InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 88½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: donderdag 24 november 2005, 20:4124-11-05 20:41 Nr:37931
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:37743
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: veilige basis Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Huertecilla schreef op woensdag 23 november 2005, 0:59:

> Frans Veldman schreef op dinsdag 22 november 2005, 23:19:
>
>> Ik heb gewoon wat moeite met het idee dat "straffen" volledig
>> achterhaald en overbodig is geworden. Er is een plaats voor
>> beide.
>>
>> Groeten,
>> Frans
>
> Helemaal! Alle manieren van leren zijn effectief; daarom staan
> ze op het lijstje: manieren van leren.
> Verder is negatief belonen ook niet positief ;-)

Mag ik jou, en Frans, aanraden je Skinner nog eens te herlezen? ;-)

Er is plaats voor "straf" cq. "punishment" als in strikt vakjargon gebruikte termen in (operant) conditioneren. En dat is: "een door de leerling min of meer ongewenste variabele toevoegen danwel verwijderen uit de leersituatie". Een definitie die volkomen los staat van "straf" in dagelijks taalgebruik, want dat blijkt (bijzonder uitgebreid onderzocht) weinig tot niet effectief.
Aardig voorbeeld, omdat het "verhinderen van ongewenst gedrag" (nmm niet terzake doend) erbij aangehaald is, lijkt mij het opleggen van gevangenisstraf; ik snap werkelijk niet dat het idee nog altijd stand houdt dat een "misdadiger", van tasjesdief tot moordenaar, na het uitzitten van een detentie ook maar iets veranderd is. Moet iedere vorm van wat op een gegeven moment als "misdaad" beschouwd wordt dan resulteren in levenslange detentie? Ik neig er zo langzamerhand toe te denken dat "de maatschappij" een zeker percentage van "misdaad" wenselijk acht - omdat het een hele (overheids)industrie aan het werk houdt.
Terug naar ons gesukkel met onze lieve paardjes. Vooral het "negatief belonen" (r-) is een moeilijke, vreemde eend in de bijt. Bedenk maar eens een helder voorbeeld voor mij waarin je een variabele wegneemt en zodoende een belonend leermoment creeert.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: donderdag 24 november 2005, 20:4124-11-05 20:41 Nr:37932
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:37899
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: SOS Frieze Merrie Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Frans Veldman schreef op donderdag 24 november 2005, 13:14:

> jose schreef op donderdag 24 november 2005, 12:52:
>
>>> Nee bedankt dat je me dit aanraadde, maar ik zoek nog even

> een ander paard hiervoor staan. Het aantal potentiele kopers
> wordt niet groter naarmate wij meer paarden "redden": Voorzien
> is voorzien, dus een ander paard blijft staan.
> Het is niet leuk, maar wel de realiteit.

YES! Eindelijk weer een beetje logica.


> genoeg blijft om maar paarden te blijven produceren, ondanks
> het overschot dat er nu al is.
> 3) zorgen dat de paarden die er nu zijn, dat die een beter
> leven krijgen.

Ik weet er nog 1:
4) Eet vaker paard, desnoods met biodinges-keurmerk (NH-gehuisvest!).


> en dat er vervolgens 100 paarden méér op marktplaats blijven
> staan die uiteindelijk, omdat er te weinig kopers zijn, bij de
> slacht belanden. (Tenzij we iemand weten te strikken die
> eigenlijk helemaal niet van plan was een paard te kopen).

Ik heb het er op de sjet met Pien al even over gehad. Het probleem is inderdaad niet het opvangen, maar juist de afzet/doorstroming van "asielpaarden".

> Het aantal mensen dat een paard wil hebben is nou eenmaal
> kleiner dan het aantal paarden dat er te koop staat.

Ja en nee. Het gaat alleen op voor de categorie 13-in-1-dozijn-paarden. Zodra je ook maar enigzins eisen stelt (bijv. niet gecastreerd en töltend :-P ) wordt dat héél anders. Daar heb ik net uiterst frustrerende ervaringen mee opgedaan.

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: donderdag 24 november 2005, 20:4324-11-05 20:43 Nr:37933
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:37923
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: intolten Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
augusta schreef op donderdag 24 november 2005, 18:06:

> Wat is eigenlijk de hulp voor tolten?
> en hoe leer je het een paar wat het nog nooit onder het zadel
> heeft gedaan.
> toen ik mijn ( half ijslander, of meer ijslander en nog een
> ander ras) aan het longeren was; dacht ik een tolt te zien. ik
> weet het niet zeker.

Doe jezelf een lol en neem ergens (liefst bij verschillende lesgevers en paarden, in NL wrsch ijslanders) LES in tölten zodat je zelf eerst leert voelen waar je heen moet. Zolang je dat niet weet ben je onnodig kansloos.

Groeten, Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 88½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact