InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
10699 berichten
Pagina 648½ van 714
Je leest nu alle berichten van "eddy DRUPPEL"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1518-1-10 15:15 Nr:188184
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188181
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:12:

> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:
>
>> Rijbewijs B is voldoende bij:

> een lichte lege trailer weegt ong. 800kg
> + 2 paarden (450-500kg) = 900-1000 kg
> samen dus 1700-1800 kg
> hoeveel weegt je sharan ? 1100 ?

1390kg
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:2318-1-10 15:23 Nr:188194
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188188
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:19:

> Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 15:09:
>
>> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 14:50:

>
> zoals ik het voel heb je toch in vele natte situaties een beter
> wegligging in 4x4
> of is dat quatsh ?

Nope , bij de nieuwere modellen ga je automatisch een verhouding 40/60 krijgen als je de four wheel inschakelt en laat dit nu net de ideale verhouding zijn om in natte omstandigheden behoorlijk scherp de hoek om te komen .Ga je in 2wh/drive .krijg je het volle vermogen op de achterwielen .Dit in combinatie met het steeds langer worden van de pick ups geeft een gevaarlijke cocktail op nat en in bochtenwerk .Let wel ONGELOFELIJK KICKEN als je driftend een bocht door komt maar ni echt verstandig zeker ?
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:1218-1-10 16:12 Nr:188217
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188206
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 15:40:

> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:19:
>
>> da's die fameuze sperdifferentieel toch ?

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Derde systeem : Inschakelbare diff met diff lock in veldversneling .Zowel 2 als vierwielmogleijkheid (Navara en High luxe 2009)

> Het argument "wegligging" vind ik dan ook meer een
> marketingkreet die niet wordt gerechtvaardigd door de feiten.
>

Toch wel Frans .Ik ga beduidend sneller de bocht door op 4X4 als op 2wh/drive .Heeft vooral te maken dat de laatste generaties 4X4 behoorlijk wat pk en koppel hebben over het ganse bereik van het toerental . De navara dwars zetten in 2wiel is geen enkel probleem .OP 4X4 krijg je een beperkt onderstuur zoals in voorwielaangedreven wagens dat n extreme gevallen "ineens" kan omslaan in onderstuur (daarom ook .Als je een 4x4 kwijt bent in een bocht ben jenemm ook echt kwijt hoor) maar daar moet je al echt het varken voor uithangen als bestuurder ! En als je dat moment tegenkomt is er bijna geen enkele tweewielaangedreven wagen die je nog kan volgen
Kzie Esther nog niet de limieten van de wegcapaciteiten van die Landcruiser gaan opzoeken LOL LOL Af en toe is een betonnen paaltje meepakken en daarmee zal 't wel stoppen . Voor mij is het belangrijk om te weten hoe zo'n wagen reageert in extreme omstandigheden omdat ik echt wel in zéér zwaar terrein zit soms .

Ivm met de remweg zijn er ook enkele dingen die je in je redenatie moet meenemen 1 Een 4X4 is bijna altijd zwaarder dan een tweewielaangedreven wagen .Patrol zit op 2500kg bv . Dus een langere remweg is normaal ! Op sneeuw en modder zulen de banden EN de remtechniek van de bestuurder de lengte van de remweg gaan bepalen . Zware modderbanden in comb met ABS of pompend remmen haal je het van elke tweewiel wagen ! Zitten er echter zomerbanden onder en heb je geen ABS of goede techniek ! You lose big time. Enkel en alleen door het hogere gewicht schuif je véél langer door , je gewone banden graven zich niet in de sneeuw maar glijden erbovenop door en je zit in een roetsjbaan ;-) .

In
> Noorwegen hebben ze ontdekt dat 4x4's vaker bij een ongeluk
> betrokken raken dan gewone auto's. Reden: je voelt de gladheid
> minder, maar met remmen is het voor alle auto's gelijk.

Nogal wiedes ;-) de meesten laten hun tweewiel wagen staan in de sneeuw en halen de 4X4 buiten LOL En wat Peter zegt is dan ook weer waar !De meesten die tegenwoordig in die sjieke 4X4 rijden weten uberhaupt niet hoe ermee om te gaan ,dat in comb met veel pk's kan alleen maar fout aflopen .

Ikzou een verplichte 4X4 opleiding geen slecht idee vinden . Heb zelf Driemaal geinvesteerd hierin + twee slipcursussen(jaja met Navara en Patrol) .Totaal prijskaartje 1000€ en ik vind het zeker geen weggegooid geld als je ziet dat je toch met héél wat waarde (paarden,trailer en auto zit ik aan 66000€) op de weg bent ??
Al is iemand een noodstop gesimuleerd met 5OOkg hooi (ipv paard) in de trailer ? Moet je is doen op een industrieterrein of verlaten parking .Van 80km/u naar stop . BIG SURPRISE Grinn!
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:2818-1-10 16:28 Nr:188220
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188219
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Cindy Helms schreef op maandag 18 januari 2010, 16:21:

> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:28:
>
>> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:18:

> wel eens behoorlijk warm lopen. Nu met de defender merk je dat
> die sharan behoorlijk wat power te kort kwam en er last mee
> had. Voor de defender een pluimpje om te trekken voor de sharan
> een échte last.

jama, ge zijt ondertussen mischien terug vermagert Grinn! whip!
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:3618-1-10 16:36 Nr:188222
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188221
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:28:

> eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 16:12:
>
>> Toch wel Frans .Ik ga beduidend sneller de bocht door op 4X4

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Denk dat we beide over andere types 4X4 aan het spreken zijn ! Je kan een 4X4 van eind jaren 70 uiteraard niet gaan vergelijken met de huidige terreinwagens of met Beemers (BMW) enzoverder .Maar als de weersomstandigheden zwaarder worden en het terrein moeilijker (dan spreek ik nog niet over ONverhard hé) Ga je stabieler en sneller zijn met een degelijk 4X4 dan met een luxe persoonswagen

> Dat is allemaal wel zo, maar ik zie toch meer heil in een
> opleiding die je leert te voorkomen dat je allerlei truken
> nodig hebt. Meer afstand houden. Beter leren inschatten wat een
> veilige snelheid is om door de bocht te gaan. Etc.

Dat is exact wat ze je leren op zo'n cursussen !!! + Wat ALS het fout gaat ?? Heb al een paar keer die dingetjes/truken gebruikt hoor .En dat was mischien tegen 30km/u .
Volg datum > Datum: dinsdag 19 januari 2010, 12:2719-1-10 12:27 Nr:188372
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188325
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Debbie schreef op dinsdag 19 januari 2010, 9:50:

> Christel Provaas schreef op maandag 18 januari 2010, 14:03:
>
>> Marlies Sanders schreef op maandag 18 januari 2010, 13:12:

> en wil een grote gezins auto.
> Wat rijden jullie (de rest) aan 4x4 en wat zijn jullie
> ervaringen?
> Groetjes Deborah

Wat is je budget ?
Volg datum > Datum: dinsdag 19 januari 2010, 13:2419-1-10 13:24 Nr:188382
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188375
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Debbie schreef op dinsdag 19 januari 2010, 12:36:

> eddy DRUPPEL schreef op dinsdag 19 januari 2010, 12:27:
>
>> Debbie schreef op dinsdag 19 januari 2010, 9:50:

> We (of eigenlijk ik) dacht (en) aan een suzuki van € 2.000,- of
> een grotere (5 pers.groot gezin) rond de €5.000,-. Mijn man
> heeft nu zijn oog laten vallen op een opel frontera 2.2. 16V
> uit 2001 .

De oudere suzuki's zijn niet geschikt om rond de 2000kg te trekken .De later vitara's 1.9JTD wel maar dan moet je geen grootse presaties verwachten .Opel Frontera is wel een 4X4 maar is niet echt een werkbeest en de motor presteerd matig met trailer aan .Voor dit budget ga je weinig vinden dat nog enkele jaartjes meedraait OF je moet héél weinig km's rijden ermee . Nissan Patrol vind je vanaf 6 a7OOO€ met motoren van 2.8 tot 4.2l .Ouder modellen nissan navara(pick up met alle voordelen die Peter al opnoemde!!) zéér goed opletten met nokkenasspanning (groot onderhoud letterlijk alles van lagers en span/aandrijfriemen laten vervangen = 1000€) . Oudere toyota landcruisers en pick ups .Houden goed hun waarde en zitten ook rond deze prijsklasse .Wat je ook neemt laat je niet verleiden tot een 2.0L benzine van de oudere garde 4X4 . Motoren zijn absoluut niet geschikt om zo'n zware lasten te trekken en zuipen je de oren van je hoofd (Frans zijn V8 bv is weliswaar zéér sterk maar zal zo op volle belasting rond de 20 A 25L zitten per 100km :-D Rijd daar is mee naar Spanje paardjes halen ROFL !
Volg datum > Datum: dinsdag 19 januari 2010, 15:3819-1-10 15:38 Nr:188407
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188385
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Debbie schreef op dinsdag 19 januari 2010, 13:33:

> eddy DRUPPEL schreef op dinsdag 19 januari 2010, 13:24:
>
>> Debbie schreef op dinsdag 19 januari 2010, 12:36:

> van derden afhankelijk. Het gaat me echt om het terein rijden.
> Mijn paarden staan diep in het bos en nu moet ik elke keer een
> stuk lopen. Is dat van invloed op jouw verhaal?
> Thanx en fijn dat er hier zoveel kennis aanwezig is!!

Daihatsu Rocky .Suzuki Samurai . Lada Niva .Suzuki Jimmy . Allemaal rond de 2000€. Kunnen vier pers in .Zijn ongelofelijk wendbaar in terrein en door hun lichte gewicht raken ze niet makkelijk vast in de modder .De terreinbanden ervoor zijn van kleinere afmeting en doorgaans makelijk te verkrijgen tegen een goedkopere prijs dan de grotere terreinwagens .Ook onderhoud ed. is goedkoper .Op openbare weg is de soep op tegen 100km/u :-) Maar das voor jou niet van belang zeker ;-)
Je leest nu alle berichten van "eddy DRUPPEL"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
10699 berichten
Pagina 648½ van 714
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact