eddy DRUPPEL schreef op maandag 11 augustus 2008, 18:35:
> Juist, en door in de school positief te bekrachtigen ga je een
> verschil maken in de maatschappij (eventueel thuis)die totaal
> anders in elkaar zit ?
Ja, ik denk het uiteindelijk wel.
Het kan best utopisch zijn maar ik vind dat een school in de eerste plaats zou moeten dienen om te leren leren (nee, dit is geen typo). Dan moet het begrijpend leren dus beloond worden, hoe dan ook. Als dat niet gebeurt verkrijg je hetgeen, bedoeld of onbedoeld, wél is beloond.
Het hoeft verder geen betoog dat "de natuur" zo rechts als de kolere is, om met Midas Dekkers te spreken. Het recht van de sterkste regeert. Daar maken mensen geen uitzondering op en democratische staatsvorming beschermt allerminst tegen de tijdgeest. Mensen zijn ook maar gewoon zoogdieren, net als paarden bijvoorbeeld.
Dat de huidige tijdgeest de vorming van vrijdenkende, kritische mensen minder voorstaat dan in de jaren 70 lijkt mij behoorlijk duidelijk. Ook schoolvorm weerspiegelt tijdgeest. Mij maakt niemand wijs dat de kennis op beleidsniveau niet aanwezig is.
Hou nu die prachtige oneliner "je krijgt wat je beloont" voor ogen en vergelijk wat er zo overal gaande is... waarom worden strafconstructies (welke zelfs bewijsbaar niet werken!) zoals bekeuringen en boeten nog altijd toegepast in plaats van beloningsconstructies (zoals belastingvermindering bij ontbreken van aangetoond ongewenst gedrag)? Zeg het maar....