InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
88 berichten
Pagina 2½ van 6
Je leest nu onderwerp "Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens"
Volg datum > Datum: donderdag 21 juli 2011, 21:3621-7-11 21:36 Nr:233797
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233727
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Marianne Gomes schreef :
> Een vraag die ik al direkt heb is - de sidepull is toch eigenlijk geen
> sidepull maar als ik het zo zie een onderkant zijkant pull - of moet ik
> mijn brilletje op?

Een onderkant-zijkant-pull (sidepull) is goed te begrijpen voor een paard dat het halster reeds kent. Je leidt je paard er ook zo mee, dus de stap van erbovenop gezeten is niet zo groot. Rechts is rechts en links is links. Bovendien zitten de sidepull ringen (ongeveer) op dezelfde plaats als de bitringen en de werking is vergelijkbaar, dus paarden die eerder met bit gereden werden snappen dit principe al (of snel). Effe simpel gezegd: naar rechts sturen doe je met de rechterteugel en links vv. Er zitten geen kruislingse dingen waarbij de druk aan de andere kant van de kaak/kin komt waartegenin het paard kan gaan dus de werking blijft simpel.

En ik houd van simpel. Daarom ben ik zoweg van de sidepullwerking.
Paardrijden is toch al - onnodig - technisch genoeg. evil

groet, Pien
Volg datum > Datum: donderdag 21 juli 2011, 23:2621-7-11 23:26 Nr:233806
Volg auteur > Van: Nils Vellinga Opwaarderen Re:233758
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Nils Vellinga
Kinrooi
Belgie

Jarig op 22-5

6064 berichten
sinds 16-3-2006
Marianne Gomes schreef op donderdag 21 juli 2011, 15:59:

> Nu heb ik nog iets nieuws.-Rob vertelde mij b.v. het tradi verhaal dat ik
> ALLEEN van links mag opstijgen ... daar moet ik mijn tegen argument ook
> nog even voor gaan formuleren

1- Je "rukt" niet steeds weer aan de zelfde kant van de rugwervel, bij het opstijgen. (éénzijdige belasting)
2. Je belast niet weer steeds de zelfde stijg-beugelriem.
3. Jou eigen lichaam-coördinatie verbeterd, je word als het ware - 2 "handig"

Nils en Olly :-)
Creatief met IJzer,
maar niet aan mijn paard
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 7:5922-7-11 07:59 Nr:233813
Volg auteur > Van: Marianne Gomes Opwaarderen Re:233797
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur
Marianne Gomes
Shangri La


601 berichten
sinds 4-10-2010

Dank je Pien, dat is precies wat ik al vermoedde. Een doorlopende gedachte uitgaande van het Bit hoofdstel. Dus er is plaats voor een verbetering op dit principe.

Wat ik in gedachte heb ga ik gewoon proberen, als het niet werkt, nou jammer dan, zal echt niet het eerste probeersel hoofdstel zijn dat het niet of wel haalt.

Voor mijn Maya gaat het sidepull soort idee het beste werken dat weet ik nu al.

Waarom paarden voor de kar ineens kruislings moeten snap ik ook niet, want sidepull zoals je zo goed uitlegt ligt veel dichter bij de door bit overgedragen instructies. Waar alle oude kar trekkers toch mee beleerd zijn.

Maar leuk en spannend is het wel, 5 paarden met lege bekkies en verbaasde ogen straks... $1
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 8:1022-7-11 08:10 Nr:233814
Volg auteur > Van: Peet Opwaarderen Re:233797
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Peet
Nederland


1823 berichten
sinds 24-6-2004
Spirithorses schreef op donderdag 21 juli 2011, 21:36:

> Een onderkant-zijkant-pull (sidepull) is goed te begrijpen voor een paard
> dat het halster reeds kent. Je leidt je paard er ook zo mee, dus de stap
> van erbovenop gezeten is niet zo groot. Rechts is rechts en links is
> links. Bovendien zitten de sidepull ringen (ongeveer) op dezelfde plaats
> als de bitringen en de werking is vergelijkbaar, dus paarden die eerder
> met bit gereden werden snappen dit principe al (of snel). Effe simpel
> gezegd: naar rechts sturen doe je met de rechterteugel en links vv. Er
> zitten geen kruislingse dingen waarbij de druk aan de andere kant van de
> kaak/kin komt waartegenin het paard kan gaan dus de werking blijft simpel.
>
> En ik houd van simpel. Daarom ben ik zoweg van de sidepullwerking.
> Paardrijden is toch al - onnodig - technisch genoeg. evil

Wat jammer dat je dit nu zegt, want dit is juist de denkwijze en verwarring bij mensen die niet bekend zijn met bitloos, wat jij nu onterecht bevestigt.

Bij IEDER systeem - ook bij kruislings - is (kort door de bocht gezegd): "linksaf = linkerteugel en rechtsaf = rechterteugel". De sidepull is hier niet uniek in ofzo, àlle hoofdstellen werken op deze manier.

En ook bij een sidepul, en ook bij een bit en kruislings, komt er bij druk op de linkerteugel ook aan de rechterkant van het hoofd/mond druk, en bij druk op de rechterteugel aan de linkerkant.
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 10:2922-7-11 10:29 Nr:233824
Volg auteur > Van: muriel Opwaarderen Re:233813
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

muriel
Homepage
Nederland

Jarig op 8-6

883 berichten
sinds 21-2-2007
Marianne Gomes schreef op vrijdag 22 juli 2011, 7:59:

>
> Dank je Pien, dat is precies wat ik al vermoedde. Een doorlopende gedachte
> uitgaande van het Bit hoofdstel. Dus er is plaats voor een verbetering op

> sidepull zoals je zo goed uitlegt ligt veel dichter bij de door bit
> overgedragen instructies. Waar alle oude kar trekkers toch mee beleerd
> zijn.
>
De gedachte is meen ik dat je omdat de leidsels door de sleutelringen en leidselsleutels gaat je niet zoals met rijden de teugels van de hals en naar de hals toe kan bewegen.
Bij Achenbach mennen rij je de wendingen onder constante lichte druk waarbij je de "buitenbocht" meer lengte geeft. Als je aan de linkerleidsel trek voor linksaf wendt hij in zijn hals als je toestaat rechts zal hij meer buiging in het lichaam vertonen. Je hebt namelijk geen been en zithulpen. Vandaar ook de zweep op de bok, niet om te slaan maar als vervanging van je beenhulp je slaat hem ook niet op zijn kont maar legt de zweep aan op de plek waar normaal je kuit is.

Wat het ideale bitlooshoofdstel is per situatie en persoon/paard afhankelijk.
Het kruislingssysteem (wij hebben met leren riemen en koord gebruikt) gaat nog prima
op een eenvoudige bosklos rit. Links, rechts stop, en achteruit meer zullen die toeristen ook niet doen. Als ik echter halve of hele ophouding wil maken is mijn release niet goed genoeg met name niet met wintervacht. Maar met ieder paard en pony hier probeer ik weer de verschillende methode om te zien wat het fijnste werkt. Het is niet standaard de sidepull maar tot nu toe vinden de meeste paarden die hier het fijnst.
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 12:0422-7-11 12:04 Nr:233829
Volg auteur > Van: Maria Delavega Opwaarderen Re:233824
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Maria Delavega
Nederland


1834 berichten
sinds 30-10-2007

Marianne, mijn merrie heeft de eerste stapjes geleerd met deze sidepull bij Amazon, dat ging heel goed en nochtans is mijn merrie zeer gevoelig:
http://www.kraemer-pferdesport.de/websale7/?act=product&prod_index=181530&cat_index=254849&shopid=kraemer-pferdesport&subshopid=01-aa
Persoonlijk vind ik dit een goeie ligging van de ring.
Ik vind het een zeer goed modelletje voor eigenlijk zéér weinig geld. Bijna niet genaaid, dus zéér snel te maken (vandaar de lage prijs wellicht)
Ik maak er nu eentje op dit idee, maar met kaakriem want keelriem is totaal zinloos én ik heb een systeempje ontwikkeld voor m'n eigen paarden omdat ze zo'n verschillende hoofden hebben, waardoor ik kan kiezen waar de ringen zitten en hoe lang alle riempjes zitten en ik heb drie soorten neusriemen die ik eraan kan bevestigen naargelang een paard er goed op reageert. Echt ongelofelijk hoe het ding bij alle paarden past.
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 12:1622-7-11 12:16 Nr:233831
Volg auteur > Van: Maria Delavega Opwaarderen Re:233829
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Maria Delavega
Nederland


1834 berichten
sinds 30-10-2007

Kaakriem ipv een keelriem zorgt voor meer stabiliteit van het hoofdstel, dus zeg maar dat er een verschil van plaatsing/ hoogte is waar de kaakriem bevestigd wordt als je het hoofdstel gebruikt als kaptoom (grondwer) of als sidepull(op het paard) om mee te rijden....
Daarom moet je exact de maten kennen van je paard, een hoofdstel op maat zit veel beter, want de meeste hoofdstellen zijn niet volledig verstelbaar. Daarom heb ik die volledig verstelbare gemaakt om van dat probleem vanaf te zijn..
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 12:3122-7-11 12:31 Nr:233832
Volg auteur > Van: Maria Delavega Opwaarderen Re:233767
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Maria Delavega
Nederland


1834 berichten
sinds 30-10-2007
e m kraak schreef op donderdag 21 juli 2011, 17:41:

> Marianne Gomes schreef op donderdag 21 juli 2011, 15:59:
>
>> Wat ik dus niet kan vinden is WAAROM die ring bij de mondspleet moet
>> zitten...dat zou ik echt interessant vinden om te weten.
>
> Algemeen gesproken is de werking duidelijker en stabieler naarmate er
> lager getrokken wordt. Teugels aan een centrale bevestiging onder de kin
> is dus helemaal zo dom niet :-*
>

Ik rij ook het meest met een halstertouw, omdat het zo licht is. Ik kreeg echter enkele argumenten over het feit dat ik niet meer mag longeren met het touw onderaan de kin geklikt, maar op de neus....ik was hier erg verbaasd over. Daardoor ben ik iets gaan maken met de ring op de neus...
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 12:3722-7-11 12:37 Nr:233834
Volg auteur > Van: joop Opwaarderen Re:233829
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

joop
Homepage
Frankrijk


5046 berichten
sinds 20-6-2005
Maria Delavega schreef op vrijdag 22 juli 2011, 12:04:

>
> Marianne, mijn merrie heeft de eerste stapjes geleerd met deze sidepull
> bij Amazon, dat ging heel goed en nochtans is mijn merrie zeer gevoelig:
> http://www.kraemer-pferdesport.de/websale7/?act=product&prod_index=181530&c
> at_index=254849&shopid=kraemer-pferdesport&subshopid=01-aa

nou moe

http://www.spirithorseswebwinkel.nl/index.php?act=viewCat&catId=2439
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 13:0222-7-11 13:02 Nr:233836
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:233829
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Maria Delavega schreef op vrijdag 22 juli 2011, 12:04:

> http://www.kraemer-pferdesport.de/websale7/?act=product&prod_index=181530&c
> at_index=254849&shopid=kraemer-pferdesport&subshopid=01-aa
> Persoonlijk vind ik dit een goeie ligging van de ring.
> Ik vind het een zeer goed modelletje voor eigenlijk zéér weinig geld.
> Bijna niet genaaid, dus zéér snel te maken (vandaar de lage prijs wellicht)

8-S 8-S 8-S
Voel je je wel lekker?
Dat is potdomme ruim meer dan 100 gulden toen we nog echt geld hadden!!!
(Ja, ik weet nog dat er toen ook hoofdstellen van 300 gulden waren, maar de laatste die ik gekocht heb kostte 29,95 incl. teugels bij een winkel een dorp verderop en was zeer degelijk want is nog steeds repareerbaar).
Spreekt vanzelf dat ik alle nog duurder aanbod volstrekt belachelijk vind.
Ammenooitniet tel ik dat neer voor een primitief paar leren riempies $1
Volg datum > Datum: vrijdag 22 juli 2011, 13:2922-7-11 13:29 Nr:233838
Volg auteur > Van: Martina Opwaarderen Re:233836
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens Structuur

Martina
Hocheifel
Duitsland

Jarig op 16-11

2894 berichten
sinds 30-7-2007
Ja, het is inderdaad allemaal belachelijk duur voor een paar leren riempjes. En waarom hebben sidepulls in hemelsnaamzo goed als allemaal die dubbele riemen over het hoofd heen? Veel variatie is er niet in het aanbod, en al helemaal niet als je graag een zwarte wil voor een paard met een grote kop zonder dubbele riem over de kop en een zachte, brede neusriem. Dus; als iemand een tip heeft...
Je leest nu onderwerp "Perfekt bitloos hoofdstel-was bit/bitloos/5 turkse vrachtwagens"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
88 berichten
Pagina 2½ van 6
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact