InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 469½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: vrijdag 31 oktober 2014, 14:4531-10-14 14:45 Nr:268991
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:268988
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Denken over denken Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karin schreef op vrijdag 31 oktober 2014, 8:40:

> e m kraak schreef op donderdag 30 oktober 2014, 20:02:
>> Het beloningsvenster zou dus veel beter markeringsvenster moeten heten!
>> De klikker, die als secundaire beloner in de boeken staat, is dus
>> eigenlijk vooral een primaire markeerder

> Hihi al doende leert men.

Nee, al denkende. Hersengymnastiek. Als je mij nu eens een gulden geeft voor ieder boek waarin deze foutieve perceptie geleerd wordt, lijkt mij een leuk en lucratief idee, want je hebt gelijk met dat we met die vermeende achterlijkheid van onze dieren zijn opgevoed. Zelfs in redelijk moderne klikkerboeken staat zulke onzin nog.

> Maar waar het mij om gaat, is dat ik door de training die ik nu met hem
> doe, hem dus echt zie denken. Tenminste, ik vind informatie ontvangen en
> daarop een keuze maken wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren
> nadenken.

En ik weet het niet.
Maar dat is helemaal niet omdat ik aan jou getuigenis twijfel!
Alleen, er zijn meer mogelijkheden.
Zoals wel onmiddellijk begrijpen maar twijfelen over het te volgen gedrag.

> Dat waar hij over nadenkt is aangeleerd, maar hij kiest wat hij
> wil dat er gaat gebeuren.

Natuurlijk herken ik wat jij (en anderen) beweert; regelmatig zien we onze huisdieren nadenken waarbij het net lijkt alsof het kwartje pas na 10 seconden, of langer nog, valt.

Hier thuis is dat vaste prik als ik wil dat Els binnenkomt omdat het gaat regenen. Els vindt regen best lekker, maar ik heb een hekel aan een natte pony die op bed springt en eens lekker droog gaat rollen en ik sta erop dat ik mijn zin krijg: IK WIL DAT NIET, iig NIET OP BED! :-P
Maar, Els mag alles. ALLES, en toch IK WIL DAT NIET!
Dus vraag ik Els binnen te komen. Dat zou ik makkelijk kunnen oplossen met een beloning, een lekkere boterham o.i.d. maar waarom makkelijk als het moeilijk ook kan? Ik weet uit ervaring dat Els mij begrijpt dus ik vraag haar nogmaals dringend gewoon binnen te komen. Geen geklikker meer want dit soort dingen kennen en kunnen we al zolang... het is zuiver een kwestie van of ze mijn zin wil doen of lekker in de regen staan. Dan veroorzaakt het typisch overspronggedrag, zoals het plotseling opkomen van jeuk zodat ze zich eerst noodzakelijk moet krabben of soortgelijk. Dat duidt 100% op twijfel, niet op onbegrip.
Snap je waar ik heen wil?

En dan de hamvraag: is twijfelen over gedragskeuze in deze context ook nadenken?

> En aangezien hij ook kiest voor dingen die hij
> heel erg niet leuk vindt en de beloning daarvoor totaal niet in verhouding
> staat, zit daar meer achter dan "als ik iets doe krijg ik een koekie".

Hoe vaak (%) kiest hij voor iets vervelends niet doen?
Hoe vaak (%) kiest hij voor iets vervelends wel doen?
Is daar ontwikkeling in geweest? Bijv. vaker wel doen omdat vertrouwen misschien wel toeneemt?
Volg datum > Datum: zaterdag 1 november 2014, 0:061-11-14 00:06 Nr:269001
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:268993
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Denken over denken Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Tineke Nolet-Verdel schreef op vrijdag 31 oktober 2014, 17:49:

> Denken in relatie tot gedrag en dan ook nog vergelijken tussen soorten is
> wel heeeeeel erg breed. Daar zijn heel veel studies over.

Nouou... lees die "relevantieverklaring" bij die chimpspaper van Piet nog eens, die impliceert toch overduidelijk de perceptionele scheiding m.b.t. menselijke apartheid en superioriteit, dat ze claimen de eersten te zijn die denken in tijd bij primaten aantonen?
Jammer dat het niet in een echt goed modern ding als PLOS staat, die proceedings is een onderonsje van lui die zich zeergeleerd vinden maar wat niet openstaat, anders had ik er al een reactie op geschreven. Het onderzoek is puik, maar de relevantieclaim lijkt me nonsens want als je er even over nadenkt, wat we ondertussen gedaan hebben, blijk al dat er bij allerlei dieren een logisch evolutionaire druk is die tot bekwaamheid in tijdsdenken leidt. Waar geheugen (terugdenken in tijd) aangetoond is, is geen reden verwachting (vooruitdenken in tijd) bij voorbaat vanuit een antropocentrische blik te verwerpen. Integendeel, heel makkelijk aan te tonen, want dat is leren!

> Gedrag komt niet alleen voort uit denken,

Nee zeg!

> maar jij zoekt naar bewuste gedragingen dat wel
> voort komt uit bewust denken? (reflecteren, analyseren, plannetje bedenken
> en dan iets doen). Daarmee schakel je het instinctmatig handelen/gedrag
> uit, zoals bv gedrag als een soort overlevingsmechanisme (Fight Flicht
> ,Freeze, Flirt)?
> Over de denk/taalontwikkeling (cognitieve ontwikkeling)van kinderen is
> intussen al veel bekend. Een begin van abstract denken ligt al rond de 8-9
> maanden.

Maar wat is er eerder bij die kinderen, taal of denken?
Ik verwacht het denken, maar Bas beweert taal. Denken is daarbij veelomvattender dan linguïstische denken; linguïstische denken is een deelverzameling van denken. Ik denk dat Bas ook hierover eigenlijk zwetst, hij voert ook geen data aan, alleen zijn redenatie.

[knip]
> Ik kwam dit tegen:
> Chimpansees kunnen menselijke gebarentaal leren tot een het niveau van een
> tweejarig kind, ze gebruiken in de vrije natuur takken en stenen als
> gereedschap. De mens is niet het enige dier daar aanspraak kan maken op:
> Homo sapiens doet is hooguit geavanceerder in de uitvoering.
> http://www.kennislink.nl/publicaties/op-zoek-naar-het-verschil

Chimps, getraind dan, kunnen nog veel meer, zijn indrukwekkend veel betere operators dan de beste mensen. Zelfde film als van die papegaai hieronder die ik niet kan vinden.

>> die niet zoals mensen kunnen praten en dat kunnen ze toevallig allemaal
>> niet :-P
> Laat Wil het maar niet horen, ze heeft papegaaien die uitstekend kunnen
> praten, weliswaar een beperkte aangeleerde woordenschat, maar wel heel
> komisch en treffend soms wat ze zeggen Grinn!

Er bestaat ook ergens in 1 of ander researchgedoe een papegaai die niet zomaar wat ouwehoert maar begrijpend correct relevant antwoord geeft. Kan film natuurlijk weer niet terugvinden grrr

>> maar... ook zonder mensentaal te kunnen gebruiken kun je iets terug zeggen
>> of vragen, antwoorden door bijvoorbeeld met je poot iets aan te wijzen.
>
> Gebarentaal (bij mensen dus) is ook een volwaardige taal overigens.
:-*

> Els is goed getraind en ze heeft jou ook goed getraind :)

We houden het ook al zo'n jaar of 18 24/7 met elkaar uit, he :-)
Doch wellicht had dat ook zonder veel denken gekund... ik heb sterk het gevoel dat al dat denken een afwijking van mij is, als ik niets te denken en te onderzoeken heb verveel ik me dood!
Volg datum > Datum: zaterdag 1 november 2014, 0:381-11-14 00:38 Nr:269002
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:268994
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Denken over denken Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Tineke Nolet-Verdel schreef op vrijdag 31 oktober 2014, 18:21:

> e m kraak schreef op donderdag 30 oktober 2014, 17:58:
> en. Een
>> goede vraag hierbij vind ik dan: "begint een kleuter dan ook pas te
>> denken na het ontwikkelen van woordenschat"?
>
> Nee, al veel eerder en ga er maar van uit bij jou ook :-D

Dat zijn we dan weer eens, zie vorige post ;-)

> Daar heb je dus weer iets van "verbeeldingsvermogen/voorstellingsvermogen
> voor nodig. Zouden dieren dat ook hebben? Het abstracte begrip "morgen"
> moet ook aangeleerd worden.

Linguïstisch wel, maar de werkelijkheid omhelst gewoon een cyclus van licht en donker die zo regelmatig is dat daar heel makkelijk een verwachtingspatroon op gebaseerd kan zijn, ook als die verwachting niet verwoord is.

> Ik kan ook helemaal niks met zo'n test, vind het gewoon een onzin-test.
> Mensen in de zaal laten zich verleiden tot een gok naar mijn mening. En
> gokken toevallig goed (of wisten het antwoord al?).

Nee, geen onzin-test. De meeste mensen gokken dit soort dingen goed. Daar is die hele beoordeling van "intuïtieve vaardigheid" op gebaseerd. Ik heb dat soort kultest ook voor ogen gehad en geweigerd te doen, meteen gezegd dat ik daar zelf helemaal niets nul komma nul mee kan. Als ik zo'n test zou doen, zou ik die als het ware als soort van derde participant invullen, dus bedenken wat ik verwacht dat de gemiddelde invuller zou invullen - dat zou ik denk ik wel kunnen maar dat is toch de bedoeling niet? Discussie... uitkomst: laat maar ;-)
Volg datum > Datum: zaterdag 1 november 2014, 2:291-11-14 02:29 Nr:269003
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:268996
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Denken over denken Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karin schreef op vrijdag 31 oktober 2014, 18:47:

> Kan een dier twijfelen over iets als hij niet in staat is te bedenken wat
> de gevolgen zijn? Om te kunnen twijfelen moet er een keuze zijn en er kan
> alleen een keuze zijn als het dier zich bewust is van de verschillen
> tussen de keuze. En daarvoor moet ie kunnen nadenken, lijkt mij.

Wat ik bedoelde was dat er nmm een verschil is tussen:
- het duurt wel een seconde of 10 voor ik op mijn harde schijf opgezocht heb wat je nou eigenlijk bedoelt (want ik ben relatief erg dom), en;
- ik snap meteen wat je bedoelt maar wacht even met reageren want ik heb die tijd juist nodig om na te denken, te twijfelen of wat dan ook (want ik ben helemaal niet zo dom als ik eruit zie).
Echter voor beide processen is idd een vorm van denken nodig, dat zie je helemaal goed (denk ik ;-) )
Zie je dat je het wél kan!
Heerlijk logische opbouw van argumentatie. Erg blij mee.
Maar... bewust zijn van "gevolgen" hoeft denk ik niet, is een stap te ver. Mensen doen toch ook heel vaak keuzen zonder de gevolgen daarvan te overzien. Om gevolgen in twijfel te betrekken moeten er weer data van die gevolgen voorhanden zijn, een "verwachting" die er lang niet altijd is, je kunt ook twijfelen tussen "bekend" en "onbekend" en zelfs twee onbekenden. Daar komt dan ook een gok-element in.

> Maar als Els dan toch jou zin doet, krijgt ze niet haar eigen zin. Om op
> dat niveau te zitten, moet ze toch kunnen nadenken over de consequentie
> van haar keuze? (ik vind je verhaal overigens heel leuk, ik zie Els daar
> al staan in de regen!)

Als ze het echt verdomd blijft ze maar buiten - doeiii! Consequentie is dat ze niet bij mij is want ik ga toch echt niet gezellig meegenieten van de regen, meestal niet toch :-P
Die houding was uiteindelijk ook de oplossing, want mijn dieren willen bij mij zijn, zijn zo kleverig als een pot stroop, dus komt ze maar liever snel binnen.
Maar zo begon het niet, jaren geleden.
Consequentie noemero oeno was dat ik me druk maakte omdat ik wist dat ik het ging verliezen want consequentie van echt niet willen binnenkomen juist omdat het net zo lekker begint te regenen = een natte vieze stinkpony die het buiten dan ook maar uitzoekt. Tot de pruimentijd, of "wanneer je weer schoon en droog bent" :-P grrr maar, dan dient na enige tijd het volgende probleem zich aan ogottegottegotditverzintzellufsbartjevisserniet! Els wil naar binnen of trapt anders gewoon de keukendeur aan gort en ik mag daarom kiezen :-( 3x raden... owh da's dan dus toch maar liever 3 badlakens rijp voor de wasmasjien (en afgedroogd worden vindt ze ook niet leuk), beter dan viezenattestinkpony die zich eens lekker gaat uitschudden na zich voor maximaal effect midden in de kamer gepositioneerd te hebben en na dat vermaak zich op bed droog rolt. Da was ooit en om niet te vergeten, achteraf hilarisch, maar toch wel blij dat dergelijke verschillen van inzicht niet meer voorkomen!

> Hoe vaak hij voor wel of niet doen kiest hangt helemaal van de context af.
> Zo kiest hij thuis inmiddels in 80-90% van de gevallen voor om het
[knip]
> training ging hij volledig vanuit angstagressie in de aanval. Dus het
> vertrouwen in de nee was voor mij wel een heel goed teken dat we nu goed
> bezig zijn, want hij voelt zich zelfs in de voor hem áller áller áller
> engste situatie niet meer genoodzaakt om agressie te moeten gebruiken.
duim
> Ik ben dan ook wel weer heel benieuwd wat je met deze info verder kunt.

Proberen modellen te bouwen die kloppen.

> Want ik heb dit proces als heel bijzonder beschouwd

Ik ook. En vind het ook bijzonder dat je zoveel van je "valse" angstbijtertje houdt dat je dat allemaal voor hem over hebt, heel lief :-)

> en ik ben helemaal niet goed in denken-over-denken.

En dat blijkt dus reuze mee te vallen, toch?
Wat ik zo af en toe op PN doe, probeer, is de modernste, meest efficiënte manier van "brainstormen" (da's ook onderzocht): een aantal "geschikte" mensen die elkaar liefst niet kennen, met verschillende achtergronden online bij elkaar zetten... en begin maar een boom op te zetten, veel betere methode dan met z'n allen rond een tafel met een pot koffie.
Naschrift (zaterdag 1 november 2014, 2:31):
Oja, als je reageert zet dan meteen de URL van je filmpjes er weer eens bij. Ik denk dat Tineke die ook wel weer eens zien wil.
Volg datum > Datum: zondag 2 november 2014, 15:152-11-14 15:15 Nr:269018
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:269016
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Denken over denken Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Tineke Nolet-Verdel schreef op zondag 2 november 2014, 13:12:

> Hoewel ik me nu bedenk dat de ontwikkeling van een woordenschat natuurlijk
> al heel vroeg begint, met het onderscheiden van geluiden. Ik heb je vraag
> nog eens overgelezen en bedacht dat mijn antwoord niet klopt dus! Als je
> nagaat dat een baby in het begin reflexmatig handelt, maar wel geluiden
> kan onderscheiden, dan zou je denken dat de ontwikkeling van taal een
> kleine voorsprong heeft op de ontwikkeling van het denken.

Onderscheiden is niet hetzelfde als benoemen.
Het benoemen, linguïstisch, is overgeleverd/aangeleerd en komt dus later.

> Ik blijf het een onzin-test vinden. Je kunt onmogelijk op basis van een
> foto weten wie
> er president (of wat was het ook al weer...) is geworden. En wat versta je
> onder intuitie, dat is ook nog de vraag. Daar verschillen de meningen ook
> nog over als ik de Wiki lees. Toevallig ben ik in discussie over dit
> onderwerp. Ik mis de intuïtie die de meeste mensen onder intuïtie
> verstaan, heb ik nu wel door. "Mijn" intuïtie is meer gebaseerd op
> kennis en eerdere ervaringen. Het vermogen om onberedeneerd dingen aan te
> voelen (een van de vele definities), daar ben ik toch regelmatig de mist
> mee in gegaan....Gezond verstand heb ik wel, denk ik :-P

Volgens mij is een grootste gemene deler in opvattingen over intuïtie toch een cumulatief breinfunctioneren dat gebaseerd is op ervaring, neem fietsen, schaatsen, schaken, vioolspelen. Lastig om te leren maar als je het eenmaal kan verleer je het niet snel en is zelfs na lange tijd van niet-doen relatief gemakkelijk weer op te pakken.
In geval van die foto's komt hetzelfde, voor een flink deel onbewuste, leergedrag van verwachtingpstronen in essentie terug, maar dan cultureel. Vraag iemand uit een andere cultuur die iemand met een lange grijze baard als president verwacht en de hele boel gaat de mist in.
Wat ze met die test dus eigenlijk vragen is of je wel goed genoeg ingeburgerd bent :-P
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 469½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact