Frans Veldman schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:46:
> Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:22:
> 
>> Maar kort voor mezelf dus en mijn pickup, 

>> aandrijving. (Logisch ook, zo'n differentieel is een extra
 > voorziening zodat je de 4-wheel drive ook op asfalt kunt
 > gebruiken, dus waarom zou je dan nog terug willen naar 2-wheel
 > drive?)
OK dus voor en achter een diff.
> 
 > Heb je een erg luxe auto, dan heb je ook nog diflocks tussen
 > linker- en rechterwielen, maar dat is relatief zeldzaam, dus we
 > gaan er even van uit dat je dat niet hebt. Samengevat, je hebt
indeed not ! i like basics met een beetje luxe anders reed ik in een LRdef.
> waarschijnlijk geen diflocks. Waarschijnlijk kun je kiezen
 > tussen N, 2H, 4H, 4L. Klopt dat?
klopt
> bruikbaar. Meestal wissel je niet zo vaak tussen terrein en
 > verhard dat je al rijdend moet kunnen overschakelen, dus daar
 > is ook niet in voorzien.
 > 
dus niet in 4low op de weg ! doe ik al niet,
tenzij om rechtdoor mijn pakken hooi van mn kar te trekken
de dubbele trekkracht hé
> jép dat is het ! maar wat doen die chotferdomde vrijloopnaven !
>Vrijloopnaven zijn speciaal voor auto's die ook 2-wheel drive hebben. De >"uitgeschakelde" wielen worden welliswaar niet meer aangedreven, maar die wielen >drijven nog wel het middendifferentieel aan. Dat geeft weerstand (verbruik!), slijtage en >extra herrie. Dus kun je op die auto's de wielen loskoppelen van de naaf, zodat de niet >gebruikte as ook niet nodeloos wordt rondgedraaid.
ach ! goed van mijn bakkie !
dus die RFW kan blijvend ingeschakeld ook op harde weg,
bij overgang naar slippery wegdek kan je dan elektronisch omschakelen 
van 2high naar 4high, toch ? zonder schade aan je wagen ?
> vraag't m wil of ik slaap niet !
I>k hoop dat je nu kan slapen. 

is al gebeurd !
>Misschien toch maar eens op een 4x4 forum kijken? Goed voor je nachtrust! 

bwekkes ! nee ! zo'n griezels allemaal daar !
van kop tot teen onder de modder !