InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 89½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: vrijdag 25 november 2005, 18:0925-11-05 18:09 Nr:38005
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:37995
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: SOS Frieze Merrie Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op vrijdag 25 november 2005, 17:33:

> marjolijn schreef op vrijdag 25 november 2005, 17:20:
>
>> Waarom? Laten we het bij het reeds bestaande asielsysteem

>> Is toch veel logischer dan dat hele promootverhaal?
>
> Ja, vind ik ook. Maar hoe lossen we dan het overschot aan
> paarden op?

Nee, vind ik niet. Ik geloof niet in het zo typisch Nederlandse "strengere regeltjes" en contrôletjes. De voorlichtinkjes zullen vast weer over de strengere regeltjes gaan, en niet werkelijk inhoudelijk zijn.....
Het leidt niet tot begrip en/of motivatie.

> Groeten,
> Frans

Zoals ik eerder al aangaf onder 4): eet vaker paard!
Dat voorkomt de transporten naar waar ze wél lekkere salami weten te bereiden.

Ik vind deze draad rekenkundig bijzonder entertainend hoor, daar niet van, maar wat is er nou eigenlijk tegen het doodmaken en opeten van paarden?

Vanuit een ANDERE agenda vind ik het ook wel weer prima wat Pien probeert. Wellicht werkt het o.a. in de hand, door aanbieden/doorsluizen van marktgunstige paarden die NIET meer cellulair opgesloten mogen etc., dat het (NH)gedachtengoed over al deze randvoorwaarden verbreid wordt.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 25 november 2005, 18:5925-11-05 18:59 Nr:38019
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38011
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: SOS Frieze Merrie Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
marjolijn schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:36:

> e m kraak schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:09:
>> Ik vind deze draad rekenkundig bijzonder entertainend hoor,
>> daar niet van, maar wat is er nou eigenlijk tegen het doodmaken
>> en opeten van paarden?
>
> Eh... niks?
> Als ze maar een goed leven hebben gehad en netjes geslacht
> worden.
> Er zijn nu eenmaal massa's mensen die graag heel erg veel vlees
> eten en die moeten toch geholpen worden.

Zelfs al zou je niet erg graag erg veel vlees eten, dan nog zou het ASAP consumeren van het paarden (en/of andere gehouden dieren) overschot nmm de meest diervriendelijke oplossing zijn.

> Maar wat is er nou eigenlijk tegen het gunnen van een mooi
> pensioen voor een merrie die haar hele leven veulentjes gebaard
> heeft zodat de ruitertjes leuke raspaardjes met konden kopen?

Is absoluut niets op tegen als je daar lol in hebt :)
De pretentie daar een probleem mee op te lossen is echter heel misleidend.

> Als iedereen hier nu eens stopt met kopen van paarden naar
> wens, ras of gangen en vanaf nu alleen nog maar adopteerd wat
> er op hun weg komt...

Schiet je rekenkundig geen pest mee op.
Als daarentegen iedere paardenkoper zo lastig als ondergetekende was (en daar uiteraard de broodnodige concessies aan moet doen) zou er véél minder markt zijn voor de 13-in-1-dozijn-paarden. Kortom, veulen niet naar wens = meteen naar slager.
Zo doen ze het succesvol van IJsland tot Mongolië....

> Of is dat nou net zo utopisch als:

+

marjolijn schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:36:
> Of is dat nou net zo utopisch als:

> Tja, en dan viel hier die tekst weg over dat NH gedachtegoed dat verspreid
> zou worden.

Dat mag toch utopisch zijn? Is een totaal ander verhaal!
In Duitsland heet het trouwens anders (Artgerecht) en is al jaren ingeburgerd begrip.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 25 november 2005, 19:1025-11-05 19:10 Nr:38022
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38018
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: SOS Frieze Merrie Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
van lennep schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:58:

> Huertecilla schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:49:
>
>> Frans Veldman schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:36:

> bij!!!!....ook al houd ik nu op afstaand van allelij fokkers in
> stand....
>
> Groetjes Esther

Mis is dat je een situatie waar jullie je NIET goed bij voelt mee beloont en dus in stand houdt. Je kunt overwegen of je je niet cumulatief beter voelt bij het belonen van een fokker die het dier dat je koopt een in alle opzichten naar jouw idee goede start gegeven heeft.
Je brengt het waarom, de werkelijke agenda, wel mooi boven water: je voelt je ZELF goed bij het PERSOONLIJK redden van zieligerds. Dat is ongetwijfeld fijn voor je, en je bent vast een aimabel en lief persoon.
Daar drijft echter de dierenbescherming sinds het ontstaan al op helaas (Midas Dekkers heeft daar in jaren 80 al veel leesbaars over opgesteld), en daarom gebeurt er nooit iets wezenlijks uit die hoek :-(

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 25 november 2005, 19:4725-11-05 19:47 Nr:38037
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38023
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: SOS Frieze Merrie Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
van lennep schreef op vrijdag 25 november 2005, 19:18:

> e m kraak schreef op vrijdag 25 november 2005, 19:10:
>
>> van lennep schreef op vrijdag 25 november 2005, 18:58:

> Dus wel rasdieren kopen met papieren enzo en niet naar het
> asiel want dan hou je alles in stand?!
>
> Groetjes Esther

Nee, dat zei ik niet. Ik zei een dier kopen bij welke achtergrond situatie je je wél goed voelt. Ik heb het nergens over "papieren" gehad.
Een dier uit een asiel halen is toch ook prima? We hadden het daarnet echter over zielige hondjes in etalages van dubieuze dierenwinkels, dacht ik... nou niet alles door elkaar husselen.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zaterdag 26 november 2005, 15:1226-11-05 15:12 Nr:38092
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Laten we er even van uitgaan dat een zadel dient om "zitvlak" te vergroten en je daarom dus een soort van "boom" nodig hebt terwijl polstering dient om druk te egaliseren (da's zoals ik al eerder gepoogd heb uit te leggen in Nr:24356 anders dan druk verdelen!). Ik ben er al eens eerder over begonnen ( Nr:7479 ) maar ben nog steeds benieuwd naar het effect van een model zoals destijds met die balijnen. Werkte volgens mij als bomen (in meervoud dan) die wel voldoende flexibel waren en toch drukvlak vergrootten. Een nmm ander voordeel daarvan was dat ze close-contact waren.

In moderne vorm kan ik me iets voorstellen met strippen verenstaal, of kunststof, etc. verpakt in polstering of gesloten luchtkamers... zie maar. De benodigde stijfheid is uiteraard afhankelijk dan van het gewicht van de ruiter maar valt te berekenen. Gewoon even om te brainstormen over alternatieve mogelijkheden op de "links-rechts-boom".

Het probleem van onze "gewone" boomzadels lijkt me alleen de pasvorm nml.
Hierin staat flexibiliteit haaks op rigiditeit in het eisenpakket. Een compromis blijft het altijd.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zaterdag 26 november 2005, 17:4026-11-05 17:40 Nr:38096
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38093
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op zaterdag 26 november 2005, 15:59:

> e m kraak schreef op zaterdag 26 november 2005, 15:12:
>
>> In moderne vorm kan ik me iets voorstellen met strippen

> drukpunten van jewelste veroorzaakt. Veerkrachtige materialen
> zijn dus evenmin geschikt om druk te verdelen.
>
> Ik vrees dat de goeie man gelijk heeft.

...en ik ben niet zo makkelijk te overtuigen, want heb uiteraard ook even ruggespraak gehouden met een expert in krachten.

Je voorbeeld van de autobladveer is uiterst duidelijk hoe het niet moet inderdaad. Maar keer die bladveer nu es om zodat de 2 uiteinden niet dragend zijn. Probeer er voor te zorgen dat de vorm van die veer zo goed mogelijk aansluit, en bereken de benodigde stijfheid om druk onder belasting naar wens te verplaatsen. Ook is de stijfheid op verschillende plaatsen van de veer een variabele; het materiaal kan bijv. aan de uiteinden soepeler zijn (of juist niet, of verschillend in aparte ribben, etc.).

Mag ik jouw post Nr:7470 er even bij pakken?
Waarin: "Een paardenrug is inderdaad behoorlijk stijf, maar een zadel met boom is doorgaans nog stijver, en zit dus duidelijk in de weg. Als paarden drukplekken krijgen is dat meestal aan de buitenranden van het zadel dat tijdens verticale of horizontale rugbewegingen in het lichaam wordt geprikt."
Als we die boom nou es zien als een te stijve bladveer, dan ligt het toch in de rede de stijfheid er van beter af te stellen op die van de paardenrug?

Vervolgens, denk ik, is het constructief slimmer om i.p.v. een enkelvoudige links/rechts-boom meerdere "ribben" (gefixeerd in een constructiematje ofzo) toe te passen, en dat is exact wat ze in die oude zadeltjes deden (ik heb er weer naar gegoogled maar kan er helaas niets over vinden).

Is de bedoeling nu misschien duidelijker?

Groeten, Egon

PS.: Zadels echt op drukeffecten testen kan bij http://cvm.msu.edu/vth/mepc/ClinicalServicesatMEPC.htm#Saddlepressure . Kost 250 $US.
Volg datum > Datum: zaterdag 26 november 2005, 18:5626-11-05 18:56 Nr:38099
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38097
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:56:

> e m kraak schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:40:
>
>> Je voorbeeld van de autobladveer is uiterst duidelijk hoe het
>> niet moet inderdaad. Maar keer die bladveer nu es om zodat de 2
>> uiteinden niet dragend zijn. Probeer er voor te zorgen dat de
>> vorm van die veer zo goed mogelijk aansluit, en bereken de
>> benodigde stijfheid om druk onder belasting naar wens te
>> verplaatsen.
>
> Ja, als die veer zo goed mogelijk aansluit dan werkt het wel.
> Maar een gewone boom is ook prima wanneer de pasvorm goed is.

Maar die pasvorm is, kunnen we wel stellen, per definitie nooit GOED. Daar hebben we het toch juist de hele tijd over?

> Wat ik eigenlijk wil is een zadel dat enige tolerantie heeft
> aangaande de pasvorm. Een zadel dat ik zowel op Jack als op
> Harisha kan gebruiken, dat ik kan gebruiken als ze wat dikker
> zijn en wanneer ze weer afslanken, etc.

Waar ik op uit ben is zo min mogelijk zadel, en toch een betere drukverdeling dan wanneer helemaal zonder. Op zich zou me een simpel shetland-kinderkontflappie qua dikte en vormen prima passen.

> Verder ben ik het met je eens dat als je uitgaat van een
> perfecte pasvorm de "bladveer-variant" de voorkeur geniet boven
> een vaste boom.

Als we er van uitgaan dat de "perfecte pasvorm" niet mogelijk is, kom je er nmm met een zekere flexibiliteit (die je dus inboet aan drukverspreiding maar is dat erg?) het dichtst bij om blessures te voorkomen.
Dan zijn we voor de verandering toch weer eens iets eens ;-)

Volgende stap is dan het bedenken van de "optimaal flexibele boom" (wat nmm kwa vorm nog van alles kan zijn als het maar geen dik lomp geheel wordt).

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 2:5527-11-05 02:55 Nr:38121
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38101
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Huertecilla schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:08:

> e m kraak schreef op zaterdag 26 november 2005, 17:40:
>
>>
>> Je voorbeeld van de autobladveer is uiterst duidelijk hoe het
>> niet moet inderdaad. Maar keer die bladveer nu es om zodat de 2
>> uiteinden niet dragend zijn.
>
> Op zich verandert het omdraaien van de bladveer het principe
> niet Egon: voor vervorming heb je tegengestelde krachten nodig
> dus ís er dan druk. De mate van stijfheid bepaald de hoogte van
> het benodigde koppel en dus de druk eronder.

Tuurlijk.
Maar de krachtconstante van jouw gewicht weet je alvast. Daar is geen ontkomen aan, wat je ook prakkezeert.

>> Probeer er voor te zorgen dat de
>> vorm van die veer zo goed mogelijk aansluit, en bereken de
>> benodigde stijfheid om druk onder belasting naar wens te
>> verplaatsen.
>
> Op zich wel mogelijk omdat je het gewicht van de ruiter weet en
> de kracht 'van' het paard gelijk is. De benodigde
> bewegingsvrijheid ken je ook, doch bij een veerkrachtige boom
> is voor die beweging weer vervorming nodig tegen de veerkracht
> in terwijl het ruitergewicht gelijk blijft, dus meer druk: een
> impasse.

Ik vraag me af of we aan hetzelfde zitten te denken. Wat ik bedoel is een mate van flexibiliteit toepassen waar een rigide boom in de weg zit. Dat zal, denk ik, in toenemende mate vóór- en achteraan zijn. Door zeg maar de uiteinden geleidelijk meer "boomloos" te maken boet je daar in aan drukverspreiding natuurlijk. Een soort hybride-idee dus tussen boom en boomloos in.

Daar komt bij, en merkt Nick een paar berichten verder ook op, dat je niet alleen op de zitknobbels zit, maar het contactvlak van dijen ook belangrijk is, en dat zie ik door boomzadels niet ondersteund terwijl je dat met mijn ribben-idee wel kan doen.

> Een érg lastig bijkomend punt is dat je voor een diepe zit en
> zoveel mogelijk kontakt met het paard geen rechte strip(pen)
> kan gebruiken: het dragende vlak onder de zitbeentjes moet veel
> breder zijn dan dat onder de binnendij. Denk aan een fietszadel.
> Je kan de flexibliteit wel uitrekenen, maar de
> vervormingsrichtingen niet omdat de strip gaat roteren door de
> variabele vórmstijfheid. Daar heb je een aardig gevanceerde
> CAD/CAM voor nodig en dat moet je onder de zit dus anders
> oplossen :-)

Waarom gaan die roteren? Als die gefixeerd zijn in een constructiematje zie ik dat niet...
Strippen of ribben moet je als constructie-idee zien hoor. Als Frans het bladveren noemt is het mij even best, want komt op hetzelfde neer. Je kunt ze onderling verbinden en/of fixeren, waarbij het gebruik van ronde of niet ronde vormen ook belangrijk is aangezien een ronde vorm voornamelijk in de richting van de ronding wil buigen. Kettingprofiel is trouwens als richter ook bruikbaar.

>> Ook is de stijfheid op verschillende plaatsen van
>> de veer een variabele; het materiaal kan bijv. aan de uiteinden
>> soepeler zijn (of juist niet, of verschillend in aparte ribben,

> Ik ben voor mijn eigen zadel helemaal uit het ontwerp en ook
> uit de opzet voor de productiemethode. De materiaalkeuze is
> bijna finaal; het hangt nog even op de beschikbaarheid van een
> lasbaar en makkelijk verwerkbaar stuk veerkrachtig staal. Dat

Dan ben je onafhankelijk dus toch ook op iets van verenstaal uitgekomen. Ik ben zeer benieuwd naar jouw ontwerp! Als je wilt kunnen we wel wat privemailen i.p.v. het forum te vervelen ;-)

> houdt de voorgaande fases gelukkig niet op.
> Het uitvoeren echter zal geheíd veel leermomenten opleveren en
> ik durf danook geen schatting van de totale doorlooptijd te
> maken.
> Tis in ieder geval héél leuk om te doen; heb zowel mijn hersens
> als mijn handen en een sociaal netwerk nodig. Ik maak gretig
> gebruik van mijn optomingsloze fiesta-fotos :-)

Sja, 'tis weer winter en dan krijg ik ook altijd zin in dit soort dingen :-)

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 3:0127-11-05 03:01 Nr:38122
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38102
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Huertecilla schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:18:

>
>> Maar die pasvorm is, kunnen we wel stellen, per definitie nooit
>> GOED. Daar hebben we het toch juist de hele tijd over?
>
> :-)
>
>
>> Waar ik op uit ben is zo min mogelijk zadel, en toch een betere
>> drukverdeling dan wanneer helemaal zonder.
>
> Zo min mogelijk???? Minder oppervlak = meer druk.

Sorry, dat was onhandig uitgedrukt van mij. Natuurlijk zoveel mogelijk bruikbare ruimte benutten. Misschien helpt het als ik ook wat plaatjes opduikel.
Ik bedoelde met "zo min mogelijk zadel" zo dun/closecontact als maar mogelijk is (zie de shettenflapjes, bijv. ). Wat de ijslanderij de laatste tijd wordt aangesmeerd zijn eigenlijk ook niet meer dan luxe, héél dure shettenflapjes:



Dergelijk minimale kontflap wil ik dan wél met voldoende kamer en iets erin dat mijn gewicht verdeelt, anders kan ik net zo goed zonder of gebruik beter mijn overigens uitstekende langeafstandzadel. Dat wordt niet aangeboden dus de hoogste tijd wat te bedenken.
Ik reed al jaren meestal naakt omdat ik dat zelf veel prettiger vind maar wil dat mijn nieuwe en nog vrij jonge vriendje niet aandoen. Vandaar.

KNIP

> Ben there, done that: ben aan het prototypen.
> Ennhe, nee, de paneelvorm is een afgeleide van de zadelruimte,
> de menselijke anatomie en de eisen die het rijden, de
> specifieke stijl, stelt.
> Hoe de opbouw eruit ziet is een ander verhaal; dat is bíjna
> irrelevant.

Juist. ik wil helemaal geen opbouw en zooi eran.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 3:0927-11-05 03:09 Nr:38123
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38105
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zadel-brainstormen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
van lennep schreef op zaterdag 26 november 2005, 19:57:

> Ik vroeg mij alleen maar af of iemand van jullie de oude franse
> cavalerie zadels kent??Die zijn van hout en bestaan uit twee
> bladen aan beide kanten van de ruggegraat. Helaas weet ik niet
> zeker of er nou wel of geen boom inzit...of meerdere bomen
>
> Groetjes Esther

Jazeker. Mijn langeafstand-stegenzadel is er een moderne versie van. Wel veel kleiner want gebouwd voor ijscoos.

Groeten, Egon.
Volg datum > Datum: zondag 27 november 2005, 3:4227-11-05 03:42 Nr:38124
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:38119
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: zadeltest Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Nick Altena schreef op zondag 27 november 2005, 1:54:

> Het paste niet meer op het vorige scherm...dus maar even appart.
>
> Nu lijkt het er ook , door de discusies hier over boomloos en

> betekenen of niet?
> Let wel....in dit stuk praat men dus al over boomloos vanaf
> 1974 en dit stuk is geschreven in 2001....das toch al over een
> behoorlijk aantal jaar bekeken zou ik zo zeggen.

Ja en nee (waarbij je er maar even vanuit moet gaan dat ik het ijscogedoe een beetje ken). Wat er niet bij vermeld staat is het soort gebruik. De genoemde rijders zijn showwedstrijdfanaten. Die trainen kort/heftig. Er valt nergens uit op te maken dat er langdurig mee gewerkt wordt.

> Hoe een ieder er ook over denkt....ik heb mijn keus
> gemaakt....en ik ben er door niemand hier van overtuigd dat
> deze keus een verkeerde is geweest.

Zover ik kan inschatten is jouw keus in jouw omstandigheden zeker de beste.

Groeten, Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 89½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact