muriel schreef op donderdag 26 september 2013, 16:13:
> Ik ken meerdere bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het kopiëren
> van mooi bedachte produkten. Omdat zij een groot dealernetwerk hebben en
> daarom ook logistiek concurrerend kunnen zijn, kan de kleine ontwikkelaar
> hier moeilijk tegenop.
Ik ken hier eigenlijk geen voorbeelden van in de paardenbranche. De markt is er veel te beperkt voor denk ik. De grote bedrijven die handel drijven in paarden-spulletjes hebben doorgaans niet eens een eigen R&D maar zijn alleen maar dozenschuivers en kopen alleen maar kant-en-klare producten. Ze zijn visieloos, wat wil zeggen dat ze niet 1 product uitkiezen waar ze heilig achter staan, maar gewoon de hele winkel volproppen met allerlei producten die allemaal dezelfde heilzame werking beloven. Op die manier maken ze het voor zichzelf ook onmogelijk om 1 specifiek product na te maken en precies dat product te promoten.
Uiteindelijke is het alleen de eenzame opportunist die een productje kan namaken, maar die zit dan weer met de bekende logistieke problemen. En het vervolgens verkopen aan een groot bedrijf dat alleen maar kant-en-klare aangeleverde producten doorverkoopt, daarvoor is de marge dan weer te laag (mits het betreffende product een eerlijke prijs heeft).
Ik ken geen succesvolle producten die nagemaakt/gestolen zijn in deze branche, en ik ken eigenlijk ook geen producten die omgeven zijn met geheimzinnigheid die uiteindelijk lang overleven. Ik blijf erbij dat je het beste open en eerlijk kunt zijn over je product en als je het voor een eerlijke prijs aan de man brengt dan is de kans ongeveer nihil dat iemand anders het afpakt.
Frans