e m kraak schreef op zaterdag, 4 september 2004, 14:47:
>>
>> Zoals ik het geleerd heb is er bij operante conditionering
>> altijd sprake van een actie van de lerende entiteit (hoewel je

>> stoot) effect heeft. Dit is operant omdat de rat een actie
>> uitvoert.
>
> Het geheel aan leeropzet is operant.
Ja daar kan ik wel in meegaan, maar is dat onderschijd belangrijk?
>> actie van het paard, nl het schrikdraad aanraken (of hij dit nou
>
> De Pavlov-hond kan zich wel zitten krabben, is ook actie die er
> niets mee te maken heeft, toch? Daar wordt het niet operant van.
Nouw... als de hond zelf een link legt tussen het krabben en de bel heeft hij toch operant iets geleerd, hij zal het alleen snel weer afleren omdat de bel ook vaak zal komen als hij zich niet krabt. Maar dit soort dingen kunnen erg hardnekkig zijn (oorsprong van al ons bijgeloof?, een voetballer hoeft maar een keer gouden schoenen te dragen als hij een mooi doelpunt maakt en er is een bijgeloof geboren!
>> Hier heeft het paard dus wel degelijk iets geleerd, hoewel ik
>
> Uit een situatie, niet noodzakelijk uit gedrag verband houdend
> met....
Nee maar er is in die situatie wel een actie van het paard vereist, nl het draad aanraken.
> Weet je geen kwaliteitslink waar het HEEL duidelijk staat
> omschreven?
>
> Groeten, Egon
Uhh nou ik ben niet zo van de links (das meer jou terrein dacht ik

)
Maar ik heb mijn biologie boeken van de middelbareschool nog wel ergens in de kast liggen, ik zal eens kijken, daar kan het in ieder geval niet te wetenschappelijk en verwarrend in staan :)
Groetjes Jolijn