InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
861 berichten
Pagina 28½ van 58
Je leest nu alle berichten van "Sieta"
Volg datum > Datum: dinsdag 19 augustus 2008, 11:4019-8-08 11:40 Nr:137444
Volg auteur > Van: Sieta Opwaarderen Re:137432
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paarden en autisme Structuur

Sieta
Nederland

Jarig op 7-3

861 berichten
sinds 8-6-2005
Interessant, ik had het er laatst nog met iemand over. Volgens mij is er wel eens iets van onderzoek gedaan naar autisme bij dieren. Het is moeilijk, aan de ene kant zijn alle dieren wel wat autistisch, aan de andere kant komt het ook omdat wij ze bepaalde patronen en regelmaat aanleren, waar ze dan op gaan rekenen. Van paarden zeggen we toch altijd dat ze emoties kunnen spiegelen als de beste.

Ik heb bijna mijn diploma in de pedagogiek, en veel met autistische kinderen gewerkt. Het motorische deel is vooral dat ze achterblijven in hun ontwikkeling tov hun leeftijdgenoten, motorisch gestoord zijn, weinig besef hebben van bijv. hun benen, niet kunnen klimmen en rennen als anderen, enzovoorts. Veel kinderen vinden het niet fijn om aangeraakt te worden, of schrikken van een plotselinge aanraking. Ze kunnen echter wel leren om het weer acceptabel of zelfs fijn te vinden. Het moet echter wel zeer goed van tevoren worden aangekondigd. Dit zul je bij Veldre misschien wel herkennen.
Je moet er ook rekening mee houden dat de zintuigen vaak anders (vaak sterker) ontwikkeld zijn bij autisten. Geluid, aanraking, snelle bewegingen, het komt bij hun vaak anders door dan bij ons.

Veel autistische kinderen maken stereotiepe bewegingen, ik denk dat je dit kunt vergelijken met bijvoorbeeld het weven van paarden. Op momenten dat ze het even niet meer weten, ongelukkig zijn, gestresst zijn, bang zijn, zal dit gedrag toenemen. Hetzelfde voor dwangmatige handelingen. Ze hebben hun eigen patroon ontwikkeld om zich weer veilig(er) te voelen, en dat kan doormiddel van zulke bewegingen/handelingen. Er komen ook endorfinen bij vrij. Je ziet dit vooral veel op momenten van veranderingen, waar ze niet goed mee om kunnen gaan.

Autistische kinderen zijn zeer gebaat bij regelmaat en het is erg belangrijk dat ze weten wat ze kunnen verwachten. We leren ze ook bepaalde patronen aan, zodat ze beter weten hoe te handelen in bepaalde situaties. Dit zou mijn tip naar Veldre zijn, alles duidelijk van tevoren aankondigen, nog duidelijker dan je eigenlijk denkt dat nodig is. En herhaal dat terwijl je bezig bent. Herhaling is het grote sleutelwoord bij autisten.

Wat ik zelf heb ervaren, is dat het in het begin belangrijk is dat je zelf niet van die regelmaat afwijkt, ook al denk je, het zal nou toch wel duidelijk zijn? Binnen zo'n sterk kader kunnen ze namelijk makkelijker contact zoeken, omdat de omgeving veilig en duidelijk is. Daar hoeven ze zich dus minder op te concentreren en kunnen ze zich beter openstellen voor jou.
Het hangt er ook vanaf in welke mate het kind autistisch is. Bij sommige kinderen kon ik op spelenderwijze onverwachte dingen doen, om angst voor bepaalde dingen te doorbreken. Anderen zouden daar compleet van in paniek raken en dat kan weken, maanden, jaren doorwerken.
Wat de patronen betreft, bij paarden doen we natuurlijk grotendeels hetzelfde. Je kunt voor jezelf nagaan of je daar gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld in situaties dat je ziet dat ze angstig of boos raakt. Vraag een bepaalde handeling van haar. Pas als het binnen de bekende kaders beter gaat, kun je kijken in hoeverre ze flexibeler wordt, in hoeverre ze ervan af kan wijken.
Hou er rekening mee dat het in elke nieuwe situatie opnieuw bevestigd moet worden. Situaties die voor jou met elkaar overeenkomen, en waarin je dus verwacht dat ze het herkent en hetzelfde zal reageren als in de soortgelijke situatie, kan voor haar totaal anders zijn, omdat een klein detail anders is.

Wat betreft het sociaal emotionele deel, ze weten niet wat emoties zijn en zijn vaak niet in staat om die bij zichzelf te herkennen, laat staan bij een ander. Plotselinge boosheid of angst kan voor henzelf dus ook als een complete verrassing komen. Ze kunnen daar pas mee omgaan als je ze een patroon aanleert, iets wat ze kunnen doen als ze boos of angstig zijn. Het is belangrijk dat de kleine signalen die ze van tevoren misschien al geven, absoluut niet genegeerd worden (onder het mom van dan denken ze vast: 'hey, als hij er niet op reageert, zal het wel niet eng zijn'. zo werkt dat dus niet bij hen). Doe een stapje terug om de stress te verlagen, en pak het van daaruit weer op.

Overigens kunnen autistische kinderen uitblinken op bepaalde gebieden( vooral bij het syndroom van asperger zie je dat veel. Kinderen met Asperger kunnen vaak hun intelligentie gebruiken om het sociaal emotionele deel voor zichzelf te vertalen). Zoek naar iets wat Veldre goed kan, om haar zelfvertrouwen en zekerheid te geven.

Tja en verder, maar dat hoef ik hier niet meer te zeggen denk ik, niet straffen (daar begrijpen ze werkelijk niets van en dat kunnen ze vaak ook helemaal niet toepassen in een volgende situatie) maar belonen.
Je leest nu alle berichten van "Sieta"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
861 berichten
Pagina 28½ van 58
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact