InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
55 berichten
Pagina 2 van 4
Je leest nu onderwerp "Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens"
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 17:3712-7-11 17:37 Nr:233165
Volg auteur > Van: Marianne Gomes Opwaarderen Re:233107
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur
Marianne Gomes
Shangri La


601 berichten
sinds 4-10-2010
Maria Delavega schreef op maandag 11 juli 2011, 10:01:

> Marianne, zijn de paarden in Bulgarije daar nog geen chaos en lawaai
> gewoon? In Roemenië lopen ze op hun gemakje tussen de voorbij razende
> camions met hout op en kijken niet eens op van gek claxonnerende auto's.
> Ideaal om een paard bompraaf te maken daar :-D
> Welk soort paarden heb je daar lopen?

Ik zal foto's maken van ze allemaal, maar de meeste zijn Albaniers, zoals Maya.

Alisia is een Lipizaner.

Rob heeft het een beetje uitgelegd. Omdat de paarden dus zoveel vrijheid hebben en de routes ook alleen lopen, weten ze het meteen als er iets veranderd in de wei. een nieuwe plastic zak weggewaaid van een of andere illegale vuil dumping (dit is Bulgarije) daar zijn ze meteen wantrouwig of nieuwsgierig op. Zij kennen hun weides door en door. Rob zelf weet vaak niet of die zak of plastic fles of iets andsers er wel of niet was, zij wel.

Alisia, Privas en Goran zijn absoluut verkeersmak gemaakt, zeker met hun verleden. Roscoe .. is hier geboren en getogen en kent alleen dit vrije leven, ik zal eens vragen wat Rob precies gedaan heeft. Maya is tot op zekere hoogte verkeersmak. Je moet niet vergeten dat zij b.v. 5 jaar in bardo heeft gewoont, in de wei heeft gestaan en af en toe een auto zag. Dus toen die de eerste keer een toeterende houtvrachtwagen tegenkwam ging ze er met karretje en eigenaar vandoor - dwars de wei door ... =-)

Ze zijn gewend aan wilde zwijnen die voor hun uit een bos springen - maar het is niet zozeer het paard dat van die Turkse toeteraars schrikt - het is vaak de ruiter -met alle gevolgen van dien. Bange ruiter - paard dat denkt - O le le - ruiter gaat rare fratsen uithalen en ja...

Rob is niet helemaal gek natuurlijk met onervaren ruiters neemt hij andere paden dan met zg ervaren ruiters - en daar ligt het probleem soms zegt hij - dat de ruiter heel ervaren overkomt en dan toch ineens schrikt en rare dingen doet als er zo'n vrachtwagen situatie is - ik probeer hem ervan te overtuigen dat bitloos in zo'n situatie absoluut beter is - hij gaat het nu testen.

Zijn vrouw rijdt al 35 jaar en hij zo'n 30 dus het is tijd voor iets nieuws denk ik.

Maar zeker de Bulgaarse ruiter die alleen gewend is om op de manege in de bak te rijden moet je stevig in de gaten houden.

Ik heb hem schuimpie laten zien, hij gaat een Cook en een sidepull kopen dan besluiten wat voor ons werkt. Maya wordt absoluut bitloos gereden. Dat bit hoeft er voor mij nooit meer in. Ik heb geduld. En werkelijk het is echt te heet om op een paard te zitten nu.

Veel plezier in Roemenie

Groetjes Marianne
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 20:5212-7-11 20:52 Nr:233176
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233164
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Marianne Gomes schreef :
>
> Verzekering - Is er verschil in met bit rijden of zonder bit rijden in
> verzekeringen????

Nee, er is voor zover ik weet geen verschil, ondanks wat bitloos tegenstanders dan ook proberen te beweren. Ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Het enige wat telde is dat onze instructeurs gecertificeerd moeten zijn op de buitenritten. Er werd zelfs niet over hoofdbescherming gesproken (hoewel dat van mijzelf uit wel verplicht is).

> Hij gaat in ieder geval een aantal verschillende bitloze halsters
> aanschaffen en ze met zijn vrouw uittesten. Ik ga daar grijnzend bij staan
> denk ik.

Gewoon rijden! :-D
Gisteren is mijn nieuwe Criollo Rubio gearriveerd en vandaag ben ik samen met hem even een kort buitenritje gaan doen, zijn Heras Hekwerk gewoon vervangen door een sidepull. Snapte het binnen een minuut dat halshouden zonder bit precies dezelfde moest zijn als met bit. :-M

> Hij heeft al toegestemd dat ervaren bitloze ruiters van harte welkom zijn.

Er zijn heel weinig ervaren bitloze rijders omdat op maneges nog steeds met die rot-dingen gereden wordt. Dus als hij het daarvan moet hebben zal-ie het niet druk krijgen vrees ik. Wat hij beter kan doen is zelf die keuze maken en zijn filosofie daarop aanpassen. Dat schept duidelijkheid en een beter werkklimaat voor zijn collega's, de paarden. :-*

Fijn dat jij je zo inzet hiervoor! YES!

Groet, Pien
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 20:5812-7-11 20:58 Nr:233177
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233176
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Grinn! Spirithorses schreef :
Snapte het binnen een minuut dat halshouden
> zonder bit precies dezelfde moest zijn als met bit. :-M
>

HalThouden was het natuurlijk. Ben in deze fase in z'n leven nog niet bezig met halShouden....

Maargoed, als een 6 jaar jonge Criollo-met-temperament van het ene op het andere moment kan overstappen op bitloos kan een doorgewinterd buitenrittenpaard het zéker.... duim

Groet, Pien
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 21:0112-7-11 21:01 Nr:233178
Volg auteur > Van: Alegria Opwaarderen Re:233176
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Alegria
Homepage
Frasselt
Duitsland

Jarig op 2-6

315 berichten
sinds 21-2-2008
Spirithorses schreef op dinsdag 12 juli 2011, 20:52:

> Marianne Gomes schreef :
>>
>> Verzekering - Is er verschil in met bit rijden of zonder bit rijden in
>> verzekeringen????
>
> Nee, er is voor zover ik weet geen verschil, ondanks wat bitloos
> tegenstanders dan ook proberen te beweren. Ik heb een
> bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Het enige wat telde is dat onze
> instructeurs gecertificeerd moeten zijn op de buitenritten. Er werd zelfs
> niet over hoofdbescherming gesproken (hoewel dat van mijzelf uit wel
> verplicht is).
>
In Duitsland moet je je paarden zelf ook verzekeren tegen aansprakelijkheid, hier dekt niet iedere verzekering bitloos rijden. Inmiddels wel veel en die vermelden het dan ook in hun voorwaarden, maar het is nog niet vanzelfsprekend hier. Dit was een van de voorwaarden waar ik mijn verzekering op heb uitgekozen, ik doe ook buitenritten en lessen met vreemde ruiters.
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 21:0512-7-11 21:05 Nr:233180
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233178
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Alegria schreef op dinsdag 12 juli 2011, 21:01:

> Spirithorses schreef op dinsdag 12 juli 2011, 20:52:
>
>> Marianne Gomes schreef :

> Inmiddels wel veel en die vermelden het dan ook in hun voorwaarden, maar
> het is nog niet vanzelfsprekend hier. Dit was een van de voorwaarden waar
> ik mijn verzekering op heb uitgekozen, ik doe ook buitenritten en lessen
> met vreemde ruiters.

Per paard? Dus als je 30 lespaarden hebt moet je voor elk paard een aparte verzekering erbij?
Da's toch niet te betalen....?!
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 21:1612-7-11 21:16 Nr:233183
Volg auteur > Van: Alegria Opwaarderen Re:233180
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Alegria
Homepage
Frasselt
Duitsland

Jarig op 2-6

315 berichten
sinds 21-2-2008

Ja per paard, ik neem aan dat ze voor grotere bedrijven wel speciale pakketten hebben. Er zit dus ook verschil in of je je paard als privepaard verzekert, of voor verhuur en lessen, en dan heb je ook nog de fokpaarden, weidemaatjes, opfokpaarden etc. Zijn allemaal verschillende verzekeringen voor.
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 21:2112-7-11 21:21 Nr:233185
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233183
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Alegria schreef op dinsdag 12 juli 2011, 21:16:

>
> Ja per paard, ik neem aan dat ze voor grotere bedrijven wel speciale
> pakketten hebben. Er zit dus ook verschil in of je je paard als privepaard
> verzekert, of voor verhuur en lessen, en dan heb je ook nog de fokpaarden,
> weidemaatjes, opfokpaarden etc. Zijn allemaal verschillende verzekeringen
> voor.

Ik neem aan dat die dan toch niet verplicht zijn bij weidepaarden, opfok, etc?
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 21:2612-7-11 21:26 Nr:233187
Volg auteur > Van: Alegria Opwaarderen Re:233185
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Alegria
Homepage
Frasselt
Duitsland

Jarig op 2-6

315 berichten
sinds 21-2-2008

Jawel dus, want als die uitbreken, iemand verwonden etc. moeten ze natuurlijk verzekerd zijn. De verzekering kan ook eisen stellen aan de omheining etc.

Geeltje, mijn palomino was tijdens het hoeven uitkrabben op de voet van een vriendin gaan staan, zij verzorde en reed hem een paar keer in de week. Dit begon met een zware kneuzing en dikke blauwe voet en eindigde in het ziekenhuis voor een operatie omdat er een ontsteking bij kwam, het eerste wat de (Duitse) ziektekostenverzekering vroeg was van wie het paard was.
Volg datum > Datum: dinsdag 12 juli 2011, 21:2912-7-11 21:29 Nr:233189
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233187
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Alegria schreef op dinsdag 12 juli 2011, 21:26:

>
> Jawel dus, want als die uitbreken, iemand verwonden etc. moeten ze
> natuurlijk verzekerd zijn. De verzekering kan ook eisen stellen aan de
> omheining etc.
>
> Geeltje, mijn palomino was tijdens het hoeven uitkrabben op de voet van
> een vriendin gaan staan, zij verzorde en reed hem een paar keer in de
> week. Dit begon met een zware kneuzing en dikke blauwe voet en eindigde in
> het ziekenhuis voor een operatie omdat er een ontsteking bij kwam, het
> eerste wat de (Duitse) ziektekostenverzekering vroeg was van wie het paard
> was.

Oiei, die gaan dan dus een stuk verder dan hier.
Maar geen slapende honden wakker maken.... :-M
Volg datum > Datum: woensdag 13 juli 2011, 7:3513-7-11 07:35 Nr:233217
Volg auteur > Van: Stephanie Pots Opwaarderen Re:233057
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur
Stephanie Pots
Nederland


454 berichten
sinds 27-2-2010

Word tijdelijk ook Turk. Neem een vrachtwagen, ga er in zitten, rijd richting de paarden en ga uit je dak.

Eigenlijk is het beste: met zijn tweeen, eentje is de Turk, ander heeft de snoepies. Bij rustig gedrag na Turkse uitspatting, snoepie.

Regelmatig doen.

:-D
Volg datum > Datum: woensdag 13 juli 2011, 11:3813-7-11 11:38 Nr:233218
Volg auteur > Van: Martina Opwaarderen Re:233180
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Martina
Hocheifel
Duitsland

Jarig op 16-11

2894 berichten
sinds 30-7-2007
>>
>> In Duitsland moet je je paarden zelf ook verzekeren tegen
>> aansprakelijkheid, hier dekt niet iedere verzekering bitloos rijden.
>> Inmiddels wel veel en die vermelden het dan ook in hun voorwaarden, maar
>> het is nog niet vanzelfsprekend hier. Dit was een van de voorwaarden waar
>> ik mijn verzekering op heb uitgekozen, ik doe ook buitenritten en lessen
>> met vreemde ruiters.
>
> Per paard? Dus als je 30 lespaarden hebt moet je voor elk paard een aparte
> verzekering erbij?
> Da's toch niet te betalen....?!
Het verschilt per verzekering. Sommige vragen 1 bedrag en dan maakt de hoeveelheid paarden niet uit. De Landwirtschaftliche verzekering doet dat bv zo (speciaal voor fokkers of andere bedrijven dan dus). En inderdaad moet je goed kijken in de voorwaarden of bitloos ook verzekerd is. Daar heb ik ook op geselecteerd hier, en de prijs natuurlijk :-)
Andere verzekeraars vragen weer steeds minder naar mate het aantal paarden meer worden.
Volg datum > Datum: donderdag 14 juli 2011, 15:4114-7-11 15:41 Nr:233267
Volg auteur > Van: Marianne Gomes Opwaarderen Re:233073
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur
Marianne Gomes
Shangri La


601 berichten
sinds 4-10-2010
Peter Donck schreef op zondag 10 juli 2011, 16:04:


> de oplossing ligt niet in bit of géén bit,
> maar gezien het toeristenvee, gewoon in conditionering van de paarden,
> dwz, hoe meer ze geconfronteerd worden met de Turks transportidioten en
> hun debiele uitingen van feestvreugde
> én daarbij doorkrijgen dat het veilig is zolang ze niet zonder
> leidpaard-eerst de weg opgaan, hoe gewoner ze het zullen vinden.....
> maar daar is natuurlijk wel een beetje werk aan hé, opbouwen voor de
> massas toestromen ipv op je luie reet blijven liggen tot ze daar zijn en
> dan denken dat je er met een bit in te duwen veiligheid op monteert .....

Ja - ik moet toegeven dat ik het bewijs wel kan zien dat hier een hoop waarheid in kan zitten...

De kudde in de natuur met hun vrijheid laten is heeeeeel makkelijk paarden houden, maar als ze daarmee de zekere veiligheidsnormen verliezen dan moet je dat wel weer even trainen .. En als de paarden op een bepaalde manier op de eigenaar reageren hoeft dat nog niet te betekenen dat ze dat op iedereen zo doen. Daar heb je helemaal gelijk in.

En ik ben het met iedereen eens, als je er dan een bit in hangt wordt het alleen maar slechter. Rob gaat zichzelf wel overtuigen.
Volg datum > Datum: donderdag 14 juli 2011, 15:4914-7-11 15:49 Nr:233269
Volg auteur > Van: Marianne Gomes Opwaarderen Re:233176
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur
Marianne Gomes
Shangri La


601 berichten
sinds 4-10-2010
Spirithorses schreef op dinsdag 12 juli 2011, 20:52:

> Nee, er is voor zover ik weet geen verschil, ondanks wat bitloos
> tegenstanders dan ook proberen te beweren. Ik heb een
> bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Dank je Pien. We gaan het uitzoeken. Het wordt toch waarschijnlijk een disclaimer omdat men in Bulgarije denkt dat met bit rijden de norm is. dus als er iets gebeurd en het paard is bitloos dan hebben ze ineens allemaal eurosigns in hun ogen, en ligt de fout bij bitloos nooit bij hun natuurlijk.

> Er zijn heel weinig ervaren bitloze rijders omdat op maneges nog steeds
> met die rot-dingen gereden wordt.
Dat is interessant...

Dus als hij het daarvan moet hebben
> zal-ie het niet druk krijgen vrees ik. Wat hij beter kan doen is zelf
> die keuze maken en zijn filosofie daarop aanpassen. Dat schept
> duidelijkheid en een beter werkklimaat voor zijn collega's, de paarden.
> :-*

Ik werk eraan, maar eerst de baas over dam....

> Fijn dat jij je zo inzet hiervoor! YES!

Als het me lukt en ik heb enig talent voor dat paardrijden dan geef ik mezelf zo'n wijze veiligheids hoed van jou kado. Heb ik dan wel verdiend denk ik. Grinn! Heb zo'n Harry's ding maar toch niet helemaal mijn stijl .... 8-S

Groetjes Marianne
Volg datum > Datum: donderdag 14 juli 2011, 21:2114-7-11 21:21 Nr:233279
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:233267
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Marianne Gomes schreef op donderdag 14 juli 2011, 15:41:

> De kudde in de natuur met hun vrijheid laten is heeeeeel makkelijk paarden
> houden, maar als ze daarmee de zekere veiligheidsnormen verliezen dan moet
> je dat wel weer even trainen .. En als de paarden op een bepaalde manier
> op de eigenaar reageren hoeft dat nog niet te betekenen dat ze dat op
> iedereen zo doen. Daar heb je helemaal gelijk in.

paarden in groep/kudde reageren nog veel meer op elkaar dan op die beulzakken die erbovenop gestapeld werden (detoeristendus !), daarom heb je een stabiele groep nodig waarbinnen je vooral de hierarchie/rangorde MOET respekteren, het koppaard is daarbij onvoorstelbaar belangerijk, vraag maar aan Pien-héPien-ja! Peertje !
Als die géén kik geeft, doorstapt, niet aarzelt, niet panikeert en de volgende doet dat ook niet, dan krijg je vanzelf wel rust en gelijkmoedigheid,
dus voor die toeristen er zijn moet Rob op stap met zijn koppaard langs de turkse toeterende truckers, en dan de groep opbouwen, paarden zoeken altijd veiligheid bij elkaar, als er eentje vandoor gaat, blijf dan staan, beest komt wel terug (als het zich tenminste veilig voelt in die groep, vandaar weer het belang van die hechte groep ....
Volg datum > Datum: donderdag 14 juli 2011, 21:3414-7-11 21:34 Nr:233283
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:233279
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Peter Donck schreef op donderdag 14 juli 2011, 21:21:

> Marianne Gomes schreef op donderdag 14 juli 2011, 15:41:
>
>> De kudde in de natuur met hun vrijheid laten is heeeeeel makkelijk paarden

> turkse toeterende truckers, en dan de groep opbouwen, paarden zoeken
> altijd veiligheid bij elkaar, als er eentje vandoor gaat, blijf dan staan,
> beest komt wel terug (als het zich tenminste veilig voelt in die groep,
> vandaar weer het belang van die hechte groep ....

Enzo is het maar net.
Rob moet samen met z'n paard die %#@$ toeristen leiden. Zij zijn het team en de rest zal hen volgen dus het belang van het supercoole paard is heel groot.
Bitloos, zweeploos, sporenloos en het paard moet voor hem door het vuur gaan.

(inderdaad zoals mijn Rubio, Peter, wat heb ik een lol aan deze heerlijke knol!) :-D

Groet, Pien
Je leest nu onderwerp "Bit -Bitloos en 5 Turkse Vrachtwagens"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
55 berichten
Pagina 2 van 4
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact