InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
130 berichten
Pagina 6½ van 9
Je leest nu alle berichten van "Havank"
Volg datum > Datum: vrijdag 20 januari 2006, 11:5620-1-06 11:56 Nr:41318
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:41317
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onbeslagen een reis van 2500 km aangaan? Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Havank schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:54:

> Ilona Kooistra schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:32:
>
>> Havank schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:30:

> Ik vermeld het maar op deze manier zodat je weet wat ik wil
> vermelden.
> Groet
> Hans

Ik zie nu waar het led zit. De smiley komt in de plaats van de dubbele punt en de eerste slash.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: vrijdag 20 januari 2006, 13:1820-1-06 13:18 Nr:41331
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:41320
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onbeslagen een reis van 2500 km aangaan? Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Ilona Kooistra schreef op vrijdag 20 januari 2006, 12:05:

> Havank schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:54:
>
>> Ilona Kooistra schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:32:

>
> Ilona
> --
> let's keep on moving naturally!

In alle lherhalende berichten is de site nu benaderbaar. Je hebt ze automatisch? aangepast met terugwerkende kracht.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: zaterdag 21 januari 2006, 21:1921-1-06 21:19 Nr:41408
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:41403
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onbeslagen een reis van 2500 km aangaan? Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Ilona Kooistra schreef op zaterdag 21 januari 2006, 17:31:

> Jeannette van den Eng schreef op zaterdag 21 januari 2006,
> 17:30:
>

>
> Ilona
> --
> let's keep on moving naturally!

Vettec heeft verschillende producten, maar het product waar het hier om gaat is Vettec Superfast. Op de achterhoeven gaat Superfast op de drafbaan een km of 10 mee. Dan is het weggesleten. Op de voorhoeven houdt het beduidend langer. In mijn praktijk een week. Hetgeen overeenkomt met ca 50 km op zandwegen draven.
Het aanbrengen is nogal bewerkelijk en vereist een vaste, geoefende hand. Voor je het aanbrengt moet de hoef goed droog zijn . Dat gaat goed met een electrische verfafbrander. Maak je de hoef niet goed droog en schoon dan houdt de Super Fast niet goed. Ik vraag me af op je op reis in het buitengebied electra voorhanden hebt om de hoef droog te föhnen.
Het vereist naast een vaste hand ook goed oefenen om een mooie gelijkmatige laag aan te brengen. Het hard razendsnel, vooral het warm is.
Per hoef ben je, de eenmalig aan te schaffen, spuit niet meegerekend zo'n € 7,= kwijt. Best prijzig dus.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: zondag 22 januari 2006, 11:4422-1-06 11:44 Nr:41434
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:41433
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Onbeslagen een reis van 2500 km aangaan? Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Hoefsmid Rik schreef op zondag 22 januari 2006, 11:31:

> Ilona Kooistra schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:32:
>
>> Havank schreef op vrijdag 20 januari 2006, 11:30:

> veel extra kilometer op de weg mee kan maken. Maar iets is
> beter dan niets. Nu alleen nog de prijs, heeft iemand enig idee?
>
> AH Rik

Top Gum is naar wat ik gehoord heb (nog geen eigen ervaring) slijtvaster dan Super Fast. Het is daarbij ook een stuk makkelijker aan te brengen.
Helaas is het wel prijzig, een paar kost 20 tot 30 euro en daar komt de lijm nog bij. In nederland is het nog niet verkrijgbaar.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: woensdag 8 februari 2006, 9:548-2-06 09:54 Nr:42789
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:42776
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: schokdemping Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Michiel schreef op dinsdag 7 februari 2006, 22:46:

> Een goed weerwoord zou zijn:
>
> "Doordat ik de hoeven van mijn paard natuurlijk bekap, boots ik

> "Ongelooflijk ja, laat eens kijken, ziet er goed uit, kan mijn
> paard dat ook denk je"? :-)
>
> Michiel

Je kunt slijtage dmv bekappen niet helemaal vergelijken met slijtage door gebruik. Slijtage door gebruik is bevorderlijker dan raspen voor het harder en dikker worden van hoefwand en zool.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: zaterdag 11 februari 2006, 13:2511-2-06 13:25 Nr:42999
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:42989
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Graag een antwoord op de ontwikkeling van de pezen? Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Frans Veldman schreef op zaterdag 11 februari 2006, 0:13:

> Facts schreef op vrijdag 10 februari 2006, 23:30:
>
>> Voor mij blijft de vraag , hoe kan een paard dat van normaal

> afstandsverschillen overbruggen, de pezen zijn alleen maar de
> verbindingstouwtjes.
>> Groeten,
> Frans

Het pezenverhaal klopt met uitzondering van de tussenpees (interossius) . Die zit niet vast aan een spier maar met beide einden aan bot en dient ervoor om de kogel van de grond te houden.
Als je de hielen niet stapsgewijs laat zakken maar in een keer een flink stuk dan onstaat het risico dat bij hoge belasting de pees de belasting niet kan opvangen en beschadigd.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: dinsdag 14 februari 2006, 17:0314-2-06 17:03 Nr:43192
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43158
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paarden met blote voeten blijven gezonder Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Ilona Kooistra schreef op dinsdag 14 februari 2006, 11:08:

> Piet schreef op dinsdag 14 februari 2006, 8:54:
>
>>> Ik heb hier wel een link

>
> Ilona
> --
> Let's keep on moving naturally!

Dat blootsvoets van Jag de Bellouet is minder dan een halve waarheid. Hij staat gewoon op ijzers, alleen sommige koersen loopt hij blootsvoets. Zoals veel van de betere paarden doen.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: dinsdag 14 februari 2006, 21:3314-2-06 21:33 Nr:43225
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43205
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paarden met blote voeten blijven gezonder Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
jose schreef op dinsdag 14 februari 2006, 20:23:

> Havank schreef op dinsdag 14 februari 2006, 17:03:
>
>> Ilona Kooistra schreef op dinsdag 14 februari 2006, 11:08:

>> Hans
>
> Waarom doen ze enkele races op blote voeten. En waarom juist de
> betere paarden?

Omdat gewicht aan de hoeven de bewegingssnelheid vertraagd laten ze liefst de ijzers tijdens de wedstrijd achterwege. Ze kunnen dan sneller draven en houden het ook nog eens langer vol.
Om op hoge snelheid in draf te blijven (50 km/h met pieken van 54 km/h) moet het paard veel aanleg hebben om dat zonder hulp van wat gewicht aan de hoeven te kunnen. Vandaar dat je meestal de betere paarden zonder hoefbeslag aan wedstrijden ziet deelnemen.
Dagelijkse training van minimaal 12 km doet de hoeven nogal slijten. Zeker als die training plaatsvindt op een slijtende ondergrond als bv grof zand. Daarom zitten er in de training ijzers onder. Wellicht dat het nieuwe kunststof beslag dat er onder kan worden gelijmd en net zo flexibel is als de hoef zelf hier in de toekomst verandering in gaat brengen. Vooralsnog is dit kunststof beslag veel bewerkelijker en duurder dan hoefijzers.

Groet
Hans
Volg datum > Datum: dinsdag 14 februari 2006, 21:4114-2-06 21:41 Nr:43228
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43221
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paarden met blote voeten blijven gezonder Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
lies zondag schreef op dinsdag 14 februari 2006, 21:09:

> jose schreef op dinsdag 14 februari 2006, 20:23:
>
>> Havank schreef op dinsdag 14 februari 2006, 17:03:

> hun voeten zich dan niet, na min of meer langdurige
> voorbereiding , optimaal aangepast aan deze ongewone
> prestaties? en zou dat dan met een paardenvoet niet mogelijk
> zijn? (vergeef mij de antropomorfische vergelijking)

Interessant dat je afvraagt waarom keniaanse of zuidafrikaanse marathonlopers wel de afstand inclusief de trainingen(wat ik veronderstel) op blote voeten kunnen uitlopen. Mijn gedachte hierover is dat de marathonlopers ook wel slijtage zullen hebben als is het een geringe maar dat de extra slijtage van de paardenhoef veroorzaakt wordt door het gewicht van sulky/trainingskar en pikeur dat getrokken moet worden en een remmende invloed heeft. Wie er een betere verklaring voor heeft hoor ik graag aan.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: woensdag 15 februari 2006, 11:4715-2-06 11:47 Nr:43253
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43251
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paarden met blote voeten blijven gezonder Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Karin ment graag schreef op woensdag 15 februari 2006, 11:35:

> Havank schreef op dinsdag 14 februari 2006, 21:41:
>
>> lies zondag schreef op dinsdag 14 februari 2006, 21:09:

> Groetjes,
>
> Karin
> Nog 2 maanden voor het wedstrijdseizoen terug begint!

Je reactie doet me realiseren dat snelheid misschien nog wel een belangrijkere slijtagefactor is dan gewicht.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: maandag 20 februari 2006, 22:1020-2-06 22:10 Nr:43627
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43621
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: onderzoeken Dr. Marieke van Heel Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
e m kraak schreef op maandag 20 februari 2006, 21:11:

>
> Nou heb ik ook nog net de foto
> http://62.148.175.94/pona/aanmelden/bestandenpromotie/ijzers%20z
> w-w.jpg
> zitten bekijken... maar als dat nu Meike's wereldschokkende
> uitvinding moet zijn, is ze blijkbaar slecht op de hoogte van
> wat er allemaal allang te koop is :-P
> Een ouderwetse smid zou gewoon een opzet smeden... of snap ik
> er allemaal weer niets van?
>
> Groeten, Egon
>

Smeden? Waarom moeilijk als het makkelijk kan. Neem een gewoon ritsijzertje, aan de voorkant even de slijpschijf erlangs en klaar is de uitvinding.
Maar het moet gezegd, naar een ritsijzer met een schuine binnenkant moet je even langer zoeken. In aluminium is deze schuine vorm heel gebruikelijk.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: dinsdag 21 februari 2006, 10:4621-2-06 10:46 Nr:43665
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43638
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: onderzoeken Dr. Marieke van Heel Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Spirit schreef op dinsdag 21 februari 2006, 0:10:

> Havank schreef op maandag 20 februari 2006, 22:10:
>
>> e m kraak schreef op maandag 20 februari 2006, 21:11:

> Maar er is hier vast wel iemand ie hier een antwoord op kan
> geven.
>
> Groet, Pien

Die schuine binnenkant is er om aan de hoefzijde de druk over een groter oppervlak te verdelen en aan de bodemzijde meer grip te geven.
Groet
Hans

PS ik heb die "van Heel"-ijzers nog eens goed bekeken maar kan er op de foto niets bijzonders aan ontdekken. Als ik ijzers zou toepassen dan zou ik de voorkeur geven het paard zelf de opzet er in te laten slijten. De plaats waar de hoef afwikkelt is (meestal) niet precies in het midden, vaker wat naar de buiten- of de binnenkant. Met een vooraf geplaatste opzet wordt de voet gedwongen op die plaats af te wikkelen en dat wringt.


Volg datum > Datum: woensdag 22 februari 2006, 22:1722-2-06 22:17 Nr:43812
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:43804
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: slijtage achterhoef. Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
blue diamond schreef op woensdag 22 februari 2006, 21:21:

> Mijn paard sleept met zijn rechter achterhoef.Ik vraag mij dus
> af of het niet te ver kan afslijten.En wat kan je er eventueel
> aan doen.Alvast bedankt voor de reactie!

Je zou het probleem kunnen verhelpen door je paard te oefenen zijn rechterachterbeen hoger op te tillen. Dit doe je door hem te longeren met gewicht aan zijn achterbeen. B.v. door lood (wat ze in de bouw voor daken gebruiken) mee te wikkelen in een bandage om dit achterbeen. Het extra gewicht zorgt ervoor dat hij het been in draf hoger optilt en train je de spieren in dit achterbeen.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: donderdag 16 maart 2006, 21:2316-3-06 21:23 Nr:45662
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:45644
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: rugproblemen door hoefijzers? Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Frans Veldman schreef op donderdag 16 maart 2006, 20:16:

> Aangezien we ons ondertussen eens druk moeten gaan maken over
> de 2e druk van ons multimedia-pakket ben ik toch wel
> geinteresseerd in verruimende inzichten. "Free your mind" is
> ook iets dat bij ons hoog in het vaandel staat.
>
> Waarvoor dient hoefbeslag?
> Dit is een prangende vraag waar we nu toch eigenlijk, in de 2e
> druk, wel een duidelijk antwoord op zouden willen krijgen...
>
> Groeten,
> Frans

Frans, alhoewel je dit niet direct voor ogen zult hebben gehad geef ik je onderstaand toch even wat toepassingen zoals je die dagelijks en overal in de drafsport zult tegenkomen. O.a. de voorbenen hoger laten optillen door meer gewicht aan de hoeven. Waardoor de beweging boven de knieen komt en die niet geraakt worden. Of juist onder de knieen laten passeren door met licht aluminium te werken.
De hoeven een andere hoek geven om sneller of juist trager af te wikkelen. De beweging wijder maken of juist minder wijd. Voor of achter wat laten afremmen om strijken/raken te voorkomen. Meer grip geven op gladdere banen en of op gras. Gevoelige voeten beschermen. Zijn beweging op hoge snelheid finetunen door bv per hoef verschillend hoefbeslag toe te passen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, want ook alle combinaties van gewenst effect komen voor met bijbehorend beslag.
Het assortiment aan hoefbeslag voor dravers is niet voor niets enorm uitgebreid. IJzer, aluminium, kunststof en alles in alle mogelijke vormen en maten. Alles is er zelfs de wens om het liefst barefoot te draven.

Groet,
Hans
Je leest nu alle berichten van "Havank"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
130 berichten
Pagina 6½ van 9
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact