InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
59 berichten
Pagina 2½ van 4
Je leest nu onderwerp "verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer"
Volg datum > Datum: dinsdag 13 maart 2012, 15:3713-3-12 15:37 Nr:245367
Volg auteur > Van: MarshaBart Opwaarderen Re:245359
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

MarshaBart
Barsingerhorn
Nederland

Jarig op 10-9

590 berichten
sinds 5-9-2010
Christel Provaas schreef op dinsdag 13 maart 2012, 14:11:

> Wat fijner is, verschilt per paard. En met name in hoeverre hij van nature
> zijn balans kan houden. Sommige paarden staan vaster als ze flink
> wijdbeens kunnen, anderen houden hun evenwicht op een klein

> staan ook in rust doorgaans onder het lijf. Die mag naast het schot in de
> tweepaardstrailer.
> Het eerste paard staat altijd met gesterkte achterbenen. Die wil liever
> het grotere oppervlak van de anderhalfpaards.

Vroeger stond Bart in mijn (oude) 1,5 paards keurig in het midden, wijdbeens. Daarna heb ik hem veel in een tweepaards vervoerd. Daar stond hij geleund tegen/in de achterstang en tegen de zijwand.
Nu, in mijn 1,5 paards staat Bart redelijk wijdbeens en met zijn kont in een hoek en tegen de stang.
Ik heb het idee dat paarden zich, als ze met enige regelmaat (dus niet maaaaaanden niet) vervoerd worden, goed aanpassen aan hun trailer. Mits ze natuurlijk een langere periode in dezelfde (soort) trailer vervoerd worden.

Liefs Marsha
Volg datum > Datum: dinsdag 13 maart 2012, 18:1513-3-12 18:15 Nr:245387
Volg auteur > Van: Anne Maria Opwaarderen Re:245330
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Anne Maria
Surrey / Hampshire border
UK

Jarig op 9-8

353 berichten
sinds 12-5-2011
e m kraak schreef op dinsdag 13 maart 2012, 1:07:

> Heb ik ook een leuk vraagstukje voor jou (je bent vast bij de
> verkeerspliesie als je dit allemaal zo goed weet):
> Ik bestuur een gemotoriseerd voertuig met max. toegestane totaalmassa (dus

> nou eenmaal nooit en is ook niet verstandig.
> Ik ben dus geen langzaamverkeer want dat moet snelheidsbegrenzing hebben
> en om het je makkelijk te maken heb ik ook geen CD notatie. Rara....
> Frans en Iloon mogen niet meedoen want die weten het :-P

Een ruin met de puntjes op de i: geruïneerde hengst.
Er staat overigens geen vraag in je vraagstukje, hoe en waarop wilt u een antwoord geformuleerd hebben?
Volg datum > Datum: dinsdag 13 maart 2012, 21:5113-3-12 21:51 Nr:245397
Volg auteur > Van: Nils Vellinga Opwaarderen Re:245357
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Nils Vellinga
Kinrooi
Belgie

Jarig op 22-5

6064 berichten
sinds 16-3-2006
Suzanne Graauw schreef op dinsdag 13 maart 2012, 13:57:

> @nescio: wat fijn dat jij dat al uitgezocht hebt voor mij ;-) dankjewel!
> Enneh...ik mag altijd een vette auto gebruiken die 3500 kg mag trekken.
> Maar ik twijfel nog over dat tussenschot.
> Ik denk dat paarden het fijner vinden tegen elkaar te leunen dan tegen een
> schot.
> Met de shet had ik natuurlijk niet het probleem dat benen in de knoop
> kwamen omdat die op een andere 'hoogte' stonden, maar hoe zit dat met 2
> paarden die even 'lang' zijn?

Kijk naar alle dier transporten, alle dieren staan los bij elkaar, alleen Paarden kunnen dit niet :-S
Omdat ze elkaar verwonden ! vandaar dat er een tussenschot is. Waarom ze elkaar verwonden? omdat het - staand in de rij richting - niet goed zijn evenwicht kan houden.
Een 2 paards trailer of breder zou voor 1 paard het meest geschikt zijn en dan geladen met de kont in de rijrichting.
Diagonaal staan, met de kont in de rijrichting is het minst oncomfortabel voor een paard.

Nils en Olly
Het paard weet,
wat wij niet weten ;-)
Naschrift (dinsdag 13 maart 2012, 21:56):
In Amerika zie je eigenlijk niet anders, die kennen die smalle dingen van bij ons niet
Volg datum > Datum: dinsdag 13 maart 2012, 22:0413-3-12 22:04 Nr:245399
Volg auteur > Van: Suzanne Graauw Opwaarderen Re:245397
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Suzanne Graauw
Homepage
Nederland

Jarig op 25-2

875 berichten
sinds 26-2-2009

Verdorie Nils, dus je zegt eigenlijk dat ik een vrachtwagen moet kopen... ;-)
Volg datum > Datum: dinsdag 13 maart 2012, 22:2413-3-12 22:24 Nr:245401
Volg auteur > Van: Nils Vellinga Opwaarderen Re:245399
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Nils Vellinga
Kinrooi
Belgie

Jarig op 22-5

6064 berichten
sinds 16-3-2006
en ik ook ;-)
Maar serieus, misschien wel.
Mijn trailer is extra hoog, speciaal voor Woody, breder dan een gemiddelde 2 paards, maar helaas voor woody (en andere reuzen) word er geen rekening mee gehouden (IK heb er niet aan gedacht) dat de hals van die reuzen ook langer is, waardoor ze dus naar voren (over de borst stang) nog te weinig ruimte heeft.
IK ben nu dus op zoek naar een trailer (of vrachtwagen) die- hoog genoeg- breed genoeg en lang genoeg is. Ze zijn er wel, maar nog niet 2e hands.

Nils en Olly
Het paard weet,
wat wij niet weten ;-)
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 15:2314-3-12 15:23 Nr:245417
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245337
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
nescio schreef op dinsdag 13 maart 2012, 9:10:

> Om jou vraagstuk überhaupt op te kunnen lossen moet ik eerst weten wat
> voor "rijbewijs" je hebt

geen, gaf ik al aan

> en wat voor "soort" voertuig je bestuurd.

Bestuurt is met een t :-P en da's nou net het raadseltje $1

> Moet haast wel een bijzondere combinatie zijn aangezien je er geen ruinen
> mee mag vervoeren maar wel hengsten en merries... 8-

geinig he?
niet helemaal goed geformuleerd trouwens, als er maar hengsten en merries in staan zou er ook wel een ruin tussen mogen maar dus niet een ruin of ruinen alleen. en het is wel spijkers op laag verkeerswetwater zoeken hoor... maar ik ben in de loop der jaren natuurlijk wel eens aangehouden door nieuwsgierige pliesies en ken dit stukje wet toevallig vrij goed.

> Maar om dan ook nog even on-topic te blijven: vervoer je meerdere dieren
> met deze combinatie en vervoer je ze dan zonder tussenschot?

Zoals ik in eerdere post aangaf moet nmm ieder paard zoveel mogelijk solide steun krijgen, of dat nu van een tussenschot komt of van een buizenframe. Whatever. Probeer zelf maar eens in zo'n rijdende trailer zonder steun overeind te blijven.
1 paard in een veel te ruime trailer is nmm niet diervriendelijk, want paard zwabbert alle kanten op en zoals door anderen aangegeven vinden ze dan wel manieren, door in een hoek te leunen bijv. om meer steun te krijgen maar comfortabel en optimaal veilig is dat niet.
Bij meerdere dieren, zonder tussenschotten of andere solide scheiding, zullen die tegen elkaar komen te leunen waardoor de totale cumulatieve massa lading wel heel erg gaat zwabberen. Niet alleen lijkt mij dat onplezierig voor het paard dat aan het eind van de rij staat, maar ook levensgevaarlijk voor de contructie van het vervoermiddel dat die krachten moet opvangen.
Een ander aspect is natuurlijk wel dat de oude 1-paards trailers veel te smal en daardoor te instabiel waren t.o.v. de hoogte.
Het zou iedereen zo veel inzicht geven als je zelf een rit in een veetrailer maakt.
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 21:5714-3-12 21:57 Nr:245432
Volg auteur > Van: Nils Vellinga Opwaarderen Re:245417
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Nils Vellinga
Kinrooi
Belgie

Jarig op 22-5

6064 berichten
sinds 16-3-2006
e m kraak schreef op woensdag 14 maart 2012, 15:23:

> Bij meerdere dieren, zonder tussenschotten of andere solide scheiding,
> zullen die tegen elkaar komen te leunen waardoor de totale cumulatieve
> massa lading wel heel erg gaat zwabberen. Niet alleen lijkt mij dat
> onplezierig voor het paard dat aan het eind van de rij staat, maar ook
> levensgevaarlijk voor de contructie van het vervoermiddel dat die krachten
> moet opvangen.
> Een ander aspect is natuurlijk wel dat de oude 1-paards trailers veel te
> smal en daardoor te instabiel waren t.o.v. de hoogte.
> Het zou iedereen zo veel inzicht geven als je zelf een rit in een
> veetrailer maakt.

Het komt wellicht omdat paarden hoger op de poten staan, maar het is wel het enige diersoort dat met tussenschotten vervoert moet worden, zo niet, dan verwonden ze elkaar (met de hoeven)
Dat een Shet en een paard samen - zonder tussen schot in een 2 (of 1 ½ )paards trailer lekaar niet verwonden ligt in het "simpele" feit dat de Shet naar voren gaat en diagonaal staat.

Nils en Olly
Het paard weet,
wat wij niet weten ;-)
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 23:0414-3-12 23:04 Nr:245437
Volg auteur > Van: nescio Opwaarderen Re:245417
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

nescio
Nederland

Jarig op 21-5

131 berichten
sinds 19-9-2011
@ e m Kraak:
Nou met jouw zou ik wel eens een borrel willen drinken en dan urenlang beppen over paarden en trailers en verkeerspliesies $1

Maar om even op dat rijbewijs terug te komen wat je niet hebt...je rijdt dan onverzekerd rond en maakt je schuldig aan de wet Mulder =-) Foei!

Of "bestuurd" nou met een "t" is of een "d" geschreven wordt euh...mijn Nederlands is niet zo geweldig en zal daarom ook zeker niet het raadseltje snappen, daarbij komt ook nog dat ik blond ben en om gezichts verlies te voorkomen ben ik ook nog opportunistisch. Een ideale combi in het dagelijkse leven maar dat maakt me daarom niet uitmuntend in raadsels :-M

Enfin, het komt er dus op neer dat je mij wijzer moet maken en de clou van je raadsel moet vertellen want eigenlijk ben ik alleen goed op de hoogte van mijn eigen situatie met auto en trailer. Dus maak me wijzer, ben tenslotte op een leeftijd dat ik weet dat ik nooit te oud ben om te leren Grinn!

Wat betreft het tussenschot verhaal heb ik de ervaring dat sommige paarden gewoon liever wijdbeens staan met de mogelijkheid om te herstellen door te verstappen. Maar dat is gewoon mijn eigen ervaring. Ik geloof ook best dat er dieren zijn die liever aan een schot geplakt staan voor steun tijdens de rit in de trailer.
Het kan ook zomaar zo zijn dat een paard wat liever in een brede trailer staat, een nare ervaring heeft met een tussenschot wat niet goed vast staat......en dat dat dan de reden is waarom ie liever niet in een 2 paards trailer stapt.

Het blijft daarom dus handig om steeds naar je paard te kijken en te leren wat hij fijn vindt of niet.

A journey of a thousand miles, begins with a
single step...
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 23:4914-3-12 23:49 Nr:245441
Volg auteur > Van: Anne Maria Opwaarderen Re:245437
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Anne Maria
Surrey / Hampshire border
UK

Jarig op 9-8

353 berichten
sinds 12-5-2011
nescio schreef op woensdag 14 maart 2012, 23:04:

> Maar om even op dat rijbewijs terug te komen wat je niet hebt...je rijdt
> dan onverzekerd rond en maakt je schuldig aan de wet Mulder =-) Foei!
>
En toch, hij vaart er wel bij?
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 0:0115-3-12 00:01 Nr:245442
Volg auteur > Van: Christel Provaas Opwaarderen Re:245441
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Christel Provaas
Walem
Nederland

Jarig op 1-3

7725 berichten
sinds 9-7-2005
Anne Maria schreef op woensdag 14 maart 2012, 23:49:

> nescio schreef op woensdag 14 maart 2012, 23:04:
>
>> Maar om even op dat rijbewijs terug te komen wat je niet hebt...je rijdt
>> dan onverzekerd rond en maakt je schuldig aan de wet Mulder =-) Foei!
>>
> En toch, hij vaart er wel bij?

Nee, dat is een vaarbewijs!
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 0:1915-3-12 00:19 Nr:245444
Volg auteur > Van: Piet Opwaarderen Re:245442
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
Nou kan ik me heel erg vergissen -het is al weer een aantal jaar geleden da'k em gezien heb - maar als ik me goed herinner rijdt de beste man in een zo'n grote asociale Hummer die mogelijk bekend staat als landbouwvoertuig waar je dus helemaal geen rijbewijs voor nodig hebt.. ?? -D

Piet

Waar zit de logica in een dier laten doen wat je
wil door middel van een voortdurend afleren
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 0:2015-3-12 00:20 Nr:245445
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245437
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
nescio schreef op woensdag 14 maart 2012, 23:04:

> @ e m Kraak:
> Nou met jouw zou ik wel eens een borrel willen drinken en dan urenlang
> beppen over paarden en trailers en verkeerspliesies $1
>
> Maar om even op dat rijbewijs terug te komen wat je niet hebt...je rijdt
> dan onverzekerd rond en maakt je schuldig aan de wet Mulder =-) Foei!

Niks foei neee
Pas op of ik klaag je aan voor smaad! :-P

Het ligt heel simpel hoor. Ik bestuur een agrarische versie van Unimog. Ongeschikt voor lange afstanden, maar dat vind ik van veetrailers ook. Bevalt al jaren prima voor streekvervoer plus alle voorkomende werkzaamheden, de laatste tijd wat minder omdat de diesel zo duur geworden is en een 6-liter 115pk niet zuinig doet. Kijk maar eens rond op de mercedes websites ;-)
Dat valt dus onder agrarisch verkeer, wat anders is dan langzaamverkeer. Op zich zou je dito wat voor voertuig "agrarisch" kunnen maken ware het niet dat de gemiddelde snelverkeermotoren er ongeschikt voor zijn, je moet er bijv. een mega radiator aan hangen, etc. Maar met bijv. een hummer kom je ook een heel eind :-D
Er zijn legio rechtszaken over geweest, met uiteenlopende uitspraken tegen boeren die bijv. een truck voor de strowagens zetten. Unimog levert echter versies die vanaf fabriek "agrarisch" zijn zodat er geen twijfel mogelijk is ;-)

> Wat betreft het tussenschot verhaal
[knip]
> Het blijft daarom dus handig om steeds naar je paard te kijken en te leren
> wat hij fijn vindt of niet.

Tuurlijk.
Het belangrijkste uit mijn argumenten was nmm echter dat tussenschotten, mits degelijk, werkzaam zijn tegen het "schuiven van de lading". Dat gebeurt met levende have nog veel makkelijker dan met kratten o.i.d. Daar is ooit een carnavalsliedje op van toepassing geweest... van voor naar achter, van links naar rechts... ik heb gevolgen daarvan gezien en geloof me dat het geen fijne kijk is.
Om dito reden bij vervoer van 1 paard in een 2-paards ruimte je paard altijd links zetten. Liefst in het midden maar dat kan bij de meeste karren niet.
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 0:5515-3-12 00:55 Nr:245446
Volg auteur > Van: Ans Jondral Opwaarderen Re:245417
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur
Ans Jondral
Heffen
België

Jarig op 4-1

3082 berichten
sinds 1-10-2004
e m kraak schreef op woensdag 14 maart 2012, 15:23:

> geinig he?
> niet helemaal goed geformuleerd trouwens, als er maar hengsten en merries
> in staan zou er ook wel een ruin tussen mogen maar dus niet een ruin of
> ruinen alleen. en het is wel spijkers op laag verkeerswetwater zoeken
> hoor... maar ik ben in de loop der jaren natuurlijk wel eens aangehouden
> door nieuwsgierige pliesies en ken dit stukje wet toevallig vrij goed.

Omdat je zelf geen ruinen hebt? :-S En het alleen voor eigen vervoer mag gebruiken?
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 2:5315-3-12 02:53 Nr:245452
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245446
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Ans Jondral schreef op donderdag 15 maart 2012, 0:55:

> Omdat je zelf geen ruinen hebt? :-S En het alleen voor eigen vervoer mag
> gebruiken?

Nope. Ruinen zijn nogal ongeschikt voor fokkerij en daarom niet agrarisch maar "sport".
Je leest nu onderwerp "verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
59 berichten
Pagina 2½ van 4
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact