Frans Veldman schreef op zondag 30 mei 2010, 18:40:
>
> Ik ben er wel voor om de spanning niet boven de 2.5 te laten uitkomen.
> Inderdaad, met wat minder soanning stuitert het minder, en inderdaad, het
> "wringt" meer in de bocht. Dat laatste is juist goed: bedenk dat onze
> twee-assige trailers geen meesturende wielen hebben. Om de bocht door te
> gaan moeten de banden dus enigzins kunnen "wringen", de wat bolle
> bandwangen laten wat meer beweging toe.
In dat geval (2.5 bar) zou IK het alleen op de voorste as doen.
Bij twee (stevige) paarden, helt de trailer toch al achter over. (er mag niet meer als 75 kg op de kogel van de auto) Door de voorste banden een lagere spanning te geven, kan het daar wringen.
> Als je niet weet wat ik bedoel: maak eens op de parkeerplaats
> lanzaamrijdend een hele scherpe bocht, stop dan halverwege de bocht zonder
> je wielen eerst recht te draaien, stap uit en ga eens kijken hoe de wielen
> van je trailer eronder staan. Je ziet dan dat de wielen helemaal
> verwrongen staan! Als je deze krachten op je as wilt verminderen, zorg dan
> dat de banden deze wringing kunnen verwerken.
met 2400000 km asfalt, onder mijn zitbeen knobbels, begrijp ik wel wat je bedoeld
> Overigens is de bolheid van de zijkanten van de banden geen goede
> indicatie of de bandenspanning correct is. Laat ze dus maar lekker wat
> uitbollen, dat kan geen kwaad.
>
Dat de bolheid geen goede indicatie is, ben ik met je eens. Dit is heel verschillend per soort band en fabrikant (type en merk)
Dat het geen kwaad kan niet.
Te lage druk geeft instabiliteit aan de trailer!!
Nils en Olly

Crea met ijzers.... maar NIET aan mijn paard!