InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
116 berichten
Pagina 2 van 8
Je leest nu onderwerp "Positieve Bekrachtiging in het onderwijs"
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 14:1411-8-08 14:14 Nr:136273
Volg auteur > Van: Myriam Opwaarderen Re:136272
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Myriam
Maastricht
Nederland


2237 berichten
sinds 8-11-2004
eddy DRUPPEL schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:54:

> Esther schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:30:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:02:

>> Gelukkig heeft HC wél een objectieve blik op de medemens zonder
>> vooroordelen.
>
> Ja gelukkig hé !! Gelukkig dat het goed gaat komen met de kinders als we aan positiefe bekrachtiging doen! :)
Myriam
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 14:2211-8-08 14:22 Nr:136274
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:136263
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
MizzPoeZ schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:16:

> Ik heb het boek net via de link besteld, precies waar ik naar
> op zoek was.
> Hebben we het nu weer over een ander boek dan???

Ja.
Het boek waar ik aan refereer is nog nét uit een tijd vóór internet en email. Toen je nog brieven met de hand schreef en naar ménsen toe reisde voor info uit eerste mond.
Heel leuke ´timewarp´.

hc
www.huertecilla.net
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:0411-8-08 15:04 Nr:136279
Volg auteur > Van: Nele Opwaarderen Re:136262
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Nele
Herselt
België

Jarig op 26-9

157 berichten
sinds 27-10-2006

> Hmmm ,en ondertussen meer en meer berichten van leraars die
> bedreigt worden , in elkaar geklopt , beschoten worden
> enz.......Vrouwelijke leraars die bedreigt worden .Mischien
> niet voldoende bekrachtigd ,Positief dan wel héy ! Ook raar dat
> diegene die het pschygologisch aspect van de opleiding geven
> bij leraars "het licht" nog niet hebben gezien !! Mischien
> moeten ze hun opleiding hier op het forum komen afleggen

Ook "hmmmm"... van mijn kant uit, maar dan wel met de opmerking dat een leerkracht ook niet alles recht kan trekken wat er thuis, en in de maatschappij algemeen gezien, mank loopt. Groetjes!
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:0611-8-08 15:06 Nr:136280
Volg auteur > Van: belinda defraene Opwaarderen Re:136252
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

belinda defraene
Andalusie
Spanje

Jarig op 15-10

453 berichten
sinds 13-8-2005
Huertecilla schreef op maandag 11 augustus 2008, 11:25:

>
> Dat is wederom volledig generaliseredn op basis van een
> beperkte waarneming Belinda.
>
is het dat niet altijd? ik ga voort op verschillende scholen hier aan de kust, niet enkel die waar mijn kinderen zitten, trouwens een van de beste leerkrachten die ik ooit gezien heb geeft les op de school waar mijn kinderen zitten, die beloont ook en heeft een goeie naam en perfecte klassen. neen, ik wil niet veralgemenen, maar ik ben ervan overtuigd dat nog vele leerkrachten en niet alleen hier in spanje, nog steeds het straffen voor het belonen zetten, zeker bij de grotere leerlingen. bij de kleuters heb ik t niet gezien. t zal mss ook van de generatie leerkrachten afhangen. Ik denk dat ik ook van redelijk wat ervaring kan spreken met mijn 2 pleegkinderen die ik gehad heb en de 4 eigen die ik nu nog heb. er zijn al heeeeeel wat leerkrachten gepasseerd.
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:1111-8-08 15:11 Nr:136282
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:136279
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Nele schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:04:

>
>> Hmmm ,en ondertussen meer en meer berichten van leraars die
>> bedreigt worden , in elkaar geklopt , beschoten worden

> Ook "hmmmm"... van mijn kant uit, maar dan wel met de opmerking
> dat een leerkracht ook niet alles recht kan trekken wat er
> thuis, en in de maatschappij algemeen gezien, mank loopt.
> Groetjes!

Yep ,maar daar lopen "de kenners op dit forum" allemaal doorheen alsof het niet bestaat hé Nele ? Positieve bekrachtiging en ondertussen leven in een mij. die NET het tegendeel laat zien ! Kzen curieus !! Heb meer de indruk dat het "opnieuw "uitgevonden warm water centjes moet opbrengen ,zonder dat de omgevingsfactoren worden ingecalculeerd !! en dat dan van mensen die ooit is in het onderwijs hebben gestaan of zelfs nooit ! Is een beetje zoals een chirurg leren opereren als je houtbewerking hebt gestudeert ;-)
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:2211-8-08 15:22 Nr:136283
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:136280
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
belinda defraene schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:06:

>ik ben ervan overtuigd dat nog vele
> leerkrachten en niet alleen hier in spanje, nog steeds het
> straffen voor het belonen zetten,

Ontken ik dat? en nú schrijf je erbij ´en niet alleen hier in Spanje´.

Dit is waar dan ook simpel een gevolg van een combinatie van eigenwijze onwil en gebrek aan collectief geheugen.
Zeker nu sinds het begin van het huidige millenniuum deze info onder de vingertoppen van IEDEREEN IN HET ONDERWIJS beschikbaar is, is ´onwetendheid´ geen excuus.

Alle hulde aan voorlichtende initiatieven over R+ doch wanneer professionele lesgevers/opvoeders niet doen wat ze moeten doen terwijl ze donders goed wéten hoe ze dit horen te doen, dan is de parallel van een schriklint op zijn plaats.
De bergen zijn zo hoog omdat de dalen zo diep zijn. Idem R+ en bewuste ongehoorzaamheid is een onderwerp apart.
In dit geval vind ik persoonlijk dat onderwijzenden in West Europa die hun vak niet volgens bepaald niet zó nieuwe inzichten beheersen bewust ongehoorzaamheid verweten mag worden.

hc
www.huertecilla.net
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:2511-8-08 15:25 Nr:136284
Volg auteur > Van: Conrad van Pruijssen Opwaarderen Re:136269
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Conrad van Pruijssen
Homepage
Vleuten
Nederland

Jarig op 8-5

166 berichten
sinds 21-8-2006
Myriam schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:50:

> Esther schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:30:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:02:

> Er wordt aan gewerkt!! En ik lees al geïnteresseerde geluiden
> vanuit Belgie en Spanje... 't gaat goed komen met de
> kinders!!:))))))))
> Myriam

Het is erg genoeg om te horen dat het onderwerp "positieve bekrachtiging in het onderwijs, motiveren door belonen" nog steeds geen gemeen goed is in het onderwijs. Ik had de hoop dat het alleen een Nederlands probleem was. Maar ik lees hier dat er in Belgie en Spanje ook dit soort situaties voorkomen.
Ik zeg dus niet dat alles slecht is, ik heb het hier over de 80 / 20 regel. Overal zijn goede docenten te vinden. De docenten die "motiveren door belonen" begrijpen worden vaak ook tegen gehouden door de school, het systeem of andere leraren, die hier anders over denken.

Dit is dus de reden dat ik in deze problematiek gestapt ben. Ik wil graag in contact komen met docenten en scholen die het principe "motiveren door belonen" al gebruiken en met docenten en scholen die hier interesse in hebben om gezamelijk te kijken hoe we dit overal kunnen introduceren.

Vandaar de lezing in Utrecht op 23 augustus in Utrecht. Als de problematiek in Belgie ook speelt dan wil ik ook graag daar mijn bijdrage leveren (zolang het maar het vlaamse taalgebied is, mijn Frans is ....).
Ik ken alleen daar niet de wegen zoals docenten fora of andere docenten sites om een lezing aan te kondigen dus als iemand mij daarbij wil helpen graag.
Dan kunnen we wat mij betreft ergens half oktober 2008 ook een lezing over positieve bekrachtiging in het onderwijs, motiveren door belonen in Belgie houden.

Wie helpt mij met de juiste kanalen vinden? in Belgie.

Groet
Conrad van Pruijssen
Belonen is willen, Straffen is moeten
Willen is het beste geven.
Moeten is het minste doen.
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:3111-8-08 15:31 Nr:136285
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:136282
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Nele schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:04:
> Ook "hmmmm"... van mijn kant uit, maar dan wel met de opmerking
> dat een leerkracht ook niet alles recht kan trekken wat er
> thuis, en in de maatschappij algemeen gezien, mank loopt.
> Groetjes!

Helemaal coorect. Een leerkracht heeft alleen invloed op wat deze tijdens de lesuren kan doen.

Als er in de maatschappij en thuis geen bekrachtiging van is, dan is het effect gering.

Je kan een prima parallel trekken met paardhouden. De houder/ruiter dient het dier huisregels bij te brengen. Een instructeur kan ruiter en paard óp die basis volgens de regels der lesgeefkunst verder helpen. Buiten de lestijd is het echter de houder/ruiter welke(n) het paard kunnen maken of breken.
Dat is de instructeur niet aan te wrijven. Dat in de paardenwereld het modale niveau van de instructeurs euhmmm... is, is hen wél aan te wrijven.

hc
www.huertecilla.net
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:3711-8-08 15:37 Nr:136286
Volg auteur > Van: Esther Opwaarderen Re:136284
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Esther
Friesland
Nederland


5661 berichten
sinds 2-11-2003
Conrad van Pruijssen schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:25:

> Myriam schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:50:
>
>> Esther schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:30:

> Conrad van Pruijssen
> Belonen is willen, Straffen is moeten
> Willen is het beste geven.
> Moeten is het minste doen.

En wat minstens zo erg is dat er wordt gewezen naar geweld op scholen, dat is totaal buiten de context. Onzinnig gewoon om positief bekrachtigen op alle manieren in twijfel te trekken door gebrek aan open kunnen staan voor deze methode. Bedreigingen van leerkrachten heeft totaal niets met dit onderwerp te maken. Dit is een goed intiatief .
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:4811-8-08 15:48 Nr:136287
Volg auteur > Van: Conrad van Pruijssen Opwaarderen Re:136279
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Conrad van Pruijssen
Homepage
Vleuten
Nederland

Jarig op 8-5

166 berichten
sinds 21-8-2006
Nele schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:04:

>
>> Hmmm ,en ondertussen meer en meer berichten van leraars die
>> bedreigt worden , in elkaar geklopt , beschoten worden

> Ook "hmmmm"... van mijn kant uit, maar dan wel met de opmerking
> dat een leerkracht ook niet alles recht kan trekken wat er
> thuis, en in de maatschappij algemeen gezien, mank loopt.
> Groetjes!

Hi Nele,

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als je geen goed voorbeeld geeft kan het voor sommige ouders ook moeilijk zijn om te volgen (het zelf te bedenken). Ik ken heel weinig ouders die denken. Laat ik mijn kind is lekker straffen ipv belonen. Ze vervallen vaak in straffen omdat ze belonen nooit hebben geleerd of zelf ervaren.

In mijn benadering, betrek ik ook de school, het school bestuur, het onderwijs ondersteund persooneel en de ouders erbij. Het fundament wordt gelegd door goede communicatie en het betrekken van de ouders. Ik ben van mening dat school en opvoeding nog veel te veel los wordt gezien. Als je deze 2 aan elkaar koppelt dan krijg je 1 + 1 = 3.

We zijn zelfs al aan het kijken of we niet tijdens ouderavonden en of mentorlessen hier aandacht aan kunnen besteden.

Groet
Conrad van Pruijssen
Subtiel Coachen
Belonen is willen, Straffen is moeten
Willen is het beste geven.
Moeten is het minste doen.
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 15:4911-8-08 15:49 Nr:136288
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136284
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Conrad van Pruijssen schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:25:

> Myriam schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:50:
>
>> Esther schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:30:

> Conrad van Pruijssen
> Belonen is willen, Straffen is moeten
> Willen is het beste geven.
> Moeten is het minste doen.

Ik heb net een eerste jaar lerarenopleiding achter de rug, dus mijn ervaring is nog maar heel beperkt als leerkracht maar het is wel een feit dat je met meer omgevingsfactoren moet rekening houden dan dat vele mensen denken.
Ik vind ook dat er in mijn opleiding wel de nadruk wordt gelegd op het belonen van leerlingen, dat is in andere scholen mss wat minder maar wij krijgen naar ons voeten wanneer we geen positieve feedback geven bij een goed antwoord. En zelfs bij een slecht antwoord moeten we de lln. eerst positief aanspreken en dan verder op de vraag ingaan bij dezelfde leerling of naar de rest van de klas toe.
Conrad, als je wilt dan wil ik wel een mail naar het departementshoofd van mijn school sturen met de vraag of ze geïnteresseerd zijn in je lezing. Sommige van mijn lectoren zullen ook mss geïnteresseerd zijn, hun kan ik ook wel contacteren.
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 16:0311-8-08 16:03 Nr:136289
Volg auteur > Van: charlot van r Opwaarderen Re:136284
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

charlot van r
Homepage
aalter
belgië

Jarig op 29-3

1094 berichten
sinds 31-7-2007
Conrad van Pruijssen schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:25:

> Myriam schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:50:
>
>> Esther schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:30:

> Conrad van Pruijssen
> Belonen is willen, Straffen is moeten
> Willen is het beste geven.
> Moeten is het minste doen.

Super dat je het ook in belgië wilt doen, ik kan dan alvast naar al men mede afgestuudeerde mensen mailen als je een datum hebt, alsook naar men docenten pedagogiek. Zij kunnen er denk ik ook nog uit leren!! Dan ken ik ook nog mensen uit een andere school met die studierichting waarnaar ik ook mailen;-)
(http://www.ond.vlaanderen.be/ miss mailen dat het op deze site kan staan, daar kijken heel veel leerkachten, directeuren enzo naar, of ze dit gaan willen doen weet ik niet, maar het kan..), of eens op de site van klasse kijken?

Verder uit eigen ervaring geleerd, wij werden als staigairs erop gehamerd dat het goed moest zijn, dat we moesten presteren, velen kozen dan soms voor de snelle methode van straffen, want dan was in hun ogen het probleem direct opgelost. Positief bekrachtigen vraag ook al inlevingsvermogen in de andere, als je bijvoorbeeld op een moment een verhaal leest en je merkt dat ze eigenlijk niet geïntresseerd zijn, dan moet je er als leekracht al kunnen aan toegeven om het bijvoorbeeld stop te zetten, dat de hele tijd te roepen op de kinderen dat ze moeten zwijgen. Maar wat doe je dan als er net op dat moment een docent komt kijken naar je?? Even zeggen van we vertellen het wel de volgende dag, als ze terug aandachtig zijn?? Neen, want dat kan een onvoldoende opleveren...
soms zit het onderwijs echt verkeerd in elkaar. Te beginnen met de manier waarop wij opgeleerd zijn. Ik vond het jammer dat het niet zo heel veel gezegd werd wat men kan bereiken met positieve bekrachtiging. Maar sommige problemen vanuit thuissituatie kunnen we ook niet oplossen...
Charlot
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 16:0811-8-08 16:08 Nr:136290
Volg auteur > Van: charlot van r Opwaarderen Re:136289
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

charlot van r
Homepage
aalter
belgië

Jarig op 29-3

1094 berichten
sinds 31-7-2007
Ooit een prachtig manier van opvoeden gezien in Nederland,
ze zocht dus altijd naar iets positiefs in plaats naar iets negatiefs.
Bijvoorbeeld, een kind dat wil proberen rechtstaan, maar twijfelde, de leerkacht zei, super van jou dat je blijft zitten.
Terwijl moest men gezegd hebben, "zit neer!", zou het al een volledig ander gevoel gegeven hebben bij het kind.
Zo ging ze met haar kinderen om. Het waren wel kinderen met een beperking, maar dat maakt geen verschil.
Alleen moest men nu zo'n leerkracht in het onderwijs hier zetten, zouden sommigen raar opkijken. Jammer toch!!!

al je een datum weet dan mail ik wel rond ;-)
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 16:1811-8-08 16:18 Nr:136292
Volg auteur > Van: Esther Opwaarderen Re:136290
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur
Esther
Friesland
Nederland


5661 berichten
sinds 2-11-2003
charlot van r schreef op maandag 11 augustus 2008, 16:08:

> Ooit een prachtig manier van opvoeden gezien in Nederland,
> ze zocht dus altijd naar iets positiefs in plaats naar iets
> negatiefs.

> Alleen moest men nu zo'n leerkracht in het onderwijs hier
> zetten, zouden sommigen raar opkijken. Jammer toch!!!
>
> al je een datum weet dan mail ik wel rond ;-)

Wij hebben ooit zelf een middelbare school opgericht, alle leerlingen zijn bijzonder zelfstandige denkende creatieve mensen geworden. Er was veel tijd voor ook andere vakken dan denken met het "hoofd" ook toneel, muziek, creativiteit, land en tuinbouw hadden hun plek. Om hun eindreis te verdien hadden de kinderen zelf een kantine die ze zelf reilden en zeilden, traden op andere scholen op met toneelstukken en cabaret etc. Alle kinderen hebben talenten en dat moet je stimuleren. Op de lagere school was dat ook al erg leuk, leg maar eens uit wat een meter is. Alle kinderen hebben een meetlat gemaakt en zijn het station op gaan meten. Natuurlijk waren er veel verschillende uitkomsten want de ene meter was langer dan de andere ;-) Toen is de afspraak gemaakt dat een meter ook een meter is en verdomd het station was toen bij iedereen even groot ;-)
Volg datum > Datum: maandag 11 augustus 2008, 16:2111-8-08 16:21 Nr:136293
Volg auteur > Van: Myriam Opwaarderen Re:136290
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Myriam
Maastricht
Nederland


2237 berichten
sinds 8-11-2004
charlot van r schreef op maandag 11 augustus 2008, 16:08:

> Ooit een prachtig manier van opvoeden gezien in Nederland,
> ze zocht dus altijd naar iets positiefs in plaats naar iets
> negatiefs.

> Alleen moest men nu zo'n leerkracht in het onderwijs hier
> zetten, zouden sommigen raar opkijken. Jammer toch!!!
>
> al je een datum weet dan mail ik wel rond ;-)

Charlot ! super - echt goed dat Conrad dit initiatief nu op PN heeft gezet. Ik geloof dat PNmensen super gemotiveerde mensen zijn!! :))
Klascement.be = als meer mensen daar reageren ... ik heb er een aankondiging gezet...onder zoekkopjes.. motiveren verbinding belonen positief
Kijk maar of je het vindt.. reacties kunnen het onder de aandacht brengen!
"the power of reinforcement van Flora" is heel goed over het onderwerp.- vooral ook als mensen het principe van belonen willen ondergraven...heb je onderzoek. Al hoeven ze alleen maar te kijken hoe het werkt!
Myriam
Je leest nu onderwerp "Positieve Bekrachtiging in het onderwijs"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
116 berichten
Pagina 2 van 8
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact