InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 389½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zaterdag 22 december 2012, 16:5922-12-12 16:59 Nr:252645
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252643
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vernieuwde rijbewijs wetgeving Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Christel Provaas schreef op zaterdag 22 december 2012, 16:39:

> Welja, koop een tractor of een busje of een vrachtwagen.

Vind je dat een vreemde insteek?
Op het 'platteland', met eigen plek/paarden, neem ik aan dat de tractor er vaak al is.
Een tweedehands busje/vrachtwagen is niet duurder dan een goede veetrailer. Het lijkt mij veel efficiënter zo'n ding (of meerdere) in gezamenlijk gebruik te hebben dan al die zogenaamde paardentrailers die overal staan te verroesten en waar je toch ook een min of meer 'speciale' extra zware automobiel (duur!) voor moet inzetten. Verdisconteer daar het totale, doodvermoeiende gebrek aan comfort van de veetrailer bij en de keus lijkt mij duidelijk.
Volg datum > Datum: zaterdag 22 december 2012, 17:3722-12-12 17:37 Nr:252647
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252633
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: En als ie z'n stal in elkaar trapt.... Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Wil schreef op vrijdag 21 december 2012, 22:47:

> Als jijzelf als enigste persoon de controle over de stal/paarden hebt...
> gaat het zeker werken. Op maneges durf ik echter wel te voorspellen wat er

Allemaal mee eens.

> Maarja... dat is er weer 1 van de geitenwollensokkenclan die het zegt.....
> :-D

Helemaal niks geitewollensok hier :-P
Ik heb er een paar ideeën bij:
We zitten hieromtrent momenteel denk ik in een transitieperiode, in de zin dat de huidige praktijk vaak totaal niet overeenkomt met hoe die zou moeten en kunnen zijn. Dat is vooral een culturele kwestie, veel meer dan een rationeel praktische. Dat is o.a. door v. Dierendonck prima gedocumenteerd, 'officieel', peer-reviewed en bekend bij onze overheid en 'de sector'.
Nu beperk ik me even tot NL want van buitenlanden weet ik juridisch niets (behalve dat NL t.o.v. verscheidene EU landen hierin flink achterloopt), maar het lijkt mij zinvol te onderzoeken, voor wie bijvoorbeeld een paard heeft dat significant in waarde verminderd is door het ontstaan van stalgebreken (die koopvernietigend zijn!) vanwege aantoonbaar verband met slechte stallingsomstandigheden. De schaden, kosten en renten daarvan kunnen enorm oplopen denk ik, als gerealiseerd wordt hoeveel kapitaal (intrinsieke waarden, training, onderhoud, etc. etc.) daarmee gemoeid zijn. Dit is, gezien de ondertussen ruime tijd waarin deze kennis onomstotelijk voorhanden is, denk ik verwijtbaar naar de professionele stallingsaanbieders omdat dit causaal verband denk ik geacht mag worden eerder en grondiger bekend te zijn bij professionele aanbieders dan bij consumenten. Civielrechtelijke uitspraak zou daarom nmm enorm kunnen helpen de motivatie van de aanbieders en daarmee dus de snelheid van kwaliteitsverbetering in de paardenhouderij te vergroten conform de bevindingen t.a.v. groepshuisvesting etc. etc. welke in andere sectoren van onze veehouderij reeds gemeengoed zijn geworden maar waar de paardenhouderij hopeloos in achterloopt. Misschien ook wel iets voor die Rijdende Rechter?
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 2:1423-12-12 02:14 Nr:252659
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252654
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vernieuwde rijbewijs wetgeving Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Christel Provaas schreef op zondag 23 december 2012, 0:10:

> e m kraak schreef op zaterdag 22 december 2012, 16:59:
>
>> Christel Provaas schreef op zaterdag 22 december 2012, 16:39:
>>
>>> Welja, koop een tractor of een busje of een vrachtwagen.
>>
>> Vind je dat een vreemde insteek?
>
> Absoluut.
> Voor een trailer hoef je geen belasting en verzekering en APK te betalen,
> voor een extra auto wel.

De belasting voor een 'extra' speciale auto zoals busje/vrachtwagen(tje) voor je paardenvervoer over langere afstanden is op een 60 dagen kaart, denk ik, een pak minder dan de extra belasting die je als 'basisauto' kwijt bent voor het soort PCHoofttractor dat een paardentrailer mag trekken.
Net als de brandstofkosten en de milieubelasting. Banden, etc. Kortom alles eraan kan veel efficiënter en goedkoper dan die PCHoofttractor en moet dus meegerekend worden.

> Gebrek aan comfort in een trailer wat een busje/vrachtwagen wél heeft?
> Wat voor soort comfort moet ik me daarbij voorstellen?

Dit topic is eerder voorbijgekomen op PN, meerdere keren zelfs. Als je nu nog en geen voorstellingsvermogen hebt én niet uitgeprobeerd hebt hoe het is om je een uur in de gemiddelde veetrailer te laten rijden (wél blijven staan, je mag je nergens aan vast houden want dat kunnen die beesten ook niet, en níet bang zijn!) wil je het gewoon niet weten.
Maar ik kan me wel prima voorstellen waar de trailerfobie bij veel dieren zich door opbouwt, nadat ze zich de allereerste keer probleemloos lieten laden. En natuurlijk is er aan te wennen en desensibiliseren etc. maar plezierig en gerieflijk is het duidelijk niet en wordt het ook niet.
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 2:3223-12-12 02:32 Nr:252660
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252656
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: En als ie z'n stal in elkaar trapt.... Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Wil schreef op zondag 23 december 2012, 0:40:

> Ik vrees Egon, als ik zo her en der eens meelees (waarvan meestal m'n
> haren recht overeind gaan!) dat mensen het verband tussen 'stal'ondeugden
> (waarom zou het toch nu zo heten he?) en het solitair houden van
> kuddedieren op een postzegeltje van 3x3 meter... niet leggen!

Kijkkijk, dat is nu net wat ik bedoel met die transitie.

> En dan nog... hoe wil je dit aankleden? Iemand die op een pensionstal
> staat kiest daar toch zelf voor? Dan kun je de pensionhouder toch niet
> aansprakelijk stellen?

Ik ben geen rechter maar het is dacht ik nog altijd een onrechtmatige daad iemand, en zeker en temeer tegen beter weten in hetgeen als verzwarend kan worden beschouwd, schade toe te brengen.

Gezien de in vorige post reeds aangegeven maatschappelijke/subculturele transitieperiode mag aangenomen worden dat 'de sector' die op professionele basis aanbieder is, eerder en beter op de hoogte verondersteld mag worden dan de gemiddelde consument; deze bewering wordt door je antwoord in directe lijn nmm bekrachtigd.

Als ik vandaag de dag zo een paardenfabriek met rijen boxen zou uitbaten zou ik dat bedrijf beëindigen of zo snel mogelijk veranderen conform minstens de door v. Dierendonck aangebrachte parameters. Ik zou niet het risico willen lopen voor grote bedragen verantwoordelijk te worden gesteld.
Wil, beste kerel, hoevaak heb je sedert 2004 op PN al meegemaakt dat gekke Kraak ongelijk had? ;-)
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 14:4523-12-12 14:45 Nr:252672
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252667
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vernieuwde rijbewijs wetgeving Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Nils Vellinga schreef op zondag 23 december 2012, 10:31:

> Met een goede trailer en trekkende 4 wiel aangedreven wagen

Dát noemen ze in Olland dus een PCHoofttractor.
Heeft alles te maken met de poenscheppers die in Amsterdam met zo'n volkomen ongeschikt ding boodschappen doen, heb ik me ook maar laten vertellen want ik woon daar al 25 jaar niet meer.

> Persoonlijk denk ik dat een geschikte trailer (lengte- hoogte- breedte),

Blijf jij maar fijn verder in ontkenning, beste man, of laat iemand anders eens sturen en maak zelf die rit mee op de plek van je paard dan weet je tenminste iets.

> voor de te vervoeren paarden, comfortabeler is dan een vrachtwagen.

Maar geprobeerd heb je het niet he?
Ik weet wel zeker dat een trailer het niet haalt, behalve als het zo'n heel luxe Amerikaanse is maar die rijden hier niet.
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 16:3523-12-12 16:35 Nr:252678
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252675
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vernieuwde rijbewijs wetgeving Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Spirithorses schreef op zondag 23 december 2012, 15:32:

> :-M Jeuj, mijn Landie is een PC Hoofttractor, high five

Pas jij maar op dat je er geen PCHooftluis van krijgt.
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 16:5323-12-12 16:53 Nr:252680
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252674
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Fijne Feestdagen!! Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op zondag 23 december 2012, 15:11:

> Heb ik wensen voor dit forum, ja eg wel.
> Het fotoalbum is niet alles, Nieuwe mensen snappen er soms niets van. Ook
> zou ik graag de mogelijkheid hebben om hier goeie filmpjes neer te
> zetten, heel facebook en youtube staan er vol mee, maar je ziet niet
> alles.
> Kweet ook niet of dat voor Frans te realiseren is.

Het probleem daarmee (voor mij) is dat ik de gebruiksvoorwaarden van met name het google-concern niet accepteer. Die zijn ook eigenaar van filmpjes-joetjoep. Allemaal 1 pot nat. Maar ook feesboek en verwante cloudconstructies blijf ik ver van.
Of bedoel je dat Frans beter maar even een soort privé-joetjoep voor ons moet maken en voor de serverskosten en bandbreedte opdraaien? :-M

> Ben natuurlijk wèl benieuwd naar jullie wensen voor Pn

Ik hoop gewoon dat PN voorlopig nog blijft bestaan.
Omdat het 1 van de weinige onafhankelijke, integere plekken op inet is waar ik eieren kwijt kan zonder vrees dat die door redactionele spatsen gemutileerd worden.
Dat komt natuurlijk in de allereerste plaats door Frans, waarvoor mijn niet aflatende dank voor het pro deo beschikbaar stellen van deze faciliteit door de jaren heen.

En wat die 'feestdagen' betreft heb ik het daarnet nog met de ponies over gehad en we hebben er consensus over dat die ons weinig zeggen behalve dat veel mensen dan nog irritanter dan gemiddeld doen.
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 16:5723-12-12 16:57 Nr:252681
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252673
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vernieuwde rijbewijs wetgeving Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Monique Meijer schreef op zondag 23 december 2012, 15:10:

> Als ik mijn paarden ooit moet vervoeren, dan huur ik wel een vrachtwagen.
> Klaas heeft rijbewijs C, dus dat is geen probleem. Ik heb twee keer een
> rit in een paardentrailer mee moeten maken. De rit was een verschrikking.

> Ik kwam met knikkende knieen weer uit de trailer, voor mijn gevoel had het
> uren geduurd. Ik kan me heel goed voorstellen dat paarden er geen zin meer
> in hebben om vervoerd te worden als ze zoiets meegemaakt hebben. En de
> betreffende trailer was absoluut geen rammelkast.

En zo zit het precies! 1 dame met ERVARING.
Overigens zijn er zat klein-rijbewijs-vrachtwagentjes, alleen zijn die niet kant en klaar voor paardenvervoer ingericht. Dát moet je dus zelf even doen, en opletten dat je er 1 met voldoende goede achteras/dubbele montering en lage verlading koopt.
Volg datum > Datum: zondag 23 december 2012, 17:5123-12-12 17:51 Nr:252686
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252661
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: En als ie z'n stal in elkaar trapt.... Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Wil schreef op zondag 23 december 2012, 3:24:

> Je maakt me aan het lachen :-D
Fijn. Weer eens wat anders $1

Piet schreef op zondag 23 december 2012, 15:11:
> Wat ik zelf op dit moment weer heel interessant vond is waar op dit
> moment o.a. Egon over schrijft: Is de professionele paardenhouder, de
> man/vrouw met de manege is die verantwoordelijk voor de geestelijke
> stalziektes die een paard oploopt tijdens zijn stalling? Of kun je dat
> toeschrijven aan de eigenaar? ( Net zoals: is mijn huisbaas
> verantwoordelijk en aansprakelijk voor de vochtigheid in mijn huurhuis
> waar mijn kind bronchitis van gekregen heeft)

Piet, waarom denk je dat er zo finaal overspannen gereageerd wordt op 'asbest!!!!!!!'? =-)
En wie is er ook alweer verantwoordelijk als er een tak op je auto valt?
Het kan nóg verantwoordelijker in NL... wanneer jouw auto door koniks beschadigd wordt terwijl jij door een natuurgebied rijdt waar bij iedere mogelijke ingang borden staan dat je dat beter niet kan doen omdat de ponies als je niet oppast je auto slopen, dan nog is de natuurbeheerder (al beweren ze op die borden van niet) als eigenaar van die ponies verantwoordelijk voor je autoschade! Die natuurbeheerder wil uiteraard die zandwegen het liefst afsluiten maar mag dat niet vanwege wat historisch op recht van overpad neer komt. Bizar toch!

Maar terug op de directe vraag wie er verantwoordelijk gesteld kan worden, geldt in grote lijnen: wie weet het en doet het desondanks toch, of laat het na?
Mijn stelling gaat dus naar ik hoop twee kanten uit werken.
Ondersteunend, in de zin dat steeds sneller steeds meer eigenaren het uit hun hoofd laten hun paarden zo op te (laten) sluiten.
Corrigerend, in de zin dat heel rap steeds meer ondernemers niet langer willen riskeren verantwoordelijk hiervoor gesteld te kunnen worden. Technisch/financieel liggen de problemen in ieder geval niet; juist de ruimtebeschikking in 'traditioneel' ingerichte paardenbedrijven is meestal heel inefficiënt ingericht.
Maar ik ben geen eiser, noch 3e participant whatsoever. Mijn bedoeling is niet anders dan het doen beëindigen van de fnuikende paardendetenties op een veel snellere manier, laten we zeggen door 'juridische marktwerking', dan via welzijnsconvenanten of andere trage subculturele contructies mogelijk is. Juist vanwege het zo duidelijk bewezen causaal verband naar aanzienlijke schaden acht ik de kans van een welhaast bij voorbaat gewonnen zaak in de huidige omstandigheden groot. Ik wens de eisers alvast veel succes toe en ben zeer benieuwd wat een schadenadvocaat ervan vindt.
Volg datum > Datum: maandag 24 december 2012, 14:4724-12-12 14:47 Nr:252704
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252702
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vernieuwde rijbewijs wetgeving Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Christel Provaas schreef op maandag 24 december 2012, 12:43:

> e m kraak schreef op zondag 23 december 2012, 2:14:
>> denk ik, een pak minder dan de extra belasting die je als 'basisauto'
>> kwijt bent voor het soort PCHoofttractor dat een paardentrailer mag
>> trekken.
>
> Veel gewone personenauto's mogen dat ook.

Ja hoor, ik zie je al helemaal racen met je Fiat Panda voor je ponysleurhut :-M
Met een gemiddelde lichte middenklasser kom je er ook niet. Kortom, afgezien van het model heb je een wezenlijk extra zware auto nodig voor die ongein of ben ik Gekke Gerritje?

>> Net als de brandstofkosten en de milieubelasting. Banden, etc. Kortom
>> alles eraan kan veel efficiënter en goedkoper dan die PCHoofttractor en
>> moet dus meegerekend worden.
>
> Niet elke 4wd is vervuilender dan een tractor of een vrachtwagen.

Maar wel in vergelijk met een zuinige personenauto voor dagelijks gebruik. Of neem jij altijd je paarden overal mee naartoe? FF naar de super... hoppa paarden mee! $1

> de vering van de trailer en hoe er gereden wordt. Zou het achter een
> tractor of in een veewagen minder lawaaierig en shaky zijn?

Nee, maar je verhaspelt weer wat ik bedoelde te schrijven.
Met de veewagen achter de trekker t.b.v. vervoer een andere wei om de hoek ofzo, niet lange afstanden. Stond er toch duidelijk, of niet?

Echter het patroon waarin dit verzand is me al wel weer duidelijk. Jullie (Pien, en jij) voelen je blijkbaar aangevallen door mij op je keuze voor een trailer. Dat is niet zo. De getuigenis van Monique had ik niet beter kunnen verwoorden maar is wel onafhankelijk en als jou en Pien dat geen barst kan schelen omdat er niet gepamperd hoeft te worden... mij ook niet hoor zolang mijn ponies er maar niet in hoeven.
Ik heb ook zo'n ponysleurbak gehad, en jaren terug alweer weg gedaan want ik vond het 10x niks om allerlei reden die ik al genoemd heb. Daarbij helemaal met Monique eens: die enkele keer dat we het misschien nodig hebben huren we wel een echte. En da's dan weer mijn keus.
We schrijven dit toch vooral voor de meelezers? Dat die er wat aan hebben voor ze onwetende grote vergissingen maken? Even bij de dingen stil staan. Even niet op de grijzecellenautomaatwatnormaaliseniedereendoet...?
Volg datum > Datum: maandag 24 december 2012, 14:5824-12-12 14:58 Nr:252705
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252703
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Uitwisselingsprogramma paardrijden in het buitenland Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Wil schreef op maandag 24 december 2012, 13:58:

> Ofwel, je trekt ze met de hand eruit... ofwel je maait ze gewoon af met
> een bosmaaier of hakselaar....

Wat doen die portugezen er zelf eigenlijk mee? Om 1 of ander reden kan ik me die zo moeilijk voorstellen, in de weer met een bosmaaiertje.... Agent orange? Napalm? ... ik doe maar een gok :-D
Volg datum > Datum: woensdag 26 december 2012, 17:2126-12-12 17:21 Nr:252749
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252735
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: advies gezocht over beleren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op woensdag 26 december 2012, 12:01:

> Doel van dit praktijkonderzoek: Meten hoeveel teugelkracht er nodig is om
> het paard te laten afbuigen bij het bitloos rijden en het rijden met een
> bit en wat de hieruit af te leiden krachten op het OAA gewricht zijn.
[knip]
> Letje eens... Je moet toch iéts onderzoeken om te slagen....

Daarbij hangt het allemaal af van hoe het paard geleerd heeft te anticiperen. Wanneer het geleerd heeft en gewend is mee te gaan met 'focus' is de vermeerderde teugelkracht 0, ongeacht het 'systeem'.
Dat is dacht ik ook altijd al de bedoeling van het fiador touwhalster en libra.
Volg datum > Datum: woensdag 26 december 2012, 17:2726-12-12 17:27 Nr:252750
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252741
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: advies gezocht over beleren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Myriam schreef op woensdag 26 december 2012, 14:03:

> Piet schreef op woensdag 26 december 2012, 12:18:
>
>> Maria Delavega schreef op dinsdag 25 december 2012, 16:49:
>> > Het leder op de neus kan niet breed genoeg zijn. De teugels moeten echter
>> de dikte van schoenveters hebben.
>
> oeps ...morgen naar de schoenmaker...of zouden strotouwtjes ook kunnen...
> snijdt nóg harder! oei de ultieme test!

Visdraad, meis, visdraad! In Delfzijl maken ze dat spul van arachide, een soort kunststof met enorme trekkracht... nouja, tot je vingers eraf zijn natuurlijk :-M
Volg datum > Datum: donderdag 27 december 2012, 23:4927-12-12 23:49 Nr:252795
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:252794
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bijvoeren na lichamelijke inspanning Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Christel Provaas schreef op donderdag 27 december 2012, 22:23:

> joop schreef op donderdag 27 december 2012, 15:09:
>
>> paarden blijven gezonder met alleen ruwvoer. Veel paarden zijn te dik
>> omdat ze extra (kracht)voer krijgen. lees zelf maar:
>>
>> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22717208
>
> maar dan lees je ook weer dit:
> http://horses.nl/artikelen/stem-mineralen-en-sporenelementen-goed-af/

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat die glossy's bestaan bij de gratie van adverteerders. De bewering over natriumtekorten, als er een liksteen aanwezig is, lijkt mij flauwekul en op basis van flauwekul heb ik twijfels over de rest van de vaagheden.

Vanuit veel ouder gedateerde kennis ben ik het met deze hele draad trouwens niet eens. Bijvoeren na, en afhankelijk van de hoeveelheid, lichamelijke inspanning zou ik niet doen. Paarden doen het het best op een basis van gelijkmatigheid. Dat geldt voor fourage, dat geldt voor inspanningen, dat geldt eigenlijk het hele wezen paard. Als paarden nu al in de war raken door een pak hooi uit een andere partij lijkt het mij nogal eigenaardig om hun ingewanden constant van streek te houden door iedere dag anders te voeren nagelang de inspanningen en hoe de pet van baassie staat.
Als je paard 6 dagen van de week geen fluit uitvoert, stelt dat beperkingen aan de inspanningen die de 7e dag rationeel gevraagd kunnen worden. Even een marathon lopen omdat baassie toevallig die 7e dag vrij heeft is stomweg paardenmishandeling waar wat extra voer na afloop om het geweten van baassie te sussen nog averechts werkt ook.
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 389½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact