InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
37 berichten
Pagina 1½ van 3
Je leest nu onderwerp "Rituelen in de zorg."
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 10:531-2-08 10:53 Nr:113316
Volg auteur > Van: Geertje Opwaarderen Re:113314
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

Geertje
Den Haag
Nederland

Jarig op 17-3

1315 berichten
sinds 17-12-2005
Kuggur schreef op vrijdag 1 februari 2008, 10:48:

> Frans Veldman schreef op vrijdag 1 februari 2008, 10:16:
>
>> Piet schreef op vrijdag 1 februari 2008, 9:23:

> diensten aangeboden in de gezondheidszorg volgen niet dezelfde
> marktwetten als bv. consumptie artikelen. Voor alle
> duidelijkheid ik heb het (net als Frans) over de humane
> gezondheidszorg.

En beetje jammer dat er dan geld gaat naar onderzoek hoe je het beste een anus kunt bleken...
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 11:591-2-08 11:59 Nr:113324
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:113314
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Kuggur schreef op vrijdag 1 februari 2008, 10:48:

> JAAAH, de gezondheidszorg privatiseren, prima plan! Is met veel
> succes door gevoerd in bv. de VS. Gevolg, inderdaad, geen
> wachtlijsten (voor de rijke topklasse...) Die plaatsen zijn
> vrijgemaakt door tientallen miljoenen amerikanen die gedwongen
> onverzekerd rondlopen en daardoor geen toegang hebben tot wat
> wij als basigezondheidszorg beschouwen.

Dat zijn twee zaken die niets met elkaar hebben te maken. Privatisering wil niet zeggen dat je dan ook gelijk maar de sociale verzekeringen onderuit moet halen.

Dat er bij ons wachtlijsten zijn komt omdat het niemand interesseert hoe lang de wachtlijst is. Hetzelfde zag je bij de oostbloklanden bij autofabrieken, die waren ook van de staat, er was geen concurrentie, dus waarom zou je je uitsloven? Bij ons, omdat autobedrijven privebezit zijn, hoef je geen maanden te wachten op het vervangen van een uitlaat. De concurentie is moordend, en als je de klant laat wachten loopt hij naar de concurent. Als ziekenhuizen tegen elkaar zouden moeten concureren, jaarlijks verslag moeten uitbrengen aan de aandeelhouders die kritische vragen stellen als er klanten zijn weggelopen, dan zijn de wachtlijsten zo verdwenen.

> Ander interessant
> bijverschijnsel van privatisering is dat voor klinieken , dure
> patienten die aandoeningen hebben die weinig winstmarge hebben
> "uit de boot" vallen.

Waar een vraag is ontstaat vanzelf een markt. Ik mag aannemen dat een patient die zo'n aandoening heeft liever iets meer betaalt (via zijn verzekering) dan dat hij onbehandeld blijft rondlopen. Voila, de klant is bereid meer te betalen, dus er springt vanzelf wel iemand in.

Kom niet aan met het argument dat priveklinieken duurder zijn, want het is nu juist het gebrek aan concurrentie waardoor het niemand interesseert hoe voordelig je de medicijnen inkoopt. De medicijnfabrikanten lachen zich een hoedje en kunnen gerust woekerprijzen vragen, niemand die het interesseert of verantwoording moet afleggen aan de aandeelhouders, want die zijn er niet.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 12:061-2-08 12:06 Nr:113326
Volg auteur > Van: van lennep Opwaarderen Re:113299
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

van lennep
zwinderen
Nederland

Jarig op 12-5

4767 berichten
sinds 31-8-2005
Frans Veldman schreef op vrijdag 1 februari 2008, 10:16:

> Piet schreef op vrijdag 1 februari 2008, 9:23:
>
>> Het komt neer op het doorvoeren van veranderingen. Elke

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail.

Nou dat begint toch drastisch te veranderen. Ik ondervind het dagelijks aan den levende lijve.
Er is wel zeker sprake van marktpositie . De concurentiestrijd is nog niet losgebarsten , maar dat zal ook niet lang op zich laten wachten ,althans , volgens de hogere pieten is die al lang aan de gang , alleen zien wij er nog niet veel van.[allemaal financiele prietpraat]
Wij , meppel , mogen ook niet meer groter worden , geen samenwerkingsverbanden meer aangaan , omdat we te groot dreigen te worden.[we hadden graag de noordoostpolder als werkgebied er nog bij gehad , maar dat mocht dus niet meer]
Elk ziekenhuis heeft een bedrijfsplan , en heeft zo zijn eigen speerpunten , om beter in de markt te komen liggen.
We [ik niet , want ik vind dat ik met mensen werk!!] praten al sinds jaar en dag over productie draaien[echt een vies woord , vind ik]
En je wil niet weten hoeveel invloed de zorgverzekerraars hebben...

Wat nog steeds wel zo is , dat elk ziekenhuis vind dat hij het wiel moet uitvinden. En daar baal ik dan wel eens van. Dit kost vaak veel geld zonder uiteindelijke verbetering. Tenminste dat is wat ik merk op de werkvloer...

Gr Esther
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 12:111-2-08 12:11 Nr:113330
Volg auteur > Van: Geertje Opwaarderen Re:113324
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

Geertje
Den Haag
Nederland

Jarig op 17-3

1315 berichten
sinds 17-12-2005
Frans Veldman schreef op vrijdag 1 februari 2008, 11:59:

>
> Waar een vraag is ontstaat vanzelf een markt. Ik mag aannemen
> dat een patient die zo'n aandoening heeft liever iets meer
> betaalt (via zijn verzekering) dan dat hij onbehandeld blijft
> rondlopen. Voila, de klant is bereid meer te betalen, dus er
> springt vanzelf wel iemand in.
>
>> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail."

En dat is een foute aanname. Mensen laten zich sowieso al niet snel behandelen, hoe hoger je die drempel maakt (ook qua geld ook al betalen ze zelf niet) hoe minder snel ze komen...
En patiƫnten zijn over het algemeen al helemaaaaaaaal niet bereid er veel voor te betalen, zeker voor aandoeningen waar ze toch weinig last van hebben maar die wel heel gevaarlijk kunnen zijn.
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 12:131-2-08 12:13 Nr:113331
Volg auteur > Van: Piet Opwaarderen Re:113326
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
van lennep schreef op vrijdag 1 februari 2008, 12:06:

> Frans Veldman schreef op vrijdag 1 februari 2008, 10:16:
>
>> Piet schreef op vrijdag 1 februari 2008, 9:23:

> vaak veel geld zonder uiteindelijke verbetering. Tenminste dat
> is wat ik merk op de werkvloer...
>
> Gr Esther

Ja,maar het ging om achterhaalde technieken zoals bv scheren voor een operatie vervangen ,standaard een maagsonde na een buikoperatie, laxeren voor en na een operatie, rectaal temperaturen ipv in het oor enz. enz. en ik vraag me af of dat in de diergeneeskunde anders is.
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 12:251-2-08 12:25 Nr:113336
Volg auteur > Van: van lennep Opwaarderen Re:113331
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

van lennep
zwinderen
Nederland

Jarig op 12-5

4767 berichten
sinds 31-8-2005
Piet schreef op vrijdag 1 februari 2008, 12:13:

> van lennep schreef op vrijdag 1 februari 2008, 12:06:
>
>> Frans Veldman schreef op vrijdag 1 februari 2008, 10:16:

> scheren voor een operatie vervangen ,standaard een maagsonde
> na een buikoperatie, laxeren voor en na een operatie,
> rectaal temperaturen ipv in het oor enz. enz. en ik vraag
> me af of dat in de diergeneeskunde anders is.

Wassen? Bedoel je dat?

vb;
Vroeger , met twee waterkommen , een voor de bovenbeurt , en een voor de onderbeurt. Twee washandjes , en een handdoek , en een lekker Maja zeepje[waar je vervolgens zelf de hele dag naar stonk] nat bed , en 20 minuten was je wel bezig.
Smidags verplichte opfrisbeurt , en de patienten die een cad. hadden weer helemaal.
Nu; washand , handdoek , zeep , en iets van een licht vettige bodylotion in een doekje.5 minuten , en je patient is schoon en fris!
JAJA , er zit wel degelijk vooruitgang in!
En voordat je denkt dat je hiermee niet gewassen zou willen worden , de patienten zijn zonder uitzondering zeer positief!
Ik denk dat de oude garde van verpleegkundigen er meer moeite mee hadden , maar inmiddels is iedereen wel om.

Gr Esther
Volg datum > Datum: vrijdag 1 februari 2008, 12:421-2-08 12:42 Nr:113338
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:113330
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Rituelen in de zorg. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Geertje schreef op vrijdag 1 februari 2008, 12:11:

> En dat is een foute aanname. Mensen laten zich sowieso al niet
> snel behandelen, hoe hoger je die drempel maakt (ook qua geld
> ook al betalen ze zelf niet) hoe minder snel ze komen...
> En patiƫnten zijn over het algemeen al helemaaaaaaaal niet
> bereid er veel voor te betalen, zeker voor aandoeningen waar ze
> toch weinig last van hebben maar die wel heel gevaarlijk kunnen
> zijn.

Ik heb het niet over "betalen". Daar hebben we verzekeringen voor. Voor de patient verandert er niks, behalve dan dat ziekenhuizen reclamefolders gaan verspreiden over wie de korste wachttijden en de modernste behandelingen heeft.

Gisteren de tandards gebeld vanwege chronische pijn in een tand. Hiep hiep hoera, eind maart (!) kan ik al terecht, tot die tijd moet ik maar met pijn blijven lopen. En nee, een "roesje" of iets dergelijks om van de behandeling weinig te hoeven merken kan hier niet.

Jammer dat ik nou net niet in Amerika ben. Daar kun je meteen terecht, gebruiken ze lasers, ozon, en nog meer moderne technieken, en krijg je ook nog een portie lachgas als je er verder niet zoveel van wilt weten.

En hier in Nederland? Een paar weken rond moeten blijven lopen met pijn en de verplichting om de behandeling bij volle bewustzijn te ondergaan, het lijkt hier soms wel net een bananenrepubliek!

O ja, en de tandarts betaal ik toch al zelf, maar ondanks het feit dat ik zelf betaal ben ik hier geen waardige klant die zelf ook niet iets te verlangen heeft.

De boel is hier zover uit de hand gelopen dat privatisering echt wonderen zou kunnen doen.

Om weer on-topic te komen: Onderzoek en de snelheid waarmee nieuwe inzichten gebruikt worden zou zeker gebaat zijn bij privatisering. De klant kan dan tenminste kiezen voor die kliniek die de ontwikkelingen goed bij houdt. Degenen die met verouderde kennis te werk gaan zullen uiteindelijk hun klanten verliezen, en samen met hun verouderde kennis te gronde gaan.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail.
Je leest nu onderwerp "Rituelen in de zorg."
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
37 berichten
Pagina 1½ van 3
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact