InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
135 berichten
Pagina 6½ van 9
Je leest nu onderwerp "Vraag aan de landcruiser kenners."
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:5818-1-10 16:58 Nr:188232
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188225
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:

> Hier zo'n verhaal,
> Wij hebben de 2 paard trailer van 2000kg naar 1700 kg veranderd
> op papier.

> rijden,,,, gewoon veel oefenen op een afgelegen parkeerplaats
> oid, en achter uit rijden, en achteruit bochtjes rijden, nog
> leuk ook!
> Anita

maar als je langs de weg dan toch gewogen wordt dan hang je
want je volgeladen trailer zal al snel meer dan 1800kg wegen ....
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:0318-1-10 17:03 Nr:188234
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188227
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:42:

> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 16:39:
>
>> mijn dubbele trailer weegt 800kg, Humbaur
>> Atec weegt ook zoweinig, zo'n dure duits of overprijsde brit
>> weegt natuurlijk meer
>
> Doet er niet toe. Wat is het totaalgewicht? Dus eigen gewicht
> PLUS laadvermogen? Dat is wat voor de Nederlandse wet telt.

doet er wel toe, je startgewicht (leeggewicht trailer) is anders
gewicht van je paarden is hetzelfde
van de ene trailer zal de MTMT lager zijn dan van de andere
dus speelt het wel een rol
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:0918-1-10 17:09 Nr:188235
Volg auteur > Van: Els Kleverlaan Opwaarderen Re:188229
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Els Kleverlaan
Heerhugowaard
Nederland

Jarig op 23-2

2224 berichten
sinds 17-10-2005
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:47:

> Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:
>
>> Scheeld een hoop geld voor het E bewijs, en met trailer

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Ik heb mijn E er ook nog gewoon bij gekregen :-) Dat is alleen bij de ouwetjes, zo...
Denk dat je zelf wel examen aan kunt vragen, je moet dan wel een regeling treffen met een lesbedrijf, die moeten immers auto en aanhanger leveren. Voorheen moest je trouwens altijd met een gestuurde (noem je dat een schamel?) aanhanger afrijden, maar dat is nu ook weer veranderd. Meeste mensen rijden immers met een caravan met één as of tandemstel in het midden.
Link waar je welk rijbewijs voor nodig hebt: http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=5&ved=0CCMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.verkeerenwaterstaat.nl%2FImages%2FAanhangwagens%2520(november%25202006)_tcm195-167664.pdf&rct=j&q=rijbewijs+be&ei=RoJUS4TXE4na-QbElJy5Cg&usg=AFQjCNEnNzLaIwSev91oBYjnLZXLPNj1-w

Met BE mag je trouwens ook met een zwaardere aanhanger achter een lichtere auto rijden, zolang het werkelijke gewicht niet meer is dan de auto mag trekken. In dat geval geldt niet de totaal toegestane massa van de aanhanger. Wij mochten met de lege trailer van 600 kg (toegestaan max. gewicht: 2000 kg) wel achter onze renault rijden, die max. 750 kg. mocht trekken. Iemand met alleen B mag dat niet. En zo mogen we ook met die trailer achter de subaru rijden die max. 1600 kg. mag trekken. En als ik één fjord op 500 kg. reken, zelfs met 2 fjorden er in. Maar dat lijkt me niet echt lekker rijden.

Het is best ingewikkeld, hoor, al die regeltjes,

Els.
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:1118-1-10 17:11 Nr:188236
Volg auteur > Van: Anita Cats Opwaarderen Re:188229
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
Anita Cats
Nederland


1379 berichten
sinds 1-7-2007
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:47:

> Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:
>
>> Scheeld een hoop geld voor het E bewijs, en met trailer

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Het veranderen naar een lager gewicht koste ong. 45 euro. Een rijbewijs halen kost belachelijk veel, ong. 400/500 euro.
Ik heb mijn E rijbewijs niet gehaald omdat ik het op deze manier, kwa gewicht heb kunnen oplossen.
En veel op een parkeerplaats geoefend.
Ik heb niet begrepen dat het zo moeilijk is om het gewicht weer terug te veranderen, kan het zo snel niet terug vinden.
Anita
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:1818-1-10 17:18 Nr:188240
Volg auteur > Van: Piet Opwaarderen Re:188235
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
Els Kleverlaan schreef op maandag 18 januari 2010, 17:09:

> Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:47:
>
>> Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:

>
> Het is best ingewikkeld, hoor, al die regeltjes,
>
> Els.

Bie ons heen cent te vee ee
Ik begin altijd met te kijken of ik ergens iets kan lenen, als dat niet lukt dan huur ik. Ik ben ook een BE er van nature...Welke regeltjes?
En hartstikke millieu vriendelijk :-)
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:2018-1-10 17:20 Nr:188241
Volg auteur > Van: Martina Opwaarderen Re:188229
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Martina
Hocheifel
Duitsland

Jarig op 16-11

2894 berichten
sinds 30-7-2007
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:47:

> Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:
>
>> Scheeld een hoop geld voor het E bewijs, en met trailer

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Volgens mij zijn er wel plekken waar je alleen examen mag doen, maar dat weet ik niet zeker. Je moet dan voor jezelf oefenen om te kunnen file parkeren met trailer en daarbij van achteren een laadkade tot 20cm naderen en de stoeprand tegelijk tot 30cm naderen. Je moet daarbij binnen 2 lijnen blijven en dit alles binnen een bepaalde tijd doen. Dat is waar je vooral voor oefent tijdens lessen. Je moet ook achteruit rijden in een rechte lijn en alleen af- en aankoppelen etc. Bij dat oefenen voor die laadkade werd mij geleerd tijdens de les dat als je stickertje X op de trailer op plek Y in je achteruitkijkspiegel zag je zo en zo ver je stuur naar links moet draaien blabla. Zeer onzinnig, je leert immers alleen dat kunstje op die plek met die combinatie. Op inzicht werd niet geoefend. Ik had geloof ik 6 lessen en dan examen. Het examen is in 2 delen; parkeeroefeningen op het terrein, en rijden in het verkeer met de aanhanger. Je slaagt of zakt voor de onderdelen apart. Het enige voordeel van de lessen was het 'truucje' om makkelijk recht achteruit te rijden, vond ik dan. Dat had ik tot dan toe ook nog nooit moeten doen en vond dat wel grappig. Wij moesten eerder de trailer altijd via een soort S-parcours voor ons huis parkeren. Dat kende ik wel, van toen ik zeg maar illegaal zonder rijbewijs reed...
Fileparkeren tot op blabla afstand met een op maat gemaakt truucje dat je maar in 1 situatie kan gebruiken vind ik onzinnig. X en Y zijn niet van toepassing op jouw combi... en op inzicht word je niet getraind. Achteruit insteken om te keren of zo doe je nooit bij de les maar wel in de praktijk. Dus wat heeft de les en het examen opgeleverd... een truucje voor ver recht achteruit rijden (wat je zelf ook wel kan verzinnen indien je dat zou moeten) en een stempel op een papiertje... zucht. Goedkoop is het niet.
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:2318-1-10 17:23 Nr:188243
Volg auteur > Van: Ans Jondral Opwaarderen Re:188234
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
Ans Jondral
Heffen
België

Jarig op 4-1

3082 berichten
sinds 1-10-2004
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 17:03:

> Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:42:
>
>> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 16:39:

> doet er wel toe, je startgewicht (leeggewicht trailer) is anders
> gewicht van je paarden is hetzelfde
> van de ene trailer zal de MTMT lager zijn dan van de andere
> dus speelt het wel een rol

Volgens mij zeggen jullie nu hetzelfde? :-S
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:2918-1-10 17:29 Nr:188244
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188241
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Martina schreef op maandag 18 januari 2010, 17:20:

> Volgens mij zijn er wel plekken waar je alleen examen mag doen,
> maar dat weet ik niet zeker. Je moet dan voor jezelf oefenen om
> te kunnen file parkeren met trailer en daarbij van achteren een
> laadkade tot 20cm naderen en de stoeprand tegelijk tot 30cm
> naderen. Je moet daarbij binnen 2 lijnen blijven en dit alles
> binnen een bepaalde tijd doen.

Leen van een of ander jongetje zijn skelter plus aanhanger (die grote dingen waar je ook nog als volwassene op past). Heerlijk oefenmateriaal. Heb eens met verbazing staan kijken hoe mijn zoontje die "trailer" achteruit overal op de cm doorheen wist te loodsen. Exact zoals met een "volwassen" combinatie. Komt spelenderwijs vanzelf, zijn geen dure lessen voor nodig. ;-)

> Zeer onzinnig, je leert immers alleen dat kunstje op die plek
> met die combinatie. Op inzicht werd niet geoefend.

Dan heb je er inderdaad niks aan.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 17:3518-1-10 17:35 Nr:188246
Volg auteur > Van: Ans Jondral Opwaarderen Re:188244
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
Ans Jondral
Heffen
België

Jarig op 4-1

3082 berichten
sinds 1-10-2004
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 17:29:

> Martina schreef op maandag 18 januari 2010, 17:20:
>
>> Volgens mij zijn er wel plekken waar je alleen examen mag doen,

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Ik dacht dat lessen verplicht zijn?

Ik waag mij er trouwens (nog) niet aan om met een (geladen) trailer rond te rijden.
Mijn tactiek met onze remorque is meestal om hem los te koppelen als ik te erg in de knoop zit. Ik zie me dat nog niet doen met een trailer + paard. :-M
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 18:1018-1-10 18:10 Nr:188251
Volg auteur > Van: Raymonde Opwaarderen Re:188246
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Raymonde
Nederland


83 berichten
sinds 26-4-2006

>
> Ik dacht dat lessen verplicht zijn?
>
> Ik waag mij er trouwens (nog) niet aan om met een (geladen)
> trailer rond te rijden.
> Mijn tactiek met onze remorque is meestal om hem los te
> koppelen als ik te erg in de knoop zit. Ik zie me dat nog niet
> doen met een trailer + paard. :-M

In België moet je 8 praktijklessen nemen voor je (B)E rijbewijs, inclusief examen zal dit iets meer dan 850 euro gaan kosten.....:-S

Raymonde
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 18:5118-1-10 18:51 Nr:188255
Volg auteur > Van: Marlies Sanders Opwaarderen Re:188241
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Marlies Sanders
Nieuwdorp
Nederland

Jarig op 6-8

2752 berichten
sinds 11-7-2009
Martina schreef op maandag 18 januari 2010, 17:20:

> Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:47:
>
>> Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:

> Dus wat heeft de les en het examen opgeleverd... een truucje
> voor ver recht achteruit rijden (wat je zelf ook wel kan
> verzinnen indien je dat zou moeten) en een stempel op een
> papiertje... zucht. Goedkoop is het niet.

Ik heb in 1 dag mn E gehaald, weet niet meer wat t kostte, en ben erg blij met de truukjes die ik daar geleerd heb.
Voor recht achteruit rijden gold dit truukje; als je in je rechterspiegel ziet dat de aanhanger naar rechts wijkt moet je stuur ook rechtsom draaien om weer recht te komen. Dit werkt minder goed als de aanhanger smaller is dan de wagen, hij schaart dan al snel, voor je m ziet in de spiegel.
Achteruit tot "tegen" een muur; rij zover je durft en stap dan uit.
Passen van de muur tot achterkant aanhanger tellen en deze vanaf je voorwiel nogmaals uittellen en dan met je deur open kijkend naar dat wiel tot "uitgezette" passen achteruit rijden.
Of ik talent heb of de truukjes goed toepaste, ik heb wel een paar x applaus gehad na hele benarde situaties...
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 19:4518-1-10 19:45 Nr:188259
Volg auteur > Van: sandratien2 Opwaarderen Re:188214
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
sandratien2
Nederland


281 berichten
sinds 30-1-2008
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 15:58:

> Marlies Sanders schreef op maandag 18 januari 2010, 15:51:
>
>> En dan heb je dus E achter B nodig...

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Of even wachten met rijden tot 2013, dan word de wet aangepast naar de Europese norm en mag je alles trekken dat de auto aankan (op papier) mits je combinatie niet boven de 3500 kg. uitkomt.
Je leest nu onderwerp "Vraag aan de landcruiser kenners."
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
135 berichten
Pagina 6½ van 9
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact