InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 367½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 15:2314-3-12 15:23 Nr:245417
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245337
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
nescio schreef op dinsdag 13 maart 2012, 9:10:

> Om jou vraagstuk überhaupt op te kunnen lossen moet ik eerst weten wat
> voor "rijbewijs" je hebt

geen, gaf ik al aan

> en wat voor "soort" voertuig je bestuurd.

Bestuurt is met een t :-P en da's nou net het raadseltje $1

> Moet haast wel een bijzondere combinatie zijn aangezien je er geen ruinen
> mee mag vervoeren maar wel hengsten en merries... 8-

geinig he?
niet helemaal goed geformuleerd trouwens, als er maar hengsten en merries in staan zou er ook wel een ruin tussen mogen maar dus niet een ruin of ruinen alleen. en het is wel spijkers op laag verkeerswetwater zoeken hoor... maar ik ben in de loop der jaren natuurlijk wel eens aangehouden door nieuwsgierige pliesies en ken dit stukje wet toevallig vrij goed.

> Maar om dan ook nog even on-topic te blijven: vervoer je meerdere dieren
> met deze combinatie en vervoer je ze dan zonder tussenschot?

Zoals ik in eerdere post aangaf moet nmm ieder paard zoveel mogelijk solide steun krijgen, of dat nu van een tussenschot komt of van een buizenframe. Whatever. Probeer zelf maar eens in zo'n rijdende trailer zonder steun overeind te blijven.
1 paard in een veel te ruime trailer is nmm niet diervriendelijk, want paard zwabbert alle kanten op en zoals door anderen aangegeven vinden ze dan wel manieren, door in een hoek te leunen bijv. om meer steun te krijgen maar comfortabel en optimaal veilig is dat niet.
Bij meerdere dieren, zonder tussenschotten of andere solide scheiding, zullen die tegen elkaar komen te leunen waardoor de totale cumulatieve massa lading wel heel erg gaat zwabberen. Niet alleen lijkt mij dat onplezierig voor het paard dat aan het eind van de rij staat, maar ook levensgevaarlijk voor de contructie van het vervoermiddel dat die krachten moet opvangen.
Een ander aspect is natuurlijk wel dat de oude 1-paards trailers veel te smal en daardoor te instabiel waren t.o.v. de hoogte.
Het zou iedereen zo veel inzicht geven als je zelf een rit in een veetrailer maakt.
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 15:3914-3-12 15:39 Nr:245418
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245376
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paard aanleren te vertragen en stoppen, hoe? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Spirithorses schreef op dinsdag 13 maart 2012, 16:13:

> Wil je het nu ook eens loslaten op het 'wil-niet-stoppen'-principe?

Wat is dat voor een principe?

> En dan vanaf het begin. ;-)

Wat wil je nou precies lezen?
"WIL NIET!" is een conflict.
Conflict hantering is iets heel anders dan (concepten) leren. Voor succesvol conflict oplossen moet je meestal de achterliggende oorzaken aanvatten, niet de "knokpartij" zelf.
Ik geloof niet in verreweg de meeste "conflicten" tussen paarden en hun mensen. Sterker nog, de meeste peerdjeluu hebben denk ik nog nooit een paard meegemaakt dat echt boos en van WIL IK NIET deed. Ze zouden zich dood schrikken en nooit meer in de buurt van zo'n groot eng gevaarlijk beest durven komen. De paarden die "niet luisteren" en "in verzet" gaan zijn zover ik waargenomen heb vooral wanhopig omdat ze zich machteloos voelen en er geen barst van snappen.
Paarden zeggen onder elkaar ook niet zo heel vaak, maar toch veel vaker "wil ik niet" in diverse gradaties van ernst; om te oefenen zou iedereen zich kunnen inbeelden dat je het paard bent waar dat "wil niet" tegen gezegd wordt Grinn!
Wat ik echter van "wil niet stoppen" heb meegemaakt en gezien door de jaren heen, is geen conflict maar een geweldig hiaat in communicatie en belering. Gewoon opnieuw proberen. Dat kan, want het is iets dat je altijd helemaal opnieuw kunt doen, maar blijven doordrammen en modderen op een punt van "geen succes" is niet verstandig noch succesvol.
Volg datum > Datum: woensdag 14 maart 2012, 16:4114-3-12 16:41 Nr:245420
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245419
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Paard aanleren te vertragen en stoppen, hoe? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op woensdag 14 maart 2012, 16:00:

> Training is simple, but not easy.
>
> Even very complex, complicated tasks can be broken down into simple stages
> and simple component skills.
>
> Bob Bailey

Met alle respect voor Bailey, maar wat hem gevraagd werd en waar hij mee bezig was, was toch vooral training oftewel het cultiveren van gewenst gedrag. Dat lukt prima met behavioristische bekrachtiging, en later werd van daaruit "clicker" uitgevonden. Toch is nmm trainen iets anders dan (be)leren.

Training zegt nog steeds niets over het al dan niet begrijpen van het bij de "proefpersoon" veroorzaakte gedrag door die proefpersoon, laat staan een bewust begrijpen. Dat is waar ik de laatste jaren vooral in geïnteresseerd en mee bezig ben.

De essentie is het verschil tussen kunnen en kennen.
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 0:2015-3-12 00:20 Nr:245445
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245437
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
nescio schreef op woensdag 14 maart 2012, 23:04:

> @ e m Kraak:
> Nou met jouw zou ik wel eens een borrel willen drinken en dan urenlang
> beppen over paarden en trailers en verkeerspliesies $1
>
> Maar om even op dat rijbewijs terug te komen wat je niet hebt...je rijdt
> dan onverzekerd rond en maakt je schuldig aan de wet Mulder =-) Foei!

Niks foei neee
Pas op of ik klaag je aan voor smaad! :-P

Het ligt heel simpel hoor. Ik bestuur een agrarische versie van Unimog. Ongeschikt voor lange afstanden, maar dat vind ik van veetrailers ook. Bevalt al jaren prima voor streekvervoer plus alle voorkomende werkzaamheden, de laatste tijd wat minder omdat de diesel zo duur geworden is en een 6-liter 115pk niet zuinig doet. Kijk maar eens rond op de mercedes websites ;-)
Dat valt dus onder agrarisch verkeer, wat anders is dan langzaamverkeer. Op zich zou je dito wat voor voertuig "agrarisch" kunnen maken ware het niet dat de gemiddelde snelverkeermotoren er ongeschikt voor zijn, je moet er bijv. een mega radiator aan hangen, etc. Maar met bijv. een hummer kom je ook een heel eind :-D
Er zijn legio rechtszaken over geweest, met uiteenlopende uitspraken tegen boeren die bijv. een truck voor de strowagens zetten. Unimog levert echter versies die vanaf fabriek "agrarisch" zijn zodat er geen twijfel mogelijk is ;-)

> Wat betreft het tussenschot verhaal
[knip]
> Het blijft daarom dus handig om steeds naar je paard te kijken en te leren
> wat hij fijn vindt of niet.

Tuurlijk.
Het belangrijkste uit mijn argumenten was nmm echter dat tussenschotten, mits degelijk, werkzaam zijn tegen het "schuiven van de lading". Dat gebeurt met levende have nog veel makkelijker dan met kratten o.i.d. Daar is ooit een carnavalsliedje op van toepassing geweest... van voor naar achter, van links naar rechts... ik heb gevolgen daarvan gezien en geloof me dat het geen fijne kijk is.
Om dito reden bij vervoer van 1 paard in een 2-paards ruimte je paard altijd links zetten. Liefst in het midden maar dat kan bij de meeste karren niet.
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 2:5315-3-12 02:53 Nr:245452
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245446
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Ans Jondral schreef op donderdag 15 maart 2012, 0:55:

> Omdat je zelf geen ruinen hebt? :-S En het alleen voor eigen vervoer mag
> gebruiken?

Nope. Ruinen zijn nogal ongeschikt voor fokkerij en daarom niet agrarisch maar "sport".
Volg datum > Datum: donderdag 15 maart 2012, 15:3415-3-12 15:34 Nr:245466
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:245464
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: verschil 1 1/2 of 2 paardstrailer Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op donderdag 15 maart 2012, 11:50:

> e m kraak schreef op donderdag 15 maart 2012, 0:20:
>
>> Het ligt heel simpel hoor. Ik bestuur een agrarische versie van Unimog.
>
> Was er ook niet zoiets dat die dingen in twee smaken zijn: versies met
> alleen lage versnellingen die inderdaad dan als "trekker" gelden, en
> versies die ook hoge versnellingen hebben maar dan als "vrachtwagen"
> gelden en waarvoor je dus een rijbewijs moet hebben?

Dat ligt niet aan de brug/versnellingen. Er hebben inderdaad ook veel mogs als vrachtwagen gereden, en nog. Het leger had de 404s, op benzine uiteraard zoals alle legerspul. Ik heb een 416agra, de allerbeste van het oldtimerspul.
Een agrarisch voertuig heeft geen expliciet bedoelde mechanische snelheidsbeperking, alleen de EU bepaalde snelheidslimiet geldt zover ik weet. Als je je daar niet aan houdt zou je een bekeuring voor te hard rijden kunnen krijgen, dat is me ook wel eens overkomen maar da's al heel lang geleden....
Ik zag op (de Nederlandse) wikipedia een fout trouwens (dat er geen agramogs meer gemaakt zouden worden. Dat is volgens mij onjuist. Wel mogelijk dat ze niet meer in NL geïmporteerd worden maar de nieuwe U20 kun je volgens mij zo bestellen bij mercedes-benz.de met alle aftakassen, hydrauliek en zooi wat je maar wenst erop en eraan. Als ergens "mercedes" op staat moet je sowieso niet in NL zijn want dan betaal je je scheel. NL importeur is waardeloos maar de Duitse service vind ik fenomenaal!).

> En was het ook niet zo dat er in het verleden versies met hoge
> versnellingen in het register zijn opgenomen als agrarisch vervoermidden
> terwijl het eigenlijk gewoon vrachtwagens zijn?
> En was jij nou net niet iemand die "toevallig" zo'n ding in bezit heeft
> wat eigenlijk een vrachtwagen is maar die geregistreerd staat als
> "tractor" en waarmee je legaal zonder rijbewijs met 80Km/h over de
> openbare weg mee kunt rondcrossen?

Nee zo zit het niet. Ik mag even snel als iedere andere tractor. Maar jij schrijft KUNT en ja, het zou wel kunnen maar ik ben geen snelheidsfetisjist en legaal toegestaan zou dat niet zijn.
Het zijn ook geen "gewone" vrachtwagens, maar 4-wiel aangedreven all-terrain alleskunners, differentieelsper, dubbel hydrauliek, laag- en hoogtoerige aftakas, etc., je kunt het zo gek niet bedenken of het zit eraan. Ik heb wel eens een gewone vrachtwagen van de NS vlot getrokken, die jongens zaten in zak en as dat ze zich vastgereden hadden hier in de middle of nowhere $1
Die type 404 leger uitvoering was en is wel een gewone vrachtwagen.

> Of heb ik dit allemaal gedroomd of ben ik in de war met iemand anders?

Kan. Ik heb het allemaal geleerd van een boer dus die weten dat ook allemaal.

>> de laatste tijd wat minder omdat de diesel zo duur geworden
>> is en een 6-liter 115pk niet zuinig doet.
>
> Diesel???? =-) Je rijdt hoop ik toch al lang op zelfgestookte bio-diesel
> of afgewerkt frituurvet?

Nee is de moeite van al het gedoe me niet waard, ik haal wel een paar liter rode peut op. Ik rij niet veel meer, kom haast nergens. Mijn waarnemingenprojectje in de Oostvaardersplassen heb ik beëindigd. Het is veel te fijn in mijn ivoren toren op de hoge berg met mijn poownietjes ;-)
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 367½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact