Piet schreef op vrijdag, 30 juli 2004, 14:57:
> allereerst  heb  ik  de  voetbal  even  in de wilgen
> gehangen.Shiny  is zo  gefocust op  dat  ding  dat  wanneer  ik 
> met hem  aan het  oefenen  ben in  de  bak met  een heel  andere 

> nou  eerst  zolang  kunnen  tot  ik  zeg  dat  het  goed  is  en
 >  niet  " ok,  leuk  hij  kan  het   even,  prima zo" Als  hij 
 > het  nog  niet  perfect kan,  met  hele  kleine stapjes  verder 
 > gaan. 
Maar benoem de de onderdelen ook? 
Ontleed steeds voor jezelf de acties/reacties die je met Shiny doet zo nauwkeurig mogelijk. WAT gebeurt er exact en WAAROM?
> Ik  denk  dat  dit  een  van  de  mogelijke  valkuilen  is  waar
 >  Egon  het  over  had,  dus  het  feit  dat je  denkt  "Het gaat
 >  perfect" je  verleidt om  dit  nog  even  te  oefenen  en dat 
 > ook  nog even mee  te  pakken, zonder dat het  je  duidelijk is 
 > of  je  vorige  oefening er inderdaad  wel  zo  goed   in  zit.
Dát is het denk ik niet... pos-enforcing is zoveel krachtiger dat het verstandig is 10 zetten vooruit te denken wat betreft zowel de mogelijke gevolgen als je doelen, net als schaken. Hou er rekening mee dat labtests duidelijk hebben uitgewezen dat paarden enorm goeie studenten zijn en ze iets in de regel na 3 keer, maar vaak al in 1 keer "opgeslagen" hebben op voorwaarde dat ze de instructie 
begrijpen! Dat is véél sneller dan resultaten bij bijv. honden (en mensen!) uitwijzen.
Juist de conservatief ingerichte psyche als prooidier schijnt daar aan mee te helpen. Doe me nou een lol en lees op je gemak de 
vakliteratuur, net zoals je het mestpierenverhaal zo goed uitgezocht hebt,  en begin daarmee bij het begin - Pavlov, Skinner, de hele club chronologisch; een recente samenvattend boek "ADAPTIVE BEHAVIOR AND LEARNING" staat zelfs online onder 
http://psychweb.psych.duke.edu/department/jers/abl/TableC.htm  - niet de oppervlakkig simpele "target" verhaaltjes waar iedereen wegens eigen onbegrip op vastloopt. Een heel goed boek is Kiley-Worthington (1999): The Behaviour of Horses: In Relation to Management and Training
ISBN: 0851316883 
> Want  het  zullen  toch  voor  een paard  ook  allemaal 
 > automatismes  moeten  worden. 
Alleen als je dat wilt en/of dat noodzakelijk is. Dat paarden in het gebruik door mensen in de regel mechanistisch benaderd worden wil niet zeggen dat het de enige mogelijkheid is. Je kunt je paard communicatie bijbrengen die het "normale paardse" ver overstijgt, zonder dat dat het paard-zijn als identiteit geweld aan doet, maar dan moet je beginnen met simpele grammatica en werkwoorden. 
> verkeerd,  ik  wil  weliswaar geen  automaat  als  paard, maar 
 > ik  wil wel dat hij  straks over  de  meest  simpele dingen niet
 >  meer  hoeft na  te denken. En  ik  wil  erop  vertrouwen  dat 
 > hij  die  dan ook  gewoon  uitvoert. 
Die "simpele dingen" die 
moeten bereik je het best door een conceptmatige benadering. Zoals Frans eerder ook al stelde moet 
wijken-voor-druk een concept zijn, altijd en overal een reflexmatige reactie. Daar voeg ik dan graag "ho" aan toe, als simpele instructie voor "stop met waar je mee bezig bent, wat het ook is", en de "1-teugel-stop" zoals besproken met Nick (als ombuiging van vluchtgedrag in rust --> "snoepje" = target!).
De achterliggende reden waarom iets MOET is hier bij uitstek veiligheidsgerelateerd - daarom is negatieve reinforcement (zoals 
Parelli instrueert) hier praktischer. Die neg-enforcer is makkelijker/sneller begrijpbaar te maken via shaping maar dat is dan secundair. Als aangenomen leider is "veiligheid" door jouw paard aan jou gedelegeerd en wordt daarom makkelijk geaccepteerd.
> Om  even  terug  te  komen  op  de titel van  dit  stukje: als 
 > je  een  zwarte  borstel  gebruikt, moet  je  niet denken  dat
 > je  mijn  shiny, zomaar met een  mooie  nieuw blauwe  kan 
 > borstelen he.  Nee eerst  van  de borstel  een target  maken, 
waarom borstel als target?
"target" is methode, geen doel. M.a.w. waarom is borstel hier "doel"?
> wachten  tot hij  dat  ding per  ongeluk  aanraakt  en  Yessen, 
 > net zolang totdat je  zo ver  bent  dat  hij  hem aanraakt 
 > terwijl  je  een  borstelende  beweging  maakt  en  meneer 
 > ineens beseft  dat  het  niet  alleen op  een  borstel lijkt 
 > maar er  ook  een  is. pfffff :))
Shiny is nog jong en heeft naar mijn indruk eerder niet veel geleerd. Dat kan juist een voordeel zijn; leer hem meteen categoriseren. Kan prima met je borstel-voorbeeld:
verzamel/leen een hele partij borsteldingen en laat hem die zien gekoppeld aan de actie dat je met al die prullen borstelt. Noem ze allemaal maar "borstel". Geef de 
categorie voor Shiny een vaste 
naamHetzelfde principe kun je bijv. door voor kleuren... blauw, rood, zwart, etc.
Later kun je dan vragen: "Shiny mag ik de rooie borstel" (apport - dán is borstel wel target!)
Er zit een groot verschil tussen een circuskunstje leren en taalopbouw. 
Last but not least... wil je nogmaals waarschuwen voor de "gevaren" van een hoogopgeleid intelligent paard - sta er niet verbaasd over als het leerproces eenmaal op gang is, Shiny zelf gaat extrapoleren in categoriën en daarmee best "lastig" kan worden. Ik vind het persoonlijk niet leuk, maar zie de achterliggende reden wel waarom de meeste mensen hun paarden zo dom mogelijk houden.
Wil je met alle plezier verder proberen diepgaander te informeren, 
Egon