Dierenbeul schreef op dinsdag 22 januari 2008, 20:28:
> ** U zegt geen technische kennis te hebben maar kan wel
> concluderen dat het aan de ijzers ligt. Zou het ook niet aan de
> eigenaar kunnen liggen (te lang wachten met nieuwe beslag beurt
> e.d?
Inderdaad, ik ben NIET te beroerd om mijn beperkingen in kennis mee te geven in een discussie waar ik als 'gedupeerde klant' wel dégelijk een klankbord wil zijn. En de suggestieve vraagstelling als "zou het ook niet aan de eigenaar kunnen liggen (te lang wachten met ...)" is weerom de verantwoordelijkheid van de 'tradi hoefsmid' ridiculiseren tot het allerlaagste niveau. De hoefsmid kwam telkens HIJ het nodig vond. Hij kwam trouwens bijna wekelijks in de pensionstalling voor andere paarden. Dan keek hij ook altijd even hoe het met Papillon's hoeven gesteld was. Dus, als het aan iemand zou kunnen liggen, is het eenduidig wel dégelijk de hoefsmid zélf.
> ** hoefsmid verdient aan bekappen meer als aan beslaan. zeg
> gewoon waar het op staat daar heeft zo'n man het meeste aan.
Hoefsmid verdient aan ijzers het meeste, want daarvan heeft hij aankoopfacturen, belangrijk voor zijn 'forfaitaire' berekening van BTW-kwartaalaangiften. Hierdoor is het makkelijker om 'gewone bekappingen' in 't zwart te doen. (voor d' Ollanders. in't zwart betekent hier in België: niet aangegeven aan de fiscus)
Als ik technisch niet onderlegt ben, wat moet ik de hoefsmid dan gaan vertellen? Hij moet MIJ adviseren. Als mijn kinderen ziek zijn, is het de huisarts die MIJ adviseert, NIET ík die de huisarts van goede raad moet voorzien. Maar weerom, het is inmiddels de 2de keer in amper een paar lijntjes dat je de verantwoordelijkheid van de hoefsmid bij de eigenaar legt.
> ** spat is op meerdere manieren te ondersteunen, dit moet in
> overleg met de dierenarts..met niemand anders
Weet ik inmiddels ook wel dat spat op meerdere manieren kan behandeld worden. Alleen jammer dat ik daar eerst een prachtpaard voor heb moeten laten wegrotten omdat o.a. de hoefsmid gretig op de orthopedische ijzers sprong (en er dus in eerste instantie grof geld aan heeft verdient). Hij heeft mij ook niet gevraagt naar een doorverwijsattest van de DA. Het ging mij overigens vooral over de kostprijs van die ijzers. Terwijl er gewoon 2 stukjes afvalmetaal werd ondergelast.
> ** is dit een fout van de smid, veearts, eigenaar of het
> traditioneel beslaan op zich?
En voor de 3de keer de fout bij een ander suggereren hé. Awel, ik zal je zeggen wélke hoefsmid verantwoordelijk was voor de maandenlange ellende van mijne maat zijn paard. Google maar eens op de naam Jack Deron. Zelfs op www.bokt.nl wordt er over hem gesproken als "de voetmoordenaar". Toch noemt zo iemand zichzelf een 'Rijksgediplomeerde orthopedisch hoefsmid.' Kijk maar op zijn 'geweldig' professionele website http://www.freewebs.com/jackdehoefsmid/index.htm
> ** wel NB, niet NB wat moet het nu zijn? succes met de nieuwe
> hoefsmid, houd hem in ere als hij U een prettig gevoel geeft.
Niet natuurlijk bekapt, maar wél met kénnis. Veldre was tot dan nog nooit natuurlijk bekapt, en ik had haar nog maar enkele weken.
Goede bekappers mogen ook in the picture, dus hier ook zijn website
http://www.hoefsmidstijn.be/ Meteen al een stukje professioneler, niet?
Trouwens, Veldre wordt nu alleen nog bekapt door volwaardige NB-ers.
> ** veel te kort door de bocht. voor ieder paard en situatie is
> dit anders
Er is maar één manier om kortzichtige hoefsmeden te stoppen, en dat is door ze de pas af te snijden.
Als jij vindt dat ik te kort door de bocht ga, zit ik dus al aardig in de richting, niet?.
Herman,
"Enkel zij die het onzichtbare zien, kunnen het onmogelijke doen."