forumdraad die
> daar over ging). Oké, je mág me een watje noemen in dat soort dingen. Maar
> wat ik vraag is dat je je wel realiseert dat schrikdraad een lijfstraf is.
> Toegediend door mensen, maar dan niet in directe zin, maar in een door
> mensen opgezet geautomatiseerd proces.

Dus niet toegediend door mensen (want de ontvanger bepaalt!).

> En zie nu een mens voor je die uitvoert wat wij het schrikdraad voor ons
> laten uitvoeren. Zou je het gedrag van zo’n mens, die dus lijfstraffen
> uitdeelt, moreel verwerpelijk vinden? Waarschijnlijk wel. Maar als wij

Waarom moreel? Ik zou het waarschijnlijk nogal bespottelijk vinden als een mens 24/7 voor schrikdraadpaal speelt maar da's wat anders.

> mensen dat proces automatiseren, dan moet het paard daar dus maar tegen
> kunnen. Dán wordt gezegd: 'hij leert ’t snel genoeg hoor!' en/of 'hij is
> toch niet van suiker'…. Dat is toch krom?!

Ja, vanuit moraliteit is alles wat om andere diersoorten gaat nogal krom.

> Eenzelfde soort verschijnsel zie je bij psychologie experimenten waarin
> proefpersonen worden gemotiveerd om een medemens een lijfstraf toe te
> dienen in de vorm van een. Uit die experimenten blijkt keer op keer dat de
> gemiddelde mens walgelijk vér gaat in het blijven toedienen van (steeds
> zwaarder wordende) lijfstraffen. Zolang dat maar gebeurt door simpelweg op
> een knopje te drukken. Want zou je diezelfde gemiddelde mens een
> electro-prikstok in handen geven en proberen hem te motiveren om zélf,
> rechtstreeks in contact met het slachtoffer, die stroomstoten toe te
> dienen, dan zou een gemiddeld mens m.i. láng zover niet gaan.

Wat is de gemiddelde mens naar jouw idee?
De gemiddelde Nederlander denkt heel anders, hanteert nogal verschillende normen en waarden dan de gemiddelde Oesbekistaner of Oegandees.
Maar ik ken die "knopjes"-experimenten wel, en het wordt inderdaad door "beschaafde" mensen veel gemakkelijker gevonden met een knopje een atoombom te laten vallen dan iemand met een honkbalknuppel de hersens in te slaan. Dat komt denk ik vanwege vervreemding en wat eigenaardige psychische vervormingen van waarnemingen (je neemt waar "hetgeen je moet waarnemen" nadat je hersenen dat hebben gefilterd). Hetzelfde mechanisme zie je veel dichterbij in het dagelijks leven: de meeste mensen vinden in stukjes gehakte lijken in de schappen van de supermarkt best smakelijk maar moeten er niet aan denken een dier te vermoorden.

> Ik vind dat heel vergelijkbaar met een paardentrainer die zegt geen P+ te
> willen gebruiken en die walgt van lijfstraffen, maar ondertussen via een
> omweg z’n paarden tóch iets leert dmv lijfstraffen. Maar dan wel
> uitbesteed aan een gemechaniseerd proces.

Hangt er maar vanaf nmm op grond waarvan die paardentrainer zegt geen P+ te willen gebruiken. Voor morele flauwekul ben niet erg vatbaar maar als het zo zou zijn dat beargumenteerd wordt dat die P+ vanwege aannemelijke argumentatie niet efficiënt is zijn we het denk ik misschien snel eens.
Volg datum > Datum: zondag 9 mei 2010, 0:049-5-10 00:04 Nr:202015
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:201803
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Piet schreef op vrijdag 7 mei 2010, 18:39:

> Ik zie je er niet op terug komen dus roep ik het nog maar even in je
> gedachten, maar misschien heb ik het over het hoofd gezien, kan ook.
> Allereerst: het is niet my way of van in dit geval de rest van de
> oppositie: het is the Skinner way. Uitentreuren onderzocht en niet iets
> wat ikzelf door wat proefjes te doen als bewezen zie.

Het punt is dat Skinner volgens velen, incl. veel wetenschappers, niet heeft aangetoond dat belonen per definitie efficienter is dan bestraffen. Jij (Piet) en Egon gaan er vanuit dat wetenschappelijk vaststaat dat belonen altijd effectiever is dan straffen, als ik het goed begrijp. Maar dat is op z'n zachtst gezegd omstreden.

Skinner was naast wetenschapper ook een filosoof/ideoloog en schrijver. Skinner's ideologie is om uitsluitend beloning te gebruiken om gedrag bij te sturen, en geen straf. Maar een ideologie is iets anders dan een wetenschappelijk bewijs.

Als jij en Egon ervan uitgaan dat vaststaat (onomstotelijk bewezen is) dat R+ altijd het meest effectief is, dan is het geen wonder dat jullie denken dat ik de weg kwijt ben, of iets van die strekking :-P ... want iets dergelijks proef ik uit jullie reacties.

Ik ga er (dus) vanuit dat niet vaststaat dat R+ per definitie effectiever is dan één of meer van andere mogelijkheden waarmee je gedrag kunt conditioneren.
Wat je in morele zin wel en niet wilt toepaasen, dát is een ander verhaal. Daarover probeer(de) ik in deze draad juist te discussieren.

Karen
Volg datum > Datum: zondag 9 mei 2010, 0:129-5-10 00:12 Nr:202018
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:201973
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
e m kraak schreef op zaterdag 8 mei 2010, 16:36:

> Lieverd, ik reageer helemaal niet op jouw trainingsfoutjes als je je
> filmpje bedoelt. Daar ben ik toch niet op ingegaan?

Nee schat :-P , zo had ik dat ook niet opgevat :-) .
Daar zit het probleem niet, waarom we "botsen" in deze draad. Het probleem zit 'm geloof ik in onze verschillende ideeën over wat wel en wat niet wetenschappelijk bewezen is, als het om effectiviteit van trainingsmethodes gaat.

Karen
Volg datum > Datum: zondag 9 mei 2010, 2:509-5-10 02:50 Nr:202023
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:202015
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karen Koomans schreef op zondag 9 mei 2010, 0:04:

> Het punt is dat Skinner volgens velen, incl. veel wetenschappers, niet
> heeft aangetoond dat belonen per definitie efficienter is dan bestraffen.
> Jij (Piet) en Egon gaan er vanuit dat wetenschappelijk vaststaat dat
> belonen altijd effectiever is dan straffen, als ik het goed begrijp. Maar
> dat is op z'n zachtst gezegd omstreden.

Je drukt je onnauwkeurig uit en rommelt de dingen nmm door elkaar.
Dat ik tegenover jou kritischer ben dan naar anderen komt omdat ik heel leuke webpagina's van je gezien heb, van jullie hondenschool. Dan verbaas ik me wanneer je een andere kant op gaat die ik discutabel vind.

> Skinner was naast wetenschapper ook een filosoof/ideoloog en schrijver.
> Skinner's ideologie is om uitsluitend beloning te gebruiken om gedrag
> bij te sturen, en geen straf. Maar een ideologie is iets anders dan een
> wetenschappelijk bewijs.
>
> Als jij en Egon ervan uitgaan dat vaststaat (onomstotelijk bewezen is)
> dat R+ altijd het meest effectief is, dan is het geen wonder dat jullie
> denken dat ik de weg kwijt ben, of iets van die strekking :-P ... want
> iets dergelijks proef ik uit jullie reacties.

Wees nu eens accuraat! Dit schreef ik nergens.
Ik schreef dat belonen (R), desnoods altijd en per definitie, gedragsmatig effectiever is bij AANleren dan straffen (P).
Anderzijds is straffen effectiever bij AFleren.
Zelfs bij de "sigaar uit eigen doos"-constructie is R- het leermoment, niet P+.
Dit is tot op het bot onderzocht en uitgeplozen en toch op zich geen wereldnieuws?
Het zou pas biologisch raar zijn als het anders was, als gedrag onplezierige dingen opzoekt en vermeerdert en plezierige zaken vermijdt... mij lijkt het helemaal niks maar zelfs mensen in SM-kelders doen dat omdat ze het leuk vinden.

De idealistische kant van Skinner heb ik het nergens over, al vind ik het wel correct gezien van hem dat veel cutureel/maatschappelijke structuren bij mensen rottig in elkaar steken, dat een maakbare samenleving veel plezieriger zou kunnen zijn. Dat Skinner indertijd op hoog bestuurlijk niveau gehoor vond voor zijn, toen zeker en dan ook nog in de VS met een communistenfobie, revolutionaire ideeën... vooral Walden deed het stof opwaaien, dát was wereldnieuws en veelal niet erg welkom.

> Ik ga er (dus) vanuit dat niet vaststaat dat R+ per definitie effectiever
> is dan één of meer van andere mogelijkheden waarmee je gedrag kunt
> conditioneren.
> Wat je in morele zin wel en niet wilt toepaasen, dát is een ander verhaal.
> Daarover probeer(de) ik in deze draad juist te discussieren.

Je kunt je denk ik aansluiten bij de Chomski adepten. Ik blijf er ver van.
Interpreteer dit nu niet alsdat ik vind dat P/R operanten het alfa en omega zijn want zelfs dat is niet zo. Integendeel, we hebben zojuist discussie gevoerd waarin ik vind dat een werkelijk negeren er buiten valt en zo zijn er nog wel meer dingen. Echter, ik hoef me niet te verliezen in linguistische interpretaties daar ik niet cultureel met mensen bezig ben maar met andere diersoorten.
Volg datum > Datum: zondag 9 mei 2010, 20:259-5-10 20:25 Nr:202068
Volg auteur > Van: Michiel Opwaarderen Re:202023
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur

Michiel
Homepage
Zwolle
Nederland

Jarig op 19-7

2652 berichten
sinds 8-2-2004
e m kraak schreef op zondag 9 mei 2010, 2:50:

> Ik schreef dat belonen (R), desnoods altijd en per definitie, gedragsmatig
> effectiever is bij AANleren dan straffen (P).
> Anderzijds is straffen effectiever bij AFleren.
> ...
> Interpreteer dit nu niet alsdat ik vind dat P/R operanten het alfa en
> omega zijn want zelfs dat is niet zo. Integendeel, we hebben zojuist
> discussie gevoerd waarin ik vind dat een werkelijk negeren er buiten valt
> en zo zijn er nog wel meer dingen.

De dingen die er buiten vallen, of er aan raken, is interessant.
Spiegelen van lichaamsbeweging oftewel synchroon lopen met je paard (en hond ook) is erg belonend voor het dier, wat de band en vertrouwen versterkt zonder dat je ook maar iets vraagt van het dier. Het dier spiegelt niet, dat doet de trainer. dat het daardoor spontaan terug gaat spiegelen is een gevolg geen doel. Een ander voorbeeld dat er wellicht ook buiten valt, is het wegsturen van een paard naar een betere plek, bijvoorbeeld van het ene stapeltje hooi naar de volgende. Er wordt geen gedrag bestraft wel sturing gegeven. Het blijven staan wordt dan wel weer bestraft, als disrespect dat afgeleerd wordt op dat moment. Het verhinderen van gras eten aan een leidtouw is het zelfde, je geeft sturing en bestraft als dat genegeerd wordt door het toehappen te verhinderen, wat als straf ervaren wordt. Zo zit de normale omgang met een paard vol van sturingen en verhinderen. Vriendelijk en consequent toegepast geeft dat vertrouwen en een goede band, wat op zich zelf belonend is natuurlijk. Het zit in de natuur van een paard om met vertrouwen te reageren op de juiste manier van sturing. Is de sturing agressie voor eigenbelang, dan is dat niet de juiste manier, zoals we allemaal weten. Het is het verschil tussen de leider die graag gevolgd wordt en de agressor die gemeden wordt.

Michiel
Volg datum > Datum: zondag 9 mei 2010, 21:159-5-10 21:15 Nr:202070
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:202023
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Clickertraining en P+ Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
e m kraak schreef op zondag 9 mei 2010, 2:50:

> Je drukt je onnauwkeurig uit en rommelt de dingen nmm door elkaar.

Lullig - maar dat vind ik nu juist van jou (in deze draad).
Dat jij vindt dat ik de weg kwijt ben, dat had ik dus wel goed ingeschat...
Ik probeerde de discussie op een niet-confronterende manier weer op gang te brengen, maar dat is mislukt; als ik je laatste bericht zo lees. Oké, dan maar via een Duel .

M.i. ben je onnnauwkeurig en/of rommelt dingen door elkaar

- door de suggestie dat bewezen zou zijn dat R+ altijd effectiever is dan één van de andere mogelijkheden (R-, P+, P-).

- door te schrijven “Daarentegen zie ik niet hoe je d.m.v. R+ iets wilt afleren.” – alsof ik dat beweerd zou hebben. Idem voor “Ik lees hieruit dat je P beschouwt als lijfstraf.”

- door de suggestie dat het altijd ineffectief is om zowel P+ als R+ toe te passen in één trainingssessie. Dat is niet zo, denk bijv. aan Grandma's Law.
Letterlijk schreef je: “P+ vertraagt ieder AANleer proces per definitie”. Natuurlijk heb je wel gelijk dat P+ niet iets AANleert! Het punt is dat aanleren en afleren vaak niet te scheiden zijn; ze smelten vaak samen tot één leerproces. Als je afleert om weg te lopen, dan leer je aan om stil te blijven staan.

- “Minder is meer” ; ook dat is geen wet. Bijv. hoe meer feedback, des te sneller het leerproces verloopt.

- en je schrijft "schrikdraad is klassieke conditionering" .

> Dat ik tegenover jou kritischer ben dan naar anderen komt omdat ik heel
> leuke webpagina's van je gezien heb, van jullie hondenschool. Dan verbaas
> ik me wanneer je een andere kant op gaat die ik discutabel vind.

Je mag tegenover mij kritischer zijn, dat vind ik logisch en terecht. Ik ben immers geen beginner als het gaat om kennis en toepassing van operante conditionering.
Maar een andere kant opgaan dan onze hondenschool? Dat klopt niet. Ook bij onze Hondenschool, op onze HOS site, in ons boek en in de HOS praktijk, hebben we gebruik van P+ nooit uitgesloten. Zie bijvoorbeeld het artikel Hoe corrigeer ik mijn hond, dat schreef ik 1997 - http://www.dogweb.nl/gedrag/inhoud.html

Karen
Je leest nu onderwerp "Clickertraining en P+"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
87 berichten
Pagina 3½ van 6
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact