InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
120 berichten
Pagina 7½ van 8
Je leest nu onderwerp "paardentrailer?"
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:4629-1-08 21:46 Nr:112926
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112909
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:22:

> Maar kort voor mezelf dus en mijn pickup,
> ik ga ervan uit dat ik een starre achteras op bladveren heb
> en een vooras met differentieel tussen links en rechts,

Ook een "starre" achteras heeft een differentieel. Je hebt er dus sowieso al twee. (Star slaat hier op het feit dat de wielen niet onafhankelijk zijn geveerd, mar niet op de overbrenging.)

> en bijgevolg dus ook differentieel tussen vooras en achteras

Dat hoeft nou dus weer niet zo te zijn, meestal zit hier alleen een differentieel als je permanente vierwielaandrijving hebt. Maar dan kun je doorgaans niet overschakelen naar 2-wiel aandrijving. (Logisch ook, zo'n differentieel is een extra voorziening zodat je de 4-wheel drive ook op asfalt kunt gebruiken, dus waarom zou je dan nog terug willen naar 2-wheel drive?)

> Om nu rijdend van 2-hai naar 4-hai te schakelen
> welke differentieel schakel je dan in
> en welke diff. moet daarvoor blijvend ingeschakeld zijn ?

Als jij van 2-wiel naar 4-wiel kan schakelen dan heb je dus hoogstwaarschijnlijk geen differentieel tussen voor- en achteras. Dan gebruik je 2wiel voor de verharde weg, en 4wiel voor het terrein (waarbij je dan automatisch een diflock hebt tussen voor- en achteras, omdat je gewoonweg geen dif hebt en het zwikje dus per definitie gelocked is).

Heb je een erg luxe auto, dan heb je ook nog diflocks tussen linker- en rechterwielen, maar dat is relatief zeldzaam, dus we gaan er even van uit dat je dat niet hebt. Samengevat, je hebt waarschijnlijk geen diflocks. Waarschijnlijk kun je kiezen tussen N, 2H, 4H, 4L. Klopt dat?

Bij auto's met permanente vierwielaandrijving (zoals onze Dodge) kun je kiezen tussen H, H+lock, N, L, L+lock.

> voor 4-low moet ik eerst stilstaan, dan kan schakelen

Verschil tussen low en high is een extra versnelling, NA je gewone versnellingsbak. Na inschakelen zijn al je normale versnellingen gehalveerd. Dubbele trekkracht dus, maar halve snelheid. Vanwege de grote trekkracht meestal "verplicht" gekoppeld aan de 4-wheel drive, dus alleen maar in het terrein bruikbaar. Meestal wissel je niet zo vaak tussen terrein en verhard dat je al rijdend moet kunnen overschakelen, dus daar is ook niet in voorzien.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:5029-1-08 21:50 Nr:112927
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112916
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:30:

> jép dat is het ! maar wat doen die chotferdomde vrijloopnaven !

Vrijloopnaven zijn speciaal voor auto's die ook 2-wheel drive hebben. De "uitgeschakelde" wielen worden welliswaar niet meer aangedreven, maar die wielen drijven nog wel het middendifferentieel aan. Dat geeft weerstand (verbruik!), slijtage en extra herrie. Dus kun je op die auto's de wielen loskoppelen van de naaf, zodat de niet gebruikte as ook niet nodeloos wordt rondgedraaid.

> vraag't m wil of ik slaap niet !

Ik hoop dat je nu kan slapen. ;-)

Misschien toch maar eens op een 4x4 forum kijken? Goed voor je nachtrust! ;-)

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Je leest nu onderwerp "paardentrailer?"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
120 berichten
Pagina 7½ van 8
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact