InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
135 berichten
Pagina 3½ van 9
Je leest nu onderwerp "Vraag aan de landcruiser kenners."
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:0518-1-10 15:05 Nr:188177
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188165
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 14:49:

> Wil schreef op maandag 18 januari 2010, 14:40:
>
>> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 13:07:

> wegenbelasting is niet voor de kat zun poes zullen we maar
> zeggen[1800 euries per jaar!]
>
> Gr Esther

Grinn! gearing (versnelling) Maar nu effe serieus .Er zijn bedrijven die er zich in gespecialiseerd hebben om mensen "goed" met hun 4X4 te leren rijden en voor een kleine 150€ krijg je al véél bagage mee . Doe oude bakken wast simpel : constante 4X4 .Bij de nieuwe modellen kan je 2wheeldrive :Heb je esp en ABS .NIET zéér handig als je in de modder zit te pleuren ,dus moet je weten onder welke omstanidgheden die af te zetten . Lange wielbasis = Nissan navara wil zeggen dat je op 4X4, in zéér scherpe wendingen op het verhard,zéér véél torsie op je achterste cardan krijgt enz..enz..enz...
Net een Nissan Patrol 4.2 6 cyl bijgekocht .Korte wielbasis, 2zitter .Aankoopprijs 7000€ .Eerste algemeen en groot onderhoud 1150€ .Staan gloedneiuwe muddiggers op (=900€) .Verbruik op 2wheeldrive 14L .Op 4X4 16L .Met trailer en 2 paarden op snelweg aan 120km/u , 18L .Maar oersterk .Als je een 4X4 hebt is het toch fijn om te weten wat het ding kan en wat het je kost als je hem verkeerd gebruikt ;-)
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:0918-1-10 15:09 Nr:188178
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188166
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 14:50:

> wat 4x4 rijden betreft : is niet zo moeilijk als je weet hoe
> het werkt,
> probeer dus maar géén korte bochten te kort te nemen
> en verder is het volgens mij voor je motor beter om een zware
> trailer op gang te trekken in 4x4 ook al doettie ut in 2x4 ook,
> al zeker als je in de modder staat geparkeerd

ALLEEN als je een tussendifferentieel hebt mag je op asfalt in de 4x4-stand rijden. De achterwielen draaien namelijk niet per definitie even snel als de voorwielen (in een bocht nemen de achterwielen een kortere weg, en ook de banden schelen altijd wel iets in omtrek), dus de boel trek je kapot op asfalt als het een starre verbinding is tussen voor- en achteras. En bij de meeste 4x4's is dat zo, en die mag je dus ook alleen maar in de 4x4 stand zetten als er voldoende slip is op de bodem, zoals in modder en sneeuw.

> verbeter me maar indien nodig, het is vaak minder simpel dan
> het lijkt

Er is inderdaad weinig moeilijks aan. In de praktijk hoef je alleen maar de knopjes in de ene stand te laten staan op de normale openbare weg, en in de andere stand als tractor en/of in de modder. Dat is eigenlijk voor de meeste toepassingen het enige dat je moet weten.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1018-1-10 15:10 Nr:188179
Volg auteur > Van: van lennep Opwaarderen Re:188177
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

van lennep
zwinderen
Nederland

Jarig op 12-5

4767 berichten
sinds 31-8-2005
eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:

> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 14:49:
>
>> Wil schreef op maandag 18 januari 2010, 14:40:

> 2wheeldrive 14L .Op 4X4 16L .Met trailer en 2 paarden op
> snelweg aan 120km/u , 18L .Maar oersterk .Als je een 4X4 hebt
> is het toch fijn om te weten wat het ding kan en wat het je
> kost als je hem verkeerd gebruikt ;-)

Het is ook een tweezitter , maar dus wel verlengd.
Ik geloof dat ik iets te enthousiast was...belasting is toch wel erg hoog , en de vingerverf is op....

Gr Esther
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1218-1-10 15:12 Nr:188181
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188175
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:

> Rijbewijs B is voldoende bij:
>
> Aanhangwagen t/m 750 kg

> de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
> de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
>
> Bron; de anwb

een lichte lege trailer weegt ong. 800kg
+ 2 paarden (450-500kg) = 900-1000 kg
samen dus 1700-1800 kg
hoeveel weegt je sharan ? 1100 ?
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1518-1-10 15:15 Nr:188182
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188179
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:10:

> eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:
>
>> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 14:49:

> Ik geloof dat ik iets te enthousiast was...belasting is toch
> wel erg hoog , en de vingerverf is op....
>
> Gr Esther

EUH ????? Neen ,als het een tweezitter is is de belasting niet hoog want dan is een lichte vracht (En Belgique dan hé ) Ik Betaal voor Navara en Patrol allebei 150€ /wegentaks .Die kleuren zou ik me nu echt geen fluit van aantrekken zie . Werkbeesten hebben ook geen netjes geknipte haartjes en vetlokjes toch !!
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1518-1-10 15:15 Nr:188183
Volg auteur > Van: Christel Provaas Opwaarderen Re:188159
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Christel Provaas
Walem
Nederland

Jarig op 1-3

7725 berichten
sinds 9-7-2005
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 14:35:
>
> Financieel vraagje Frans , maar die van jullie is vast
> belasting vrij...ouder dan 25 jaar gok ik , of hebben jullie
> dat anders geregeld?
>
> Gr Esther

Je kunt in NL ook de wegenbelasting opschorten. Dat kost je 55 eur per jaar geloof ik en daarvoor mag je dan je kenteken houden. Ik doe zulks met mijn klassieke sportauto, die al 15 jaar in de schuur wacht op restauratie. Verzekeren hoeft dan ook niet. Je mag er echter niet mee op de openbare weg komen. Als jij je weiland omploegt of je bak sleept, lijkt dat mij geen openbare weg...toch?
Ben je een keer te laat met opschorten, krijg je meteen een wegenbelastingaanslag en binnen een week een vette boete (180 eur) omdat je auto niet verzekerd is en dat is strafbaar. Oppassen dus!
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1518-1-10 15:15 Nr:188184
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188181
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:12:

> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:
>
>> Rijbewijs B is voldoende bij:

> een lichte lege trailer weegt ong. 800kg
> + 2 paarden (450-500kg) = 900-1000 kg
> samen dus 1700-1800 kg
> hoeveel weegt je sharan ? 1100 ?

1390kg
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1818-1-10 15:18 Nr:188186
Volg auteur > Van: van lennep Opwaarderen Re:188181
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

van lennep
zwinderen
Nederland

Jarig op 12-5

4767 berichten
sinds 31-8-2005
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:12:

> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:
>
>> Rijbewijs B is voldoende bij:

> een lichte lege trailer weegt ong. 800kg
> + 2 paarden (450-500kg) = 900-1000 kg
> samen dus 1700-1800 kg
> hoeveel weegt je sharan ? 1100 ?

sharan zit volgens mij op 1650 kilo , en jij rekent dan ook nog met jouw slanke model kleine knollies....
Erik zou met deze wagen van 22oo kilo een aanhanger erachter mogen hangen met een maximaal totaal gewicht van 1300kilo , zonder dat hij E achter B heeft...
Met de sharan zou Erik maximaal een aanhanger mogen trekken , geremd tot 1649 kilo.
Totaal gewicht komt niet boven de 3500 kilo uit , en de aanhanger is niet zwaarder dan de trekkende auto.

Gr Esther
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:1918-1-10 15:19 Nr:188188
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188178
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 15:09:

> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 14:50:
>
>> wat 4x4 rijden betreft : is niet zo moeilijk als je weet hoe

> de meeste 4x4's is dat zo, en die mag je dus ook alleen maar in
> de 4x4 stand zetten als er voldoende slip is op de bodem, zoals
> in modder en sneeuw.
>
da's die fameuze sperdifferentieel toch ?
denk dat die op de meeste nieuwe toch wel zit nu, niet ?
ik denk dat de huidige 4x4 meest worden gebouwd voor op asfalt nu,
wie van al die suvverdjes rijdt er mee door de modder (gelukkig maar)
door een plas en ze moeten alweer naar de carwash, da's nu toch de way-of-the-fourwheeldrive

>> verbeter me maar indien nodig, het is vaak minder simpel dan
>> het lijkt
>
> Er is inderdaad weinig moeilijks aan. In de praktijk hoef je
> alleen maar de knopjes in de ene stand te laten staan op de
> normale openbare weg, en in de andere stand als tractor en/of
> in de modder. Dat is eigenlijk voor de meeste toepassingen het
> enige dat je moet weten.

zoals ik het voel heb je toch in vele natte situaties een beter wegligging in 4x4
of is dat quatsh ?
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:2018-1-10 15:20 Nr:188189
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188179
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:10:

> Het is ook een tweezitter , maar dus wel verlengd.
> Ik geloof dat ik iets te enthousiast was...belasting is toch
> wel erg hoog , en de vingerverf is op....
>
en heb jij ipv een verlenging
niet eerder een schutkoepel nodig ?
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:2018-1-10 15:20 Nr:188190
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188172
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:00:

>> EN tegen alle propaganda in: beter voor het milieu, want als we
>> mee zouden doen met de wegwerpmentaliteit dan hadden ze voor
>> ons al een paar nieuwe auto's moeten bouwen, met alle
>> vervuiling en energie- en grondstofverkwisting die dat met zich
>> mee brengt...
>
> dat klopt wel , maar als nooit iemand een nieuwe koopt,
> dan koopt op den duur ook nooit iemand nog een ouwe
> ook al duurt het op cuba al een tijdje

Wat is dat nou voor logica. Huizen gaan toch ook langer mee dan 10 jaar, en zijn toch ook geen wegwerpproduct? Nochthans kopen er heel wat mensen een "2e-hands huis". En boten en vliegtuigen gaan ook veel langer mee.
Uiteraard blijven er altijd wel snobs die iets nieuw kopen. Die betalen dan mooi voor de afschrijving, en zorgen dat er voldoende "ouds" beschikbaar blijft. Per slot van rekening duurt "nieuw" minder lang dan "oud". Onze auto was waarschijnlijk maar 2 jaar "nieuw", en nu al 36 jaar "oud".

> maar het is wel een manier om redelijk zorgeloos in een nieuw
> luxeding rond te rijden,

Mwah. Hoezo zorgenloos? Het zijn toch altijd de nieuwtjes die stil komen te staan, met al die electronische troep. Ik heb 1 keer in mijn leven (noodgedwongen) in een nieuwe lease-bak moeten rijden. Het is ook de enige keer waarbij ik stil heb gestaan en niet het probleem zelf kon oplossen.

> dan zo ongeveer hetzelfde bedrag zonder fun naar je staat door
> te schuiven
> en waarom zou je dat dan weer laten liggen

Wie heeft het over laten liggen? Om geld uit te geven aan niet standaard dingen heb je enige fantasie nodig, maar het is zeer wel mogelijk. LOL

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Je leest nu onderwerp "Vraag aan de landcruiser kenners."
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
135 berichten
Pagina 3½ van 9
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact