Veren en dempen zijn geheel verschillend. In dít verband:
- Veren is het tijdelijk vervormen en het herstel van de oorspronkelijke vorm; daarbij wordt tijdelijk energie opgeslagen en weer in vormherstel omgezet. De beweging is constant en verandert alleen van richting. Er gebeurt níets met de kracht.
- Dempen is het afremmen van beweging; hierbij wordt bewegingsenergie in iets anders omgezet, meestal warmte.
Lucht: met luchtvering is een probleem. De druk stijgt exponentieel tov de volumeverkleining, is progressief. Dat is voor voertuigen perfect, doch als kussen een valkuil. De druk in de kamer wordt nl. naar alle kanten gelijk doorgegeven. Dat is dus een probleem bij een gesloten kamer.
Voor luchtdemping moet lucht door tíg piepkleine kanaaltjes gedrukt worden, waarbij de luchtweerstand over het enorme oppervlak voor het afremmen van de luchtsnelheid zorgt.
Een lamsvacht is een geniaal ding als onderlegger: vering en demping zijn voorgeprogrammeerd.
- De haartjes zorgen voor enige mechanische veerkracht, de lucht in de holle haren helpt daarbij.
- De lucht tússen de haren is een open-cel luchtkussen.
- Het wegpersen en weer aanzuigen (door het weer 'uitveren') van lucht zorgt voor demping.
De vacht zal bij gebruik samendrukken en daarom is regelmatg opborstelen, het weer inbrengen van lucht en het vormherstel van de haren, noodzakelijk onderhoud.
De lucht in de vacht en de beweging ervan zorgt voor isolatie en ventilatie.
Door de open structuur van de lucht'cellen' is er wat dát betreft geen sprake van drukverdeling, dat komt uit de veerkracht van de ziljoenen haartjes. Vandaar dat het opborstelen cruciaal is voor enige drukverdeling (door véérkracht) onder de harde panelen van een boomzadel die het gewicht over een groter oppervlak verspreiden.