InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
43 berichten
Pagina 3½ van 3
Je leest nu onderwerp "operant conditioneren"
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 16:215-9-04 16:21 Nr:11245
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11242
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:59:

> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:
>
>> Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 10:28:

> straffen" (p+) wordt dus weer niet de populair gangbare emotie
> van "straffen" bedoeld.
>
> Groeten, Egon

Nog een aanvulling (wat is dit lastig uitleggen!):
Het schrikdraad is een variabele, net als die bel van Pavlov. Het ligt er nmm maar aan hoe je die gebruikt of het leerproces "operant" wordt of niet.

E.
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 17:165-9-04 17:16 Nr:11251
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11234
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
ebby schreef op zondag, 5 september 2004, 14:16:

>> Moest je géén release gebruiken, maar
>> integendeel blijven knijpen, dan wordt het aanspringen in galop
>> niet beloond en krijg je dus paarden die niet meer aanspringen
>> in galop.

> Over dat vergeten: ik las net in een oude Bit dat er bij
> wetenschappenlijk onderzoek is aangetoont dat paarden zeer
> moeilijk iets vergeten.

Iets kunnen onthouden heeft eigenlijk slechts onrechtsreeks te maken met de motivatie om iets te willen uitvoeren :-).

Inge
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 17:305-9-04 17:30 Nr:11253
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11239
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
Egon, ik werp me de laatste tijd zelden zo vaak in een discussie als deze met jou :-).

e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:

> Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds
> LOL dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je
> met respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.

Uiteraard - wat ik zeg. De eerste keer is een reflex, het handelen naar de herinnering is operant. Handelen kan in dit geval zowel die omheining aanraken zijn, als juist niet aanraken zijn.

>> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
>> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij
>
> De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar
> per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties
> (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.

Waarom? De respons is toch operant (zie boven)?

>> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
>> word je voor je gedrag beloond of gestraft.
>
> "Beloond"? "Gestraft"? Het gaat nmm om de "best result"-balans
> in de perceptie van de leerling.

Belonen en straffen als wetenschappelijke termen, dus toekomstig gedrag vermeerderen of verminderen.
Natuurlijk gaat het altijd om "best result". Iedereen handelt altijd op een manier die hem het beste lijkt, wat een ander daar ook van vindt.

> Ik blijf toch bezwaren tegen jouw (uuh nou ja, anderen verwarren
> dit ook meesterlijk maar van jou verwacht ik meer bewustzijn en
> duidelijkheid :) ) gebruik van de woorden belonen en straffen.
> Ik vind het verwarrend. Ik weet niet waar het je om gaat; bedoel
> je nu hetgeen wat de straf cq. beloning uitdeelt, de uitvoerende
> handeling die straft cq. beloont, of de perceptie van degeen die
> de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende
> zaken.

De uit de perceptie logischerwijze volgende handeling.

> Inderdaad, de ontvanger (leerling) bepaalt de respons (zie mijn
> commentaar hierboven). Maar er blijkt hier nmm niet dat "je
> beloond hebt, in plaats van gestraft" doch slechts dat je
> (methode) genegeerd wordt, omdat de leerling het alternatief van
> "ontsnappen" sociaal aan durft en daar een groter winstpunt op
> de balans van verwacht.

Volgens mij verwar je de uitkomst (iets meer of minder doen) van een bepaalde opeenvolging van gebeurtenissen met waarom het paard doet wat het doet. Waarom het paard doet wat het doet is "best result" voor hemzelf - maar ik kan alleen achteraf zien aan wat hij doet (of hij meer, of minder de schrikdraad gaat aanraken in de toekomst) besluiten of de schrikdraad straffend, dan wel belonend werkt.

> Thanx - just subscribed, and noted that Robin Walter, MS, is of
> same opinion as I am in most recent answer to you and
> (coincidentally?) adds the same example as I did here: "I would
> be more inclined to agree with your assertion that R- is at work
> if there was a "warning tone" as the horse approached the fence;
> then a shock as the horse made contact with the fence." ;-) :-P

Ja, maar hij zegt WEL dat het P+ is - dus operant. MIJN vraag was of er, als er iets positief gestraft wordt, er niet tegelijk iets negatief bekrachtigd wordt - zie de eerdere discussie over dat je geen R- kan hebben zonder eerst iets toe te voegen, wat dus betekent dat je geen R- kan hebben zonder P+ (in de aanwezigheid van een discriminatieve stimulus).

Ik ben een beetje jouw stelling kwijt, Egon - bedoel je dat je alleen maar OC kan hebben als er aan twéé zijden iets operant gebeurt (zender en ontvanger) of bedoel je dat P+ geen OC is, of bedoel je dat OC per definitie niet situationeel kan zijn?

Inge
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 18:385-9-04 18:38 Nr:11255
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11253
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 17:30:

> Egon, ik werp me de laatste tijd zelden zo vaak in een discussie
> als deze met jou :-).

Als we dit nu ook nog voor allen begrijpbaar krijgen dan zou dat nmm niet verkeerd zijn :)

>
> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:
>
>> Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds
>> LOL dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je
>> met respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.
>
> Uiteraard - wat ik zeg. De eerste keer is een reflex, het

Een reflex t.o.v. de stroom uit schrikdraad, inderdaad.
-Als we er vanuit gaan dat het ondergaan van die stroom een zuivere toevalligheid is, dan is die 1ste x nmm niet operant.
-Als we er van uitgaan dat die 1ste x het gevolg is van bijv. het onderzoeken van wat het nieuwe om de wei is, dan is het wel operant.
Daarom zei ik eerder al dat schrikdraad, afhankelijk van het leerproces, als variabele onderdeel van beide kan zijn.

> handelen naar de herinnering is operant. Handelen kan in dit
> geval zowel die omheining aanraken zijn, als juist niet aanraken
> zijn.
>
>>> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
>>> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij
>>
>> De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar
>> per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties
>> (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.
>
> Waarom? De respons is toch operant (zie boven)?

Zo bezien beschouw jij "zijn" als handelen, ik niet. Zie boven.

>
>>> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
>>> word je voor je gedrag beloond of gestraft.

>> de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende
>> zaken.
>
> De uit de perceptie logischerwijze volgende handeling.

Dat klinkt me erg behaviouralistisch ;-)
Maar zal in veel gevallen het enige zijn waar je verder op kunt anticiperen.
Toch lijkt het me de moeite eens wat gegevenstreinen te doordenken die op verwachtingspatronen (schaken) werken. Komt vanzelf wel een x boven aan de hand van een aangebracht probleempje...

Onze pogingen om communicatie cognitief uit te breiden kan nmm niet zonder.


> "best result" voor hemzelf - maar ik kan alleen achteraf zien
> aan wat hij doet (of hij meer, of minder de schrikdraad gaat
> aanraken in de toekomst) besluiten of de schrikdraad straffend,
> dan wel belonend werkt.

Dan WORDT het schrikdraad "operant" (verwachtingspatroon) in leerwerking maar IS het niet per definitie.


> iets negatief bekrachtigd wordt - zie de eerdere discussie over
> dat je geen R- kan hebben zonder eerst iets toe te voegen, wat
> dus betekent dat je geen R- kan hebben zonder P+ (in de
> aanwezigheid van een discriminatieve stimulus).

Ik zie niet waarom ze samen moeten gaan. Kúnnen is anders dan moeten.

>
> Ik ben een beetje jouw stelling kwijt, Egon - bedoel je dat je
> alleen maar OC kan hebben als er aan twéé zijden iets operant
> gebeurt (zender en ontvanger)

Nee, het proces, de lerende gebeurtenis moet "operant" zijn, m.a.w. het subject moet leren d.m.v. zijn gedrag t.o.v. object.
Nmm slaat het "operant" niet op "subject" (leerling), "object" (variabele die geleerd moet worden), maar op het leren zelf - dat is een werkwoord.

> of bedoel je dat P+ geen OC is, of

heb net een voorbeeld naar Jo toe bedacht waarin p+ wel "operant" is. Vaak echter is p+ zoals mensen "straffen" niet operant maar klassiek, of zou operant naar een andere mens toe kunnen zijn maar werkt klassiek naar hun pony. Kwestie van perceptie van subject dus.
Overigens heb ikzelf net p+ als operante modus erbij ontdekt, want in mijn litt. komt het niet voor - weet je ook wie hiermee gekomen is?

> bedoel je dat OC per definitie niet situationeel kan zijn?

als jij onder "situationeel" hetzelfde verstaat als ik, dan bedoel ik dat.

>
> Inge

Groetjes, Egon
Je leest nu onderwerp "operant conditioneren"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
43 berichten
Pagina 3½ van 3
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact