Christel Provaas schreef op dinsdag 20 april 2010, 14:13:
>
hoi Christel bedankt voor je antwoordt.
> Als ze aanvankelijk hard gaat omdat ze energie kwijt moet, zou ik haar
> eerst vrije beweging aan de longe of whatever geven alvorens op te stappen.
> Als ze niet om die reden hard gaat, zou ik ogenblikkelijk duidelijk maken
> dat je toch heus een laag tempo wil. Je laat haar anders teveel aan haar
> lot over. Zulke bezige bijtjes zoeken sturing, bevestiging, opdrachten,
> contact, interactie. Als jij eerst minutenlang vrijblijvend gaat
> rondscheuren zonder teugelcontact, zeg je tegen haar: "zoek het maar uit,
> straks gaan we weer praten als jij zover bent, ik wacht wel". Het is dan
> voor haar absoluut niet duidelijk wat je van haar wil, je stelt je dan te
> afwachtend en dus onduidelijk op.
>
Het filmpje is trouwens al een paar weken oud en het gaat nu al beter. Wat ik doe met rijden is dat ik Kiyasa altijd eerst laat stappen, zo'n 5 minuten. Dan laat ik haar slangevoltes, voltes en zelf bedachte figuren lopen tussen stoelen balkjes of tonnen. Dan houd ik ook meerdere keren halt en moet ze achterwaarts. Kiyasa is dan meestal heel relax en op mij gericht.
Daarna ga ik draven en dan wordt mevrouw wakker en bedenkt ze of ze wel of niet gaat meewerken. Wat ik dan met haar doe is slalommen tussen de stoelen. draven over de balkjes, achtjes, voltes enz. Dan probeert ze soms om zo hard mogelijk te slalommen en als ze een goede dag heeft versneld ze niet en werkt ze keurig mee.
Ik sluit tegenwoordig af met galop. als ze een lange zijde van de bak heeft gegaloppeerd zeg ik: en ho, en dat stopt ze direct. Dan stijg ik af en doe nog wat leuks met haar bijv. een wandeling. Kiyasa vind galopperen in de bak nog moeilijk.
Ik ben nu aan de hand meer aan het oefenen om Kiyasa voorwaarts neerwaarts te laten lopen. Dit heb ik met clikkeren verder aangeleerd door stappen en kalm te combineren. Als ze nu met een weggedrukte rug loopt zeg ik: kalm, en ze laat haar hoofd zakken zonder direct te stoppen. Nu nog oefenen onder het zadel.