Michiel schreef op donderdag, 22 september 2005, 23:28:
> Zo je ziet is het een echt berber zadel,
'Berber' is afgeleid van het Grieks woord barbaros, barbaren. Het volk noemde en noemt zichzelf Imazighen. In de ruitergeschiedenis zijn zij beroemd uit de Punische oorlogen waar zij als de Numidische lichte cavalerie zonder optoming of zadel van doorslaggevende waarde waren.
Druk = kracht (in dit geval gewicht) per cm². en zacht kan geen gewicht verdelen.
Het woord drukverdelen is zoals uit het bovenstaande blijkt een misvatting.
Zachte materialen gaan pas gewicht verdelen als ze op de punten met de hoogste druk zodanig zijn samengeperst dat de minder belaste ook gewicht gaan dragen. Dan spreek je bij een relatief dunne laag echter al van piekbelasting met drukpunten onder de samengedrukte delen.
Op zich geen dom idee dat spul, maar bij autozetels ligt het rubber in een díkke laag op een veerbed. Zelfs het véél stijvere en hardere rubber van zadels op terreinmotorfietsen is vaak zomaar 10 cm. dik op de meest kritische punten.
Al ga je op een latex matrás staan, dan nog wordt jouw gewicht nauwelijks verdeeld en blijft de druk beperkt tot een print niet veel groter dan jouw voetafdrukken.
Zacht verdeelt geen gewicht en drukverdeling is een misvatting. Frans heeft hierover met meer, véél meer, geduld van alles uitgelegd. Beter dan ik dat kan dus ik probeer dit ook niet.
Ik mis verder volledig hoe je de ruggegraat vrij houdt: onder stijgbeugelophanging, singelomtrek en zit krijg je drukpunten op de ruggegraat.
Maar goed laat ik ook wat positiefs opmerken; close cóntact is het beslist.