InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5000 berichten
Pagina 259½ van 334
Je leest nu alle berichten van "Nick"
Volg datum > Datum: zondag 27 januari 2008, 22:5227-1-08 22:52 Nr:112389
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112352
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Ellen2 schreef op zondag 27 januari 2008, 17:52:

> even een praktisch vraagje:
> aan welke eisen moet een auto voldoen om een trailer te kunnen
> trekken?
> ik ken heel weinig van auto's maar heb al ontdekt dat het
> sleepvermogen belangrijk is
> hoe groot moet dat "sleepvermogen" zijn om een trailer te
> kunnen trekken?
>
> dank,
> groetjes
> Ellen

Om het simpel te houden...en er vanuitgaand dat je een 2 paards trailer gaat trekken ipv. eenpaards. (een anderhalf paards of 2 paards maakt in het gewicht niet zo veel verschil)

Om fatsoenlijk en veilig te kunnen rijden een (4wiel-drive) wagen die 2000 kilo mag trekken of meer.
T makkelijkst voor je paard is dan ook nog een automaat.
Een voorbeeld , zoals wij hebben (maar wij hebben helaas geen automaat), een Nisan xtrail.

Nick
Volg datum > Datum: zondag 27 januari 2008, 22:5727-1-08 22:57 Nr:112390
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112389
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Nick Altena schreef op zondag 27 januari 2008, 22:52:

> Ellen2 schreef op zondag 27 januari 2008, 17:52:
>
>> even een praktisch vraagje:

> Een voorbeeld , zoals wij hebben (maar wij hebben helaas geen
> automaat), een Nisan xtrail.
>
> Nick

Ook wij hebben het aanhanger rijbewijs .
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 14:4028-1-08 14:40 Nr:112500
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112456
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Spirithorses schreef op maandag 28 januari 2008, 10:47:

> Jolanda Linders schreef op maandag 28 januari 2008, 10:46:
>
>> Spirithorses schreef op zondag 27 januari 2008, 22:49:

>
> Nou, daar kom ik niet snel aan met een auto van 2000 kilo en
> een trailer van 666 kilo. Wat weegt zo'n paard, die kleine
> opdonders van mij: 400 kilo????

Ik zou het maar eens goed nakijken want als jij zegt een houten trailer te hebben kan dit ding nmm. geen 666 kilo wegen tenzij het een eenpaards trailer is.(enkel asser)

Oww... en Pien.....
Een paard mag JIJ dan zowiezo niet meer vervoeren , tenzij dit diertje erg vermagerd is en dus nog hoogstens 134 kilo weegt.(zie onderaan)

Als voorbeeld:

Wij hebben een geheel aluminium (chassi + bodem) 2 paards trailer (tandemasser) met een opbouw van polyester die al veel meer weegt.
860 kg massa leeg gewicht om precies te zijn.

Omdat we een dubbelasser hebben mag het maximum laadvermogen van deze trailer maximaal 1540 kilo zijn (dat zijn 2 hele grote en/of zware paarden dus)
Het totaal van de trailer + inhoud komt daarmee op max. 2400 kg
We mogen dus 1200 kg per as druk hebben.

Al is deze kar leeg.... zonder E toevoeging op je rijbewijs mag je hem niet trekken.(komt leeg al boven de 750 kilo uit)
Ook niet als je auto het niet aan kan natuurlijk.(lees : als je auto minder weegt dan de kar of slechts 750 kilo maximaal mag trekken bijv.)

Maar dus ook niet als je auto wel 2500 kilo mag trekken !!!
Zonder E is dit niet toegestaan !!!

MET E toevoeging mag je een trailer die maximaal 2400 totaal mag wegen wel trekken (dus leeg of met lading).
Maar ook dan is er een maar:
Dan gaat nml. wel het maximale trekgewicht van je auto tellen.

Zoals bij onze auto mag het werkelijke gewicht dan dus niet boven de 2000 kilo uitkomen.( dan kan er dus gewogen worden) ondanks dat er wel meer in de trailer zou mogen !

Heel veel normale auto's mogen niet meer dan 1500 kilo trekken.

Zelfs al heb je je E toevoeging , dan mag je met zo'n auto en een trailer die zwaarder is dan die 1500 kilo dus NIET rijden.

Heel in het kort:

Sinds 1984 krijgt een geslaagde voor rijbewijs B niet automatisch de E toevoeging.
Je hebt je rijbewijs in Nederland pas daarna gehaald ?
Je zal dus gewoon alsnog je E moeten halen.
Want:
Zonder E toevoeging mag je (in Holland) sinds 1984 geen kar trekken die totaal (incl. lading) zwaarder is dan 750 kilo!

In Nederland moeten dit soort trailers daarnaast ook een eigen kenteken hebben (dus niet alleen een verzekering , die zit overigens meestal al bij je auto verzekering in)

Nick
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 14:4328-1-08 14:43 Nr:112501
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112465
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Herman schreef op maandag 28 januari 2008, 11:16:

> Spirithorses schreef op zondag 27 januari 2008, 22:49:
>
>> Kiriaki schreef op zondag 27 januari 2008, 22:38:

>
> Herman,
> "Enkel zij die het onzichtbare zien, kunnen het onmogelijke
> doen."

Dan gelden er in Belgie wel hele vreemde regels.
Als ik, met bijna 49 jaar dus pas sind een jaar mijn rijbewijs heb gehaald krijg ik in belgie zomaar een E ???

Hier in Holland gaat het om het moment dat je je rijbewijs hebt gehaald.... niet je leeftijd.
Al moest je natuurlijk wel minimaal 18 zijn in 1984
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 15:1228-1-08 15:12 Nr:112507
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112504
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Frans Veldman schreef op maandag 28 januari 2008, 14:55:

> Nick Altena schreef op maandag 28 januari 2008, 14:40:
>
>> Ik zou het maar eens goed nakijken want als jij zegt een houten
>> trailer te hebben kan dit ding nmm. geen 666 kilo wegen tenzij
>> het een eenpaards trailer is.(enkel asser)
>
> Onze houten 2-paards trailer weegt ook zoiets hoor, dus dat kan
> prima.

Dan weegt hout dus minder dan polyester ?

>> Het totaal van de trailer + inhoud komt daarmee op max. 2400 kg
>> We mogen dus 1200 kg per as druk hebben.
>
> Nou, hopelijk meer, want ze worden echt niet altijd gelijkelijk
> belast hoor! Die van ons rijdt bijvoorbeeld tijdens het nemen
> van een verkeersdrempel maar op EEN as.

Het is een maximum meetbare, vastgesteld zoals bij alles met een veiligheids marge.

>> Al is deze kar leeg.... zonder E toevoeging op je rijbewijs mag
>> je hem niet trekken.(komt leeg al boven de 750 kilo uit)
>

>
>> Dan gaat nml. wel het maximale trekgewicht van je auto tellen.
>
> Ja, maar dat is natte vingerwerk.

Dat kon wel eens tegenvallen.... dat natte vingerwerk.
Nog niet zo heel lang geleden zijn ze hier aan het aanhouden geweest.
Eind oktober om precies te zijn , einde campeer seizoen als velen weer die sleurhut vol bepakt naar de winterstalling brengen , maar dus ook de paardentrailers konden aan de kant.
Je kon meerijden naar de weegbrug als men niet zeker was , zoals het gewicht van 2 grote trek/werk-paarden , tenzij je geen E had natuurlijk....dan kon je meteen uitstappen.

O ja, en vergeet ook de
> trekhaak niet. Die moet gekeurd zijn en zijn voorzien van een
> gewichtsplaatje. En heeft een eigen kentekenblad dat bij je
> autopapieren moet zitten (of hebben ze dat nou net weer
> veranderd?).

Dat kentekenblad heb ik niet gekregen.
Er staat wel een klasse aanduiding op de trekhaak zelf.

Over de onduidelijkheid
Om het E te halen zal je dit als leerstof krijgen..... tis er een onderdeel van.
Als je deze kennis niet hebt, hoef je niet in te stappen voor de praktijk.

Nick
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 15:1628-1-08 15:16 Nr:112509
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112507
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Nick Altena schreef op maandag 28 januari 2008, 15:12:

>>> Het totaal van de trailer + inhoud komt daarmee op max. 2400 kg
>>> We mogen dus 1200 kg per as druk hebben.
>>
>> Nou, hopelijk meer, want ze worden echt niet altijd gelijkelijk
>> belast hoor! Die van ons rijdt bijvoorbeeld tijdens het nemen
>> van een verkeersdrempel maar op EEN as.
>
> Het is een maximum meetbare, vastgesteld zoals bij alles met
> een veiligheids marge.

Herstel:

Ze kunnen uiteraard wel meer meten natuurlijk.

Het is dus een maximum toegestaan meetbare waarde.

Ergens moeten ze een grens leggen...en die veiligheidsmarge is dan ook niet voor niets.
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 15:4028-1-08 15:40 Nr:112515
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112125
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zonder woorden Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
eddy DRUPPEL schreef op vrijdag 25 januari 2008, 21:51:

> Liesbet schreef op vrijdag 25 januari 2008, 21:37:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op vrijdag 25 januari 2008, 21:25:

>> Verwacht jij dat het paard in een later stadium in verzet zal
>> gaan? Omdat hij doorkrijgt dat er geen straf meer volgt?
>>
>> Groeten, Liesbet.

>
> Ik verwacht dit niet, ik krijg ze binnen op training. Door
> perfekte NH die het juist willen doen en eigenlijk hun paard
> "niet "voldoende dwang(pijn) opleggen uit respekt voor het dier
> en dan een paard krijgen dat in verzet gaat OP DE ZACHTE
> HANDLING !!!

IK weet dat ik niet mag reageren op de schrijver.... buiten de vraag of ik dit wel wil.
Maar ik zet mijn eigen gevoel graag opzij voor andere dieren, dus toch maar deze mail.
Deze opmerking houd me nml. al een paar dagen bezig.

Ik snap eigenlijk niet dat hier niet verder op ingegaan wordt door de clickeraars want die worden hier toch behoorlijk op hun nummer gezet.
De diervriendelijk denkende en handelende mensen trouwens ook.

Feitelijk wordt hier dus gezegd dat als je zonder dwang (pijn) een paard wat wil leren die dan in uhhh.... in verzet gaat komen.
Er dus dwang (en pijn) nodig is om een paard iets te leren want anders gaat het mis.

Eigenlijk had ik gehoopt op een onderbouwing van betreffende schrijver , maar ja....daar mag ik niet om vragen...
Jammer , want ik vind het een BS! uitspraak en denk dat het wel een intressante discussie op zou kunnen leveren tussen verschillende ervarings deskundige hier.

Of doet iedereen hier net alsof i diervriendelijk bezig is , maar gebruikt gewoon iedereen de dwang en of pijn om iets voor elkaar te krijgen ?

Nick
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 15:4628-1-08 15:46 Nr:112520
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112132
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: bit Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Locanda schreef op vrijdag 25 januari 2008, 22:05:

> richard schreef op dinsdag 5 oktober 2004, 13:51:
>
>> Laat de mensen in hun waarde,
>> dan bemerk je zelf de waarde van de mens
>> Ik leer mensen kennen, en vandaar uit waardeer ik de dieren!
>
> Haha, aan wie z'n kant sta jij nou?
>
> Don't judge a thing until you know what's inside it!

Locanda

Je reageerd op een heel oud bericht van , als mijn geheugen me niet in de steek laat.... ook een hele rare kwast met een hele ruime fantasie die hier toendertijd aanwezig was onder vele namen..

Nick
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 15:5428-1-08 15:54 Nr:112523
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112511
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Els Kleverlaan schreef op maandag 28 januari 2008, 15:33:

> Bij rijbewijs B wordt altijd uitgegaan van gewicht +
> laadvermogen van de auto en aanhanger.

> Bij BE mag de combinatie tegenwoordig ook de 3500 kg.

Dit klopt.

> overschreiden, alleen het trekkende voertuig mag niet zwaarder
> dan die 3500 kg. zijn.

Dat nmm. niet.
Het totaal gewicht van auto + aanhanger+ lading van beide mag met een B + E rijbewijs niet boven de 7500 kg komen.

Daarboven heb je nml. een vrachtwagen rijbewijs nodig (de C)
Voor aanhangers en opleggers achter de vrachtwagen gelden dan weer andere regels.

>
> Ik denk dat je er voor een paardentrailer met "inhoud" wel van
> uit kunt gaan dat je altijd BE nodig hebt, of het moet een heel
> klein trailertje zijn met een heel klein paardje.
>
> Els.

Of een klein vrachtwagentje waar je met B rijbewijs nog in mag rijden....maar dan mag je weer niet boven die 3500 kilo totaal gewicht uit komen ;-)
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 17:2528-1-08 17:25 Nr:112553
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:112528
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Jut en Jul Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
karin ment graag 2 schreef op maandag 28 januari 2008, 16:22:

> Piet schreef op zaterdag 26 januari 2008, 20:40:
>
>> Jul schreef op zaterdag 26 januari 2008, 20:29:

>
> Zou die het doen?
>
> Karin ment graag

En die ga je hem dan 7 dagen ter beschikking stellen ?
Want zijn training moet ook voor jou paarden de training zijn he....
Je laat het dier dus ook keuren door ZIJN dierenarts ?
Bij aankomst op dag 1 , na dag 5 van training en net voor de wedstrijd ?

Ik zie nog mogelijkheden zat voor de smeden om hier onderuit te komen....
En mun paard 7 dagen bij een van die 2 neerzetten zou ik al helemaal niet aan beginnen.
Nah... ik doe er dan ook niet aan mee gelukkig....
Succes,

Nick
Je leest nu alle berichten van "Nick"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5000 berichten
Pagina 259½ van 334
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact